Mladá Boleslav, 4 september 2023 – Škoda Auto staat op het punt de vierde generatie van zijn vlaggenschip met verbrandingsmotor te lanceren: de Superb zal zijn populaire Combi-breakvariant opnieuw aanvullen met een elegante hatchback. De nieuwe versie van deze traditionele koetswerkvariant groeide in de lengte en de hoogte en werd tegelijk aerodynamischer. Zijn gesculpteerde Škoda-design evolueerde verder en pakt uit met een hertekend achthoekig Škoda-radiatorrooster en modernere deurgrepen. Het uitgebreide motorgamma voor de nieuwe Superb omvat nu ook een mild-hybridversie. Het interieur werd volledig hertekend. Zo beschikt de Superb voor het eerst over een head-updisplay en een centraal infotainmentscherm, dat voortaan 13 duim groot is. De versnellingspook, die naar de stuurkolom verplaatst werd, creëert een ruimere middenconsole. Onder het centrale scherm bevinden zich de nieuwe Škoda Smart Dials. Deze draai-drukknoppen, elk voorzien van een klein digitaal display, bieden snel en eenvoudig toegang tot tal van voertuigfuncties. Het interieur onderscheidt zich door zijn duurzame materialen: de gebruikte stoffen zijn gemaakt van 100 procent gerecycleerd polyester.
Première voor de mild-hybridaandrijving
De vierde generatie van de Superb-hatchback is voor het eerst verkrijgbaar met mild-hybridtechnologie. In het basismodel met een 1.5 TSI-motor van 110 kW (150 pk) wordt de viercilinder benzinemotor bijgestaan door een riemaangedreven startmotor/generator van 48 volt en een lithium-ionbatterij van 48 volt. Zo kan de wagen energie recupereren tijdens het remmen. Die gerecupereerde energie wordt opgeslagen in de batterij en kan gebruikt worden om de verbrandingsmotor te ondersteunen met een elektrische boost of om te freewheelen met uitgeschakelde verbrandingsmotor. Naast de 1.5 TSI biedt Škoda ook twee 2.0 TSI-motoren, goed voor 150 kW (204 pk) en 195 kW (265 pk). Net als de krachtigste diesel, een 2.0 TDI van 142 kW (193 pk), wordt de krachtigste benzinemotor standaard geleverd met vierwielaandrijving. Het uitgebreide motorgamma wordt vervolledigd door een 2.0 TDI-motor van 110 kW (150 pk). Voor het eerst in zijn geschiedenis koppelt Škoda alle Superb-motoren standaard aan een DSG-transmissie. Alle motoren voldoen aan de Euro 6d-emissienorm.
Nog meer ruimte en een betere stroomlijn
In vergelijking met zijn voorganger groeide de nieuwe Škoda Superb-hatchback in de lengte met 43 millimeter (4.912 millimeter) en in de hoogte met 12 millimeter (1.481 millimeter).
Dat alles creëert extra hoofdruimte: 11 millimeter voorin en zes millimeter achterin. De bagageruimte groeide met 20 liter tot 645 liter. De breedte (1.834 millimeter) en de wielbasis (2.841 millimeter) bleven ongewijzigd. De geoptimaliseerde luchtinlaten en de detailverbeteringen aan het passagierscompartiment en de buitenspiegels resulteerden in een luchtweerstandscoëfficiënt van nauwelijks 0,24. De designtaal van de jongste Superb vertoont veel van de typische, gesculpteerde lijnen van Škoda.
Volledig nieuw interieurconcept en verschillende Design Selections
Het hertekende interieur van de Superb heeft voortaan een vrijstaand centraal scherm met een diagonaal tot 13 duim. Dat wordt aangevuld met een head-updisplay, een primeur voor Škoda’s topmodel met verbrandingsmotor, en met de nieuwe Škoda Smart Dials. Dat zijn drie draai-drukknoppen onder het infotainmentscherm, stuk voor stuk uitgerust met een digitaal display met een diameter van 32 millimeter. De Smart Dials bieden snel en eenvoudig toegang tot tal van functies van de auto. En aangezien de versnellingspook naar de stuurkolom werd verplaatst, oogt de hertekende middenconsole opgeruimd, ruim en goed georganiseerd. De traditionele uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style ruimen plaats voor nieuwe opties: Essence en Selection, aangevuld met de versies Sportline en Laurin & Klement. Elke uitvoering kan schermen met een uniek interieurdesign dat eigentijdse concepten verenigt met aandacht voor duurzame materialen.