Škoda Vision O: geëlektrificeerde break van de toekomst

 

  • Voortbouwend op Škoda's heerschappij in het segment van breaks in Europa presenteert de conceptcar Vision O de geëlektrificeerde toekomst van het merk en de geëvolueerde Modern Solid-designtaal
  • In navolging van Škoda’s ‘customer first’-benadering is de Vision O de eerste conceptcar die van binnen naar buiten is ontwikkeld, volledig vanuit het perspectief van de klant
  • Met een volledig nieuw ontworpen interieur biedt de Vision O een minimalistisch design en een holistische, intuïtieve ervaring in de auto: een nieuw Horizon Display voor beide voorste inzittenden, bio-adaptieve verlichting, 650 liter bagagecapaciteit en een AI-gestuurde persoonlijke assistent
  • De Vision 'O' heeft duurzaamheid als prioriteit en volgt de principes van de circulaire economie, door de impact op het milieu te minimaliseren door het gebruik van hernieuwbare materialen en gerecycleerde onderdelen
  • De Vision O tilt het exterieurdesign naar een hoger niveau dankzij een nog robuustere look met een volledig nieuwe Tech-Loop Face, en is aerodynamisch geoptimaliseerd voor het afleggen van aanzienlijke afstanden, ook met geavanceerde technologie voor autonoom rijden

Volledig voorbereid voor de geëlektrificeerde toekomst van Škoda's breakmodellen: voortbouwend op zijn rijke erfgoed en zijn Europese heerschappij in het breaksegment is de Škoda Vision O een opvallend statement, als voorproefje van de volgende generatie van Škoda’s Modern Solid-designtaal. Het is de eerste conceptcar van het merk die van binnen naar buiten is ontwikkeld, volgens de ‘customer first’-benadering. Het nieuwe minimalistische interieur van de Vision O is voorzien van innovatieve technologieën die het comfort en de bruikbaarheid optimaliseren. Hij beschikt over geavanceerde technologie voor autonoom rijden en slimme AI-oplossingen, en geeft prioriteit aan duurzaamheid door gebruik te maken van hernieuwbare materialen en de principes van de circulaire economie te volgen. Aan de buitenkant creëert de evolutie van Škoda’s Modern Solid-designtaal een nog robuustere look met een compleet nieuwe Tech-Loop Face. Zijn minimalistische design zorgt voor maximale efficiëntie door een geoptimaliseerde aerodynamica. De productieversie van de Vision O, gebaseerd op een toekomstig platform van de Volkswagen-groep, is gepland voor het volgende decennium.

De geëlektrificeerde toekomst van Škoda’s lang gevestigde Combi-erfgoed

Als marktleider in het breaksegment in Europa sinds 2016, gedreven door het succes van de Octavia en Superb Combi, introduceerde Škoda de toekomstvisie van zijn lang gevestigde Combi-erfgoed, gekenmerkt door de volgende generatie van zijn Modern Solid-designtaal. De Vision O illustreert Škoda’s ‘customer first’-benadering in een autodesign dat volledig vanuit het perspectief van de klant is ontwikkeld. Dat design is gedurfd, authentiek en praktisch, en optimaliseert de gebruikerservaring met slimme AI-oplossingen, ‘clevere’ functies en een functioneel interieur. De holistische designfilosofie omvat alle aspecten van de auto, van de gebruikersinterface en het interieur tot het exterieur, de connectiviteit en het geluid, en zorgt zo voor een multizintuiglijke ervaring die het algehele comfort en het rijplezier versterkt.

Klantervaring staat centraal in het design

De Vision O belichaamt Škoda’s ‘customer first’-benadering en pakt uit met een volledig nieuw interieurconcept. Het wordt gekenmerkt door een minimalistisch design, met de nadruk op maximale praktische bruikbaarheid, eenvoud en ruimte (met meer dan 650 liter bagagecapaciteit). De nieuw ontworpen, intuïtief bedienbare en klantgerichte HMI-architectuur wordt gekenmerkt door een personaliseerbaar Horizon Display voor beide voorste inzittenden. Door de integratie van nieuwe AI-functies wordt Laura een persoonlijke assistent die passagiers tijdens hun reis begeleidt door nuttige informatie over de omgeving te delen. De nieuwe bio-adaptieve verlichting van Škoda past de sfeerverlichting in het interieur automatisch aan de natuurlijke lichtcycli aan en creëert zo een comfortabele omgeving. Volgens Škoda’s Simply Clever-filosofie biedt de Vision O ook dat beetje extra, met nieuwe functies zoals een draagbare luidspreker of een volledig geïntegreerde koelkast.

Holistische benadering van duurzaamheid

De naam Vision O is afgeleid van het concept ‘circulariteit’ en staat voor het ontwerpen, produceren, gebruiken en uiteindelijk recycleren van de auto op een duurzame manier, om de impact op het milieu gedurende de hele levenscyclus te minimaliseren. De Vision O laat ook zien hoe circulaire materialen, zoals producten op plantaardige basis, kunnen worden gebruikt zonder afbreuk te doen aan kwaliteit of esthetiek. Škoda Auto denkt verder dan de levenscyclus van materialen door de toepassing van afvalvrije productiemethoden en het hergebruik van bijproducten, die gerecycleerd worden voor nieuwe doeleinden.

Nieuwe generatie van Modern Solid verbetert aerodynamica

De buitenkant van de Vision O wordt gekenmerkt door strakke, eenvoudige lijnen. Zijn minimalistische design biedt maximale efficiëntie door een geoptimaliseerde aerodynamica, waardoor een groter rijbereik mogelijk is, zelfs over aanzienlijke afstanden. De evolutie van Škoda’s Modern Solid-designtaal creëert een nog robuustere look met een volledig nieuwe Tech-Loop Face. De Vision O pakt ook uit met geavanceerde technologie voor autonoom rijden, waarmee het voertuig alle rijtaken onder specifieke omstandigheden aankan.

Interieur: nieuw klantgericht interieurconcept ontwikkeld van binnen naar buiten

  • Het interieur van de Škoda Vision O weerspiegelt de volgende generatie van de Modern Solid-designtaal, met de nadruk op robuustheid, functionaliteit en authenticiteit
  • Nieuw ontworpen interieurconcept vanuit het perspectief van de klant, met een intuïtief bedienbare HMI-architectuur, inclusief het nieuwe Škoda Horizon Display
  • Materiaal- en kleurconcept ondersteunt de evolutie van de designtaal van het merk met achromatische esthetiek en nieuwe Škoda-bio-adaptieve verlichtingMeer dan 650 liter bagagecapaciteit en nieuwe Simply Clever-functies, waaronder een draagbare bluetoothluidspreker en een volledig geïntegreerde koelkast

Technologie en connectiviteit: autonoom rijden ervaren met AI-gestuurde assistent

  • De Vision O integreert geavanceerde technologieën, waaronder autonoom rijden en een veelzijdige Tranquil-modus, voor meer veiligheid en passagierscomfort
  • Door de integratie van nieuwe AI-functies wordt Laura een persoonlijke assistent die passagiers begeleidt tijdens hun reis, hen helpt bij dagelijkse taken en de rijervaring verbetertŠkoda introduceert de visie op zijn toekomstige mobiele ecosysteem met de Vision O-app en de MyŠkoda-app biedt nu al een nieuwe AI-routeplanner, gebouwd met Google Gemini

Circulariteit: principes van circulaire economie volgen voor duurzame voertuigproductie

  • De Vision O geeft prioriteit aan recycleerbaarheid aan de hand van een monomateriaal interieurdesign om recyclageprocessen te vereenvoudigen
  • Integratie van lederafval en plantaardige componenten zonder afbreuk te doen aan kwaliteit of esthetiek

Exterieur: evolutie van Škoda’s Modern Solid-designtaal creëert robuustere look en optimaliseert aerodynamica

  • Nieuwe generatie van Škoda’s Modern Solid-designtaal met nieuwe Tech-Loop Face
  • Aerodynamisch geoptimaliseerd design voor een groter rijbereik door middel van koelopeningen, luchtstroomkanalen, motorkapventilatie, actieve lamellen, speciale velgen en verzonken deurgrepen
  • Geavanceerd verlichtingsconcept met Škoda Cyber Lights, T-vormige achterlichten, uitschuivende koplampen en verlicht Škoda-logoKoetswerkkleur verandert van warm naar koel met micaparelmoerpigmenten, met zwarte accenten, getinte ruiten en een zwart dak

Geschiedenis: Škoda leidt het breaksegment in Europa

  • Škoda Auto is sinds 2016 marktleider in het Europese breaksegment en is van plan zijn heerschappij te versterken met de productieversie van de Vision O-conceptcar
  • Tot op heden zijn de Octavia Combi en Superb Combi de belangrijkste drijvende krachten van Škoda’s succes in het segment, met meer dan 3,6 miljoen verkochte exemplaren sinds 1998