FAQ

Kom alles te weten over elektrisch en hybride rijden

Een elektrische auto kopen


Het is belangrijk om te weten dat je met een elektromotor geen overlast creëert voor je omgeving, aangezien hij geen lawaai of emissies produceert. De fluisterstille werking en het gebrek aan lokale emissies maken hem erg milieuvriendelijk. In de toekomst zal de elektrische mobiliteit heel wat nieuwe diensten bieden die we momenteel voorbereiden. Zo is het niet alleen comfortabel en praktisch om je wagen thuis op te laden, maar ook goedkoper, omdat je dankzij de speciale tarieven voor elektrische wagens goedkopere energie zult kunnen gebruiken voor je auto en woning.

Op termijn zullen al onze concessiehouders elektrische wagens aanbieden. Elk van deze partners zal je de basisinformatie over elektrische mobiliteit kunnen geven en zal ten minste een van de modellen in zijn showroom hebben. Ook zullen ze je een proefrit met een elektrische wagen kunnen aanbieden. (Houd er wel rekening mee dat je concessiehouder mogelijk niet alleen zuiver elektrische wagens maar ook plug-in hybride modellen zal hebben.)

Door hybrides, plug-in hybrides en zuiver elektrische modellen te lanceren, willen we de elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk maken. We zijn van mening dat onze EV’s zeer kostenefficiënte alternatieven vormen, die bovendien weinig of zelfs geen emissies uitstoten.

Er zijn verschillende mogelijkheden om je EV te financieren of te leasen (AutoCredit, Private Lease, Financiële Renting…). Hiervoor verwijzen wij je graag naar de website van Volkwagen D’ieteren Finance: https://www.vdfin.be/

Elektrische voertuigen kunnen je op lange termijn wel degelijk geld besparen, aangezien de gemiddelde gebruikskosten veel lager liggen dan bij conventionele wagens.

Doorgaans liggen de gebruikskosten van EV’s gevoelig lager, maar de aankoopprijs kan hoger liggen dan bij hun conventionele tegenhangers.

We werken momenteel erg aantrekkelijke aanbiedingen voor nieuwe wagens en bijbehorende diensten uit voor onze klanten. Neem zeker eens een kijkje op skoda.promo.be. Ook hangt de totale prijs af van de overheidsincentives die worden aangeboden. Bekijk hier het overzicht: https://www.vlaanderen.be/ en op https://www.febiac.be/

De geschatte energieprijs voor het gebruik van elektrische voertuigen geeft enige indicatie. Met een gemiddelde prijs van 1,70 euro per liter benzine en een verbruik van ongeveer 6 liter komt de kostprijs voor een benzinewagen neer op ongeveer 10,2 euro per 100 kilometer. Bij een elektrische wagen heb je ongeveer 17 kWh nodig om 100 kilometer af te leggen. Bij een prijs van 0,44 euro per kWh komt dit neer op 7,48 euro per 100 kilometer. De prijs per kWh hangt echter af van je tarief. Het verdient dus aanbeveling om je tarief te optimaliseren volgens het gebruik van de elektrische wagen om de beste energieprijzen te krijgen. Een andere factor die de gebruikskost beïnvloedt, is het onderhoud van de wagen. Bij een elektrische wagen hoef je namelijk geen olie, filters en andere onderdelen te vervangen, die bij complexe verbrandingsmotoren wel nodig zijn.

De batterij is doorgaans de belangrijkste component in de prijs van een elektrisch voertuig. De batterij is relatief gezien duurder in kleinere modellen en goedkoper in grotere modellen. Naarmate elektrische auto's populairder worden, zullen de batterijen in prijs dalen en zullen elektrische auto's betaalbaarder worden.

Hier spelen verschillende factoren een rol, in het bijzonder de rijstijl, zorg voor de auto en naleving van voorgeschreven onderhoudsafspraken. Wat we je kunnen verzekeren is dat de gegarandeerde levensduur van de batterij in een Škoda 8 jaar of 160.000 km zal bedragen.

Veiligheid


Net als conventionele wagens ondergaan elektrische wagens gestandaardiseerde crashtests, waarin ze goede resultaten behalen. Batterijen zijn niet ontplofbaar bij een ongeval. Meer nog, elektrische wagens kunnen ook werken zonder een koppeling, een versnellingsbak of motorolie, die stuk voor stuk typische oorzaken zijn van brand in een crash. Algemeen genomen hebben ze veel minder onderdelen, wat de kans op een defect verder verkleint. De batterijen zijn volledig van de rest van de auto geïsoleerd en bij een ongeval wordt het volledige systeem afgekoppeld.

Dat aspect is onderworpen aan wetgeving en de Superb iV, Octavia iV, Enyaq iV en Enyaq Coupé iV gebruiken een e-geluid.

Aangezien elektrische wagens doorgaans stiller zijn dan conventionele auto’s, moeten EV-bestuurders iets voorzichtiger zijn bij lage snelheden. De nieuwe Europese wetgeving legt ook een e-geluid op om ervoor te zorgen dat mensen de auto horen, met name in voetgangerszones.

Aangezien de batterij in de bodem van de wagen zit, komt er nooit direct zonlicht aan. Maar de wagen koelen vergt energie uit de batterij, waardoor het rijbereik afneemt.

De auto gedraagt zich in dat geval zoals elke andere auto. Een blikseminslag is niet kritiek. Als de wagen op het moment van de inslag wordt opgeladen, zal er wel een zekering springen. In het slechtste geval kan de oplader vernield worden.

De auto gedraagt zich in dat geval zoals elke andere auto. De hoogspanningsbatterij is verzegeld om waterinsijpeling te voorkomen.

Bij een plas of hoog water gedraagt een EV zich zoals een klassiek aangedreven auto. De hoogspanningsbatterij is verzegeld om waterinsijpeling te voorkomen en over ontploffingen hoef je je al helemaal geen zorgen te maken.

Aangezien de batterij een elektromagnetisch schild heeft, hebben deze items geen impact op de batterij.

De batterijen van de elektrische Škoda's hebben de hoogste veiligheidsgraad bij een ongeval, oververhitting of kortsluiting. Net als andere voertuigen ondergaan deze auto's veeleisende kwaliteits- en crashtests en voldoen ze aan de strengste veiligheidsnormen.

Zoals je weet, zijn alle Škoda-modellen bijzonder betrouwbaar en onze elektrische wagens vormen geen uitzondering op die regel. We zijn tot het uiterste gegaan om uiterst kwalitatieve wagens af te leveren en bouwen ze alleen met betrouwbare onderdelen van het hoogste niveau, ontworpen door onze deskundige ingenieurs.

Bouw van elektrische voertuigen


  • De Octavia iV wordt gebouwd in Mladá Boleslav.
  • De Superb iV wordt gebouwd in Kvasiny.
  • De Enyaq iV en Enyaq Coupé iV worden gebouwd in Mladá Boleslav.

Škoda Auto heeft sterk geïnvesteerd in de bouw van nieuwe infrastructuur om elektrische wagens te kunnen bouwen in onze vestigingen en om lithium-ionbatterijen rechtstreeks in Mladá Boleslav te kunnen produceren. Behalve elektrische voertuigen produceert de fabriek van Mladá Boleslav sinds 2019 ook elektrische onderdelen voor de plug-in hybride modellen van diverse merken uit de Volkswagen-groep. Net als voor onze conventionele modellen zullen we individuele onderdelen uitbesteden via onze leveranciersnetwerken.

De vermogens- en koppelcurven van deze motoren zijn sterk verschillend. Terwijl het vermogen en koppel van een verbrandingsmotor toenemen naarmate het toerental stijgt, geeft een elektromotor zijn maximumkoppel vrij zodra je het gaspedaal intrapt en neemt het af wanneer hij zijn maximale toerental bereikt. In de praktijk biedt een elektrische wagen dus de meeste tractie bij het vertrek, waardoor hij relatief dynamisch aanvoelt. En dankzij het erg grote toerentalbereik vergt een elektromotor geen versnellingsbak met meerdere verhoudingen en een koppeling, waardoor een doorsnee elektrische wagen genoeg heeft aan een enkele verhouding – of een reductieverhouding – van stilstand tot topsnelheid.

Elektrisch of hybride?


Plug-in hybride wagens (PHEV) verenigen een klassieke interne verbrandingsmotor met een elektromotor en kunnen aan een stopcontact worden opgeladen. Een PHEV kan zuiver elektrisch rijden, maar zijn rijbereik beperkt zich in dat geval tot 50 à 70 kilometer. Een klassieke hybride (HEV) combineert een interne verbrandingsmotor met een elektromotor maar kan niet aan een extern netwerk worden opgeladen. De batterij die de elektromotor voedt, wordt enkel tijdens het rijden opgeladen en is slechts geschikt voor korte afstanden, met name bij het vertrekken. Een elektrische wagen (BEV) heeft geen interne verbrandingsmotor. In plaats daarvan wordt hij enkel aangedreven door een batterij, die kan worden opgeladen aan een externe stroombron.

Beide types zijn uitgerust met een laadstopcontact, maar voor het overige zijn er enkele fundamentele verschillen. De plug-in hybride, in het Engels ‘Plug-in Hybrid Electric Vehicle’ of PHEV genoemd, laat een klassieke interne verbrandingsmotor op benzine samenwerken met een elektromotor en kan worden opgeladen aan een stopcontact of door energie te recupereren tijdens het rijden. Een PHEV kan ook zuiver elektrisch rijden, maar het rijbereik beperkt zich in dat geval tussen 50 en 70 kilometer (zoals de Octavia iV of Superb iV). Terwijl een volledige elektrische wagen zoals de Enyaq iV en de Enyaq Coupé iV een elektrisch rijbereik hebben tot 559 km.

Er is geen fundamenteel verschil in de levenscyclus van deze voertuigen, of het nu om hybrides, plug-in hybrides of zuiver elektrische wagens gaat. Het voornaamste verschil is dat hybrides en plug-in hybrides nog steeds over een verbrandingsmotor beschikken, terwijl elektrische wagens enkel een batterij gebruiken en dus geen emissies genereren.

Ja. Bij het ontwerpen van een zuiver elektrische wagen wordt aangenomen dat er geen ander type aandrijving in de auto komt, waardoor het niet nodig is hier rekening mee te houden. De elektromotor kan bijgevolg worden geoptimaliseerd voor het vereiste vermogen en koppel, het toerental en de opties. Bij een hybridemotor moet er ook rekening worden gehouden met de kenmerken van de verbrandingsmotor die de elektromotor aanvult. Daarbij wordt vooral gekeken naar de mechanische verbindingsmogelijkheden, bedrijfstemperaturen, toerentallen en het bruikbare toerengebied (powerband). Ook de sturing van het aandrijfsysteem is een stuk complexer. De auto moet in staat zijn om zuiver elektrisch, alleen op de verbrandingsmotor of op een combinatie van beide te rijden en moet de beschikbare energie steeds optimaal benutten.

Zeker en vast. Er zijn fundamentele verschillen in capaciteit en ontwerp. De batterijen van plug-in hybride wagens hebben een kleinere inhoud en bevinden zich doorgaans eerder achterin de wagen, onder de tweede stoelenrij, aangezien deze auto’s ook plaats moeten bieden aan een verbrandingsmotor. Het design van BEV-batterijen doet vaak denken aan een skateboard en is het gevolg van hun plaatsing in de vloer. Aangezien BEV's geen verbrandingsmotor hebben, heeft de batterij logischerwijs meer capaciteit.

Diensten en onderhoud


Onze EV’s, hybrides en plug-in hybride wagens zijn even betrouwbaar als elke andere Škoda. Zuiver elektrische voertuigen hebben bovendien minder bewegende onderdelen en lagere gebruikskosten – een belangrijke troef voor jou – zonder dat dit ten koste gaat van de betrouwbaarheid.

Een elektrisch voertuig heeft niet meer onderhoud nodig dan andere voertuigen, aangezien regelmatig onderhoud en regelmatige controles belangrijk zijn voor elke wagen om de betrouwbaarheid en veiligheid ervan te verzekeren. Desalniettemin hebben elektrische wagens geen olie of versnellingsbakvloeistof die moet worden veranderd en beschikken ze ook over minder bewegende onderdelen.

Elk servicecentrum van Škoda kan elektrische en hybride wagens onderhouden. Gespecialiseerde batterijherstellingen kunnen echter alleen worden uitgevoerd in bepaalde servicecentra. We werken momenteel aan de opleiding en certificering van servicecentra, zodat ze een service kunnen bieden op het niveau dat onze klanten gewend zijn.

Elektrische voertuigen zijn minder onderhoudsgevoelig doordat ze minder slijtageonderdelen hebben. Er zijn immers geen bougies, cilinders, injectiesystemen, turbo’s, olietanks enz. Het onderhoud richt zich dan ook voornamelijk op de controle van het remsysteem en de spanning of op de meting van de batterijcapaciteit en de bekabeling van de wagen. De onderhoudsdetails verschillen naargelang het model en zijn uitrusting.

Zoals bij elke andere Škoda zal je ook bij een elektrische Škoda maar zelden onderdelen moeten vervangen, op voorwaarde uiteraard dat je je wagen verzorgt.

Bij Škoda raden we onze klanten aan hun wagen na een bepaald aantal kilometers te laten nakijken. De spraakassistent Laura, die in je Škoda geïntegreerd is, zal je informeren wanneer je wagen een controle nodig heeft. Ze helpt je zelfs om een onderhoudsbeurt te plannen bij een van onze betrouwbare werkplaatsen.

De Enyaq iV en Enyaq Coupé iV moeten na twee jaar op onderhoud. Voor andere iV-modellen is dat twee jaar of 30.000 kilometer*. Een flexibele oliewissel is vereist na twee jaar of 30.000 kilometer*. Een vaste oliewissel is vereist na een jaar of 15.000 kilometer*. De hier vermelde intervallen gelden in de meeste landen, maar kunnen in sommige landen afwijken omwille van lokale voorschriften.

* wat zich het eerst voordoet.

Aangezien de wagen een elektrisch systeem heeft, moeten de ingrepen die bestuurders zelf kunnen uitvoeren (zoals bij conventionele Škoda-modellen) duidelijk worden omschreven. Deze activiteiten zijn echter beperkt aangezien de motor na verloop van tijd eenvoudiger wordt. Basistaken in verband met het gebruik van de wagen – zoals de bandenspanning controleren en vloeistoffen bijvullen – blijven uiteraard noodzakelijk. We raden echter aan alle andere ingrepen over te laten aan een erkend servicecentrum. Zo ben je zeker van een topservice.

Een auto met elektromotor mag niet worden gesleept met een touw of dolly. Gebruik steeds een hydraulische arm en rijd de auto op een platform om hem te takelen. Je kunt de auto over een korte afstand duwen, maar hij moet steeds in neutraal staan en het contact moet aan staan.

Aangezien een elektromotor eigenlijk maar een bewegend onderdeel heeft, de rotor, zijn de onderhoudsvereisten veel beperkter dan bij een verbrandingsmotor. Zo hoef je geen olie te verversen en geen brandstof- of luchtfilters te vervangen. Het zijn doorgaans hoogtoerige krachtbronnen, waardoor ze goed ontworpen moeten zijn (met name de lagers), maar algemeen gesproken vergen elektrische aandrijvingen minder onderhoud dan klassieke verbrandingsmotoren.

Elektrisch rijden


Met elke generatie van elektrische wagens neemt het rijbereik na een enkele oplaadbeurt verder toe. De Škoda Enyaq iV heeft een rijbereik tot 520 kilometer*, wat ruimschoots volstaat om onbeperkt te reizen. Net als auto’s met een verbrandingsmotor in de winter net iets meer verbruiken, hebben elektrische auto’s in koud weer meer energie nodig.

* verwijst naar een wagen met de gebruikelijke uitrusting

Bij elektrische wagens wordt het energieverbruik aangeduid in kilowattuur per 100 kilometer (kWh/100 km). Net als bij conventionele wagens geeft het instrumentenbord informatie over het momentane en gemiddelde verbruik weer. Bovendien toont het hoeveel energie er wordt gerecupereerd en terug in de batterij wordt opgeslagen.

De batterij wordt in de vloer van het voertuig geplaatst, centraal tussen de assen. Dat resulteert in een laag zwaartepunt met een optimale gewichtsverdeling over de voor- en achteras, wat uitstekende rijeigenschappen oplevert bij een sportieve rijstijl en snelle bochten.

Meer informatie over batterijen


Škoda’s eerste zuiver elektrische SUV, de Enyaq iV, heeft een rijbereik van maximaal 520 kilometer* over de WLTP-cyclus. De nieuwe Enyaq Coupé iV heeft een rijbereik van maximaal 559 kilometer* over de WLTP-cyclus.

* verwijst naar een wagen met de gebruikelijke uitrusting

In vergelijking met andere batterijen onderscheiden lithium-ionbatterijen zich door een hoge energiedichtheid, degelijke prestaties en goede veiligheidseigenschappen (snelle acceleraties), een minimaal geheugeneffect, een lange levensduur en redelijke kosten, die in de komende jaren nog verder zullen dalen. Een lithium-ionbatterij voldoet dus aan alle Škoda-criteria op het vlak van dagelijkse bruikbaarheid, levensduur en veiligheid.

Je kunt er zeker van zijn dat alle EV's van Škoda zijn uitgerust met lithium-ionbatterijen (hoogspanning) en met de modernste technologieën om de hoogst mogelijke energiedichtheid te garanderen.

Integendeel – een van de grootste voordelen van elektrische voertuigen is hun plaatsaanbod en moduleerbare interieur. Er zijn inderdaad veel batterijen nodig om een voldoende rijbereik te waarborgen, maar deze bevinden zich in de vloer van de auto. Dat voorkomt niet alleen dat ze een obstakel vormen, maar zorgt ook voor een laag zwaartepunt, wat het rijgedrag sterk ten goede komt. De elektrische aandrijving zelf neemt veel minder ruimte in dan een conventionele motor. Er is immers geen grote transmissie nodig en elektromotoren zijn heel wat compacter dan verbrandingsmotoren.

Levensduur batterij


Škoda geeft 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op elke batterij.

In gevallen die onder de garantie vallen, kan de batterij worden vervangen. We hebben ons echter het erg ambitieuze doel gesteld dat de batterij na 10 jaar nog steeds 80% van zijn vermogen moet leveren, uitgaande van een jaarlijkse rijafstand van 15.000 kilometer per jaar. Als er zich onverhoopt toch defecten voordoen, dan kunnen afzonderlijke batterijelementen worden vervangen.

Gelukkig kunnen batterijen worden gerecycleerd en kan tot 96% van de materialen in een batterij worden gerecupereerd. Er zijn twee manieren om een batterij te recycleren nadat ze in de recyclagefabriek is aangekomen. Als batterijen geen lading meer hebben, kunnen ze eenvoudig worden ontmanteld om metalen componenten zoals koper en staal te scheiden. Als batterijen nog een lading hebben, worden ze in stukken geslagen nadat ze in vloeibare stikstof zijn bevroren (zodat ze niet kunnen reageren wanneer ze worden stukgeslagen).

Batterijrecyclage is cruciaal voor onze sector. Li-ionbatterijen kunnen worden gerecycleerd, maar de kosten zijn bijzonder hoog. Naarmate elektrische mobiliteit een steeds belangrijkere plaats inneemt, zal ook de productie van li-ionbatterijen toenemen, waardoor er meer vraag zal zijn naar grondstoffen en waardoor er meer afgedankte batterijen zullen zijn. Die effecten zullen de ontwikkeling van goedkopere en doeltreffendere recyclagemethodes in de hand werken.

Zelfs wanneer een batterij het einde van haar levenscyclus heeft bereikt, is recyclage niet de enige optie. Deze batterijen kunnen immers worden omgebouwd tot energieopslagsystemen, waardoor hun levensduur met meerdere jaren kan worden verlengd. Kortom: we zullen onze batterijen een tweede leven geven.

Het proces om het lithium te extraheren en te recycleren is zeer complex, dus we zullen het kort houden: ja, dankzij geavanceerde scheidingstechnologieën kunnen we tot 96% van onze lithium-ionbatterijen recycleren. Bovendien doen we voortdurend onderzoek naar hoe we hoge niveaus van waardevolle materialen kunnen terugwinnen.

Škoda Auto heeft een programma opgesteld voor het secundaire gebruik van autobatterijen bij onze concessies en Škoda Auto-activiteiten. Wanneer de resterende batterijcapaciteit niet langer volstaat om een voertuig aan te drijven, zal de batterij worden gebruikt voor energieopslag in de technische werking van servicecentra en productielocaties.

Uw Škoda opladen


Er zijn momenteel twee gangbare manieren om elektrische voertuigen op te laden: via een snellaadpunt en aan een standaard stopcontact thuis. Snellaadpunten zijn onder meer te vinden bij winkelcentra en worden uitgebreid naar tankstations en locaties in steden. Het voordeel van deze punten is dat ze een hogere laadstroom leveren dan de stroom die thuis beschikbaar is.

De EV’s van Škoda zijn doorgaans vrij eenvoudig op te laden en bieden diverse mogelijkheden als het gaat om waar en hoe ze kunnen worden opgeladen. Een van die mogelijkheden is een officiële Škoda-wallbox – de Škoda iV Charger, maar ook via EDI, de marktleider in laadoplossingen in België (www.edi.be).

Er zijn twee types stroom om een wagen op te laden, namelijk wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC). Opladen met AC verloopt niet zo snel als opladen met DC. Wisselstroom is bijvoorbeeld aanwezig in het thuisnetwerk bij het opladen aan een stopcontact van 230 of 400 volt. Een elektrisch voertuig moet deze AC omzetten naar DC, dus het opladen kan langer duren. Opladen aan een driefasig stopcontact (dat in de meeste huizen bijvoorbeeld wordt gebruikt voor een blender of cirkelzaag) gaat sneller door de grotere energiestroom, maar de stroom moet nog steeds worden omgezet van wisselstroom naar gelijkstroom. Daarom kun je het beste opladen via een stopcontact dat geschikt is om elektrische voertuigen op te laden. Opladen is een niet-lineair proces. Meestal zal de DC-oplader de batterij tot 80% van de capaciteit opladen in minder dan een uur. De resterende 20% van de capaciteit neemt ongeveer evenveel tijd in beslag als de eerste 80%.

  1. Om op te laden heb je een kaart of chip nodig om het oplaadstation te ontgrendelen. Je krijgt de kaart of chip wanneer je een contract sluit met een energieleverancier. Of je kunt kiezen voor de EDI-laadpas.
  2. Selecteer het geschikte stopcontact volgens de instructies op het display van de lader.
  3. Stop de kabel in het gekozen stopcontact.
  4. Het opladen begint automatisch wanneer de kabel correct is aangesloten. De oplaadtijd varieert naargelang het type oplaadstation en de capaciteit die je nodig hebt om op te laden.
  5. Nadat het opladen is gestart, meld je je af en wordt het stopcontact vergrendeld om te voorkomen dat de kabel tijdens het opladen wordt losgekoppeld.
  6. Nadat het opladen is voltooid, meld je je opnieuw aan met de kaart en maak je de kabel los. Daarna kun je verder rijden.

Over het algemeen zal de DC-oplader de batterij tot 80% capaciteit opladen in minder dan een uur. De resterende 20% van de capaciteit neemt ongeveer evenveel tijd in beslag als de eerste 80%. Als je geen toegang hebt tot een snellader, zal het langer duren om de auto volledig op te laden. Hoelang dat precies is, is afhankelijk van de batterij en het model.

Je kunt de batterij thuis of aan een openbaar oplaadstation opladen. Als je je nieuwe auto thuis wilt opladen, overweeg je best om een laadpaal te installeren. Als je eerder langs de openbare weg wilt opladen, kun je stations vinden met behulp van onze mobiele app MyŠkoda of via de EDI-app.

Ja. Je hoeft geen huis of garage te bezitten om een elektrische auto te hebben. Je kunt je auto parkeren waar je maar wilt. Wel moet je je wagen in dat geval opladen aan openbare oplaadpunten, bv. op het werk of tijdens het winkelen. Je kunt de Enyaq iV bijvoorbeeld bij een DC-lader opladen tot een capaciteit die genoeg energie oplevert om een hele week te pendelen.

Škoda biedt een aantal laadproducten aan via EDI, meer info op de website: www.edi.be

Om je elektrische wagen op te laden kun je terecht bij een uitgebreid netwerk van oplaadstations in heel Europa. Kies onze EDI-laadpas, zodat je je eenvoudig kunt aanmelden bij de meeste openbare oplaadpunten: https://www.edi.be/

Dat hangt af van de buitentemperatuur en de laadstatus van de batterij wanneer de auto geparkeerd wordt. Als de batterij vol is en de buitentemperatuur laag, kan de auto enkele maanden geparkeerd blijven staan.

Laadoplossingen


Onze erkende concessiehouders stellen graag een offerte op voor alle eMobility-voorzieningen, op maat van jouw behoeften. Alles zal afhangen van het gekozen model, je locatie, het type woning enz. Ze zullen je via EDI een geschikte laadpaal of een van onze laadkabels aanbevelen. Neem contact op met je elektriciteitsleverancier om het distributie- en stroomtarief aan te passen.

Wij gebruiken de term ‘wallbox’ om te verwijzen naar een tegen de muur gemonteerd oplaadpunt voor elektrische voertuigen. De wallbox is het fysieke systeem dat elektriciteit levert aan een voertuig wanneer het via een kabel is aangesloten.

Het belangrijkste is dat je een laadpaal niet zelf kunt installeren. Als je eenmaal hebt besloten om een laadpaal bij jou thuis te installeren, zullen onze gekwalificeerde concessiehouders je helpen om een erkende elektricien te vinden die de lader kan installeren. Meer info op de website van EDI: https://www.edi.be/

Dat is een installatiedienst voor klanten, die vier hoofdaspecten omvat:

  • Pre-check: online vragenlijst om basisinformatie over de elektriciteitsaansluiting van de klant te verkrijgen. De vragenlijst is te vinden op de EDI-website 
  • Home check: een fysieke controle door een EDI-medewerker
  • Installatie: installatie van de laadpaal
  • Klantenzorg"

Dat hangt sterk af van het type laadpaal dat je wilt kopen. Onze lokale concessiehouders staan klaar om je te helpen de juiste beslissing te nemen en een passende offerte op te maken. Meer info op: https://www.edi.be/

De grootste risico's doen zich voor wanneer mensen hun laadpaalzelf trachten te installeren. Wij raden je ten zeerste aan de installatie van de laadpaal altijd door een gekwalificeerde en erkende elektricien te laten uitvoeren via onze geprefereerde partner, EDI. Bovendien moet je je ervan vergewissen dat de elektriciteitsvoorziening in je woning toereikend is voor het vereiste vermogen. Dat kan je samen met een van onze behulpzame en ervaren concessiehouders bespreken en beoordelen.

Onze erkende concessiehouders kunnen enkel algemene aanbevelingen doen. Wij kunnen je een EDI-HomeCheck aanbieden, waarbij een gecertificeerde elektricien je professionele aanbevelingen geeft en je helpt bij het opstellen van de documenten voor je elektriciteitsleverancier. Na de HomeCheck kun je zelf contact opnemen met je elektriciteitsleverancier.

Slim opladen wordt doorgaans als een overkoepelende term gebruikt. Het verwijst naar alle intelligente functies van oplaadstations die de oplaadinfrastructuur optimaliseren door het energiegebruik tussen de oplaadstations en andere apparaten in evenwicht te brengen. Slim opladen zorgt ervoor dat het opladen van EV's zo efficiënt mogelijk gebeurt, conform de beschikbare stroomcapaciteit, en tegen de meest voordelige tarieven. Zo kan de EDI-laadpaal samenwerken met mobiele apps zoals de EDI-app.

Ja. Deze heet de EDI-laadpas, een dienst van het bedrijf D’ieteren. Met de EDI-laadpassen krijgt u gratis toegang tot een van de grootste laadpuntennetwerken in Europa. U betaalt enkel de laadbeurten. De prijzen van de laadbeurten worden door de Charge Point Operator (CPO) bepaald. EDI voegt daar slechts een kleine administratieve kost aan toe voor de dienstverlening. Er zijn dus geen abonnementskosten. Meer info: https://www.edi.be/

Škoda-auto's hebben dezelfde stekker als de meeste elektrische auto's op de Europese markt: Type 2 ‘Mennekes’ voor wisselstroom of Combo 2 voor gelijkstroom.

Tijdens het laden


Opladen gaat het snelst met gelijkstroom (DC). Dat is de stroom die de auto nodig heeft. Doordat er geen wisselstroom moet worden omgezet in gelijkstroom, gaat het opladen sneller. Het netwerk van oplaadstations beschikt reeds over gelijkstroomladers voor snelladen.

Škoda biedt klanten alle oplaadopties voor een maximale flexibiliteit. Wij raden aan om thuis een laadstation te installeren om je wagen regelmatig op te laden. Je kunt de batterij ook onderweg opladen. Om op te laden aan oplaadstations onderweg, wordt de wagen geleverd met een geschikte AC-kabel, als aanvulling op de laadkabel voor gewone huishoudelijke stopcontacten. Voor langere afstanden geef je beter de voorkeur aan snellaadstations op gelijkstroom.

Nee. Het oplaadproces is volledig beveiligd. Er is op geen enkel moment gevaar voor personen. Zowel de auto als de lader hebben diverse beschermingsniveaus voor dergelijke scenario’s. Zo loopt de stroom pas als de stekker goed in het stopcontact zit en als zowel de auto als de lader er zeker van zijn dat alles klaar is.

De motor kan enkel worden gestart wanneer de laadkabel is afgekoppeld.

Nee, de lader in het voertuig schakelt zichzelf uit aan het einde van het oplaadproces.

Nee, gelijkstroomladers laden de batterij in ongeveer 60 minuten tot 80% op. Voor de resterende 20% wordt het oplaadvermogen voortdurend verlaagd om de batterij niet te beschadigen.

Er is naar onze mening geen ideaal tijdstip om een EV op te laden, maar de meeste mensen verkiezen om 's nachts op te laden zodat ze 's morgens kunnen vertrekken met een volledig opgeladen voertuig. Natuurlijk kan het, naargelang het oplaadpunt, een uur tot een hele dag duren om je wagen volledig op te laden. Houd dus rekening met dergelijke factoren wanneer je het beste tijdstip kiest om je EV op te laden.

Ja, in sommige landen en bij sommige automerken kan al worden opgeladen via een inductiespoel, maar deze optie is nog niet beschikbaar voor onze auto's. We overwegen echter om deze vorm van opladen in de toekomst aan te bieden.

Ja, er zijn al verschillende onafhankelijke aanbieders van deze dienst, zoals E-Mona, en het aanbod zal zonder twijfel snel veralgemeend worden. Op dit moment hebben onze klanten de mogelijkheid om hun auto naar de dichtstbijzijnde servicepartner te laten slepen, waar de auto kan worden opgeladen, of naar het dichtstbijzijnde oplaadstation. Je krijgt altijd de beste optie. Ook werken we aan onze eigen partneroplossingen, die we zullen aanbieden via ons servicenetwerk of via onze bijstandspartners.

Batterijcapaciteit


Nee, dagelijks opladen is geen probleem. Het opladen wordt automatisch beëindigd wanneer de batterij volledig is opgeladen.

Nee, de batterij hoeft niet leeg te zijn om te worden opgeladen.

Nee, dat is niet nodig. Batterijen hebben slechts een minimaal geheugeneffect gedurende hun levensduur, waardoor dit effect niet merkbaar is bij een onvolledige oplaadbeurt.

Ja, je kunt het opladen onderbreken zonder de batterij te beschadigen. Het opladen wordt onderbroken zodra je de wagen ontgrendelt. Je kunt het oplaadproces ook via MyŠkoda stoppen.

Om eerlijk te zijn betwijfelen we echt dat dit ooit zal gebeuren. Onze voertuigen informeren je altijd ruim van tevoren over de laadstatus en met MyŠkoda kun je je laadstatus altijd en overal controleren. Bovendien staan we steeds klaar om je uit de nood te helpen wanneer het toch gebeurt en bieden we je mobiliteitsoplossingen aan als onderdeel van de pechdienst of van andere verwante eMobility-diensten.

De wagen houdt je op de hoogte van de huidige batterijcapaciteit op dezelfde manier als een conventioneel voertuig dat doet met het brandstofpeil in de tank. Dankzij het regeneratieve remmen wordt de batterij voortdurend opgeladen. Als je niet reageert op verschillende waarschuwingen dat de batterij bijna leeg is en deze uiteindelijk toch leeg raakt, zal het voertuig stoppen op dezelfde manier als een verbrandingsmotor die zonder brandstof valt. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor zuigt hij echter geen lucht aan, zodat hij gewoon kan worden opgeladen zonder dat er een onderhoudsbeurt nodig is.

MyŠkoda & EDI


Met de EDI-laadpassen krijg je gratis toegang tot een van de grootste laadpuntennetwerken in Europa. Je betaalt enkel de laadbeurten. De prijzen van de laadbeurten worden door de Charge Point Operator (CPO) bepaald. EDI voegt daar slechts een kleine administratieve kost aan toe voor de dienstverlening. Er zijn dus geen abonnementskosten.

Download de EDI-app op je mobiele toestel vanuit de App Store of Google Play, vul je persoonlijke gegevens in, kies je tarief en bestel een gratis kaart.

Op dit moment wordt EDI-app gebruikt als een afzonderlijke app voor oplaaddoeleinden. Er werd besloten dat de integratie in MyŠkoda op dit moment niet haalbaar is.

Natuurlijk – het kan worden gebruikt voor alle geëlektrificeerde Škoda-modellen.

Er hoeft geen fysiek contract te worden ondertekend. In plaats daarvan wordt het contract digitaal afgerond via de klantenregistratie. Als onderdeel van het registratieproces moet je de servicevoorwaarden aanvaarden.

Ja, dat kan.

In de EDI-toepassing kun je de openbare laadstations vinden die toegankelijk zijn dankzij de EDI-laadkaart en hun kenmerken (vermogen, tarief, enz.) raadplegen. De gegevens in de EDI-app worden te goeder trouw verstrekt. Je kan ook je EDI-rekening beheren en de transacties die je hebt uitgevoerd raadplegen.

MyŠkoda is een app die garandeert dat je altijd controle hebt over je voertuig. Je kunt het oplaadbereik en de rijgegevens nakijken of zien waar je je wagen hebt geparkeerd. Je kunt zelfs controleren of je je voertuig hebt vergrendeld. Geweldig, toch?

Uw auto opladen met de EDI-laadpas


EDI geeft je toegang tot een uitgebreid oplaadnetwerk. Gebruik de oplaadkaart in de app om de ondersteunde oplaadstations te vinden.

Als het station niet reageert of geen elektriciteit levert, neem dan contact op met de klantendienst via de gegevens die op het oplaadstation worden verstrekt.

Ja, dat is mogelijk.

Opladen is mogelijk in heel Europa. Met de EDI-applicatie kun je de laadstation terugvinden. Er bestaan ook andere sites. Let op: om te herladen op openbare laadstations in België of in het buitenland, moet de optie "Roaming" van je laadpas geactiveerd worden. Je kunt dit doen via je account op edi.evc-net.com.

EDI biedt toegang tot alle types van openbaar opladen – zowel AC als DC – en laat je gebruikmaken van de supersnelle IONITY-oplaadstations.