KAROQ: een strakke look met betere aerodynamica

4. dubna 2022
  • Verfijndere ŠKODA-designtaal
  • Nieuwe, duurzame materialen en moderne technologieën in het interieur voor meer comfort
  • Full-ledmatrixkoplampen voor het eerst als optie beschikbaar
  • Keuze tussen vijf efficiënte motoren van de nieuwste EVO-generatie van Volkswagen-groep
  • Aerodynamica met meer dan 9%verbeterd , lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot

Het succesvolle model krijgt een upgrade: ŠKODA heeft gebruikt gemaakt van een verfijndere designtaal, duurzame materialen, nieuwe technologieën en een aanbod aan efficiënte EVO-motoren van de nieuwste generatie. Sinds de lancering als tweede SUV-modellenreeks in 2017 werden al meer dan een half miljoen KAROQ’s geproduceerd, wat dit kleinere broertje van de KODIAQ tot een steunpilaar maakt in de ŠKODA-lijn. De compacte SUV wordt momenteel in zestig landen verkocht.

Het succesvolle model krijgt een upgrade: ŠKODA heeft gebruikt gemaakt van een verfijndere designtaal, duurzame materialen, nieuwe technologieën en een aanbod aan efficiënte EVO-motoren van de nieuwste generatie. Sinds de lancering als tweede SUV-modellenreeks in 2017 werden al meer dan een half miljoen KAROQ’s geproduceerd, wat dit kleinere broertje van de KODIAQ tot een steunpilaar maakt in de ŠKODA-lijn. De compacte SUV wordt momenteel in zestig landen verkocht.

Martin Jahn, lid van de raad van bestuur van ŠKODA AUTO voor Sales en Marketing, zegt: "Toen we de KAROQ in 2017 lanceerden, dreven we nogmaals het tempo van onze SUV-campagne op. Het model is een waar succesverhaal geworden en heeft er in grote mate mee voor gezorgd dat SUV’s nu ongeveer 50% van het totale aantal leveringen uitmaken. Sindsdien hebben we de KAROQ nog verder ontwikkeld en bieden we klanten een indrukwekkend totaalpakket aan dat bestaat uit een origineel design, verbeterde aerodynamica, nieuwe duurzame materialen, hypermoderne rijhulpsystemen en de nieuwste infotainmentopties."

Verfijndere, expressieve designtaal

De nieuwe KAROQ wordt gekenmerkt door ŠKODA’s geüpdatete expressieve designtaal met kristallijne elementen. Nieuwe designdetails omvatten het bredere, nu zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster, een restylede voor- en achterschort en slankere en scherpere ledkoplampen en -achterlichten. De dagrijverlichting is nu in twee verdeeld en voor het eerst kan de KAROQ optioneel worden uitgerust met full-ledmatrixkoplampen. Aerodynamica zijn met meer dan 9% verbeterd, wat betekent dat de SUV nu een luchtweerstandscoëfficiënt (cw) van 0,30 heeft en navenant minder CO2 uitstoot. Dit wordt mogelijk gemaakt door bijvoorbeeld nieuwe lichtmetalen velgen met aerodynamische inzetstukken, een langere achterspoiler, zijvinnen op de achterruit en een bodemplaat die bij deze versie afgedekt is. Een groter aanbod aan hypermoderne rijhulp- en veiligheidssystemen zorgt bovendien voor een nog hoger niveau van actieve en passieve veiligheid.

Nieuw interieurdecor en nieuwe stoelbekleding gemaakt van gerecycleerd, duurzaam materiaal

De stijl van het KAROQ-interieur wordt bepaald door nieuwe opties voor decoratieve afwerking en bekleding die, indien gewenst, gemaakt zijn van duurzaam materiaal. In het Ecopack is de stoelbekleding bijvoorbeeld voor een deel gemaakt van gerecycleerde petflessen. Optionele extra’s, zoals ledsfeerverlichting, die nu ook de achterste deurpanelen verlicht in een van de tien kleuren, en de elektrisch verstelbare voorste passagiersstoel met geheugenfunctie, kunnen het comfort verhogen. De KAROQ is beschikbaar in de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style en als een SPORTLINE-variant. De eerste SPORTLINE was een ŠKODA FAVORIT, die in 1992 zijn debuut maakte. Zo is dit derivaat al 30 jaar lang een integraal deel van het productportfolio van de Tsjechische constructeur.

Keuze uit vijf efficiënte EVO-motoren met een vermogen van 81 kW (110 pk) tot 140 kW (190 pk)

De geüpdatete ŠKODA KAROQ kan worden uitgerust met een van vijf efficiënte motoren van de nieuwste EVO-generatie van de Volkswagen-groep. Twee diesels en drie benzinemotoren leveren vermogens die variëren van 81 kW (110 pk) tot 140 kW (190 pk). De 2.0 TSI van 140 kW (190 pk) is voorbehouden aan de KAROQ SPORTLINE en wordt standaard gecombineerd met vierwielaandrijving. Voor de 2.0 TDI van 110 kW (150 pk) is vierwielaandrijving optioneel.

Koetswerk: opvallend, atletisch en aerodynamisch

  • Breder radiatorrooster en slankere koplampen, voor het eerst met optionele full-ledmatrixtechnologie
  • Nieuw ontworpen voorschort met luchtgordijnen en langere achterspoiler verminderen luchtweerstand
  • Twee nieuwe kleuropties en aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen velgen van 17 tot 19”

De nieuwe KAROQ wordt gekenmerkt door de geüpdatete designtaal van de huidige SUV’s van ŠKODA. Het bredere, nu zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster en de nieuwe voorschort geven de wagen een stoere look. De enigszins langere achterspoiler maakt het koetswerk visueel langer. Samen met luchtgordijnen aan de voorzijde, aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen velgen en de nu afgedekte bodemplaat, vermindert deze bovendien de luchtweerstandscoëfficiënt met meer dan 9%, waardoor een cw van 0,30 wordt behaald. De koplampen, die net als de achterlichten slanker zijn, beschikken over een nieuw vierlichtsclusterdesign en zijn nu op aanvraag verkrijgbaar met full-ledmatrixtechnologie, een nieuwigheid voor de KAROQ.

Oliver Stefani, hoofd van ŠKODA Design, zegt: "Door onze geüpdatete SUV-designtaal ziet onze KAROQ er nog expressiever en zelfverzekerder uit. Hiertoe dragen het bredere, zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster en de nieuwe voorbumper beide een steentje bij, terwijl de slankere ledkoplampen met nieuw vierlichtsclusterdesign en de slankere achterlichten de auto een dynamischere uitstraling verlenen."

De nieuwe KAROQ is beschikbaar in de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style en als een SPORTLINE-variant. De SUV is 4.390 mm lang en 1.841 mm breed. Bij de modellen met voorwielaandrijving bedraagt de hoogte 1.603 mm en is de wielbasis 2.638 mm lang, terwijl de KAROQ’s met vierwielaandrijving 1.608 mm hoog zijn en een wielbasis van 2.630 mm hebben. Als de wagen is uitgerust met standaardstoelen, is de kofferinhoud 521 l, of 1.630 l met neergeklapte achterbank. Met de optionele VarioFlex-stoelen heeft de bagageruimte een inhoud van 588 l, of 1.605 l met neergeklapte achterbank, en 1.810 l met de achterbank verwijderd.

Opvallendere voorkant met breder ŠKODA-radiatorrooster

De restylede en gesculpteerde bumper in koetswerkkleur, die zich onder het bredere en nu zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster bevindt, zorgt voor een prachtige uitstraling. Hij heeft een brede, lagere luchtinlaat in een ontwerp met kristallijne mazen, een stoere, zwartgelakte voorspoiler en L-vormige luchtgordijnen aan weerszijden. Deze leiden de lucht via de zijkanten van de voorbumper, waardoor de luchtwervelingen worden verminderd en de luchtstroom bij de wielkasten wordt verbeterd. Voor het eerst zijn de KAROQ-modellen met vierwielaandrijving uitgerust met aerodynamisch geoptimaliseerde onderpanelen voor de brandstoftank, die eveneens de achteras afdekken om de luchtweerstand onder de wagen te verminderen.

Slankere koplampen met optionele full-ledmatrixtechnologie

De slankere koplampen lopen door tot aan het ŠKODA-radiatorrooster en de dagrijlichten zijn in twee verdeeld. Dit is de eerste KAROQ die kan worden uitgerust met full-ledmatrixkoplampen waarin telkens twee ledmodules boven elkaar zijn gerangschikt (een voor het dim- en een voor het grootlicht). Ze voorzien de wagen van een duidelijk vierlichtscluster, dat vooral in de rijmodus in het donker markant is. De standaardvariant heeft ledmodules in het bovenste deel van de koplamp voor het dim- en grootlicht. Er is ook een aparte mistlamp in de onderste behuizing. De achterlichten zijn nog scherper; ze vormen het kenmerkende C-vormige lichtcluster en bevatten kristallijne structuren die typisch zijn voor ŠKODA. Ze zijn standaard uitgerust met full-ledtechnologie en vanaf het uitrustingsniveau Ambition zijn ze voorzien van dynamische richtingaanwijzers en een geanimeerd welkomsteffect.

Langere achterspoiler, aerodynamische velgen en een nieuwe achterschort

Een verlengde achterspoiler in koetswerkkleur laat de wagen er van opzij langer uitzien. De KAROQ in Style-uitvoering en de SPORTLINE-variant zijn voorzien van zijvinnen, die, samen met de spoiler, luchtturbulentie verminderen aan de achterzijde. Dit komt de aerodynamica en de CO2-uitstoot van de wagen ten goede. De aerodynamica van de KAROQ worden ook verbeterd door de nieuwe lichtmetalen Scutus-velgen (17” voor Style) en de nieuwe lichtmetalen Sagitarius-velgen (19”), die verkrijgbaar zijn in metallic zilver en gepolijst metallic antraciet. Net als de Procyon-velgen van 18” zijn ze uitgerust met plastic aerodynamische inzetstukken die luchtturbulentie rond de velgen verminderen. De aerodoppen zijn beschikbaar in matzwart voor de Scutus-velgen, terwijl voor de andere velgen ook zwart en antraciet worden aangeboden als afwerkingskleur. De gepolijste zwarte en aerodynamisch geoptimaliseerde Miran-velg van 18” is een gloednieuwe optie. De gerestylede achterschort van de KAROQ is onder de laaddrempel afgewerkt in koetswerkkleur en de robuuste zwarte plastic achterdiffusor heeft een gesculpteerde vorm.

Nieuwe metaalkleuropties Phoenix Orange en Graphite Grey

ŠKODA biedt in totaal negen kleuren aan voor de KAROQ. De metallic lakafwerkingen Phoenix Orange en Graphite Grey zijn nieuw in het aanbod. Ze vullen naast de standaardkleuren Energy Blue en Steel Grey ook de lakafwerkingen metallic Brilliant Silver, Velvet Red, Moon White met parelmoereffect, Lava Blue en Black Magic met parelmoereffect aan.

Interieur: meer keuze en duurzame materialen

  • Nieuwe stoelbekleding, nieuw decor en meer opties voor de Ambition- en Style-uitvoering
  • Optioneel Ecopack met stoelbekleding van gerecycleerde petflessen
  • Andere extra’s zijn elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie en Climatronic met drie zones

Voor de geüpdatete ŠKODA KAROQ is er een grotere keuze aan stoelbekledingen. Met het optionele Ecopack komt de KAROQ nu op de markt met duurzaam geproduceerde materialen gemaakt van gerecycleerde petflessen. Er is een breder gamma aan kleuren en materialen om uit te kiezen voor de uitrustingsniveaus Ambition en Style en de voorste passagiersstoel is nu verkrijgbaar met een geheugenfunctie en elektrische verstelmogelijkheden. De optionele Climatronic met drie zones verhoogt het comfort, terwijl nieuwe sierelementen op het dashboard en de deuren en bijkomende kleuren voor de ledsfeerverlichting meer visuele highlights creëren.

De update omvat een breder gamma aan kleuren en materialen voor de uitrustingsniveaus Ambition en Style en er zijn nieuwe dashboard- en deurbekledingen. De KAROQ Ambition trekt bijvoorbeeld de aandacht met een nieuwe dashboardbekleding in Unique Chrome en de deurpanelen zijn nu uitgevoerd in een Anodized Cross Line-design. De stoelen kunnen zowel met de zwarte stoffen stoelbekleding (standaard) als met zwarte Suedia-microvezel of zwart leder worden bekleed. Beide opties zijn eveneens beschikbaar voor de KAROQ Style. Voor dat uitrustingsniveau kan de standaard zwarte stoelbekleding ook worden vervangen door een beige lederen bekleding. Op het dashboard zitten decoratieve lijsten in Piano Black, terwijl de deurpanelen beschikken over een zacht aanvoelend Linear Diamonds-design.

Optioneel Ecopack voor Ambition en Style

Details in Piano Black op het dashboard en de middenconsole maken ook deel uit van het Ecopack, dat optioneel is voor de uitrustingsniveaus Ambition en Style. De zacht aanvoelende decoratieve Nisha-afwerking op de deurpanelen creëert een nieuwe visuele highlight. De duurzame stoelbekleding in het Ecopack is voor het eerst verkrijgbaar voor de KAROQ. Deze bekleding is onder meer gemaakt van gerecycleerde petflessen en wordt gekenmerkt door designelementen in lederstijl. Sommige delen van de stoelen en de armsteunen zijn bekleed met Suedia-microvezel in Mocha Brown, de specifieke Ecopack-tint. De uitgebreide ledsfeerverlichting verlicht nu zowel de voorste als de achterste deurpanelen in een van de tien kleuropties en de voetruimte in het wit. Dit is een standaarduitrusting bij het Ecopack en optioneel voor alle andere varianten.

Climatronic met drie zones en nieuwe stoelfuncties

Voor nog meer comfort kan de geüpdatete ŠKODA KAROQ nu worden uitgerust met Climatronic met drie zones. Ook een elektrisch verstelbare voorste passagiersstoel met geheugenfunctie is een nieuwe optie voor de KAROQ (beschikbaar vanaf de Style-uitvoering). Dit is een handige functie om persoonlijke instellingen op te slaan en ze op ieder moment terug te halen door een druk op een toets. De voorstoelen zijn eveneens verkrijgbaar met elektrisch verstelbare lendensteun als optie. Ook VarioFlex-achterstoelen zijn optioneel verkrijgbaar. Dit systeem bestaat uit drie aparte stoelen, verdeeld in een 40:20:40-verhouding, die individueel kunnen worden versteld of volledig verwijderd. Als de achterstoelen zijn verwijderd, heeft de KAROQ een maximale kofferinhoud van 1.810 l.

Aandrijflijnen: vijf geavanceerde EVO-motoren van de nieuwste generatie

  • Drie benzinemotoren en twee diesels: vermogen van 81 kW (110 pk) tot 140 kW (190 pk)
  • Topmotor voorbehouden voor de KAROQ SPORTLINE met vierwielaandrijving
  • Optionele Dynamic Chassis Control en progressieve stuurinrichting

De vijf motoren die voor de KAROQ beschikbaar zijn, zijn stuk voor stuk geavanceerde en efficiënte krachtbronnen van de nieuwste EVO-generatie van de Volkswagen-groep. De vermogens die de drie TSI benzinemotoren en twee dieselmotoren bieden, variëren van 81 kW (110 pk) tot 140 kW (190 pk). De topversie 2.0 TSI is exclusief voorbehouden voor de KAROQ SPORTLINE met vierwielaandrijving en DSG zevenversnellingsbak. Vierwielaandrijving met een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling en een DSG zevenversnellingsbak zijn ook beschikbaar voor de krachtigste van de twee dieselmotoren.

Johannes Neft, bestuurslid technische ontwikkeling van ŠKODA AUTO, zegt: "De motoren van de KAROQ zijn zuinig en efficiënt. Hoge injectiedruk en cilindermotorblokken met plasmacoating garanderen, naast andere elementen, een lage uitstoot en een laag brandstofverbruik in de TSI benzinemotoren. In de dieselmotoren gebruiken we twee SCR-katalysators en hanteren we een methode van 'dubbele dosering' voor een bijzonder doeltreffende behandeling van uitlaatgassen."

De instapaandrijflijn voor de KAROQ is een driecilinder 1.0 TSI in combinatie met een manuele zesversnellingsbak. Met een vermogen van 81 kW (110 pk) is deze EVO-motor van de nieuwste generatie bijzonder efficiënt. Door een injectiedruk tot 350 bar en een innovatieve, dunne plasmacoating van 150 μm (0,15 mm) in de cilindermotorblok ter vervanging van de gietijzeren cilindervoeringen is een lage uitstoot mogelijk. Deze plasmacoating vermindert namelijk interne wrijving in de cilinders en resulteert in een betere verdeling en afvoer van de warmte in de verbrandingskamer, wat de thermische belasting van de motor verlaagt. De viercilinder 1.5 TSI benzinemotor met een vermogen van 110 kW (150 pk) beschikt ook over Active Cylinder Technology (ACT), die het brandstofverbruik verder verlaagt door automatisch twee cilinders uit te schakelen bij lage motorbelasting.

KAROQ SPORTLINE met 2.0 TSI en vierwielaandrijving als standaard

De krachtigste motor levert 140 kW (190 pk) en is uitsluitend voor de KAROQ SPORTLINE voorbehouden. De 2.0 TSI brengt zijn vermogen over op de vier wielen via een DSG zevenversnellingsbak (standaarduitrusting). Het vierwielaandrijfsysteem maakt gebruik van een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling van de zesde generatie, die ongeveer 0,8 kg lichter en ook efficiënter is dan zijn voorganger. Dankzij een geïntegreerde sturingseenheid reageert het systeem sneller door de vierwielaandrijving binnen fracties van een seconde in- en uit te schakelen indien nodig.

Zuinige dieselmotoren met dubbele dosering

De twee EVO-dieselmotoren hebben een cilinderinhoud van twee liter. De krachtigste variant produceert 110 kW (150 pk). Bij beide versies hoort standaard een manuele zesversnellingsbak; een DSG zevenversnellingsbak is optioneel. Als de wagen met een DSG is uitgerust, brengt de 110kW-motor het vermogen over op de weg via vierwielaandrijving. De EA288 EVO-motoren beschikken over een SCR-systeem met dubbele dosering om de uitstoot van stikstofoxiden te beperken. Hierbij wordt AdBlue® geïnjecteerd in de twee SCR-katalysators (selectieve katalytische reductie), die achter elkaar zijn gerangschikt. Een van de katalysators is dichter bij de motor geplaatst, in de module voor uitlaatgaszuivering; de tweede bevindt zich verder weg van de motor, in de vloerplaat.

ŠKODA KAROQ motoren in een oogopslag:

Optionele Dynamic Chassis Control en progressieve stuurinrichting

De uitrustingsniveaus Ambition en Style kunnen net als de SPORTLINE-variant optioneel worden uitgerust met Dynamic Chassis Control (DCC) en progressieve stuurinrichting. DCC observeert continu de rijsituatie en past de demping en stuurinrichting hieraan aan. In de Driving Mode Select is het mogelijk om de basisinstellingen, namelijk Eco, Comfort, Normal en Sport, te kiezen; in de modus Individual kunnen deze instellingen worden gefinetuned. Progressieve stuurinrichting heeft een variabele stuurverhouding. Deze hangt af van de stuurhoek en maakt een betere handling bij hogere snelheden en meer wendbaarheid in bochten mogelijk. Tegelijkertijd liggen de stuurkrachten aanzienlijk lager bij grotere stuurhoeken, bijvoorbeeld bij het afslaan bij lage snelheid in de stad of bij het parkeren. Dit maakt manoeuvreren makkelijker.

Connectiviteit: volledig digitaal en altijd online

  • Keuze uit vier infotainmentsystemen met aanraakschermen tot 9,2”
  • Digitaal instrumentenpaneel met een scherm van 8” of 10,25”
  • Permanente internetverbinding maakt toegang tot online diensten van ŠKODA Connect mogelijk

De KAROQ gaat later dit jaar volledig digitaal, want hij zal uitsluitend met een digitaal instrumentenpaneel worden verkocht. De Virtual Cockpit (zoals het digitale instrumentencluster ook wel wordt genoemd) beschikt standaard over een scherm van 8”. Een groter scherm van 10,25” is optioneel. Dankzij een ingebouwde eSIM is de SUV altijd online, wat toegang biedt tot een waaier aan mobiele online diensten van ŠKODA Connect. Infotainmentapps bieden weersvoorspellingen en het laatste nieuws, en omvatten agendabeheer.

Naast het Swing-audiosysteem met een 6,5”-display op instapniveau, is er de keuze tussen drie bijkomende systemen van de modulaire infotainmentmatrix van de derde generatie van de Volkswagen-groep. Stuk voor stuk bieden ze digitale DAB-radio en dankzij een ingebouwde eSIM zijn ze altijd online. Zowel het Bolero- als het Amundsen-systeem is uitgerust met een 8”-aanraakscherm en ontvangt webradio (als optie) dankzij de permanente internetverbinding. Beide systemen kunnen worden bediend via het aanraakscherm, de knoppen en de kartelwieltjes op het multifunctionele stuurwiel en via Laura, de digitale spraakassistent die, gebruikmakend van online gegevens, 15 talen begrijpt. Het Amundsen-systeem biedt ook een navigatiefunctie en een wifi-hotspot. Het topsysteem, Columbus, heeft een 9,2”-display en kan worden bediend door middel van gebaren. Kaart- en software-updates worden 'over the air' geïnstalleerd.

Digitaal instrumentenpaneel wordt binnenkort onderdeel van de standaarduitrusting

Later dit jaar zal elke KAROQ standaard uitgerust zijn met een digitaal instrumentencluster. Het 8”- display vervangt de vroegere analoge instrumenten. Vanaf het uitrustingsniveau Ambition en hoger is de Virtual Cockpit optioneel verkrijgbaar met een personaliseerbaar display van 10,25”. Er is keuze tussen vijf basislay-outs, met een extra modelspecifieke achtergrond voor de KAROQ SPORTLINE.

Draadloze smartphone-integratie en inductief opladen

Smartphones kunnen met behulp van Wireless SmartLink-technologie, Android Auto of Apple CarPlay worden gekoppeld met de infotainmentsystemen van de auto en kunnen ook inductief worden opgeladen wanneer ze in de optionele Phone Box worden geplaatst. Een van de extra’s is een USB-C-aansluiting op de achteruitkijkspiegel om bijvoorbeeld een dashcam van stroom te voorzien. Dankzij een permanente internetverbinding heeft de KAROQ toegang tot een uitgebreide waaier van mobiele online diensten van ŠKODA Connect, waaronder toegang tot het voertuig vanop afstand via de MyŠKODA-app. Hierdoor is het ook mogelijk het voertuig per smartphone te vergrendelen en ontgrendelen, de parkeerpositie van de auto op een kaart te bekijken en de claxon en richtingaanwijzers te activeren om de KAROQ snel terug te vinden op een groot parkeerterrein. Infotainmentapps tonen nieuws- en weerberichten en kunnen een Google-agenda koppelen aan het infotainmentsysteem.

Veiligheid: verbeterde rijhulpsystemen en tot negen airbags

  • Optionele zijdelingse airbags achteraan als onderdeel van de verbeterde proactieve functie Crew Protect Assist
  • Travel Assist omvat verschillende systemen
  • Park Assist, Trailer Assist en Area View verhogen het comfort

De KAROQ biedt naast verder verbeterde rijhulp- en veiligheidssystemen ook negen airbags. Travel Assist omvat zeven rijhulpsystemen, waaronder Predictive Cruise Control, Adaptive Lane Assist en een verbeterde versie van Traffic Sign Recognition. Het optionele Crew Protect Assist-systeem reageert op dreigende aanrijdingen om een ongeval te voorkomen of de ernst van de gevolgen ervan tot een minimum te beperken.

De KAROQ kan worden uitgerust met negen airbags. Bestuurders- en voorpassagiersairbags zijn standaard in de EU, net als zijairbags vooraan, gordijnairbags en een knieairbag voor de bestuurder. Zijairbags op de tweede zitrij zijn optioneel en maken deel uit van Crew Protect Assist. Als de voertuigsensoren – nu ook aan de achterzijde – een dreigende aanrijding detecteren of een plotseling remmanoeuvre registreren, sluit het systeem automatisch alle open ramen en, indien nodig, het panoramische dak, activeert het de alarmlichten en spant het de veiligheidsgordels aan. Na een aanrijding brengt Multi-Collision Brake het voertuig tot stilstand en voorkomt het systeem op die manier dat het ongecontroleerd verder rolt. Bij een ongeval geeft de noodoproep eCall+ nu ook aan de hulpdiensten door hoeveel inzittenden er zijn en hoe het ongeval is gebeurd.

Verbeterde rijhulpsystemen verhogen veiligheid en comfort

KAROQ-voertuigen die in de EU worden verkocht, zijn standaard uitgerust met Front Assist met City Emergency Brake en Predictive Pedestrian Protection. De optionele Travel Assist-functie omvat zeven rijhulpsystemen, waarvan sommige ook afzonderlijk verkrijgbaar zijn. Een van die systemen is Predictive Cruise Control, dat gebruik maakt van beelden van de camera op de voorruit en van gegevens van het navigatiesysteem en dat, indien gespecifieerd, tijdig reageert op snelheidsbeperkingen of bochten. Als de KAROQ is uitgerust met een DSG kan de Stop & Go-functie van de ACC het voertuig automatisch tot stilstand brengen en binnen maximaal drie seconden weer laten optrekken. Travel Assist omvat ook een nauwkeurigere versie van Traffic Sign Recognition dankzij een verbeterde camera en Adaptive Lane Assist, dat nu ook wegwerkzaamheden en alle wegmarkeringen herkent. Travel Assist omvat bovendien Emergency Assist, Traffic Jam Assist en Side Assist met Rear Traffic Alert, een functie die de bestuurder waarschuwt voor achterliggers die het voertuig naderen tot op een afstand van 70 m. Met behulp van Hands-on Detect controleert Travel Assist ook om de 15 seconden of de bestuurder het stuurwiel aanraakt of dat hij de controle niet meer heeft door een mogelijk medisch noodgeval. Emergency Assist activeert in dat geval de alarmlichten en brengt de auto tot stilstand op zijn huidige rijstrook. De optionele Park Assist-functie kan automatisch het voertuig in en uit parkeerplaatsen manoeuvreren, terwijl het geïntegreerde Manoeuvre Assist-systeem obstakels voor en achter het voertuig detecteert en de KAROQ automatisch tot stilstand brengt indien nodig. Het 360 gradenbeeld van het optionele Area View-systeem en de optionele Trailer Assist-functie maken parkeren nog makkelijker. Sommige van de vermelde rijhulpsystemen zullen pas later in 2022 beschikbaar zijn.

De ŠKODA KAROQ SPORTLINE: indrukwekkend topmodel

  • Exclusief in de serie met een 2.0 TSI benzinemotor en 140 kW (190 pk)
  • Prachtige zwarte designelementen aan het koetswerk en 18”-wielen doen de KAROQ SPORTLINE opvallen
  • Sportstoelen met ademende ThermoFlux-bekleding en zwarte interieurdetails

De SPORTLINE is het topmodel in de ŠKODA KAROQ-lijn. Behalve de 1.0 TSI is de KAROQ SPORTLINE verkrijgbaar met elke motor uit het gamma. De 2.0 TSI benzinemotor met een vermogen van 140 kW (190 pk), die standaard wordt gecombineerd met een DSG zevenversnellingsbak en vierwielaandrijving, is uitsluitend voor de KAROQ SPORTLINE voorbehouden. Het koetswerk van dit sportieve topmodel wordt gekenmerkt door tal van zwarte designdetails, exclusieve lichtmetalen velgen en SPORTLINE-logo’s. De zwarte sportieve stijl is ook in het interieur terug te vinden. De SPORTLINE-modellen van het merk vieren in 2022 hun dertigste verjaardag, nadat ŠKODA in 1992 deze dynamische variant introduceerde met de FAVORIT.

De SPORTLINE is het topmodel van het KAROQ-gamma. Deze uitrustingsvariant kwam dertig jaar geleden op de markt als de ŠKODA FAVORIT en kon altijd al worden herkend aan zijn zwarte designelementen. Het radiatorrooster van de SPORTLINE met glanzend zwarte rand en matzwarte lamellen zorgt voor een verbluffend contrast met de voorschort in koetswerkkleur met modelspecifieke centrale luchtinlaat en zwarte details. De buitenspiegelkappen zijn ook glanzend zwart, net als de raamlijsten, dakrails en achterdiffusor. De zijschorten zijn afgewerkt in koetswerkkleur. Dit geldt ook voor de achterschort, die is voorzien van opvallende, ingebouwde, verchroomde uitlaatpijpen. De achterste zijruiten en de achterruit zijn getint (SunSet), en de voorvleugels zijn versierd met een SPORTLINE-logo. De KAROQ SPORTLINE is standaard uitgerust met full-ledmatrixkoplampen.

Grote lichtmetalen velgen met aerodoppen

De KAROQ SPORTLINE rijdt op zwarte lichtmetalen Procyon-velgen van 18” met matzwarte, plastic aerodynamische inzetstukken. De lichtmetalen Sagitarius-velgen van 19” zijn optioneel. Deze hebben een metallic antracietkleurige afwerking en zijn beschikbaar met antraciete, zwarte of matzwarte aerodynamische inzetstukken.

Zwart interieur met ademende ThermoFlux-stoelbekleding

Een zwarte sportieve stijl loopt door het interieur: van de dakhemel en dakstijlen tot de ademende ThermoFlux-bekleding op de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. De ThermoFlux-bekleding laat maximaal 360 l lucht per minuut door, zo’n 4,5 keer meer dan conventionele stoffen bekleding, wat het zitcomfort aanzienlijk verbeterd. Lederen stoelen zijn optioneel. Zilveren contrasterende stiksels zijn terug te vinden op de lederen versnellingspook, de middenarmsteun en het driespakige multifunctionele sportstuur dat is verfraaid met een SPORTLINE-logo. Decoratieve lijsten in Piano Black op het dashboard en sierdelen met koolstofeffect op de deurpanelen vormen de finishing touch van het interieur. De decoratieve drempelsierlijsten van de voorste deuren dragen de KAROQ-letters, terwijl de pedaalkappen pronken met een roestvrijstalen look. Het digitale instrumentencluster van 10,25” heeft een achtergrond die specifiek is voor de SPORTLINE.

Het succesverhaal van de KAROQ: een hoeksteen in het modellengamma

  • Meer dan een half miljoen KAROQ-modellen geproduceerd sinds de marktintroductie in 2017
  • De bestverkopende SUV van het merk en de op één na populairste ŠKODA in 2020
  • ŠKODA’s tweede model van zijn SUV-campagne verkrijgbaar in zestig landen

In navolging van de KODIAQ heeft de KAROQ als ŠKODA’s tweede SUV-model een belangrijke rol gespeeld in het succes van de Tsjechische constructeur sinds de lancering van het model in 2017. In 2020 was het de bestverkopende ŠKODA SUV en het meest geleverde model van het merk na de OCTAVIA. Meer dan een half miljoen KAROQ’s rolden tot op heden van de productieband.

Na de succesvolle lancering van de KODIAQ in 2016 werd begin 2017 de KAROQ onthuld als ŠKODA’s tweede SUV-model, voordat de KAMIQ als derde model aan de SUV-lijn werd toegevoegd. In 2021 voegde ook de volledig elektrische ENYAQ iV SUV zich bij de familie en debuteerde de nieuwe KUSHAQ in India. Globaal genomen maakten SUV’s in 2021 45% uit van ŠKODA’s wereldwijde productie. In 2020 was de KAROQ de bestverkopende SUV van ŠKODA en het meest geleverde model van het merk na de OCTAVIA. Meer dan een half miljoen exemplaren van de KAROQ zijn sinds 2017 van de productielijnen gerold. ŠKODA verkoopt de compacte SUV tegenwoordig wereldwijd in zestig landen.

Talrijke onderscheidingen van internationale vakmedia

De KAROQ trekt ook de aandacht van internationale vakmedia. In het eerste verkoopjaar (2017) ontving de auto verschillende onderscheidingen van toonaangevende automagazines in Duitsland, de grootste afzonderlijke markt voor ŠKODA. Zo werd hij bekroond met de Golden Steering Wheel van Auto Bild voor de beste kleine SUV en won hij de AUTONIS-prijs voor het beste nieuwe design in de categorie compacte SUV’s van auto motor und sport. De KAROQ versloeg ook de concurrentie om de Auto Trophy van Auto Zeitung te winnen als de beste import-SUV in de prijsklasse tot 25.000 euro in 2017, 2018 en 2019. In 2018 verkozen lezers van het magazine auto motor und sport hem als de beste compacte import-SUV en terreinwagen. Hij kreeg eveneens de titel ‘Car of the Year’ in Tsjechië en Griekenland en won de titel ‘SUV of the Year’ in Bulgarije. In het VK was hij een winnaar op ‘The Fleet News Awards’. Van 2019 tot 2021 noemde het Duitse vakmagazine firmenauto de KAROQ ‘Company Car of the Year’ in de categorie van de compacte SUV’s en cross-overs. De KAROQ werd niet alleen verkozen tot ‘Best Family SUV’ door het Britse magazine What Car? in 2021, maar sleepte ook twee prijzen in de wacht in Rusland, waar hij de ‘Car of the Year’ van Autoreview werd en de prijs van ‘Best Compact 4x4 Crossover’ van Za Rulyom Grand Prix.

"De KAROQ is sinds zijn lancering in 2017 een echt succesverhaal geworden en één van onze bestsellers in de categorie SUV's. Zijn veelzijdigheid samen met een modern design, comfortabele ruimte, evenals aerodynamische verbeteringen met nieuwe duurzame materialen en de nieuwe rijhulpsystemen, maken hem een langverwacht model van ŠKODA."voegt Liana Picard, PR Manager & woordvoerster van ŠKODA Import Belgium toe.