Met z’n allen evolueren we richting elektrische mobiliteit, een tendens die extra snel zal gaan voor onze bedrijfswagens. Alleen voelen sommige van je medewerkers misschien nog wat koudwatervrees rond deze nieuwe technologie. Wij zetten enkele van de meest gehoorde mythes voor je op een rijtje, met glasheldere argumenten die deze bezorgheden kunnen wegnemen.

MYTHE 1: Wachttijden aan laadpunten zijn lang

Eerst en vooral is het belangrijk om te beseffen dat mensen hun elektrische wagens meestal thuis opladen 's nachts, waardoor tijd op dat moment niet zo belangrijk is.

Maar omdat niemand graag lang stilstaat bij een laadpunt, staat ook onze laadtechnologie niet stil. Dankzij de snellaadfunctie kan de batterij van bijvoorbeeld de Škoda Enyaq opladen met een maximaal laadvermogen tot 125 kW. Hierdoor volstaan ongeveer 30 minuten om opnieuw over enkele honderden kilometers extra rijbereik te beschikken.

Bovendien is ook het laadproces zelf zeer eenvoudig: de app wijst je gewoon de weg naar het dichtstbijzijnde vrije laadstation.

 

MYTHE 2: Er zijn niet voldoende publieke laadpunten

Volgens de laatste cijfers beschikt Vlaanderen vandaag al over ruim 25.000 laadpunten, een cijfer dat in de komende jaren alleen maar zal stijgen. Al heeft Wallonië op dit punt nog wat achterstand in te halen, tegen 2026 moet volgens het plan van de Waalse regering een belangrijke stijging van het aantal laadpunten in het Franstalige landsgedeelte plaatsvinden.

Ook wie op reis gaat naar bijvoorbeeld Frankrijk of Zuid-Italië, zal binnenkort nooit meer ver moeten omrijden om zijn elektrische wagen op te laden. Recent besliste het Europese Parlement dat vanaf 2026 minstens om de 60 kilometer een laadpaal aanwezig moet zijn op de belangrijke Europese snelwegen, met een vermogen van minimum 400 kW. Vanaf 2028 moet dit zelfs het geval zijn voor de helft van het Europese wegennetwerk, waarbij een vermogen van 600 kW gehaald moet worden.

MYTHE 3: Elektrische wagens zijn duur in vergelijking met wagens met een brandstofmotor

Kijk je uitsluitend naar de aankoopprijs, dan klopt het dat elektrische modellen over het algemeen iets duurder zijn dan benzine- of dieselwagens. Maar als je ook rekening houdt met de Total Cost of Ownership (TCO) – wat vandaag essentieel is bij vlootbeheer – ziet dat plaatje er meestal helemaal anders uit. Zo kan een wagen die qua aankoopprijs de voordeligste is, op het einde van de rit de duurste zijn.

Met de huidige elektrische transitie wordt de TCO van wagens belangrijker dan ooit. Om de juiste keuze te maken, moet je rekening houden met de nieuwe fiscale actualiteit sinds juli 2023 én het kostenplaatje op langere termijn. Zo genieten elektrische wagens bijvoorbeeld van lagere onderhouds- en verbruikskosten. Bovendien doet ook het milieu een goede zaak als je werknemers gebruik maken van groene stroom opgewekt via zonnepanelen.

 

MYTHE 4: Het rijbereik dat autoproducenten vermelden, is niet betrouwbaar

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat de elektrische autonomie van een wagen afhankelijk is van heel wat factoren. Tijdens het rijden kunnen al deze factoren ervoor zorgen dat je minder of net meer rijbereik haalt:

  • Rijstijl: hogere snelheden verminderen het rijbereik, aangezien deze meer energie vereisen.
  • Buitentemperatuur: bij koud weer kan het rijbereik afnemen omdat de batterij minder efficiënt werkt.
  • Terrein: een heuvelachtig gebied of bergopwaarts rijden, kan het rijbereik verlagen. Vlakke ritten of bergafwaarts zorgen net voor meer autonomie.
  • Accessoires: het gebruik van airconditioning, verwarming, verlichting en andere accessoires beïnvloeden allemaal het rijbereik.
  • Bandenspanning: indien de banden niet voldoende opgepompt zijn, vereist het rijden meer energie.
  • Gewicht: hoe meer bagage of passagiers aan boord, hoe lager het rijbereik. Ook een dakkoffer heeft hierop een merkbaar effect.

Door hier bewust over na te denken vóór je vertrekt en terwijl je rijdt, kunt je het rijbereik dus in belangrijke mate zelf gaan beïnvloeden, zeker en vast ook positief.

MYTHE 5: Op reis gaan met een elektrische wagen is geen optie

Bij veel mensen leeft nog steeds het idee dat een elektrische wagen enkel geschikt is voor korte ritten. En dat terwijl je met onze Škoda Enyaq een rijbereik tot wel 545 km haalt.

Moet je even opladen onderweg? Dankzij de snellaadfunctie beschikt de batterij van je Škoda in ongeveer 30 minuten opnieuw over enkele honderden kilometers extra rijbereik. Da’s de tijd die je anders nodig hebt voor een koffiepauze.

Een handige service die uitstekend van pas komt op reis, is de laadkaart van EDI (Electric by D’Ieteren). Hiermee krijgen je medewerkers toegang tot een van de grootste netwerken van laadstations, en dit in 25 Europese landen.

 

MYTHE 6: Elektrische wagens bieden weinig rijplezier

Wie denkt dat elektrisch rijden niet prettig is, heeft dit duidelijk nog nooit geprobeerd. Dankzij de elektromotoren beschik je bij het optrekken meteen over het volledige vermogen, waardoor dit zéér vlot gaat. Bovendien rijden alle elektrische Škoda modellen bijzonder dynamisch.

De verschillende rijhulpsystemen zorgden hierbij voor heel wat extra reiscomfort. Travel Assist kan de wagen bijvoorbeeld automatisch laten stoppen en vertrekken, in zijn rijstrook houden, andere voertuigen volgen in een file of het verkeer rond de wagen weergeven op een scherm in je gezichtsveld.

Ook in het interieur zult je snel de vele voordelen van elektrische Škoda modellen ontdekken. Zo genieten bestuurder en passagiers van een adembenemende stilte tijdens het rijden, en meer beenruimte door het ontbreken van een verbrandingsmotor, versnellingsbak of middentunnel. Daarnaast bieden de bagagecompartimenten een bovengemiddelde hoeveelheid ruimte, een uitstekende afwerking en slimme oplossingen.