ŠKODA ENYAQ RS iV: duurzaamheid en krachtige rijprestaties

October 25, 2022
  • Twee motoren, een systeemvermogen van 220 kW* en vierwielaandrijving verzekeren dynamisch rijgedrag
  • Uitstekende aerodynamica in combinatie met hoge energie-efficiëntie zorgen voor een rijbereik van meer dan 500 kilometer** in de WLTP-cyclus
  • Emotief design met karakteristieke RS-details en een ruim interieur

ŠKODA AUTO breidt zijn RS-familie uit met nog een volledig elektrisch model: de ENYAQ RS iV. Net als bij de ENYAQ COUPÉ RS iV heeft de Tsjechische autobouwer bij de topversie van de SUV geopteerd voor twee motoren met een totaal systeemvermogen van 220 kW* en vierwielaandrijving. Dankzij een uitzonderlijke luchtweerstandscoëfficiënt Cw van 0,265 heeft de ENYAQ RS iV een rijbereik van ruim 500 kilometer** in de WLTP-cyclus.

Een nieuwe toevoeging aan het gamma van ŠKODA: de sportieve RS-reeks van de Tsjechische autofabrikant wordt aangevuld met een tweede volledig elektrisch model, namelijk de nieuwe ENYAQ RS iV. De SUV beschikt net als de ENYAQ COUPÉ RS iV over vierwielaandrijving en twee elektromotoren met een systeemvermogen van 220 kW*. Hiermee zijn de twee RS-versies van de ENYAQ iV-familie de krachtigste voertuigen in het aanbod van ŠKODA. De ENYAQ iV-familie is gebaseerd op het modulaire aandrijvingsplatform voor elektrische voortuigen (MEB) van de Volkswagen-groep en wordt gebouwd in de hoofdfabriek van ŠKODA in Mladá Boleslav. De ENYAQ iV en ENYAQ COUPÉ iV zijn de enige op MEB gebaseerde modellen die in Europa buiten Duitsland worden gebouwd. ŠKODA AUTO heeft aangekondigd dat de honderdduizendste auto van de ENYAQ iV-familie in de komende dagen van de band zal rollen. Onder dit getal vallen alle varianten van de ENYAQ iV SUV en de ENYAQ COUPÉ iV, zoals bijvoorbeeld de sportieve RS- en SPORTLINE-versies. Naast zuiver elektrische modellen biedt de autobouwer een ŠKODA iV-ecosysteem aan zijn klanten aan. Een wallbox om handig thuis op te laden en de Powerpass-oplaadkaart, die in heel Europa kan worden gebruikt, maken daar deel van uit.

Het dynamische voorkomen van de ENYAQ RS iV met een sportophanging als standaarduitrusting, grote 20"- of 21"-velgen en kenmerkende RS-features verraden onmiddellijk dat het om een RS-model gaat. Met een topsnelheid van 180 km/u is hij 20 km/u sneller dan de andere ENYAQ iV-modellen. Hetzelfde geldt voor de coupévariant. Het lokaal uitstootvrije voertuig sprint van 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden en heeft een maximumkoppel van 460 Nm dat beschikbaar is vanaf stilstand, iets wat typisch is voor elektrische voertuigen. Met een 82kWh-batterij, een hoge energie-efficiëntie en een luchtweerstandscoëfficiënt Cw van 0,265 bedraagt het rijbereik van het model meer dan 500 kilometer** in de WLTP-cyclus. Dankzij een maximaal oplaadvermogen van 135 kW duurt het slechts 36 minuten om de lithium-ionhoogspanningsbatterij van de ENYAQ RS iV van 10% tot 80% op te laden aan een snellaadstation.

De ENYAQ RS iV biedt een uitstekende rijdynamiek en veel binnenruimte

Naast een sportieve look en een dynamisch rijgedrag biedt de nieuwe ŠKODA ENYAQ RS iV veel ruimte voor maximaal vijf personen. De SUV is 4.653 millimeter lang, 1.879 millimeter breed en 1.605 millimeter hoog op een wielbasis van 2.768 millimeter. De kofferinhoud bedraagt 585 liter. Dat is 15 liter meer dan die van de ENYAQ COUPÉ RS iV. Met de rugleuningen van de achterstoelen neergeklapt kan de koffer zelfs worden uitgebreid tot 1.710 liter.

Typisch RS-exterieur met full-ledmatrixkoplampen en Crystal Face als standaard

De ENYAQ RS iV wordt gekenmerkt door een uitzonderlijk dynamisch exterieur met tal van RS-specifieke details. Zo is de omlijsting van het ŠKODA-radiatorrooster afgewerkt in hoogglans zwart, net als de raamlijsten, de buitenspiegelkappen, de achterdiffusors en de ŠKODA-letters en modelaanduiding op de achterkant. De voorbumperschort pronkt met hoogglans zwarte accenten op de omlijsting van de luchtgordijnen, die bij het RS-model de vorm van een E hebben. De zijskirts zijn gelakt in de koetswerkkleur en de rode reflector in de achterbumperschort loopt over de gehele breedte van het voertuig, een typische feature die alle ŠKODA RS-modellen kenmerkt. Op de voorvleugels zit een exclusief groen RS-logo en bovendien is de ENYAQ RS iV standaard uitgerust met Crystal Face, waarbij 131 leds de verticale spijlen en de horizontale strook van het ŠKODA-radiatorrooster verlichten. Samen met de full-ledmatrixkoplampen en full-ledachterlichten, die beide standaard worden geleverd op het RS-model, creëren al deze leds een geanimeerd welkomsteffect.

Grote wielen, lager koetswerk en uitstekende aerodynamica

De dynamische look van de ENYAQ RS iV wordt benadrukt door de standaard sportophanging, die het koetswerk met 15 millimeter verlaagt aan de vooras en met 10 millimeter aan de achteras. Dit zorgt voor uitstekende aerodynamica, met een luchtweerstandscoëfficiënt Cw van 0,265. Ook de gestroomlijnde, plastic aero-inzetstukken op de grote wielen hebben een positieve invloed op de aerodynamica. De ENYAQ RS iV is standaard uitgerust met de zwarte 20"-velgen Taurus, terwijl de antracietkleurige 21"-velgen Vision optioneel bestelbaar zijn. De opvallende effen lakkleur Mamba Green is exclusief voor de RS-modellen. Ook alle andere kleuren die voor de reeks worden aangeboden, zijn beschikbaar. Een andere optie voor de ENYAQ RS iV is een groot panoramisch zonnedak dat vooraan tot het midden kan worden geopend

Sportief interieur met RS-details en twee exclusieve Design Selections

Het interieur, dat voornamelijk zwart is en veel ruimte biedt voor maximaal vijf passagiers, wordt gekenmerkt door een sportieve sfeer die typisch is voor de RS-reeks. Tot de uitgebreide standaarduitrusting van de ENYAQ RS iV behoren decoratieve sierelementen in carbonlook op het dashboard en de deurpanelen, aluminium pedaalkappen en verwarmbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen waar het RS-logo op staat. Klimaatregeling met drie zones, ledsfeerverlichting die ook het dashboard en de deurpanelen verlicht, en een Phone Box om een smartphone inductief op te laden zijn ook standaard. De koffer van 585 liter is eenvoudig toegankelijk dankzij de af fabriek uitgeruste elektrische achterklep met virtuele pedaal. Klanten kunnen bovendien kiezen tussen twee Design Selections die exclusief zijn voor de ENYAQ RS iV-modellen. De zwarte stoelen in de Design Selection Lounge (standaard voor de RS-reeks) zijn bekleed met Suedia-microvezel en hebben limoenkleurige randen en contrasterende stiksels. Contrasterende stiksels in dezelfde kleur zijn eveneens te vinden op het verwarmbare multifunctionele lederen sportstuur met RS-logo en op het met Suedia afgewerkte dashboard. De optionele Design Selection RS Suite biedt een zwarte stoelbekleding in geperforeerd leder met grijze randen en contrasterende stiksels, die ook op het multifunctionele lederen sportstuur zitten. Het dashboard is afgewerkt in lederlook en heeft ook contrasterende stiksels.

Twee digitale schermen en optioneel head-updisplay met augmented reality

De ENYAQ iV-familie beschikt over het grootste centrale display dat op dit moment verkrijgbaar is in de ŠKODA-productiemodellen. De diameter van het scherm bedraagt 13". De schermen zijn personaliseerbaar en kunnen worden bediend via touch-slider, multitouchgebaren, gebarenbediening of met behulp van de online digitale spraakassistent Laura, die vijftien talen begrijpt. Daarnaast is er nog een Digital Cockpit van 5,3" waarop rijgegevens en informatie over snelheid, navigatie en rijhulpsystemen op duidelijke wijze worden weergegeven in vier verschillende lay-outs. De getoonde gegevens en tal van voertuigfuncties en rijhulpsystemen kunnen worden bediend via het multifunctionele stuur. Het optionele head-updisplay met augmented reality projecteert extra informatie in het gezichtsveld van de bestuurder. Bovendien is het CANTON-soundsysteem met twaalf luidsprekers en digitale equalizer optioneel bestelbaar om een immersieve geluidswereld te creëren.

Permanente internetverbinding en ŠKODA Connect-functies voor elektrische voertuigen

ŠKODA verzekert dat de software van de ENYAQ RS iV altijd up-to-date blijft dankzij een permanente online internetverbinding via ingebouwde e-sim, waarmee de bestuurder bovendien extra apps kan downloaden of nieuwe functies kan activeren in het infotainmentsysteem. De recentste ME3-voertuigsoftware omvat updates voor de displays, een geoptimaliseerde klimaatregeling en een verbeterd batterijmanagement met Battery Care Mode. De internetverbinding ondersteunt verschillende functies, waaronder verkeersinformatie, routeplanning en zoekfunctie voor parkeerplaatsen met realtime gegevens, en maakt bovendien een breder gamma aan spraakbedieningsfuncties mogelijk. Sommige mobiele onlinediensten van het uitgebreide ŠKODA Connect-aanbod zijn speciaal ontwikkeld voor volledig elektrische voertuigen. De MyŠKODA-app bijvoorbeeld kan worden gebruikt om het opladen van de batterij op afstand te bedienen, terwijl ook de airconditioning kan worden aangezet en geprogrammeerd vóór vertrek. Het navigatiesysteem kan oplaadpunten in de buurt of op een geplande route identificeren. Wanneer de buitentemperatuur te laag is daar waar de ENYAQ RS iV zich bevindt, kan de MyŠKODA-app de bestuurder bovendien influisteren om de verwarming aan te zetten of de batterij op te laden, zodat die zo efficiënt mogelijk kan worden gebruikt.

Krachtigste aandrijflijn in ŠKODA’s modelgamma

De ŠKODA ENYAQ RS iV is gebaseerd op het modulaire platform voor elektrische voertuigen (MEB) van de Volkswagen-groep en is net als de ENYAQ COUPÉ RS iV uitgerust met de krachtigste aandrijflijn die beschikbaar is in het huidige modelgamma. Een van de elektrische motoren zit op de vooras, terwijl de tweede op de achteras is geplaatst. De ENYAQ RS iV beschikt over vierwielaandrijving, een systeemvermogen van 220 kW* en een maximumkoppel van 460 Nm.

De ENYAQ RS iV vergeleken met andere ŠKODA-modellen van de ENYAQ iV-familie:

Vergelijking

Sportief onderstel en 82kWh-batterij voor groot rijbereik

De nodige energie voor een maximaal rijbereik van ruim 500 kilometer** in de WLTP-cyclus wordt geleverd door een hoogspanningsbatterij van 82 kWh, de grootste batterij in de reeks. Ze kan worden opgeladen aan een snellaadstation op gelijkstroom met een oplaadvermogen van maximaal 135 kW of aan een wallbox op wisselstroom met maximaal 11 kW. De Plug & Charge-functie is nieuw. Deze maakt het mogelijk om het oplaadproces aan geschikte oplaadpunten die zijn opgeslagen in de Powerpass-app, te starten door gewoon de oplaadkabel te verbinden. Het voertuig wordt automatisch geïdentificeerd bij het oplaadpunt en de oplaadbeurt wordt automatisch gefactureerd.

Het zwaartepunt van de ŠKODA ENYAQ RS iV ligt heel laag, aangezien de batterij in het onderstel is gemonteerd. In combinatie met de sportophanging en de progressieve stuurinrichting zorgt dit voor een extreem dynamisch rijgedrag. Adaptieve ophanging (DCC) is optioneel bestelbaar. Die monitort voortdurend de situatie op de weg en stemt de demping er automatisch op af. Via Driving Mode Select kan de bestuurder kiezen tussen de voorgedefineerde profielen Eco, Comfort, Normal en Sport, terwijl hij aan de hand van een keuzeslider de instellingen aan zijn eigen voorkeuren kan aanpassen. De ENYAQ RS iV biedt bovendien het bijkomende rijprofiel Traction. Dit is ideaal voor rijden op onverharde wegen of een gladde ondergrond, aangezien het bij snelheden tot 20 km/u een constante vierwielaandrijving biedt.

Uitstekende actieve en passieve veiligheid en talrijke rijhulpsystemen

De ENYAQ RS iV biedt een hoog niveau van actieve en passieve veiligheid. Het basismodel, de ENYAQ iV, behaalde de hoogste score van vijf sterren in de Euro NCAP-test van 2021. Daarbij scoorde het 94% op het vlak van bescherming van volwassen passagiers en 89% voor de bescherming kinderen in de wagen. Bovendien werd de ENYAQ iV in het testjaar 2021 bekroond als het veiligste voertuig in zijn klasse en kreeg daarbij de beste beoordeling ooit (tot dusver) voor een elektrische SUV. De ENYAQ RS iV wordt geleverd met maximaal negen airbags, waaronder een airbag voor de bestuurder en de voorste passagier, zijdelingse airbags vooraan en twee hoofdairbags als standaard, die eveneens de zijruiten op de eerste en tweede stoelrij voor hun rekening nemen. Een centrale airbag tussen de voorstoelen voorkomt dat de inzittenden vooraan tegen elkaar aanbotsen in geval van een botsing. Twee zijdelingse airbags voor de buitenste achterstoelen zijn optioneel verkrijgbaar. Het proactieve beschermingssysteem voor de inzittenden, dat standaard is inbegrepen, spant de veiligheidsgordels aan en sluit de ramen in geval van een dreigende aanrijding, een plots remmanoeuvre of risico op slippen of omkantelen. Alle rijhulpsystemen die ŠKODA momenteel aanbiedt, zijn leverbaar voor de ENYAQ RS iV. Travel Assist biedt uitgebreide hulp, bijvoorbeeld met besturing in lengte- en dwarsrichting. Naast de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) maken ook Adaptive Lane Keeping Assist met detectie van wegwerkzaamheden, Traffic Jam Assist en Emergency Assist hier deel van uit. Dankzij online toegang tot up-to-date verkeersgegevens kunnen de rijhulpsystemen nog nauwkeuriger presteren. Naast het standaard rijhulpsysteem Front Assist met voetganger- en fietserdetectie zijn ook Side Assist met Rear Traffic Alert, Collision Avoidance Assist, Turn Assist en Exit Warning beschikbaar. De optionele Park Assist biedt ook de functie Trained Parking, waarbij het systeem de weg voor een veelgebruikte parkeerplaats opslaat, bijvoorbeeld langs een smalle, bochtige oprit. Het voertuig kan deze weg dan op elk moment herhalen indien gewenst.

Ook de full-ledmatrixkoplampen en het head-updisplay met augmented reality dragen bij aan de veiligheid. Met 24 individueel bedienbare leds in elke grootlichtmodule maakt de matrixtechnologie het mogelijk om het grootlicht continu aan te laten zonder andere weggebruikers te verblinden. Zodra de camera op de voorruit voertuigen, personen of voorwerpen detecteert die licht reflecteren, wordt het grootlicht automatisch aangepast om verblinding te voorkomen. Het optionele head-updisplay projecteert informatie in twee zones op de voorruit zodat de bestuurder zijn ogen altijd op de weg kan houden. In de augmented reality-projectie worden bijvoorbeeld richtingspijlen van het navigatiesysteem weergegeven als grotere symbolen en virtueel geprojecteerd op de weg voor het voertuig.

* Maximaal elektrisch vermogen van 220 kW: maximumvermogen bepaald in overeenstemming met UN-GTR.21, dat kan worden ingezet voor maximaal 30 seconden. Het vermogen dat in individuele rijsituaties beschikbaar is, hangt af van verschillende factoren, zoals de buitentemperatuur, de temperatuur van de hoogspanningsbatterij en de leeftijd, het oplaadniveau en de staat ervan. Het maximumvermogen is alleen beschikbaar indien de temperatuur van de hoogspanningsbatterij tussen 23 en 50°C ligt en het oplaadniveau meer dan 88% bedraagt. Als niet voldaan wordt aan deze parameters, is het maximumvermogen mogelijk kleiner of niet beschikbaar. De batterijtemperatuur kan, tot op zekere hoogte, onrechtstreeks beïnvloed worden door de stationaire airconditioningfunctie, en het oplaadniveau kan in het voertuig worden ingesteld. Het momenteel beschikbare vermogen wordt weergegeven op het rijprestatiescherm van het voertuig. Om de capaciteit van de hoogspanningsbatterij optimaal te houden, is het aanbevolen om het oplaaddoel in te stellen op 80% voor dagelijks gebruik (dit kan worden gewijzigd naar 100% voor langeafstandsritten bijvoorbeeld).

** Alle gegevens zijn provisorisch