ŠKODA Enyaq RS iV vestigt twee GUINNESS WORLD RECORDS™

1. února 2023
  • Een Enyaq RS iV bestuurd door autojournalist Richard Meaden brak het GUINNESS WORLD RECORD voor ‘Langste continue voertuigdrift op ijs’ met een afstand van 7,351 km
  • ŠKODA heeft met hetzelfde voertuig ook het GUINNESS WORLD RECORD voor de ‘Langste continue voertuigdrift op ijs (elektrische auto)’ gevestigd
  • De nieuwe records werden gevestigd op het bevroren meer bij Östersund, Zweden, op 19 januari 2023 om 11.05 uur

Mladá Boleslav/Kortenberg, 1 februari 2023 – – ŠKODA heeft twee officiële wereldrecords ijsdriften gevestigd met de SUV Enyaq RS iV, het tweede volledig elektrische sportmodel van het merk. De records voor de ‘Langste continue voertuigdrift op ijs’ en de ‘Langste continue voertuigdrift op ijs (elektrische auto)’, werden bevestigd door GUINNESS WORLD RECORDS. Ze werden op donderdag 19 januari 2023 gevestigd door autojournalist Richard Meaden op een cirkelvormige baan met een omtrek van 188,496 meter op het bevroren Stortjärnen-meer bij Östersund, Zweden.

Het eerste record dat ŠKODA op het Stortjärnen-meer brak, was dat van de ‘Langste continue voertuigdrift op ijs’. Met de onlangs gelanceerde SUV ŠKODA Enyaq RS iV vestigde Richard Meaden een nieuw officieel bevestigd record door de auto gedurende meer dan 15 minuten en 7,351 km in een gecontroleerde drift te houden. Meadens drift brak daarmee het vorige record van 6,231 km, gevestigd in China in 2022. Door het eerste record te breken vestigden Meaden en de SUV ŠKODA Enyaq RS iV meteen ook een tweede record, voor de ‘Langste continue voertuigdrift op ijs (elektrische auto)’.

In aanwezigheid van een GUINNESS WORLD RECORDS-jurylid en onder het toeziend oog van internationaal driftarbiter David Kalas vestigde ŠKODA het record tijdens de vierde dag op locatie na een hele reeks oefenritten met verschillende bandencombinaties. In totaal werd over de volle vijf dagen 18 uur lang gedrift in temperaturen onder nul om de perfecte drift te realiseren.

De SUV Enyaq RS iV hield goed stand onder zware omstandigheden en legde tijdens de 15 minuten en 58 seconden van zijn recordrun 39 rondjes af op de driftcirkel. Hij haalde een topsnelheid van 48,69 km/u en reed op het langzaamste punt 31,64 km/u.

De standaard productieauto die werd gebruikt om het record te vestigen, was uitgerust met lichtmetalen velgen van 20 duim. De Däckproffsen 245/35-R20-‘eventbanden’ (aangeleverd door Michelin) vooraan hadden 600 spijkers van 5 mm, voor een nog betere tractie en stuurinput op het bevroren, griploze oppervlak, terwijl de Nokian Hakkapelitta 255/45-R20-banden achteraan waren voorzien van 300 spijkers van 2 mm, verspreid over het loopvlak. Dit bleek een ideale combinatie te zijn op het 40 cm dikke ijsoppervlak.

Met het vestigen van twee nieuwe GUINNESS WORLD RECORDS komen ŠKODA, de nieuwe recordhouder Richard Meaden en het RS-naamplaatje opnieuw in de recordboeken terecht. In 2011 vestigde de Britse rijder een nieuw Southern Californian Timing Association (SCTA)-snelheidsrecord op land van 227,080 mph in de klasse voor productiewagens met een drukgevoede motor van 2 liter. Met een in het Verenigd Koninkrijk geprepareerde ŠKODA Octavia RS werd het record gevestigd op de legendarische Bonneville-zoutvlakte in de VS.

Meaden zei over de triomf: “Opnieuw achter het stuur zitten van een recordbrekende ŠKODA is best speciaal. Ik heb twee verschillende records gevestigd in twee heel verschillende auto’s, eerst op de Bonneville-zoutvlakte in de VS en dan op een bevroren meer in Scandinavië. Ik ben ongelooflijk trots om 12 jaar later opnieuw deel te mogen uitmaken van een recordteam. Wie had ooit gedacht dat we hier nu met een elektrische auto op het ijs zouden driften? Het onderstreept alleen maar hoezeer de autowereld verandert, en hoe spannend dat ook is.”

De Enyaq RS iV heeft een sportophanging die vooraan 15 mm en achteraan 10 mm lager is dan die van de standaard Enyaq iV. Verder maken de progressieve stuurinrichting en Drive Mode Select evenals de optionele Dynamic Chassis Control met een adaptief dempingssysteem nog betere tractie mogelijk. Verdere opwaarderingen zijn onder meer de karakteristieke RS-sportbumpers, de glanzend zwarte koetswerkdetails en de zwart lederen bekleding van de sportstoelen, het stuurwiel en het dashboard.

De SUV Enyaq RS iV, de tweede volledig elektrische ŠKODA die de RS-badge draagt, is met een vermogen van 299 pk (van twee elektromotoren) en zijn batterij van 82 kWh (77 kWh netto) goed voor acceleraties van 0-100 km/u in slechts 6,5 seconden. Met één motor op elke as produceert de Enyaq RS iV een koppel van 460 Nm, met onmiddellijke acceleraties en krachtige prestaties. Het voertuig is geschikt voor snelladen met een snelheid van 135 kW, wat betekent dat een batterijlading van 80% kan worden bereikt in slechts 36 minuten.