Het succesvolle model krijgt een upgrade: ŠKODA heeft gebruikt gemaakt van een verfijndere designtaal, duurzame materialen, nieuwe technologieën en een aanbod aan efficiënte EVO-motoren van de nieuwste generatie. Sinds de lancering als tweede SUV-modellenreeks in 2017 werden al meer dan een half miljoen KAROQ’s geproduceerd, wat dit kleinere broertje van de KODIAQ tot een steunpilaar maakt in de ŠKODA-lijn. De compacte SUV wordt momenteel in zestig landen verkocht.
Het succesvolle model krijgt een upgrade: ŠKODA heeft gebruikt gemaakt van een verfijndere designtaal, duurzame materialen, nieuwe technologieën en een aanbod aan efficiënte EVO-motoren van de nieuwste generatie. Sinds de lancering als tweede SUV-modellenreeks in 2017 werden al meer dan een half miljoen KAROQ’s geproduceerd, wat dit kleinere broertje van de KODIAQ tot een steunpilaar maakt in de ŠKODA-lijn. De compacte SUV wordt momenteel in zestig landen verkocht.
Martin Jahn, lid van de raad van bestuur van ŠKODA AUTO voor Sales en Marketing, zegt: "Toen we de KAROQ in 2017 lanceerden, dreven we nogmaals het tempo van onze SUV-campagne op. Het model is een waar succesverhaal geworden en heeft er in grote mate mee voor gezorgd dat SUV’s nu ongeveer 50% van het totale aantal leveringen uitmaken. Sindsdien hebben we de KAROQ nog verder ontwikkeld en bieden we klanten een indrukwekkend totaalpakket aan dat bestaat uit een origineel design, verbeterde aerodynamica, nieuwe duurzame materialen, hypermoderne rijhulpsystemen en de nieuwste infotainmentopties."
Verfijndere, expressieve designtaal
De nieuwe KAROQ wordt gekenmerkt door ŠKODA’s geüpdatete expressieve designtaal met kristallijne elementen. Nieuwe designdetails omvatten het bredere, nu zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster, een restylede voor- en achterschort en slankere en scherpere ledkoplampen en -achterlichten. De dagrijverlichting is nu in twee verdeeld en voor het eerst kan de KAROQ optioneel worden uitgerust met full-ledmatrixkoplampen. Aerodynamica zijn met meer dan 9% verbeterd, wat betekent dat de SUV nu een luchtweerstandscoëfficiënt (cw) van 0,30 heeft en navenant minder CO2 uitstoot. Dit wordt mogelijk gemaakt door bijvoorbeeld nieuwe lichtmetalen velgen met aerodynamische inzetstukken, een langere achterspoiler, zijvinnen op de achterruit en een bodemplaat die bij deze versie afgedekt is. Een groter aanbod aan hypermoderne rijhulp- en veiligheidssystemen zorgt bovendien voor een nog hoger niveau van actieve en passieve veiligheid.
Nieuw interieurdecor en nieuwe stoelbekleding gemaakt van gerecycleerd, duurzaam materiaal
De stijl van het KAROQ-interieur wordt bepaald door nieuwe opties voor decoratieve afwerking en bekleding die, indien gewenst, gemaakt zijn van duurzaam materiaal. In het Ecopack is de stoelbekleding bijvoorbeeld voor een deel gemaakt van gerecycleerde petflessen. Optionele extra’s, zoals ledsfeerverlichting, die nu ook de achterste deurpanelen verlicht in een van de tien kleuren, en de elektrisch verstelbare voorste passagiersstoel met geheugenfunctie, kunnen het comfort verhogen. De KAROQ is beschikbaar in de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style en als een SPORTLINE-variant. De eerste SPORTLINE was een ŠKODA FAVORIT, die in 1992 zijn debuut maakte. Zo is dit derivaat al 30 jaar lang een integraal deel van het productportfolio van de Tsjechische constructeur.
Keuze uit vijf efficiënte EVO-motoren met een vermogen van 81 kW (110 pk) tot 140 kW (190 pk)
De geüpdatete ŠKODA KAROQ kan worden uitgerust met een van vijf efficiënte motoren van de nieuwste EVO-generatie van de Volkswagen-groep. Twee diesels en drie benzinemotoren leveren vermogens die variëren van 81 kW (110 pk) tot 140 kW (190 pk). De 2.0 TSI van 140 kW (190 pk) is voorbehouden aan de KAROQ SPORTLINE en wordt standaard gecombineerd met vierwielaandrijving. Voor de 2.0 TDI van 110 kW (150 pk) is vierwielaandrijving optioneel.
Koetswerk: opvallend, atletisch en aerodynamisch
- Breder radiatorrooster en slankere koplampen, voor het eerst met optionele full-ledmatrixtechnologie
- Nieuw ontworpen voorschort met luchtgordijnen en langere achterspoiler verminderen luchtweerstand
- Twee nieuwe kleuropties en aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen velgen van 17 tot 19”
De nieuwe KAROQ wordt gekenmerkt door de geüpdatete designtaal van de huidige SUV’s van ŠKODA. Het bredere, nu zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster en de nieuwe voorschort geven de wagen een stoere look. De enigszins langere achterspoiler maakt het koetswerk visueel langer. Samen met luchtgordijnen aan de voorzijde, aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen velgen en de nu afgedekte bodemplaat, vermindert deze bovendien de luchtweerstandscoëfficiënt met meer dan 9%, waardoor een cw van 0,30 wordt behaald. De koplampen, die net als de achterlichten slanker zijn, beschikken over een nieuw vierlichtsclusterdesign en zijn nu op aanvraag verkrijgbaar met full-ledmatrixtechnologie, een nieuwigheid voor de KAROQ.
Oliver Stefani, hoofd van ŠKODA Design, zegt: "Door onze geüpdatete SUV-designtaal ziet onze KAROQ er nog expressiever en zelfverzekerder uit. Hiertoe dragen het bredere, zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster en de nieuwe voorbumper beide een steentje bij, terwijl de slankere ledkoplampen met nieuw vierlichtsclusterdesign en de slankere achterlichten de auto een dynamischere uitstraling verlenen."
De nieuwe KAROQ is beschikbaar in de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style en als een SPORTLINE-variant. De SUV is 4.390 mm lang en 1.841 mm breed. Bij de modellen met voorwielaandrijving bedraagt de hoogte 1.603 mm en is de wielbasis 2.638 mm lang, terwijl de KAROQ’s met vierwielaandrijving 1.608 mm hoog zijn en een wielbasis van 2.630 mm hebben. Als de wagen is uitgerust met standaardstoelen, is de kofferinhoud 521 l, of 1.630 l met neergeklapte achterbank. Met de optionele VarioFlex-stoelen heeft de bagageruimte een inhoud van 588 l, of 1.605 l met neergeklapte achterbank, en 1.810 l met de achterbank verwijderd.
Opvallendere voorkant met breder ŠKODA-radiatorrooster
De restylede en gesculpteerde bumper in koetswerkkleur, die zich onder het bredere en nu zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster bevindt, zorgt voor een prachtige uitstraling. Hij heeft een brede, lagere luchtinlaat in een ontwerp met kristallijne mazen, een stoere, zwartgelakte voorspoiler en L-vormige luchtgordijnen aan weerszijden. Deze leiden de lucht via de zijkanten van de voorbumper, waardoor de luchtwervelingen worden verminderd en de luchtstroom bij de wielkasten wordt verbeterd. Voor het eerst zijn de KAROQ-modellen met vierwielaandrijving uitgerust met aerodynamisch geoptimaliseerde onderpanelen voor de brandstoftank, die eveneens de achteras afdekken om de luchtweerstand onder de wagen te verminderen.
Slankere koplampen met optionele full-ledmatrixtechnologie
De slankere koplampen lopen door tot aan het ŠKODA-radiatorrooster en de dagrijlichten zijn in twee verdeeld. Dit is de eerste KAROQ die kan worden uitgerust met full-ledmatrixkoplampen waarin telkens twee ledmodules boven elkaar zijn gerangschikt (een voor het dim- en een voor het grootlicht). Ze voorzien de wagen van een duidelijk vierlichtscluster, dat vooral in de rijmodus in het donker markant is. De standaardvariant heeft ledmodules in het bovenste deel van de koplamp voor het dim- en grootlicht. Er is ook een aparte mistlamp in de onderste behuizing. De achterlichten zijn nog scherper; ze vormen het kenmerkende C-vormige lichtcluster en bevatten kristallijne structuren die typisch zijn voor ŠKODA. Ze zijn standaard uitgerust met full-ledtechnologie en vanaf het uitrustingsniveau Ambition zijn ze voorzien van dynamische richtingaanwijzers en een geanimeerd welkomsteffect.
Langere achterspoiler, aerodynamische velgen en een nieuwe achterschort
Een verlengde achterspoiler in koetswerkkleur laat de wagen er van opzij langer uitzien. De KAROQ in Style-uitvoering en de SPORTLINE-variant zijn voorzien van zijvinnen, die, samen met de spoiler, luchtturbulentie verminderen aan de achterzijde. Dit komt de aerodynamica en de CO2-uitstoot van de wagen ten goede. De aerodynamica van de KAROQ worden ook verbeterd door de nieuwe lichtmetalen Scutus-velgen (17” voor Style) en de nieuwe lichtmetalen Sagitarius-velgen (19”), die verkrijgbaar zijn in metallic zilver en gepolijst metallic antraciet. Net als de Procyon-velgen van 18” zijn ze uitgerust met plastic aerodynamische inzetstukken die luchtturbulentie rond de velgen verminderen. De aerodoppen zijn beschikbaar in matzwart voor de Scutus-velgen, terwijl voor de andere velgen ook zwart en antraciet worden aangeboden als afwerkingskleur. De gepolijste zwarte en aerodynamisch geoptimaliseerde Miran-velg van 18” is een gloednieuwe optie. De gerestylede achterschort van de KAROQ is onder de laaddrempel afgewerkt in koetswerkkleur en de robuuste zwarte plastic achterdiffusor heeft een gesculpteerde vorm.
Nieuwe metaalkleuropties Phoenix Orange en Graphite Grey
ŠKODA biedt in totaal negen kleuren aan voor de KAROQ. De metallic lakafwerkingen Phoenix Orange en Graphite Grey zijn nieuw in het aanbod. Ze vullen naast de standaardkleuren Energy Blue en Steel Grey ook de lakafwerkingen metallic Brilliant Silver, Velvet Red, Moon White met parelmoereffect, Lava Blue en Black Magic met parelmoereffect aan.
Interieur: meer keuze en duurzame materialen
- Nieuwe stoelbekleding, nieuw decor en meer opties voor de Ambition- en Style-uitvoering
- Optioneel Ecopack met stoelbekleding van gerecycleerde petflessen
- Andere extra’s zijn elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie en Climatronic met drie zones
Voor de geüpdatete ŠKODA KAROQ is er een grotere keuze aan stoelbekledingen. Met het optionele Ecopack komt de KAROQ nu op de markt met duurzaam geproduceerde materialen gemaakt van gerecycleerde petflessen. Er is een breder gamma aan kleuren en materialen om uit te kiezen voor de uitrustingsniveaus Ambition en Style en de voorste passagiersstoel is nu verkrijgbaar met een geheugenfunctie en elektrische verstelmogelijkheden. De optionele Climatronic met drie zones verhoogt het comfort, terwijl nieuwe sierelementen op het dashboard en de deuren en bijkomende kleuren voor de ledsfeerverlichting meer visuele highlights creëren.
De update omvat een breder gamma aan kleuren en materialen voor de uitrustingsniveaus Ambition en Style en er zijn nieuwe dashboard- en deurbekledingen. De KAROQ Ambition trekt bijvoorbeeld de aandacht met een nieuwe dashboardbekleding in Unique Chrome en de deurpanelen zijn nu uitgevoerd in een Anodized Cross Line-design. De stoelen kunnen zowel met de zwarte stoffen stoelbekleding (standaard) als met zwarte Suedia-microvezel of zwart leder worden bekleed. Beide opties zijn eveneens beschikbaar voor de KAROQ Style. Voor dat uitrustingsniveau kan de standaard zwarte stoelbekleding ook worden vervangen door een beige lederen bekleding. Op het dashboard zitten decoratieve lijsten in Piano Black, terwijl de deurpanelen beschikken over een zacht aanvoelend Linear Diamonds-design.
Optioneel Ecopack voor Ambition en Style
Details in Piano Black op het dashboard en de middenconsole maken ook deel uit van het Ecopack, dat optioneel is voor de uitrustingsniveaus Ambition en Style. De zacht aanvoelende decoratieve Nisha-afwerking op de deurpanelen creëert een nieuwe visuele highlight. De duurzame stoelbekleding in het Ecopack is voor het eerst verkrijgbaar voor de KAROQ. Deze bekleding is onder meer gemaakt van gerecycleerde petflessen en wordt gekenmerkt door designelementen in lederstijl. Sommige delen van de stoelen en de armsteunen zijn bekleed met Suedia-microvezel in Mocha Brown, de specifieke Ecopack-tint. De uitgebreide ledsfeerverlichting verlicht nu zowel de voorste als de achterste deurpanelen in een van de tien kleuropties en de voetruimte in het wit. Dit is een standaarduitrusting bij het Ecopack en optioneel voor alle andere varianten.
Climatronic met drie zones en nieuwe stoelfuncties
Voor nog meer comfort kan de geüpdatete ŠKODA KAROQ nu worden uitgerust met Climatronic met drie zones. Ook een elektrisch verstelbare voorste passagiersstoel met geheugenfunctie is een nieuwe optie voor de KAROQ (beschikbaar vanaf de Style-uitvoering). Dit is een handige functie om persoonlijke instellingen op te slaan en ze op ieder moment terug te halen door een druk op een toets. De voorstoelen zijn eveneens verkrijgbaar met elektrisch verstelbare lendensteun als optie. Ook VarioFlex-achterstoelen zijn optioneel verkrijgbaar. Dit systeem bestaat uit drie aparte stoelen, verdeeld in een 40:20:40-verhouding, die individueel kunnen worden versteld of volledig verwijderd. Als de achterstoelen zijn verwijderd, heeft de KAROQ een maximale kofferinhoud van 1.810 l.
Aandrijflijnen: vijf geavanceerde EVO-motoren van de nieuwste generatie
- Drie benzinemotoren en twee diesels: vermogen van 81 kW (110 pk) tot 140 kW (190 pk)
- Topmotor voorbehouden voor de KAROQ SPORTLINE met vierwielaandrijving
- Optionele Dynamic Chassis Control en progressieve stuurinrichting
De vijf motoren die voor de KAROQ beschikbaar zijn, zijn stuk voor stuk geavanceerde en efficiënte krachtbronnen van de nieuwste EVO-generatie van de Volkswagen-groep. De vermogens die de drie TSI benzinemotoren en twee dieselmotoren bieden, variëren van 81 kW (110 pk) tot 140 kW (190 pk). De topversie 2.0 TSI is exclusief voorbehouden voor de KAROQ SPORTLINE met vierwielaandrijving en DSG zevenversnellingsbak. Vierwielaandrijving met een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling en een DSG zevenversnellingsbak zijn ook beschikbaar voor de krachtigste van de twee dieselmotoren.
Johannes Neft, bestuurslid technische ontwikkeling van ŠKODA AUTO, zegt: "De motoren van de KAROQ zijn zuinig en efficiënt. Hoge injectiedruk en cilindermotorblokken met plasmacoating garanderen, naast andere elementen, een lage uitstoot en een laag brandstofverbruik in de TSI benzinemotoren. In de dieselmotoren gebruiken we twee SCR-katalysators en hanteren we een methode van 'dubbele dosering' voor een bijzonder doeltreffende behandeling van uitlaatgassen."
De instapaandrijflijn voor de KAROQ is een driecilinder 1.0 TSI in combinatie met een manuele zesversnellingsbak. Met een vermogen van 81 kW (110 pk) is deze EVO-motor van de nieuwste generatie bijzonder efficiënt. Door een injectiedruk tot 350 bar en een innovatieve, dunne plasmacoating van 150 μm (0,15 mm) in de cilindermotorblok ter vervanging van de gietijzeren cilindervoeringen is een lage uitstoot mogelijk. Deze plasmacoating vermindert namelijk interne wrijving in de cilinders en resulteert in een betere verdeling en afvoer van de warmte in de verbrandingskamer, wat de thermische belasting van de motor verlaagt. De viercilinder 1.5 TSI benzinemotor met een vermogen van 110 kW (150 pk) beschikt ook over Active Cylinder Technology (ACT), die het brandstofverbruik verder verlaagt door automatisch twee cilinders uit te schakelen bij lage motorbelasting.
KAROQ SPORTLINE met 2.0 TSI en vierwielaandrijving als standaard
De krachtigste motor levert 140 kW (190 pk) en is uitsluitend voor de KAROQ SPORTLINE voorbehouden. De 2.0 TSI brengt zijn vermogen over op de vier wielen via een DSG zevenversnellingsbak (standaarduitrusting). Het vierwielaandrijfsysteem maakt gebruik van een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling van de zesde generatie, die ongeveer 0,8 kg lichter en ook efficiënter is dan zijn voorganger. Dankzij een geïntegreerde sturingseenheid reageert het systeem sneller door de vierwielaandrijving binnen fracties van een seconde in- en uit te schakelen indien nodig.
Zuinige dieselmotoren met dubbele dosering
De twee EVO-dieselmotoren hebben een cilinderinhoud van twee liter. De krachtigste variant produceert 110 kW (150 pk). Bij beide versies hoort standaard een manuele zesversnellingsbak; een DSG zevenversnellingsbak is optioneel. Als de wagen met een DSG is uitgerust, brengt de 110kW-motor het vermogen over op de weg via vierwielaandrijving. De EA288 EVO-motoren beschikken over een SCR-systeem met dubbele dosering om de uitstoot van stikstofoxiden te beperken. Hierbij wordt AdBlue® geïnjecteerd in de twee SCR-katalysators (selectieve katalytische reductie), die achter elkaar zijn gerangschikt. Een van de katalysators is dichter bij de motor geplaatst, in de module voor uitlaatgaszuivering; de tweede bevindt zich verder weg van de motor, in de vloerplaat.