Niemand die de fietsveiligheid van zijn straat beter kan inschatten dan de eigen inwoners. En dus krijgt iedereen de kans om van 30 september tot en met 14 oktober deel te nemen aan de grootste fietsonderzoeken van het land: VeloVeilig en Vélosûre.
Niemand die de fietsveiligheid van zijn straat beter kan inschatten dan de eigen inwoners. En dus krijgt iedereen de kans om van 30 september tot en met 14 oktober deel te nemen aan de grootste fietsonderzoeken van het land: VeloVeilig en Vélosûre.
Michael Mier y Mier, Managing Director van Škoda België, legt uit: “De nood aan een veiligere fietsomgeving blijft hoog. Het raakt gezinnen, scholen en bedrijven. Als supporter van de grootse fietsfamilie, voelen we een bijzondere verantwoordelijkheid om mee te bouwen aan een veiligere mobiliteit. Met VeloVeilig en Vélosûre geven we fietsers een stem én zetten we samen met HLN, Sudinfo en alle gemeenten concrete stappen vooruit. Samen maken we onze wegen echt veiliger.”
Een recente iVOX-bevraging toont dat in Vlaanderen 1 op 2 ouders zich zorgen maakt wanneer hun kind met de fiets naar school vertrekt. Hoewel 65% van de Belgen in de toekomst meer wil fietsen, ervaart minder dan de helft de eigen buurt als veilig genoeg. Voor 6 op 10 fietsers blijft de weg naar school ronduit gevaarlijk. Daarom roept HLN voor deze derde editie zijn lezers op om mee te bouwen aan een veiligere fietsomgeving in Vlaanderen. Als automerk met een groot hart voor de fiets, ondersteunt Škoda die oproep om autobestuurders en fietsers dichter bij elkaar te brengen. De campagne, die de nadruk legt op fietsveiligheid voor kinderen, trekken we nu ook door aan Franstalige zijde.
Voor Škoda België is dit onderzoek dan ook meer dan een symbolisch engagement. Het merk koppelt zijn inzet aan een concreet gebaar: iedereen die deelneemt aan het onderzoek ontvangt een gratis Škoda-fluohesje. “Zo zorgen we ervoor dat fietsers ook in de donkere maanden beter zichtbaar en veiliger onderweg zijn”, verduidelijk Michaël Mier y Mier nog. “Als kinderen, ouders en pendelaars zich zonder zorgen op de fiets kunnen verplaatsen, wint de hele samenleving. Daarom willen wij als merk niet alleen observeren, maar ook handelen. Onze steun aan VeloVeilig en Vélosûre is daar een duidelijk voorbeeld van.”
Tussen 30 september en 14 oktober 2025 kan elke belg de fietsveiligheid van zijn eigen straat beoordelen. Door een score te geven op belangrijke aspecten zoals de staat van het wegdek en verkeersdrukte, krijgt elke straat een kleurcode (groen, oranje of rood). Die resultaten monden uit in een rapport voor alle gemeenten en op 17 oktober wordt bekendgemaakt welke gemeente zich respectievelijk tot de meest VeloVeilige en Vélosûre gemeente van Vlaanderen en Wallonië mag kronen.