Met 130 jaar geschiedenis behoort Škoda wereldwijd tot de oudste constructeurs die nog altijd actief zijn én aan de top meedraaien. De hoofdingrediënten van dat succesverhaal zijn algemeen bekend, maar toch zijn er nog tal van onontgonnen feiten die het vermelden meer dan waard zijn in dit jubileumjaar – van Belgische invloeden over Le Mans-exploten tot zelfs een heuse horrorfilm.
Wat in 1895 begon met de productie van fietsen en motorfietsen groeide al snel uit tot een volwaardige constructeur van veelzijdige voertuigen. Na WOI ging het atelier van Václav Laurin en Václav Klement op in Škoda Works, dat als een industrieel powerhouse gold tot het IJzeren Gordijn werd opgetrokken. Aan die politieke isolatie kwam in 1991 een eind toen het merk werd geïntegreerd in de Volkswagen Group. Onder Duitse vleugels wist Škoda zich in ijltempo op te werken tot een volprezen gezinswagenbouwer, gelauwerd voor zijn gedegen techniek en vindingrijke oplossingen. Kwaliteiten die het merk nog altijd hoog in het vaandel draagt en vandaag combineert met een doorgedreven elektrificatiestrategie, puttend uit 130 jaar geschiedenis.