Sommige vragen over Škoda worden vaker herhaald dan andere. Wie heeft Laura haar stem gegeven? Wat is vandaag het duurste automodel van Škoda? Hier is een lijst van dergelijke vragen – met de antwoorden, natuurlijk!

1. Waar komt de naam Škoda vandaan?

De autoconstructeur Škoda heeft een rijke geschiedenis die in gang werd getrokken door Václav Laurin en Václav Klement. De twee stichters begonnen in 1895 met de productie van fietsen onder het merk Laurin & Klement. Vier jaar later breidden ze uit naar de wereld van motorfietsen, waarna ze in 1905 hun eerste auto presenteerden. Het succes van de auto leidde ertoe dat het bedrijf in 1907 werd omgevormd naar een naamloze vennootschap.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was het bedrijf betrokken bij de productie voor militaire doeleinden. Na de oorlog breidde het bedrijf zijn productgamma uit met vrachtwagens en vliegtuigmotoren. Een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van het merk vond plaats in 1925, toen het fuseerde met de engineeringreus Škoda, genoemd naar de industrieel Emil Škoda. Na deze fusie begon het merk Laurin & Klement geleidelijk te verdwijnen en werd het vervangen door de naam en het logo van Škoda op de nieuwe automodellen van het bedrijf.

Een interessant feit is dat de naam Škoda in die tijd alleen een handelsnaam was voor auto’s (behalve voor Škoda Plzeň-producten). In 1946 werd de naam van de autofabriek in Mladá Boleslav veranderd in Automobilové Závody, Národní Podnik of AZNP (wat staat voor ‘Autofabrieken, Nationale Onderneming’), een naam die het bedrijf behield tot 1989. Naar aanleiding van de privatisering werd gekozen voor de nieuwe naam Škoda, Automobilová a.s.. Om taalkundige redenen en vanwege de wereldwijde omvang van het autobedrijf werd de naam in 1998 aangepast naar het huidige Škoda Auto.

2. Hoe spreek je Škoda correct uit?

  1. Š - Deze letter bestaat niet in het Nederlandse alfabet. Het is een specifiek teken van de Tsjechische taal – het automerk Škoda is Tsjechisch van oorsprong. De letter wordt uitgesproken als ‘sj’ in het Nederlands, zoals in ‘sjaal’ of ‘sjorren’.
  2. ko - Dit wordt uitgesproken als ‘co’ met een korte ‘o’ zoals in ‘kot’.
  3. da - Dit wordt uitgesproken als ‘da’ met een korte ‘a’ zoals in ‘kat’.

Alles bij elkaar: als je het goed uitspreekt, moet ‘Škoda’ dus klinken als ‘sjkodda’. Bij het uitspreken van de naam is het essentieel om de eerste lettergreep (sjko-) te benadrukken en de tweede lettergreep (-da) sneller uit te spreken. Dat geeft de naam zijn karakteristieke ritme.

Hoewel schriftelijke uitleg kan helpen, is luisteren naar moedertaalsprekers een van de meest effectieve manieren om de uitspraak van een woord in een vreemde taal onder de knie te krijgen. Er zijn veel online platforms waar je kunt horen hoe Tsjechische moedertaalsprekers ‘Škoda’ uitspreken, zoals bijvoorbeeld Forvo.

Kortom, hoewel ‘Škoda’ misschien wat vreemd kan lijken vanwege het onbekende karakter ‘Š’, is de naam vrij eenvoudig uit te spreken als je eenmaal de klanken en het ritme ervan onder de knie hebt. En vergeet niet: oefening baart kunst!

3. Is er een Škoda waarin zeven mensen passen?

Reken maar. In een Kodiaq met zijn derde zitrij passen met gemak zeven inzittenden. De 7-zits SUV is Škoda’s grootste auto, maar dat weerhoudt hem er niet van om zowel op de weg als offroad zeer elegant te zijn. Hij is beschikbaar met vijf benzine- en dieselmotoren, waaronder een plug-in hybride, allemaal met een automatische versnellingsbak. De conceptcar VISION 7S pakt ook uit met een groter aantal zitplaatsen, waarmee hij suggereert dat in de toekomst nog meer Škoda-modellen met meer dan vijf zitplaatsen zich bij de Kodiaq zullen voegen.

4. Welk Škoda-model heeft meeste exemplaren?

De Octavia is het meest succesvolle model van Škoda in termen van geproduceerde en verkochte voertuigen, met 7,2 miljoen geproduceerde exemplaren over vier generaties (1996, 2004, 2012 en 2019) tegen het einde van 2023, en er rollen nog altijd Octavia’s van de band. Begin 2024 komt er een gemoderniseerde Octavia van de vierde generatie. Tot die tijd voert de 105/120-reeks de lijst aan met meer dan twee miljoen auto's.

5. Waarom heeft Škoda een nauwe band met fietsen?

Een van de redenen waarom Škoda verbonden is met wielrennen, is te vinden in de vroege geschiedenis van het bedrijf: het werd in 1895 opgericht als een fietsenfabriek. Škoda is partner van de Ronde van Frankrijk (de officiële hoofdpartner van de Tour sinds 2004), de Vuelta a España en verschillende professionele wielerploegen. Sinds 2015 sponsort Škoda ook de groene trui voor de leider in het puntenklassement van de Tour de France en de designers van de Tsjechische autoconstructeur hebben een kristallen trofee gemaakt voor de winnaar van ‘s werelds grootste wielerwedstrijd. Bovendien sponsort Škoda het initiatief WeLoveCycling, dat tot doel heeft fietsers over de hele wereld te motiveren, te ondersteunen en te inspireren door hun gedeelde passie. Sociale verantwoordelijkheid is een ander aspect van het initiatief, dus het faciliteren van contact tussen fietsers en automobilisten is erg belangrijk voor het bedrijf.

6. Welke Škoda is/was de snelste van allemaal?

De snelste Škoda aller tijden was een speciaal aangepaste Octavia. In 2011 onthulde de Britse importeur op de zoutvlakte van Bonneville, in de Amerikaanse staat Utah, een opgevoerde versie van de Octavia met ongeveer 550 pk. Dat voertuig haalde een snelheid van 325 km/u en was daarmee de snelste auto met het logo met de gevleugelde pijl in de geschiedenis van de Tsjechische autoconstructeur. Het team voegde later nog eens 40 km/u aan dit record toe.

Deze buitengewone Octavia, gebaseerd op het RS-model, was zelfs uitgerust met een remparachute. Zijn motor was afgeleid van die van de Octavia RS (2.0 TFSI), maar werd aangepast met een nieuwe Garrett-turbocompressor, een intercooler en andere componenten. Dankzij deze aanpassingen leverde hij tussen 550 en 600 pk aan vermogen en een koppel van 450 Nm. De gebruikte brandstof is 120-octaanbenzine. Het oorspronkelijke doel was om een snelheid van 200 mph te halen, wat overeenkomt met 322 km/u, maar bij de zesde poging haalde de Octavia al 325 km/u (202 mph). Dat was echter niet genoeg voor het team en bij de volgende poging haalden ze 365 km/u (227 mph), waarmee de Octavia de snelste in serie geproduceerde auto met een 2.0-turbomotor werd en de snelste auto ooit van de Tsjechische autoconstructeur. Richard Meaden van het tijdschrift Evo zat tijdens beide runs achter het stuur.

7. Heeft Škoda in films gespeeld?

Een duik in de archieven van Škoda’s geschiedenis onthult een aantal ronduit unieke creaties. Een van die juweeltjes is de originele Ferat, die centraal stond in de film The Ferat Vampire. Met zijn kenmerkende design en eigenschappen toonde dat voertuig aan dat Škoda niet alleen in staat is om auto’s te maken die functioneel zijn, maar ook filmische iconen. Een Škoda-auto heeft ook een grote rol in een scifi-misdaadfilm die zich afspeelt in 2041, getiteld Restore Point. In die Europese coproductie rijdt het vrouwelijke hoofdpersonage in de RS-versie van een Škoda Octavia van de vierde generatie.

8. Welke elektrische auto's biedt Škoda nu aan?

Sinds 2020 produceert Škoda de elektrische SUV Enyaq en de afgeleide Enyaq Coupé-versie. Škoda biedt ook plug-inhybride elektrische voertuigen (of PHEV’s) aan, die een elektromotor combineren met een conventionele verbrandingsmotor om het brandstofverbruik en de uitstoot te verminderen. Een voorbeeld is de gloednieuwe Superb iV, een plug-inhybride met een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 100 km*. De nieuwe Kodiaq iV biedt hetzelfde elektrische rijbereik.

9. Wie gaf Laura haar stem?

De stem van de digitale assistent is kunstmatig gegenereerd. Laura heeft dezelfde stem, in welke taal ze ook spreekt.

10. Wat is de duurste Škoda die momenteel te koop is?

Dat is het competitiemodel Škoda Fabia RS Rally2, dat ongeveer tien keer zo duur is als een gewone Fabia. Het is een vierwielaangedreven auto met een 1.6-viercilindermotor die 291 pk aan vermogen ontwikkelt naast een koppel van 430 newtonmeter. De motor is gebaseerd op de bekende 2.0 TSI van de VW-groep en brengt het vermogen over op beide assen via een sequentiële vijfversnellingsbak. De Fabia RS Rally2 is beschikbaar voor raceteams over de hele wereld.

*in de WLTP-cyclus

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van de actualiteit van Škoda?