Volledig voorbereid voor de geëlektrificeerde toekomst van Škoda's breakmodellen: voortbouwend op zijn rijke erfgoed en zijn Europese heerschappij in het breaksegment is de Škoda Vision O een opvallend statement, als voorproefje van de volgende generatie van Škoda’s Modern Solid-designtaal. Het is de eerste conceptcar van het merk die van binnen naar buiten is ontwikkeld, volgens de ‘customer first’-benadering. Het nieuwe minimalistische interieur van de Vision O is voorzien van innovatieve technologieën die het comfort en de bruikbaarheid optimaliseren. Hij beschikt over geavanceerde technologie voor autonoom rijden en slimme AI-oplossingen, en geeft prioriteit aan duurzaamheid door gebruik te maken van hernieuwbare materialen en de principes van de circulaire economie te volgen. Aan de buitenkant creëert de evolutie van Škoda’s Modern Solid-designtaal een nog robuustere look met een compleet nieuwe Tech-Loop Face. Zijn minimalistische design zorgt voor maximale efficiëntie door een geoptimaliseerde aerodynamica. De productieversie van de Vision O, gebaseerd op een toekomstig platform van de Volkswagen-groep, is gepland voor het volgende decennium.
Als marktleider in het breaksegment in Europa sinds 2016, gedreven door het succes van de Octavia en Superb Combi, introduceerde Škoda de toekomstvisie van zijn lang gevestigde Combi-erfgoed, gekenmerkt door de volgende generatie van zijn Modern Solid-designtaal. De Vision O illustreert Škoda’s ‘customer first’-benadering in een autodesign dat volledig vanuit het perspectief van de klant is ontwikkeld. Dat design is gedurfd, authentiek en praktisch, en optimaliseert de gebruikerservaring met slimme AI-oplossingen, ‘clevere’ functies en een functioneel interieur. De holistische designfilosofie omvat alle aspecten van de auto, van de gebruikersinterface en het interieur tot het exterieur, de connectiviteit en het geluid, en zorgt zo voor een multizintuiglijke ervaring die het algehele comfort en het rijplezier versterkt.
De Vision O belichaamt Škoda’s ‘customer first’-benadering en pakt uit met een volledig nieuw interieurconcept. Het wordt gekenmerkt door een minimalistisch design, met de nadruk op maximale praktische bruikbaarheid, eenvoud en ruimte (met meer dan 650 liter bagagecapaciteit). De nieuw ontworpen, intuïtief bedienbare en klantgerichte HMI-architectuur wordt gekenmerkt door een personaliseerbaar Horizon Display voor beide voorste inzittenden. Door de integratie van nieuwe AI-functies wordt Laura een persoonlijke assistent die passagiers tijdens hun reis begeleidt door nuttige informatie over de omgeving te delen. De nieuwe bio-adaptieve verlichting van Škoda past de sfeerverlichting in het interieur automatisch aan de natuurlijke lichtcycli aan en creëert zo een comfortabele omgeving. Volgens Škoda’s Simply Clever-filosofie biedt de Vision O ook dat beetje extra, met nieuwe functies zoals een draagbare luidspreker of een volledig geïntegreerde koelkast.
De naam Vision O is afgeleid van het concept ‘circulariteit’ en staat voor het ontwerpen, produceren, gebruiken en uiteindelijk recycleren van de auto op een duurzame manier, om de impact op het milieu gedurende de hele levenscyclus te minimaliseren. De Vision O laat ook zien hoe circulaire materialen, zoals producten op plantaardige basis, kunnen worden gebruikt zonder afbreuk te doen aan kwaliteit of esthetiek. Škoda Auto denkt verder dan de levenscyclus van materialen door de toepassing van afvalvrije productiemethoden en het hergebruik van bijproducten, die gerecycleerd worden voor nieuwe doeleinden.
De buitenkant van de Vision O wordt gekenmerkt door strakke, eenvoudige lijnen. Zijn minimalistische design biedt maximale efficiëntie door een geoptimaliseerde aerodynamica, waardoor een groter rijbereik mogelijk is, zelfs over aanzienlijke afstanden. De evolutie van Škoda’s Modern Solid-designtaal creëert een nog robuustere look met een volledig nieuwe Tech-Loop Face. De Vision O pakt ook uit met geavanceerde technologie voor autonoom rijden, waarmee het voertuig alle rijtaken onder specifieke omstandigheden aankan.