ŠKODA ENYAQ RS iV: dynamisch, efficiënt en duurzaam

5. prosince 2022
  • Topversie van zuiver elektrische SUV pakt uit met twee motoren, vierwielaandrijving en systeemvermogen van 220 kW*
  • Uitmuntende stroomlijn voor een rijbereik van meer dan 500 kilometer** over de WLTP-cyclus
  • Tal van RS-details voor koetswerk en interieur, evenals een nieuwe gammastructuur met twee optiepacks

ŠKODA AUTO presenteert de ENYAQ RS iV: met de nieuwe topversie van de batterijaangedreven SUV breidt ŠKODA AUTO zijn sportieve RS-familie uit met een tweede zuiver elektrisch model dat de ENYAQ COUPÉ RS iV vervoegt. Zo tilt de Tsjechische autoconstructeur zijn elektrische campagne naar nieuwe hoogtes. Tegen 2026 zullen nog eens drie nieuwe elektrische modellen worden gelanceerd. ŠKODA heeft zich namelijk als doel gesteld een compleet gamma elektrische voertuigen uit te bouwen, van stadswagens tot zevenzitters, om zo tegen 2030 in Europa ruim 70% van zijn wagens met een elektromotor te leveren. Net als de coupévariant beschikt de ENYAQ RS iV over twee elektromotoren en vierwielaandrijving, goed voor een totaal systeemvermogen van 220 kW* en een rijbereik van meer dan 500 kilometer** over de WLTP-cyclus. Met zijn maximale oplaadvermogen van 135 kW kan hij nog sneller worden opgeladen aan compatibele laadpunten. Behalve de twee Design Selections ‘RS Lounge’ en ‘RS Suite’ en een complete standaard- en veiligheidsuitrusting, biedt ŠKODA ook twee nieuwe optiepacks voor de ENYAQ RS iV, namelijk ‘Advanced’ en ‘Maxx’, om het gamma een nog duidelijkere structuur te geven. De Tsjechische constructeur integreerde bovendien heel wat gerecycleerde en recycleerbare materialen in de ENYAQ RS iV om hem met een CO2-neutrale balans aan de klant af te leveren.

De nieuwe ENYAQ RS iV is het tweede zuiver elektrische model in ŠKODA’s sportieve RS-gamma. Net als de ENYAQ COUPÉ RS iV heeft de SUV een sportieve en emotieve look en beschikt hij over de krachtigste aandrijflijn in het huidige aanbod van ŠKODA. De twee elektromotoren – een op de vooras en een tweede op de achteras – leveren een systeemvermogen van 220 kW* en een maximumkoppel van 460 Nm aan de vier wielen. Met zijn topsnelheid van 180 km/u is hij 20 km/u sneller dan de andere ENYAQ iV-modellen. Het maximale rijbereik van meer dan 500 kilometer** over de WLTP-cyclus wordt mogelijk gemaakt dankzij de combinatie van een 82kWh-batterij en een hoge energie-efficiëntie dankzij de uitmuntende luchtweerstandscoëfficiënt (cd) van 0,265.

Indrukwekkend rijgedrag en plaatsaanbod

Dankzij zijn sportieve ophanging, zijn progressieve stuurinrichting en zijn standaard vierwielaandrijving kan de ENYAQ RS iV schermen met een uitstekend rijgedrag, terwijl het royale plaatsaanbod voor vijf inzittenden hem tot de ideale gezel voor dagelijkse ritten maakt. De inherente voordelen van het modulaire aandrijvingsplatform voor elektrische voertuigen (MEB) van de Volkswagen-groep, zoals de vlakke vloer zonder middentunnel en de 2.768 millimeter lange wielbasis, garanderen een zee aan beenruimte, vooral achterin. Bovendien kan men het koffervolume van 585 liter uitbreiden tot 1.710 liter door de achterbank neer te klappen. De modellen van de ENYAQ iV-familie rollen van de band in Mladá Boleslav. De hoofdfabriek van ŠKODA is daarmee de enige Europese productievestiging buiten Duitsland waar MEB-modellen worden gebouwd.

Optiepacks ‘Advanced’ en ‘Maxx’ voor een nog duidelijkere structuur in het gamma

ŠKODA AUTO heeft de gammastructuur nog helderder gemaakt bij de lancering van de ENYAQ RS iV. Klanten kiezen eerst een van de twee RS-specifieke ‘Design Selections’ – RS Lounge of RS Suite – en kunnen vervolgens tal van voorzieningen toevoegen als onderdeel van de optiepacks ‘Advanced’ en ‘Maxx’. Daarnaast zijn nog bepaalde losse extra’s verkrijgbaar, zoals een warmtepomp, trekhaak en panoramisch zonnedak.

Hypergeavanceerd infotainmentsysteem en complete veiligheidsuitrusting

Aangezien de ENYAQ iV altijd online is, kan de software worden bijgewerkt met over-the-air-updates. Behalve media-inhoud, zoals podcasts en video’s, kunnen ook voertuigfuncties zoals de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) op verzoek worden ingeschakeld. Bovendien werden verscheidene ŠKODA Connect-diensten speciaal voor elektrische voertuigen uitgewerkt. De ENYAQ iV biedt ook een hypergeavanceerde uitrusting voor actieve en passieve veiligheid: alle veiligheidssystemen die momenteel bij ŠKODA verkrijgbaar zijn, zijn ook leverbaar op de SUV, net als een maximum van negen airbags. De full-ledmatrixkoplampen zijn standaard en Travel Assist werd uitgebreid met nieuwe functies, zoals Urban Evasive Steering Support, dat onder meer geparkeerde voertuigen, wegenwerken, verkeerseilanden en kruispunten detecteert en de bestuurder bijstaat met uitwijkmanoeuvres om dreigende aanrijdingen te voorkomen.

Nul lokale emissies en doorgedreven gebruik van milieuvriendelijke materialen

Als lid van de ENYAQ iV-familie stoot de zuiver elektrische ENYAQ RS iV geen lokale emissies uit. Bovendien gebruikt ŠKODA consequent gerecycleerde en recycleerbare materialen zoals gerecycleerd plastic en glas, wat de CO2-emissies van de productiefasen reduceert. ŠKODA AUTO compenseert onvermijdelijke emissies via gecertificeerde koolstofkredieten, waardoor alle ENYAQ iV-modellen aan klanten worden geleverd met een CO2-neutrale balans.

Voordelen van elektrische mobiliteit

Bestuurders van de nieuwe ŠKODA ENYAQ RS iV plukken de vruchten van het ŠKODA iV-ecosysteem en kunnen met een enkele POWERPASS-kaart opladen aan meer dan 400.000 laadpunten in Europa. Dat aantal omvat ook ongeveer 15.000 snellaadpunten op meer dan 5.000 locaties. Bovendien beschikt de ENYAQ over een oplaadvermogen van 135 kW om nog sneller op te laden aan compatibele oplaadstations. Met de nieuwe ‘Plug & Charge’-functie, waarmee de ENYAQ RS iV zichzelf automatisch identificeert, hebben eigenaars zelfs geen kaart meer nodig aan speciale laadpunten. Om gemakkelijk thuis op te laden, biedt ŠKODA AUTO drie versies van de ŠKODA iV Charger-wallbox, inclusief installatie indien gewenst. Naargelang de toepasselijke nationale regels geven elektrische voertuigen recht op diverse voordelen, zoals belastingincentives, cashbonussen en de mogelijkheid om speciale bus- en milieustroken te gebruiken, gratis te parkeren in stadscentra en onbeperkt gebruik te maken van lokaal openbaar vervoer.

* Maximaal elektrisch vermogen van 220 kW: maximumvermogen bepaald in overeenstemming met UN-GTR.21, dat kan worden ingezet voor maximaal 30 seconden. Het vermogen dat in individuele rijsituaties beschikbaar is, hangt af van verschillende factoren, zoals de buitentemperatuur en de temperatuur, de leeftijd, het oplaadniveau en de staat van de hoogspanningsbatterij. Het maximumvermogen is alleen beschikbaar indien de temperatuur van de hoogspanningsbatterij tussen 23 en 50 °C ligt en het oplaadniveau meer dan 88% bedraagt. Als niet is voldaan aan deze parameters, is het maximumvermogen mogelijk lager of niet beschikbaar. De batterijtemperatuur kan, tot op zekere hoogte, onrechtstreeks worden beïnvloed door de stationaire airconditioningfunctie, en het oplaadniveau kan in het voertuig worden ingesteld. Het momenteel beschikbare vermogen wordt weergegeven op het rijprestatiescherm van het voertuig. Om de capaciteit van de hoogspanningsbatterij optimaal te houden, is het aanbevolen om het oplaaddoel in te stellen op 80% voor dagelijks gebruik (dit kan worden gewijzigd naar 100% voor langeafstandsritten bijvoorbeeld).
** Alle gegevens zijn onder voorbehoud.

Koetswerk: typische sportieve RS-look met zwarte accenten

  • Emotief design, kenmerkende visuele RS-accenten en zwarte accessoires
  • Standaard Crystal Face en full-ledmatrixkoplampen
  • Niet-metaalkleur Mamba Green exclusief voorbehouden aan RS-versies van de ENYAQ iV

Krachtig, sportief en emotief: de ENYAQ RS iV laat geen twijfel bestaan over het feit dat hij in ŠKODA’s rijtje van sportieve RS-modellen thuishoort. Zijn speciale voor- en achterschorten, zijn voertuigbrede reflector in de achterbumperschort en zijn talloze zwarte accessoires heeft hij gemeen met alle andere modellen in het prestatiegerichte gamma. Het Crystal Face en de full-ledmatrixkoplampen worden standaard aangeboden.

De ŠKODA ENYAQ RS iV verenigt een sportieve look met een emotieve designtaal: hij is 4.653 millimeter lang, 1.879 millimeter breed en 1.605 millimeter hoog. De wielbasis van de dynamische SUV is 2.768 millimeter lang. De aerodynamisch geoptimaliseerde velgen met aerodynamische inzetstukken in plastic werken samen met de progressief aflopende daklijn om een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt (cd van 0,265) te verzekeren.

RS-specifieke bumperschorten en tal van zwarte accenten

Diverse RS-specifieke elementen kenmerken het exterieur van de ENYAQ RS iV. Het frame van het ŠKODA-radiatorrooster vooraan en het ‘ŠKODA'-opschrift en de modelbenaming op de achterkant zijn afgewerkt in hoogglans zwart, net als de raamlijsten, de buitenspiegelkappen, de dakrails en de diffuser achteraan. Op de RS-specifieke voorbumperschort zijn de randen rond de luchtgordijnen afgewerkt in het zwart en op de ENYAQ RS iV zijn ze E-vormig. De ENYAQ RS iV onderscheidt zich tevens door zijschorten in koetswerkkleur en een voertuigbrede rode reflector in de achterbumperschort, een stijlelement dat alle RS-modellen gemeen hebben. De ENYAQ RS iV heeft ook exclusieve groene RS-logo’s op de voorvleugels, die ook terugkomen in het interieur.

131 leds in het Crystal Face

De opvallende esthetiek van de ENYAQ RS iV wordt nog gesublimeerd door het standaard gemonteerde Crystal Face: 131 leds verlichten de verticale ribben en de horizontale spijl van het ŠKODA-radiatorrooster. Ze gaan hand in hand met de full-ledmatrixkoplampen en -achterlichten, die eveneens standaard worden voorzien. Ze zijn bovendien getooid met de opvallende C-vormige lichtsignatuur van het merk om een geanimeerd welkomsteffect te creëren nog voor de passagiers instappen.

Grote velgen en een verlaagd koetswerk benadrukken de dynamische look

De ENYAQ RS iV is standaard uitgerust met de zwarte 20-duimsvelgen Taurus, terwijl de antracietkleurige 21-duimsvelgen Vision als optie kunnen worden besteld. De sportophanging, eveneens standaard gemonteerd, verlaagt het koetswerk met 15 millimeter vooraan en 10 millimeter achteraan. De niet-metaalkleur Mamba Green is exclusief voorbehouden aan het RS-model van de ENYAQ iV-familie: alle kleuren van het gamma zijn als optie verkrijgbaar. Nog een standaardvoorziening is het geluidswerende glas in de voorste zijruiten, dat een speciale folie gebruikt om het geluidsniveau in het interieur te verlagen. De achterzijruiten en achterruit zijn donker getint.

Interieur: twee ‘Design Selections’ en nieuwe optiepacks

  • Het interieur wordt gedomineerd door sportief zwart, met keuze uit de exclusieve Design Selections ‘RS Lounge’ en ‘RS Suite’
  • Een zee aan ruimte voor vijf personen, kofferinhoud tot 1.710 liter
  • Nog duidelijkere gammastructuur dankzij de nieuwe ‘Advanced’- en ‘Maxx’-packs

Het ruime interieur van de nieuwe ENYAQ RS iV biedt comfortabel plaats aan vijf personen en 585 liter bagage. Door de rugleuning van de achterbank neer te klappen, kan het koffervolume worden uitgebreid tot 1.710 liter. Het kleurenschema wordt gedomineerd door sportief zwart met contrasterende stiknaden als visuele accenten. Klanten krijgen de keuze tussen twee Design Selections, ‘RS Lounge’ en ‘RS Suite’, die exclusief zijn voorbehouden aan de RS-modellen in de ENYAQ iV-familie. ENYAQ RS iV-kopers kunnen daarnaast opteren voor een van de twee nieuwe optiepacks, ‘Advanced’ en ‘Maxx’, die populaire features combineren om het gamma een nog duidelijkere structuur te geven.

De ENYAQ RS iV kan schermen met een royaal bemeten interieur, dat comfortabel plaats biedt aan vijf personen, en dat ook achterin bijzonder ruim is dankzij de eliminatie van de middentunnel. In rasechte RS-stijl wordt de globale esthetiek van het interieur gedomineerd door de kleur zwart. De complete standaarduitrusting omvat sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en RS-logo’s, alsook een driespakig multifunctioneel lederen sportstuur met RS-logo. Multifunctionele toetsen en wieltjes maken het onder meer mogelijk om de stuurverwarming en het energierecuperatieniveau aan te passen. Bovendien heeft het stuurwiel handherkenning, waar een aantal rijhulpsystemen gebruik van maken om te bepalen of de bestuurder de wagen onder controle heeft. De klimaatregeling met drie zones is standaard, net als de Phone Box met een inductielader voor smartphones en de ledsfeerverlichting, die ook het dashboard verlicht. Een koolstofafwerking siert de bekleding op het dashboard en de deuren, terwijl de pedalen zijn afgewerkt met gepolijst imitatiealuminium. De elektrische achterklep met voetbediening (Virtual Pedal) biedt een handige toegang tot de 585 liter grote koffer, die men nog kan uitbreiden tot 1.710 liter door de rugleuning van de achterbank neer te klappen.

Exclusieve Design Selections: RS Lounge en RS Suite

ŠKODA-klanten krijgen de keuze tussen twee exclusieve Design Selections, die zijn voorbehouden aan de RS-modellen van de ENYAQ iV-family. In de standaard Design Selection ‘RS Lounge’ zijn de zwarte stoelen bekleed met Suedia-microvezel en afgewerkt met limoenkleurige randen en stiknaden. Contrasterende stiknaden in diezelfde kleur komen ook terug op het lederen stuurwiel, het dashboard in zwart Suedia en de centrale armsteun. De vloermatten beschikken ook over limoenkleurige nubuckranden. De optionele Design Selection ‘RS Suite’ biedt een zwarte stoelbekleding in geperforeerd leder met grijze randen en contrasterende stiknaden, die ook terugkomen op het lederen stuurwiel, de centrale armsteun en het dashboard in imitatieleder. De nubuckranden op de zwarte vloermatten zijn eveneens afgewerkt in het grijs.

Nieuwe optiepacks ‘Advanced’ en ‘Maxx’

Met de ENYAQ RS iV introduceert ŠKODA AUTO een nog duidelijkere gammastructuur voor bijkomende uitrustingsmogelijkheden. De twee nieuwe optiepacks, ‘Advanced’ en ‘Maxx’, vullen elkaar perfect aan en vormen logische combinaties van diverse comfort- en technologieopties. Zo omvat het Advanced-pack de functie Travel Assist, het head-updisplay met augmented reality, de verwarmbare buitenstoelen achterin en de verwarmbare voorruit, het CANTON-soundsysteem en een trekhaakvoorbereiding. Het Maxx-pack vult die opties aan met elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, een massagefunctie voor de bestuurdersstoel, zijairbags achterin, Dynamic Chassis Control (DCC), Parking Assist met Trained Parking-functie en de 360°-camera Area View.

Bijkomende afzonderlijke opties

Sommige opties voor de ENYAQ RS iV kunnen ook afzonderlijk worden besteld. Voorbeelden daarvan zijn het panoramische zonnedak, de trekhaak en het transportpack met cargo-elementen, ontgrendeling voor de achterbank vanop afstand en scheidingsrooster. De optionele warmtepomp verhoogt de efficiëntie van de verwarming en airconditioning, terwijl de iV Universal Charger meer flexibiliteit biedt bij het opladen van de batterij.

Aandrijving: twee motoren, vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 220 kW*

  • De ŠKODA ENYAQ RS iV biedt de krachtigste aandrijving van het hele gamma ŠKODA-productiemodellen, goed voor een koppel van 460 Nm
  • Uitstekende aerodynamica en hoge energie-efficiëntie zorgen voor een rijbereik van meer dan 500 kilometer** over de WLTP-cyclus
  • Standaard verlaagde sportophanging, Dynamic Chassis Control (DCC) als optie verkrijgbaar

ŠKODA AUTO heeft de RS-modellen van de ENYAQ iV-familie uitgerust met de krachtigste aandrijflijn die momenteel verkrijgbaar is in zijn productiemodellen. Het topmodel van de SUV wordt aangedreven door twee motoren met een totaal systeemvermogen van 220 kW* en het maximumkoppel van 460 Nm wordt overgebracht naar de vier wielen. De hoge energie-efficiëntie en de uitmuntende luchtweerstandscoëfficiënt (cd) van 0,265 dragen samen bij tot het rijbereik van meer dan 500 kilometer** over de WLTP-cyclus. De hoogspanningsbatterij van 82 kWh kan een oplaadvermogen tot 135 kW aan, waardoor ze aan snelladers in nauwelijks 36 minuten kan worden opgeladen van 10 tot 80%.

De ENYAQ RS iV en ENYAQ COUPÉ RS iV zijn de sportieve topmodellen in het gamma, de enige twee zuiver elektrische RS-modellen van ŠKODA en de krachtigste productiemodellen van de Tsjechische constructeur. Ze staan op het modulaire aandrijvingsplatform voor elektrische voertuigen (MEB) van de Volkswagen-groep en worden gebouwd in de hoofdfabriek van ŠKODA in Mladá Boleslav. Dat maakt de ENYAQ iV en ENYAQ COUPÉ iV tot de enige Europese MEB-modellen die buiten Duitsland worden gebouwd.

Vierwielaandrijving dankzij de elektromotor op elke as

De ENYAQ RS iV wordt op de vier wielen aangedreven met twee elektromotoren, een op de vooras en een op de achteras. Het systeemvermogen bedraagt 220 kW* en het maximumkoppel van 460 Nm is – zoals altijd bij elektrische wagens – onmiddellijk beschikbaar. Daarmee sprint de ENYAQ RS iV in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Net als de coupéversie haalt de lokaal emissievrije SUV een topsnelheid van 180 km/u, wat 20 km/u sneller is dan bij de andere ENYAQ iV-varianten. De hoogspanningsbatterij van het lithium-iontype heeft een capaciteit van 82 kWh (netto 77 kWh) en een rijbereik van ruim 500 kilometer** over de WLTP-cyclus. Ook kan de ENYAQ RS iV aanhangwagens tot 1.400 kilogram trekken op hellingen tot 8%.

Uitmuntende stroomlijn

Het is de combinatie van de hoge energie-efficiëntie van de elektrische aandrijving en de uitmuntende stroomlijn van de SUV die de ENYAQ RS iV zijn grote rijbereik geeft. Het model kan schermen met een luchtweerstandscoëfficiënt (cd) van 0,265, een uitzonderlijke waarde voor dit soort auto’s. De optionele warmtepomp kan de efficiëntie (en dus het rijbereik) nog verhogen, aangezien er minder energie nodig is om het interieur op te warmen of te koelen. De elektriciteit die zo wordt bespaard, wordt gebruikt om de wagen aan te drijven.

Maximaal oplaadvermogen tot 135 kW

De ENYAQ RS iV ondersteunt oplaadbeurten met gelijkstroom tot 135 kW. Zo kan de hoogspanningsbatterij aan een snellader in slechts 36 minuten worden opgeladen van 10 tot 80%. Aan een wallbox op wisselstroom bedraagt het maximale oplaadvermogen 11 kW. De ENYAQ RS iV wordt standaard geleverd met een Mode 3-kabel, terwijl de iV Universal Charger als optie wordt aangeboden. Die laatste omvat verwisselbare stekkers voor een maximale flexibiliteit als mobiele oplossing: de CEE-adapter maakt het mogelijk om aan 400V-stopcontacten op te laden met een vermogen tot 11 kW, terwijl de standaardadapter geschikt is voor klassieke huishoudelijke stopcontacten.

Standaard verlaagde sportophanging, Adaptive Chassis Control (DCC) als optie

Aangezien de batterij werd ondergebracht in de vloer heeft de ENYAQ RS iV een laag zwaartepunt. In combinatie met de progressieve stuurinrichting en de standaard sportophanging garandeert dit een bijzonder dynamisch rijgedrag. De wagen heeft stijvere veren en schokdempers en werd vooraan 15 millimeter verlaagd en achteraan 10 millimeter. Dynamic Chassis Control (DCC) is als optie verkrijgbaar. Dit systeem monitort voortdurend de situatie op de weg en stemt de demping er automatisch op af. Via Driving Mode Select kan de bestuurder kiezen tussen de voorgedefinieerde profielen Eco, Comfort, Normal en Sport, terwijl hij de instellingen met een schuifbalk aan zijn eigen voorkeuren kan aanpassen. De ENYAQ RS iV biedt ook een bijkomend Traction-profiel om bij snelheden tot 20 km/u een constante vierwielaandrijving aan te bieden, ideaal voor onverharde wegen en gladde ondergronden.

* Maximaal elektrisch vermogen van 220 kW: maximumvermogen bepaald in overeenstemming met UN-GTR.21, dat kan worden ingezet voor maximaal 30 seconden. Het vermogen dat in individuele rijsituaties beschikbaar is, hangt af van verschillende factoren, zoals de buitentemperatuur en de temperatuur, de leeftijd, het oplaadniveau en de staat van de hoogspanningsbatterij. Het maximumvermogen is alleen beschikbaar indien de temperatuur van de hoogspanningsbatterij tussen 23 en 50 °C ligt en het oplaadniveau meer dan 88% bedraagt. Als niet is voldaan aan deze parameters, is het maximumvermogen mogelijk lager of niet beschikbaar. De batterijtemperatuur kan, tot op zekere hoogte, onrechtstreeks worden beïnvloed door de stationaire airconditioningfunctie, en het oplaadniveau kan in het voertuig worden ingesteld. Het momenteel beschikbare vermogen wordt weergegeven op het rijprestatiescherm van het voertuig. Om de capaciteit van de hoogspanningsbatterij optimaal te houden, is het aanbevolen om het oplaaddoel in te stellen op 80% voor dagelijks gebruik (dit kan worden gewijzigd naar 100% voor langeafstandsritten bijvoorbeeld).
** Alle gegevens zijn onder voorbehoud.

Connectiviteit: steeds ‘over-the-air’ up-to-date

  • Geoptimaliseerde functies en nieuwe softwareopties worden voortdurend ‘over-the-air’ bijgewerkt
  • Talloze online ŠKODA Connect-diensten werden speciaal uitgewerkt voor elektrische voertuigen
  • Digital Cockpit van 5,3 inch en ŠKODA’s grootste aanraakscherm ooit met een diagonaal van 13 inch 

De ŠKODA ENYAQ RS iV is permanent online en zijn voertuigsoftware wordt dan ook voortdurend bijgewerkt dankzij ‘over-the-air’-updates . De huidige softwareversie ME 3.2, waarmee de ENYAQ RS iV wordt geleverd, omvat diverse optimalisaties en nieuwe navigatiekaarten. Media zoals podcasts en video’s zijn voortaan toegankelijk op aanvraag, net als bijkomende voertuigfuncties zoals de adaptieve snelheidsregelaar (ACC). Veel van de online mobiele diensten van ŠKODA Connect werden speciaal voor elektrische voertuigen ontwikkeld, zoals de mogelijkheid om het oplaadproces vanop afstand te beheren en het interieur voor te verwarmen of te koelen via de MyŠKODA-app. Het centrale scherm in de ENYAQ RS iV-familie is het grootste in het huidige ŠKODA-gamma en biedt een schermdiagonaal van 13 inch.

De ENYAQ RS iV wordt uitgerust met een Digital Cockpit van 5,3 inch, die de voornaamste gegevens zoals snelheid, rijgegevens, navigatieaanwijzingen en rijhulpsystemen weergeeft, alsook met een vrijstaand centraal touchscreen. Met een schermdiagonaal van 13 inch is dit het grootste scherm in het huidige ŠKODA-gamma. De diverse weergaven zijn personaliseerbaar en kunnen worden bediend met de aanraakfuncties, een aanraakgevoelige schuifbalk, multi-touchgebaren, gebarenbediening of de digitale spraakassistent Laura. Een head-updisplay met augmented reality is als optie verkrijgbaar. Dat display projecteert informatie in twee weergavevelden in het gezichtsveld van de bestuurder. De navigatiefunctie en de Phone Box met een inductielader voor smartphones zijn standaard in de ENYAQ RS iV, terwijl het CANTON-soundsysteem met twaalf luidsprekers en digitale equalizer als optie kan worden besteld.

Functies vanop afstand beheren met de online mobiele diensten van ŠKODA Connect

De permanente internetverbinding van de ENYAQ RS iV gebruikt een geïntegreerde eSIM-kaart die talloze online ondersteunde functies mogelijk maakt. De verkeersinformatie maakt gebruik van realtimegegevens, net als de routeplanner van de navigatiefunctie, die ook oplaadstations in de buurt of langs een geplande route kan weergeven of vrije parkeerplaatsen in de omgeving kan opzoeken. De online verbinding breidt ook de functies van de spraakbediening uit. Sommige mobiele online diensten van ŠKODA Connect werden speciaal voor zuiver elektrische voertuigen ontwikkeld. Zo kan het oplaadproces van de batterij vanop afstand worden beheerd via de MyŠKODA-app en kan de airconditioning worden ingeschakeld voordat men aan de rit begint. De MyŠKODA-app kan de bestuurder bovendien influisteren om de verwarming aan te zetten of de batterij op te laden als het buiten te koud is, zodat de batterij zo efficiënt mogelijk kan worden gebruikt.

Nieuwe softwareversie ME 3.2

De jongste softwareversie, ME 3.2, waarmee de ENYAQ RS iV wordt geleverd, omvat een optimaliseerde remenergierecuperatie, nieuwe navigatiekaarten en de mogelijkheid om buiten de wagen uitgestippelde navigatieroutes te importeren. Media-inhoud zoals podcasts en video’s en bijkomende voertuigfuncties zijn nu op aanvraag beschikbaar. De adaptieve snelheidsregelaar (ACC) en het navigatiesysteem kunnen eenvoudigweg worden ingeschakeld door de functie te activeren.

Veiligheid: geoptimaliseerde Travel Assist en tot negen airbags

  • ENYAQ iV: vijf sterren in EuroNCAP-crashtest en veiligste SUV in testjaar 2021
  • Travel Assist met nieuwe online functies
  • Standaard full-ledmatrixkoplampen, head-updisplay met augmented reality als optie verkrijgbaar

De ENYAQ iV vestigt nieuwe normen op het gebied van actieve en passieve veiligheid: in de EuroNCAP-test kreeg de zuiver elektrische SUV in 2021 de hoogste waardering van vijf sterren, en bovendien werd hij uitgeroepen tot de veiligste auto van het jaar in zijn klasse. Behalve de maximaal negen airbags droegen ook de talloze innovatieve rijhulpsystemen, zoals de jongste versie van Travel Assist, bij aan die score. Het sportieve topmodel is standaard uitgerust met full-ledmatrixkoplampen, terwijl een head-updisplay met augmented reality als optie verkrijgbaar is.

De informatie wordt direct in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd.

Het optionele head-updisplay van de ENYAQ RS iV biedt informatie op twee schermen op de voorruit, zodat de bestuurder zijn blik steeds op de weg kan houden. In het ‘augmented reality’-veld worden bijvoorbeeld richtingspijlen van het navigatiesysteem weergegeven als grotere symbolen en virtueel geprojecteerd op de weg voor het voertuig.

Centrale airbag tussen de voorpassagiers

De ENYAQ iV behaalde in de EuroNCAP-crashtests van 2021 een score van 94% voor de bescherming van volwassen passagiers en 89% voor de bescherming van kinderen. Dat leverde hem niet alleen de hoogste vijfsterrenscore op, hij werd ook uitgeroepen tot de veiligste wagen in zijn klasse, met de beste score voor een elektrische SUV tot dan toe. De hoogst mogelijke passieve veiligheid voor de passagiers wordt verzekerd door maximaal negen airbags. Frontale airbags voor de bestuurder en voorpassagier, zijdelingse airbags vooraan en twee gordijnairbags die tevens de zijruiten van de eerste en tweede stoelrij bedekken, zijn stuk voor stuk standaard. Een centrale airbag tussen de voorstoelen voorkomt dat de voorste inzittenden tegen elkaar botsen bij een ongeval. Tot slot zijn er als optie twee zijdelingse airbags verkrijgbaar voor de buitenste plaatsen achterin. Proactive Occupant Protection, een systeem dat standaard is voorzien, spant de veiligheidsgordels bij een dreigende aanrijding of een noodstop aan en sluit de ruiten wanneer de wagen dreigt te botsen, slippen of kantelen.

Nieuwe functies voor Travel Assist

Alle momenteel beschikbare rijhulpsystemen van ŠKODA zijn leverbaar op de ENYAQ RS iV. Dit geldt ook voor de jongste versie van Travel Assist: dit systeem draagt bij tot de overlangse en laterale geleiding en omvat naast de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) ook Adaptive Lane Keeping Assist met detectie van wegwerkzaamheden, Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Het heeft ook toegang tot actuele zwermgegevens en gebruikt de relevante informatie om het systeem nog beter te ondersteunen. Road Experience Management maakt dan weer gebruik van geanonimiseerde rijgegevens van voertuigen van de Volkswagen-groep die, net als de ENYAQ RS iV, automatisch informatie naar een centrale computer kunnen sturen. Deze gegevens worden gebruikt om een databank op te bouwen over de huidige toestand van het wegennet. Het stelt Adaptive Lane Assist in staat om tijdelijke rijstrookmarkeringen en talrijke objecten langs de kant van de weg te herkennen, zoals verkeersdrempels of geparkeerde auto's. Bovendien kan de ENYAQ RS iV bochtenwerk ondersteunen in smalle stadsstraten of bij ongemarkeerde wegranden. Urban Evasive Steering Support detecteert bijvoorbeeld geparkeerde voertuigen, wegwerkzaamheden, verkeerseilanden en kruispunten en ondersteunt de bestuurder bij dreigende aanrijdingen door gerichte uitwijkmanoeuvres uit te voeren door middel van actieve stuurinterventies. Op snelwegen en meerbaanswegen vergemakkelijkt de ENYAQ iV nu het inhalen bij snelheden van meer dan 90 km/u met automatisch ondersteunde rijstrookwissels. Naast het standaard gemonteerde Front Assist met voetganger- en fietserdetectie zijn ook Side Assist met Rear Traffic Alert, Evasion Assist, Turn Assist en Exit Warning beschikbaar. Het optionele Parking Assist-systeem ondersteunt ook de functie Trained Parking. Dat systeem registreert de aanloop naar een vaak gebruikte parkeerplaats, bijvoorbeeld via een smalle, bochtige oprit, en kan deze route desgewenst reproduceren.

Optimaal zicht op elk moment met full-ledmatrixkoplampen

Met 24 individueel regelbare leds in elke grootlichtmodule maakt de standaard full-ledmatrixtechnologie van de ENYAQ RS iV het mogelijk om de grootlichten continu te laten branden zonder andere weggebruikers te verblinden. Zodra de voorruitcamera voertuigen, personen of voorwerpen detecteert die licht reflecteren, schermt de intelligente verlichtingstechnologie deze automatisch af van de lichtbundel.

ŠKODA iV-ecosysteem: mobiliteit in heel Europa met de POWERPASS

  • Eenvoudig en intuïtief opladen met een enkele kaart, ook binnen het snellaadnetwerk van IONITY
  • ‘Plug & Charge’: de ENYAQ RS iV identificeert zich automatisch bij compatibele oplaadpunten
  • Keuze uit drie ŠKODA iV Charger-wallboxen om thuis op te laden

Naast de ontwikkeling van zuiver elektrische voertuigen werkt ŠKODA AUTO ook consequent aan de uitbreiding van het ŠKODA iV-ecosysteem. Zo kunnen eigenaars van een ENYAQ RS iV erop vertrouwen dat de POWERPASS hun mobiliteit in heel Europa ondersteunt. In bijna alle Europese landen kan de batterij gemakkelijk en comfortabel worden opgeladen met een kaart, ook binnen het snellaadnetwerk van IONITY. Met de ‘Plug & Charge’-functie kunnen gebruikers hun wagen aan compatibele oplaadpunten opladen zonder een kaart of app te gebruiken. Het ŠKODA iV-ecosysteem omvat ook drie ŠKODA iV Charger-wallboxen om thuis op te laden.

De POWERPASS is een ‘alles-in-één’-oplossing, die ENYAQ RS iV-bestuurders vlot en gemakkelijk toegang geeft tot meer dan 400.000 oplaadpunten in bijna alle Europese landen. Dat aantal omvat ook ongeveer 15.000 snellaadpunten op meer dan 5.000 locaties. Veel van deze oplaadpunten van verschillende openbare aanbieders maken deel uit van het IONITY-netwerk, dat ŠKODA AUTO en de Volkswagen-groep helpen opbouwen. Bovendien wordt het oplaadnetwerk bij ŠKODA-concessies voortdurend uitgebreid.

Drie tarieven en nieuwe ‘Plug & Charge’-functie

Om de POWERPASS te gebruiken, moeten gebruikers zich eerst inschrijven op een van de drie tarieven. Bij het ‘Charge Free’-tarief zonder vaste vergoeding betalen klanten alleen de kWh-prijzen voor elk oplaadproces. ‘Simply Charge' biedt de mogelijkheid om op te laden aan openbare AC- en DC-stations tegen een laag maandforfait en lagere kWh-prijzen. ‘Charge Faster’ verlaagt de prijzen voor AC en DC nog verder en dringt de kWh-prijs van IONITY met meer dan de helft terug in ruil voor een iets hoger vast maandbedrag. Alle oplaadprocessen worden door POWERPASS afgehandeld en maandelijks op transparante wijze gefactureerd. Met de nieuwe ‘Plug & Charge’-functie identificeert de ENYAQ RS iV zichzelf bij compatibele oplaadstations zodra de laadkabel is aangesloten. Het oplaadproces begint dan automatisch. Het voertuig slaat de POWERPASS-abonnementsgegevens veilig op en het proces voldoet aan de ISO 15118-beveiligingsnorm.

Drie ŠKODA iV Charger-wallboxen en uitgebreid advies

ŠKODA biedt ook ideale oplossingen voor thuisladen en uitgebreid advies voor de aankoop van een ŠKODA iV Charger-wallbox via het vier stappen tellende eCheck-proces. Zelfs het instapmodel van de ŠKODA iV Charger biedt alle mogelijkheden om thuis snel en eenvoudig op te laden. De ŠKODA iV Charger Connect met LAN- en WLAN-verbinding zorgt ervoor dat het oplaadproces vanop afstand kan worden gecontroleerd via de POWERPASS-app. Bovendien heeft deze versie een RFID-lezer om een of meer gebruikers veilig te identificeren, bijvoorbeeld in een gemeenschappelijke garage. De ŠKODA iV Charger Connect+ communiceert met de server via LTE over het mobiele netwerk en biedt een gecertificeerde elektriciteitsmeter in combinatie met de RFID-lezer. Dat betekent dat de POWERPASS-app continu kan bijhouden hoeveel elektriciteit de ENYAQ RS iV heeft gebruikt voor het opladen.

Duurzaamheid: de ENYAQ RS iV wordt geleverd met een koolstofneutrale balans

  • ŠKODA vertrouwt bij de productie steeds meer op gerecycleerde en recycleerbare materialen
  • Onvermijdelijke emissies worden gecompenseerd door gecertificeerde koolstofkredieten
  • ‘Second Life’-cyclus: de batterijen van de ENYAQ iV krijgen na gebruik in het voertuig nog een tweede leven als stationaire eenheden voor energieopslag

Als een van de vele initiatieven in het kader van de NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 zal ŠKODA AUTO de CO2-emissies van zijn wagenpark tegen 2030 met meer dan 50% verlagen ten opzichte van 2020. De toekomstige batterijaangedreven elektrische voertuigen zullen daarbij een cruciale rol spelen. De modellen van de ENYAQ iV-familie worden al aan klanten geleverd met een koolstofneutrale balans. ŠKODA gebruikt ook steeds meer gerecycleerde en recycleerbare materialen bij de productie en doet sinds 2021 een beroep op de expertise van een duurzaamheidsadviesraad om zijn ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren.

Eigenaars van een voertuig uit de ENYAQ iV-familie kunnen 100% ‘groen’ reizen met hun ŠKODA als ze hun SUV gedurende de hele levenscyclus uitsluitend opladen met hernieuwbare elektriciteit. ŠKODA AUTO levert de zuiver elektrische, lokaal emissievrije SUV namelijk met een CO2-neutrale balans. ŠKODA AUTO compenseert de momenteel onvermijdelijke CO2-emissies in de productiefase met de aankoop van gecertificeerde koolstofkredieten.

Doorgedreven gebruik van gerecycleerde en recycleerbare materialen

ŠKODA richt zich steeds meer op gerecycleerde materialen in zijn huidige modellen om de CO2-voetafdruk van zijn voertuigen in de hele waardeketen effectief terug te dringen. Het aandeel gerecycleerde materialen in ŠKODA-voertuigen neemt voortdurend toe, waarbij gerecycleerd plastic, metaal en glas allemaal een belangrijke bijdrage leveren. Zo worden gerecycleerde plastic materialen die afkomstig zijn van voormalige batterijbehuizingen en bumpers bijvoorbeeld opnieuw gebruikt om bodempanelen, motorkappen en kofferbekledingen te maken. ŠKODA AUTO werkt ook aan de ontwikkeling van duurzame materialen met natuurlijke bestanddelen, die in de toekomst hun weg naar de serieproductie zullen vinden. Het gaat onder meer om vezels uit suikerbieten, een bijproduct van een suikerfabriek in Dobrovice, niet ver van het hoofdkantoor van ŠKODA in Mladá Boleslav. Deze types van vezels of schalen, waaronder die van kokosnoten en andere noten, rijst, kurk en hop, alsook koffiedik, zouden kunnen worden gebruikt als potentiële natuurlijke vulstoffen in plastic composieten.

Tweede levenscyclus voor hoogspanningsbatterijen

Nadat ze in een wagen werden gebruikt, krijgen de batterijen uit de ENYAQ iV-familie nog een tweede leven. Ze voorzien ŠKODA-concessies namelijk van duurzaam geproduceerde elektriciteit in stationaire energieopslagunits, die onder meer kunnen worden gebruikt voor oplaadpunten, verlichting en airconditioning in showrooms en werkplaatsen. Daarnaast kunnen de systemen het teveel aan groene elektriciteit opslaan die bijvoorbeeld door een fotovoltaïsch systeem wordt opgewekt. Die elektriciteit is dan op een later moment beschikbaar, ongeacht het weer of de belasting van het lokale elektriciteitsnet. Dankzij deze tweede levenscyclus wordt de levensduur van de batterijen verlengd tot vijftien jaar. Zodra de tweede levenscyclus binnen de opslagsystemen ten einde komt, worden ze door ŠKODA AUTO op zorgvuldige wijze gerecycleerd. De gerecupereerde grondstoffen worden dan gebruikt om nieuwe batterijen te maken.

Andere maatregelen om de CO2-emissies te verlagen

Het brede scala aan duurzaamheidsmaatregelen van ŠKODA AUTO bouwt voort op de 'goTOzero'-missie van de Volkswagen-groep. Dat beleid bestrijkt de thema's klimaatverandering, grondstoffen, luchtkwaliteit en naleving van de milieuwetgeving. Naast het aanscherpen van de focus op duurzame materialen en hernieuwbare energie, streeft ŠKODA AUTO er ook voortdurend naar om het gebruik van hulpbronnen bij de productie van elk voertuig te verminderen. Dat geldt niet alleen voor grondstoffen, maar ook voor het energieverbruik en de emissies van vervoer en logistiek. De onderdelenfabriek van ŠKODA AUTO in Vrchlabí is sinds 2020 CO2-neutraal. De twee andere locaties in Tsjechië, Mladá Boleslav en Kvasiny, zullen dit doel tegen 2030 bereiken, de locaties in India al in 2025. Het op twee na grootste fotovoltaïsche daksysteem in Tsjechië zal in het voorjaar van 2023 in gebruik worden genomen in ŠKODA’s hoofdfabriek in Mladá Boleslav. Een kleiner systeem op de daken van het dienstencentrum in Kosmonosy en een WKK-installatie, waar ongeveer een derde van de brandstof uit biomassa bestaat, produceren reeds elektriciteit uit hernieuwbare bronnen.

Onafhankelijke duurzaamheidsadviesraad met internationaal gerenommeerde deskundigen

ŠKODA AUTO maakt sinds november 2021 gebruik van de expertise van een externe duurzaamheidsadviesraad. Deze externe, onafhankelijke raad bestaat uit vijf internationaal gerenommeerde deskundigen die de Raad van Bestuur adviseren over de implementatie van geplande duurzaamheidsmaatregelen. Ook bieden ze nieuwe perspectieven, impulsen en benaderingswijzen. Zo kan de autoconstructeur als een van de eerste bedrijven in Tsjechië binnen dit domein gebruikmaken van de expertise van een adviescomité.