Mladá Boleslav/Kortenberg, 2 november 2023 – De vierde generatie van de Škoda Superb bouwt voort op de troeven van zijn voorganger en biedt een nog verfijnder design, meer ruimte en comfort, en state-of-the-arttechnologie. Met de nieuwe Škoda Superb hebben klanten opnieuw de keuze tussen een breakversie Combi en een hatchback. Een nieuwe gammastructuur met zeven Design Selections biedt tal van duurzame oplossingen, zoals stoffen gemaakt van 100 procent duurzame materialen. Tegelijkertijd zorgen de innovatieve Škoda Smart Dials en een nieuw interieurconcept met een vrijstaand 13-duims infotainmentscherm voor nog meer gebruiksgemak. Het interieur heeft een strakke en ruimtelijke look. Škoda heeft zijn aandrijflijnen andermaal geoptimaliseerd voor nog meer efficiëntie. Er is keuze uit drie benzinemotoren met vermogens van 110 kW (150 pk) tot 195 kW (265 pk) en twee diesels met 110 kW (150 pk) en 142 kW (193 pk). Daarnaast omvat het gamma een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn die exclusief is voor de break Combi, evenals een volledig nieuwe mildhybride versie. Innovatieve rijhulpsystemen zoals Turn Assist en Crossroad Assist maken hun debuut in de Superb.
Klaus Zellmer, voorzitter van de raad van bestuur van Škoda Auto, zegt: “De Superb is al meer dan 20 jaar de vaandeldrager van Škoda’s ICE-gamma. Ook in zijn vierde generatie zal hij dat blijven, met een nog verfijnder, sculpturaal design, een uitmuntende ruimtelijkheid en baanbrekende technologie. Verdere aandrijvingsoptimalisaties en een verbeterde stroomlijn zorgen voor nog meer efficiëntie. We hebben de plug-inhybride aandrijflijn helemaal from scratch opnieuw ontworpen en ze biedt nu een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. Het volledig nieuwe interieur is nog ergonomischer en omvat een voorbeeldige hoeveelheid duurzame materialen. Last but not least zullen we de Superb blijven aanbieden als hatchback en als breakversie Combi, wat onze klantgerichtheid perfect weerspiegelt.”
Met de volledig nieuwe vierde generatie zet Škoda opnieuw maatstaven op het gebied van design, ruimte, comfort en veiligheid. Verdere verfijningen op design- en stroomlijnvlak hebben het brandstofverbruik verlaagd en tegelijkertijd de prestaties verbeterd. Drie moderne TSI-benzinemotoren, waaronder één met mildhybridetechnologie, twee diesels en een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer volgens de WLTP-cyclus, leveren vermogens van 110 kW (150 pk) tot 195 kW (265 pk). De topversies van het benzine- en dieselgamma worden geleverd met vierwielaandrijving. Alle aandrijflijnen in de nieuwe Superb zijn standaard gekoppeld aan een DSG-automaat. Bovendien zorgen tal van nieuwe en verbeterde rijhulpsystemen voor nog meer veiligheid en comfort. De aanzienlijk helderdere ledmatrixkoplampen van de nieuwe generatie en DCC Plus maken hun debuut in de Superb.
De vierde generatie van de Superb wordt gekenmerkt door een sculpturaal koetswerkdesign en een nieuwe, achthoekige Škoda-grille. Het volledig nieuwe interieurconcept omvat een vrijstaand infotainmentscherm tot 13 duim. De schakelhendel is verplaatst naar de stuurkolom, wat plaats vrijmaakt voor een handige, overzichtelijke en veel ruimere middenconsole. Een andere primeur voor de Superb is het optionele head-updisplay. De nieuwe Škoda Smart Dials bieden snelle en intuïtieve toegang tot tal van voertuig- en infotainmentfuncties. Bovendien maakt de gloednieuwe Superb gebruik van de nieuwe gammastructuur met Design Selections, die voor het eerst werd geïntroduceerd met de Enyaq. Die biedt zowel thematische optiepacks als afzonderlijke opties. Nieuw zijn onder andere een Phone Box met inductieve 15W-snellaadfunctie en gelijktijdige smartphonekoeling, en de rugvriendelijke Ergo-stoelen met tien pneumatisch gestuurde massagekussens. De elektrisch bedienbare bagageafdekking in de break Combi is een van de vele nieuwe (en in totaal 28) Simply Clever-functies.
Martin Jahn, Škoda Auto-bestuurslid voor Sales & Marketing, zegt: “De Superb pakt al meer dan twintig jaar uit met de expertise van Škoda op het gebied van technologie en design. Met typische troeven zoals functionaliteit en ruimtelijkheid, die nu geassocieerd worden met het hele modellengamma van ons merk, valt de Superb uitzonderlijk goed in de smaak bij klanten over de hele wereld. De nieuwe, vierde generatie bouwt voort op deze sterke punten en tilt ze naar een hoger niveau, waardoor hij een perfecte metgezel is voor alledaagse ontdekkingsreizigers. Door de vierde generatie van de Superb als hatchback en breakversie Combi aan te bieden zorgen we ervoor dat we perfect tegemoetkomen aan de individuele behoeften van al onze klanten.”
De Škoda Superb werd gelanceerd in 2001 en sindsdien zijn meer dan 1,6 miljoen exemplaren van de band gerold. De Superb wordt geproduceerd in Kvasiny (Tsjechië), Solomonovo (Oekraïne), Aurangabad (India) en Nanjing (China). In de loop van meer dan twee decennia heeft hij talloze internationale onderscheidingen en prijzen gewonnen. Meer dan 30 daarvan waren alleen al in 2016 voor de derde Superb-generatie, waaronder de Red Dot Award voor uitmuntend productdesign voor de break Superb Combi. Tussen 2001 en 2008 leverde Škoda in totaal 137.000 voertuigen van de eerste generatie af. Van de tweede generatie werden van 2008 tot 2015 in totaal 618.000 exemplaren verkocht. In 2009 bood Škoda voor het eerst een breakversie van de Superb aan. De derde Superb-generatie werd gelanceerd in 2015 en tot op heden zijn er in totaal 845.000 exemplaren van geproduceerd. De grootste Europese markten voor de derde generatie van de Superb waren Duitsland met 153.222 voertuigen (tot en met september 2023), Tsjechië (61.479 voertuigen) en het Verenigd Koninkrijk (57.054 voertuigen).
Mladá Boleslav, 2 november 2023 – De vierde generatie van de Superb wordt aangeboden in twee koetswerkversies: een hatchbackberline en een breakversie Combi. Beide pakken uit met een sculpturaal, nog verfijnder design en ledmatrixkoplampen van de tweede generatie. De nieuwe Superb-generatie wordt ook gekenmerkt door de achthoekige Škoda-grille, het Škoda-logo op de motorkap en de sierstrips op de voorbumper afgewerkt in Unique Dark Chrome. Dankzij een aantal kleine optimalisaties heeft de nieuwe Superb een uitstekende stroomlijn. De luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 van de hatchback is tien procent lager dan die van het vorige model, terwijl de Cx-waarde van 0,25 van de break Combi neerkomt op een reductie van 15 procent. De bescheiden winst in lengte en hoogte heeft de algemene interieurafmetingen in het interieur nog verbeterd. De kofferruimte is met 20 liter toegenomen tot 645 liter voor de hatchback en met 30 liter tot 690 liter voor de break. Bij de introductie lanceert Škoda in totaal zes nieuwe kleuren.
Oliver Stefani, hoofd van Škoda Design, zegt: “De Superb heeft van oudsher de designtaal van Škoda bepaald en voor de vierde modelgeneratie zal dat niet anders zijn: zijn look wordt gekenmerkt door scherp getekende lijnen, duidelijk gedefinieerde dynamische proporties en een moderne sculpturale en kristallijne styling. We zijn er ook in geslaagd om de stroomlijn van zowel de hatchbackberline als de breakversie Combi aanzienlijk te verbeteren, terwijl we de inzittenden tegelijkertijd nog meer ruimte bieden.”
Škoda Auto heeft de stroomlijn van de Superb hatchback en Combi-break aanzienlijk verbeterd. Niet alleen ligt de voorruit nu vlakker, maar ook de daklijn werd gestroomlijnd, terwijl de dakspoiler werd geoptimaliseerd – aangevuld met zijvinnen op de Combi. Verder heeft Škoda een aantal details verfijnd, zoals de nieuw ontworpen buitenspiegels, de A-stijlen met regenspoilers en een voorbumper met ‘air curtains’, evenals aerodynamisch geoptimaliseerde velgen en banden. Hierdoor is de stroomlijn van de hatchbackversie met tien procent verbeterd ten opzichte van zijn voorganger (verlaging van de luchtweerstandscoëfficiënt tot 0,23) en die van de breakversie met wel 15 procent (verlaging van de luchtweerstandscoëfficiënt tot 0,25), wat helpt om het brandstofverbruik en de uitstoot te beperken. Een elektrisch bediende actieve shutter achter de centrale luchtinlaat vooraan regelt de luchtstroom om indien nodig de motor te koelen. Een andere actieve, automatisch gestuurde functie is een koelsysteem voor de voorremmen, dat gebruikmaakt van de luchtstroom die door de radiatorventilator wordt geleverd. Geoptimaliseerde deflectoren voor de voorwielen en opgewaardeerde bodembekledingen verbeteren de luchtstroom onder de auto.
De voorkant van de volledig nieuwe Superb wordt gekenmerkt door de nieuwe achthoekige Škoda-grille, het Škoda-logo op de motorkap en de sierstrips op de voorbumper. Die zijn afgewerkt met Unique Dark Chrome, net als de opschriften op de achterklep. Verder wordt de nieuwe Superb aangeboden met optionele ledmatrixkoplampen van de tweede generatie, die standaard zijn op de Superb L&K. Die slanke koplampen omvatten twee naast elkaar geplaatste bi-ledmodules, één voor dimlicht en één voor groot licht, met daartussen de statische, kristallijne bochtverlichting. De twee bi-ledmodules omvatten in totaal 36 afzonderlijke matrixsegmenten. Elk segment kan afzonderlijk worden aangestuurd om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind met het groot licht ingeschakeld, of om verkeersborden te verlichten. Ze leveren 40 procent meer licht dan de eerste generatie. Onder de bi-ledmodules zit een dunne ledstrip die oogt als een blok ijs en de vorm heeft van een horizontale L, die dienstdoet als parkeerlicht, dagrijlicht en richtingaanwijzer. Het mistlicht verschaft voldoende licht in moeilijke weersomstandigheden. De onderscheidende look van de ledmatrixkoplampen wordt versterkt door het nieuwe Crystallinium, dat de contouren van de koplampen accentueert, waardoor ze visueel nog aantrekkelijker worden. Elk van de basiskoplampen heeft twee leds voor het dimlicht en het groot licht en een horizontale ledstrip eronder die dienstdoet als parkeerlicht, dagrijlicht en richtingaanwijzer. De achterlichten zijn aanzienlijk slanker dan bij de voorganger en ook verkrijgbaar in twee versies. De optionele topversie, die standaard is op de L&K, voegt dynamische richtingaanwijzers en een geanimeerde Coming/Leaving Home-functie toe aan de standaardversie, die is inbegrepen in de uitrustingsniveaus Essence en Selection. Het bovenste segment van het C-vormige achterlichtblok loopt door tot in de achterklep en het volledige bovenste gedeelte van de achterlichten, dat is samengesteld uit nieuwe kristallijne elementen, is verlicht.
De hatchback- en de Combi-breakversie van de volledig nieuwe Škoda Superb zijn allebei langer en hoger dan hun voorgangers, terwijl hun wielbasis ongewijzigd blijft. De totale kofferruimte met neergeklapte achterbank bedraagt in de break een indrukwekkende 1.920 liter.
* Voorlopige gegevens.
De Superb van de vierde generatie is verkrijgbaar in zes metallic en twee effen kleuren. Zes van deze kleuren zijn nieuw: de effen kleur Purity White en de metallic tinten Pebble Silver, Ebony Black, Cobalt Blue, Carmine Red en Ice Tea Yellow. Alle Superb-varianten worden standaard geleverd met lichtmetalen velgen, variërend van de zilverkleurige Sagitta-wielen in 16 duim tot optionele 19-duims velgen.
Mladá Boleslav, 2 november 2023 – De vierde Superb-generatie pakt uit met een nieuw interieurconcept, gekenmerkt door een middenconsole met een nette, nieuwe look en nu nog meer opbergruimte, omdat de schakelhendel naar de stuurkolom is verplaatst. De volledig nieuwe Superb heeft nieuwe Ergo-stoelen met tien pneumatisch gestuurde massagekussens. De nieuwe gammastructuur omvat in totaal zeven Design Selections. De nieuwe Škoda Smart Dials combineren haptische en digitale functies en bieden snelle en eenvoudige toegang tot veel voertuigfuncties. Škoda’s ICE-vlaggenschip, de Superb, wordt nu geleverd met een vrijstaand infotainmentscherm tot 13 duim en is voor het eerst optioneel verkrijgbaar met een head-updisplay als aanvulling op de Virtual Cockpit van 10 duim. Alle stoffen in de nieuwe Superb zijn gemaakt van 100 procent gerecycleerd materiaal, waarmee Škoda extra nadruk legt op duurzaamheid. De Škoda Superb wordt ook geleverd met diverse Simply Clever-voorzieningen, zoals een elektrisch bedienbare bagageafdekking in de break Combi.
Het interieur wordt gekenmerkt door het vrijstaande infotainmentdisplay, een primeur voor de Superb, en de nieuwe middenconsole. Die heeft een zeer strakke, nette look en biedt meer opbergruimte dan ooit, omdat de schakelhendel naar de stuurkolom is verplaatst. De Jumbo Box heeft nu een totale opbergcapaciteit van 5,5 liter. Een handsteun maakt het gemakkelijk en comfortabel om gebruik te maken van het centrale aanraakscherm, met een diagonaal van 10 of 13 duim. Het centrale ‘multi touch’ display van 10 duim maakt deel uit van het standaard infotainmentsysteem en wordt gecombineerd met DAB+-radio-ontvangst en gebaren- en spraakbediening. De navigatiefunctie met onlineradio en een 13-duims scherm zijn beschikbaar als optioneel pack. Een Virtual Cockpit van 10 duim is standaard, terwijl een optioneel head-updisplay voor het eerst bestelbaar is op de Superb.
De drie multifunctionele Škoda Smart Dials, die slim haptische en digitale elementen combineren, bevinden zich tussen het infotainmentscherm en de middenconsole. Ze kunnen worden bediend door ze te draaien en in te drukken en zijn elk voorzien van een digitaal kleurendisplay met een diameter van 32 millimeter. De knoppen bieden snel toegang tot talrijke voertuigfuncties en zijn afgewerkt met Unique Dark Chrome. De twee buitenste Smart Dials voor de bestuurder en voorpassagier regelen de interieurtemperatuur, stoelverwarming en stoelventilatie. De actieve functie van elke Smart Dial wordt weergegeven op het display en kan worden gewijzigd door erop te drukken. Bestuurders kunnen de centrale Smart Dial aanpassen om maximaal vier van de volgende functies te bedienen: het volume van het infotainmentsysteem, de ventilatorsnelheid, de richting van de luchtstroom, de slimme airco, de rijmodi en het zoomen op de kaart. De centrale Smart Dial kan worden geconfigureerd via het relevante menu van het infotainmentsysteem en het wisselen van de functies gebeurt door lang op de knop te drukken. Vier extra fysieke knoppen tussen de draai-/drukknoppen bieden directe toegang tot de functies voorruitventilatie, achterruitverwarming, luchtrecirculatie en automatische airco. Het klimaatregelingsmenu is een andere nieuwe functie en zal in de nabije toekomst volgen. Het biedt snelle toegang tot alle verwarmingsfuncties voor de stoelen, het stuurwiel, de voorruit en de achterruit via één enkele Heaters-knop. De gedetailleerde configuratie gebeurt in het Air Conditioning-menu van het infotainmentsysteem. De volledig nieuwe Superb heeft ook een nieuwe Phone Box waarin een smartphone snel inductief kan worden opgeladen met 15 watt en het apparaat tijdens het proces ook wordt gekoeld. Vanaf de Selection-uitvoering is het voertuig standaard uitgerust met vier USB-C-poorten van 45 watt, twee voorin en twee achterin. Een extra USB-C-poort van 15 watt aan de achterkant van de binnenspiegel is ook inbegrepen vanaf het uitrustingsniveau Selection. De 45W-poorten kunnen worden gebruikt om laptops van stroom te voorzien en om smartphones en tablets op te laden. Acht luidsprekers in de deurpanelen en een centrale luidspreker in het dashboard zijn standaard vanaf het Essence-niveau. Een Canton-audiosysteem met 14 luidsprekers, waaronder twee surroundluidsprekers, is als optie verkrijgbaar.
De Superb past Škoda’s nieuwe gammastructuur toe en biedt klanten in totaal zeven Design Selections, met zorgvuldig op elkaar afgestemde kleuren en materialen in de stijl van moderne woonomgevingen. De Studio Design Selection met zwarte en grijze stoffen is inbegrepen in de basisuitvoering Essence. Het uitrustingsniveau Selection biedt keuze uit vier Design Selections. Bovendien kunnen Škoda-klanten kiezen uit maximaal 13 thematische optiepacks en 15 afzonderlijke opties.
Škoda Auto heeft veel nadruk gelegd op duurzaamheid en het gebruik van hoogwaardige materialen in het interieur van de Superb. Alle stoffen in de volledig nieuwe Superb – inclusief de dakhemel – zijn gemaakt van 100 procent gerecycleerd materiaal. Het leder in de cognac kleurstelling van de Suite en L&K Suite Design Selections is gelooid met afvalwater van de verwerking van olijven. Ook de typische paraplu en ijskrabber van Škoda zijn gemaakt van duurzame materialen. Alle chroomelementen in het interieur zijn vervangen door de nieuwe Unique Dark Chrome-afwerking. Het tweespaaks multifunctiestuurwiel draagt het nieuwe Škoda-logo en alle Design Selections worden geleverd met zwartglanzende ventilatieroosters in het instrumentenpaneel. Het comfort voor de bestuurder wordt verder verhoogd door een kniekussen op de zijkant van de middenconsole in de stijl van de betreffende Design Selection. De achteruitkijkspiegel is frameloos en dimt automatisch.
De Superb van de vierde generatie biedt voorin drie verschillende stoelconfiguraties. De Studio Design Selection-stoelen hebben een stoffen bekleding en zijn handmatig in hoogte en lengte verstelbaar. De Design Selections Loft (met stoffen bekleding) en Lounge (met geperforeerd Suedia) voegen daar een manueel verstelbare kussenlengte, een elektrisch verstelbare rugleuninghoek, een 4-voudige lendensteun en een massagefunctie met drie luchtkussens aan toe. De Suite-versies beschikken over verwarmde en geventileerde Ergo-stoelen met geperforeerde lederen/kunstlederen bekleding en geheugenfunctie voor beide voorstoelen, inclusief Smart Comfort Entry. Hun verbeterde massagefunctie maakt gebruik van tien pneumatisch gestuurde luchtkussens en kan worden bediend via het infotainmentmenu of via bedieningselementen op de stoelbekleding. Een van de nieuwe Simply Clever-voorzieningen is de elektrisch bedienbare bagageafdekking in de break Superb Combi. De Jumbo Box onder de gedeelde opklapbare middenarmsteun bevat een nieuw uitneembaar glazenvak en een bakje met een displayreiniger. Voor het eerst in de Superb zijn er smartphonezakjes op de rugleuning van de voorstoelen en een nieuwe, verschuifbare middenarmsteun achterin met twee geïntegreerde bekerhouders en een tablethouder. Opbergvakken in de voordeurpanelen bieden ruimte voor zaken als de Škoda-paraplu.
De permanente internetverbinding van de Superb maakt ‘over the air’ updates van het infotainmentsysteem, online routeplanning en tal van mobiele onlinediensten van Škoda Connect mogelijk. Hiertoe behoren Proactive Service en Remote Access als onderdeel van Infotainment Online en Care Connect. Speciale functies voor de plug-inhybride Superb Combi iV zijn Remote Charging, Remote Air Conditioning en Departure Planner, waar later nog Plug & Charge zal worden toegevoegd. De infotainmentervaring omvat ook infotainmentapps als Weather, News, Traffication, Calendar, Offers en Pay to Park. Navigatie, ACC, extra kleuren en functies voor de sfeerverlichting en High Beam Control kunnen gemakkelijk online worden toegevoegd als Functions on Demand.
Mladá Boleslav, 2 november 2023 – Škoda Auto biedt zes veelzijdige, moderne en hoogst efficiënte aandrijflijnen voor de volledig nieuwe Superb, met vermogens die variëren van 110 kW (150 pk) tot 195 kW (265 pk). Het gaat onder meer om een 1.5 TSI-benzinemotor met mildhybridetechnologie – een primeur voor het ICE-vlaggenschip van Škoda – en een plug-inhybride aandrijving van de nieuwste generatie. Deze laatste levert een systeemvermogen van 150 kW (204 pk) en maakt dankzij een grotere hoogspanningsbatterij een zuiver elektrisch rijbereik volgens de WLTP-cyclus van meer dan 100 kilometer mogelijk. Het aandrijflijngamma wordt vervolledigd door twee 2.0 TSI-benzinemotoren en twee 2.0 TDI-diesels, waarbij vierwielaandrijving telkens standaard is voor de topversies. Alle Superb-varianten worden geleverd met DSG. De optionele nieuwe DCC Plus-generatie van Dynamic Chassis Control biedt snellere reacties en een breder scala aan ophangingsinstellingen, van een luxueus rijcomfort tot een uitgesproken sportieve rijdynamiek.
Johannes Neft, Škoda Auto-bestuurslid voor Technische Ontwikkeling, zegt: “De volledig nieuwe Superb zal efficiënter zijn dan ooit tevoren in de geschiedenis van de modelreeks, dankzij een breed scala aan geavanceerde aandrijflijnen. De plug-inhybride aandrijving van de nieuwe generatie levert een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. Daarnaast is de Superb nu voor het eerst beschikbaar met mild-hybridetechnologie. Bovendien staat het nieuwe DCC Plus onder alle omstandigheden garant voor ideale rijeigenschappen en een comfortabele rit. Tegelijkertijd biedt het een uitmuntende rijdynamiek en sportief rijgedrag wanneer de klant daarom vraagt.”
De plug-inhybride aandrijving van de nieuwe generatie, gebaseerd op een 110 kW (150 pk) sterke 1.5 TSI uit de nieuwste EA211 evo2-motorserie, is exclusief beschikbaar voor de break Superb Combi en levert een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). Dat vermogen wordt via een 6-traps DSG op de voorwielen overgebracht. Met een brutocapaciteit van 25,7 kWh is de nieuwe hoogspanningsbatterij ongeveer twee keer zo groot als haar voorganger en maakt ze een zuiver elektrisch rijbereik volgens de WLTP-cyclus van meer dan 100 kilometer mogelijk. Dat is ruim 40 kilometer meer dan het vorige model. Met een maximaal oplaadvermogen van 11 kW aan een wallbox of een AC-laadpunt thuis kan de batterij in 2,5 uur van 0 tot 100 procent worden opgeladen. Opladen aan openbare DC-snellaadstations gaat nog sneller. Dankzij een maximaal oplaadvermogen van 50 kW duurt het amper 25 minuten om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden. Bovendien wordt tijdens het remmen energie teruggewonnen. Het infotainmentsysteem van de Superb Combi iV is voorzien van speciale functies om oplaadstations nauwkeurig te lokaliseren en zal in de toekomst ook Plug & Charge ondersteunen.
De nieuwe instapmotor voor de Superb is een 110 kW (150 pk) sterke 1.5 TSI-benzinemotor, eveneens uit de nieuwste EA211 evo2-motorserie, met mildhybridetechnologie. De Škoda Superb maakt voor het eerst gebruik van een riemaangedreven 48V-startdynamo en een 48V-lithium-ionbatterij. De energie die tijdens het remmen wordt teruggewonnen, kan de verbrandingsmotor ondersteunen met een elektrische vermogensboost of ervoor zorgen dat de Superb kan freewheelen met de motor volledig uitgeschakeld. De Superb van de vierde generatie is daarnaast nog beschikbaar met twee benzinemotoren en twee diesels, die net als de 1.5 TSI allemaal gekoppeld zijn aan een 7-traps DSG. De twee 2.0 TSI-motoren leveren 150 kW (204 pk) en – in het topmodel – 195 kW (265 pk). De twee 2.0 TDI-diesels ontwikkelen 110 kW (150 pk) en 142 kW (193 pk). De topversies in zowel het benzine- als dieselgamma worden standaard geleverd met vierwielaandrijving en alle motoren voldoen sowieso aan de uitstootnorm Euro 6d.
De volledig nieuwe Superb is optioneel beschikbaar met het nieuwe DCC Plus, dat standaard wordt geleverd in de Superb L&K. Die nieuwe versie maakt gebruik van twee onafhankelijk regelbare kleppen om het in- en uitveren van de ophanging te scheiden. Vroeger werden beide functies geregeld door één enkele klep. De nieuwe generatie maakt een snellere instelling van de schokdemping en een breder bereik aan dempingskarakteristieken mogelijk. Bestuurders en passagiers zullen het verschil merken in de vorm van snellere reacties en een verbeterde rijdynamiek of meer rijcomfort, naar wens. Met de juiste DCC Plus-instelling blijft het koetswerk rustiger en minder gevoelig voor trillingen en verticale bewegingen, vooral bij het rijden over slecht wegdek, kasseien en putdeksels.
Mladá Boleslav, 2 november 2023 – Op het gebied van veiligheid biedt de vierde generatie van de Superb verbeterde slimme rijhulpsystemen die nieuw zijn voor het model, zoals Turn Assist en Emergency Steering Assist. Andere systemen die al beschikbaar waren in de voorganger – zoals Travel Assist, Side Assist en Front Assist – zijn aanzienlijk verbeterd. Bij een ongeval verzekeren Crew Protect Assist en maximaal tien airbags de veiligheid van de inzittenden. Dankzij strenge tests en de nieuwste technologie biedt de gloednieuwe Superb zijn inzittenden de best mogelijke veiligheid.
De vierde Superb-generatie is uitgerust met tal van nieuwe en slimme rijhulpsystemen, waarvan sommige voor het eerst beschikbaar zijn in deze modelreeks. Het gaat hier om Turn Assist, Crossroad Assist, Emergency Steering Assist en Exit Warning, en een ander systeem – Automated Emergency Braking – pedestrian rear, dat in de nabije toekomst zal worden toegevoegd. De nieuwste generatie van Turn Assist reageert met een waarschuwing en, indien nodig, automatisch remmen als er een voertuig nadert bij het afslaan voor tegemoetkomend verkeer. Emergency Steering Assist versterkt automatisch de stuurbewegingen tijdens plotse uitwijkmanoeuvres als de bestuurder te laat of niet goed genoeg reageert om een aanrijding te voorkomen. ESC grijpt automatisch in om overstuur of onderstuur te voorkomen. Emergency Steering Assist werkt bij snelheden van 30 tot 150 km/u en kan worden uitgeschakeld in het infotainmentmenu, maar niet permanent worden uitgeschakeld. Crossroad Assist maakt gebruik van radarsensoren en de frontcamera om te waarschuwen voor dwarsverkeer, fietsers of voetgangers bij het verlaten van een oprit of een blinde uitrit. Waar nodig stuurt het systeem visuele en akoestische waarschuwingen uit, waarna de remmen automatisch worden geactiveerd. Exit Warning geeft een visuele waarschuwing in de buitenspiegel en laat een waarschuwingsgeluid horen wanneer een deur wordt geopend terwijl er verkeer van achteren nadert. Het systeem heeft een bereik van 35 meter en bestrijkt een hoek van 120 graden.
De nieuwe Intelligent Park Assist kan de Superb automatisch inparkeren in parkeervakken en parallelle parkeerplekken. Het systeem regelt nu ook de snelheid van het voertuig, naast het sturen, en de auto stopt automatisch als het systeem een obstakel detecteert. Achteraan wordt dat geregeld door de nieuwe Automated Emergency Braking – pedestrian rear, die binnenkort beschikbaar komt. Terwijl de vorige Manoeuvre Assist uitsluitend vertrouwde op de sensoren achteraan om de omgeving van het voertuig te analyseren, voegt het nieuwe systeem beelden van de verbeterde Rear View Camera toe om voetgangers en kinderen beter te detecteren.
Travel Assist is andermaal verbeterd, met een geoptimaliseerde visualisatie in de Virtual Cockpit van andere voertuigen in de buurt. Het Assisted Drive Basic-pack omvat Adaptive Lane Assist en Adaptive Cruise Control (ACC) en werkt samen met het navigatiesysteem om te anticiperen op bochten, kruispunten en rotondes. Traffic Jam Assist combineert de functies van Adaptive Cruise Control en Adaptive Lane Assist. Het maakt automatisch starten, remmen en sturen mogelijk in druk verkeer met snelheden tot 60 km/u door de bewegingen van voertuigen in de buurt in de gaten te houden. Met de nieuwste versie van Side Assist neemt het detectiebereik voor voertuigen die van achteren komen, toe van 70 tot 90 meter voor meer veiligheid, bijvoorbeeld op snelwegen. Dat is te danken aan krachtigere radarsensoren in de hoeken van de bumpers. Front Assist biedt nu ook anticiperende bescherming voor fietsers. De nieuwe Attention and Drowsiness Assist vervangt het vroegere Driver Alert om het gedrag van de bestuurder te controleren en de mate van mogelijke vermoeidheid te beoordelen. Terwijl Driver Alert voornamelijk gegevens van de elektromechanische stuurbekrachtiging evalueerde, heeft de Attention and Drowsiness Assist toegang tot informatie van verschillende voertuigcontrolesystemen, waaronder Lane Assist. Het nieuwe systeem detecteert afwijkingen van normaal stuurgedrag bij snelheden boven 70 km/u. Het evalueert continu het gedrag van de bestuurder en trekt conclusies over zijn geschiktheid om verder te rijden. Als het systeem detecteert dat de bestuurder moe is, geeft het visuele en akoestische waarschuwingen in de Virtual Cockpit.
Als de sensoren in de volledig nieuwe Superb een noodstop, paniekremmen of een dreigende aanrijding vooraan, opzij of achteraan detecteren, sluit Crew Protect Assist automatisch alle geopende ruiten, en indien nodig ook het panoramadak. Het systeem activeert bovendien de waarschuwingsknipperlichten en spant de veiligheidsgordels voorin aan. Bij een ongeval beschermen tot tien airbags de inzittenden in de Superb. Naast de bestuurders- en voorpassagiersairbags en een knieairbag voor de bestuurder behoren zijairbags voorin, hoofdairbags en, voor het eerst in deze modelreeks, een centrale airbag tussen de voorstoelen tot de standaarduitrusting. Zijairbags achterin zijn als optie beschikbaar. Emergency Assist beperkt het risico op een ongeval als de bestuurder het voertuig niet meer onder controle kan houden, bijvoorbeeld door een medisch noodgeval. Als het systeem een dergelijke situatie detecteert, neemt het de controle over de rijstrook over, schakelt het de waarschuwingsknipperlichten in en begint het de auto zachtjes af te remmen tot stilstand. Vervolgens ontgrendelt het systeem van de nieuwste generatie automatisch de deuren, schakelt het de interieurverlichting in en activeert het eCall 15 seconden nadat de auto tot stilstand is gekomen.
Mladá Boleslav, 2 november 2023 – Nu het ICE-vlaggenschip van de Škoda Superb zijn vierde generatie ingaat, is de L&K opnieuw de topuitvoering in het gamma. Exterieurdetails in Unique Dark Chrome-afwerking en de speciale L&K Suite Design Selection met zwart of cognackleurig leder/kunstleder verlenen hem een bijzondere flair. Standaard zijn onder meer ledmatrixkoplampen, DCC Plus en progressieve besturing. Ergo-stoelen bieden stoelverwarming, ventilatie en een massagefunctie met tien luchtkussens voor maximaal comfort. Een Canton-audiosysteem met 14 luidsprekers staat garant voor een uitstekende akoestiek. De Superb L&K is beschikbaar als hatchback en als breakversie Combi en kan worden besteld met alle aandrijflijnen.
De Superb L&K pakt uit met verfijnde exterieurdetails en een uitgebreide standaarduitrusting. Dit uitrustingsniveau, waarvan de naam herinnert aan de oprichters van het bedrijf, Václav Laurin en Václav Klement, kan worden gecombineerd met elk van de beschikbare aandrijflijnen en wordt gekenmerkt door tal van exterieurdetails met Unique Dark Chrome-afwerking, zoals de omlijsting van de Škoda-grille, de sierelementen op de voorbumper en achterdiffusor en de Škoda-opschriften achteraan. De dakrails op de breakversie Combi hebben een exclusieve zilverkleurige geanodiseerde afwerking. 18-duimse lichtmetalen Belatrix-velgen in gepolijst antraciet en L&K-logo’s op de voorspatborden zijn standaard. Ledmatrixkoplampen, ledachterlichten met geanimeerde richtingaanwijzers en elektrische bediening van de achterklep met een virtueel pedaal behoren eveneens tot de uitgebreide standaarduitrusting. DCC Plus en progressieve besturing maken zowel sportief als bijzonder comfortabel rijden mogelijk.
De Superb L&K biedt de exclusieve L&K Suite Design Selection met standaard geperforeerd zwart leder/kunstleder; cognackleurig leder/kunstleder is optioneel verkrijgbaar. Al het gebruikte leder is duurzaam gelooid. De hoofdsteunen zijn versierd met Laurin & Klement-opschriften in reliëf. De Ergo-stoelen zijn verwarmd en geventileerd. Ze zijn voorzien van stoelgeheugen inclusief Smart Comfort Entry en een massagefunctie met tien pneumatisch gestuurde luchtkussens. Het dashboard en de deurpanelen zijn afgewerkt met Softtouch Kida-sierelementen, in combinatie met Unique Dark Chrome-sierlijsten en sfeerverlichting. De deurpanelen en kniekussens zijn bekleed met kunstleder in dezelfde kleur als de stoelbekleding, net zoals de bovenkant van het dashboard, met dubbele stiksels in grijs of cognac. Een verschuifbare middenarmsteun achterin en een Canton-audiosysteem met 14 luidsprekers zijn eveneens standaard.
Mladá Boleslav, 2 november 2023 – De eerste generatie van de moderne Škoda Superb werd gelanceerd in 2001 – bijna zeven decennia na het debuut van de oer-Superb in 1934. Tot op heden zijn meer dan 1.600.000 exemplaren van de productielijnen gerold. Zowel de hatchback als de breakversie Combi heeft in de loop der jaren tal van internationale onderscheidingen en prijzen van gerenommeerde autotijdschriften in de wacht gesleept.
De verre voorvader van de huidige Superb-modellen was de comfortabele, stille en vinnige Škoda 640 Superb. Hij werd gelanceerd in 1934 en bood met zijn lengte van 5.500 mm ruim plaats aan maximaal zeven personen. Tegen de tijd dat de historische Superb in serieproductie ging, had Škoda al meerdere topklassemodellen geproduceerd. De Superb was echter in veel opzichten innovatief, met een geavanceerd ruggengraatchassis met een centrale buis en een onafhankelijke wielophanging. Daarnaast werkte het elektrische circuit met een destijds volledig nieuw 12V-systeem, dat vandaag de dag nog steeds in auto’s wordt gebruikt. Het model werd aangedreven door een zescilindermotor met een cilinderinhoud van 2.492 cm3 en een vermogen van 40,5 kW (55 pk). Vier jaar later, in 1938, lanceerde Škoda zijn nieuwe 3000 OHV-motor met een cilinderinhoud van 3.137 cm³. Deze zescilinder-in-lijn leverde een vermogen van 62,6 kW (85 pk) en was efficiënter dankzij het nieuwe concept met kopkleppen (OHV). De Superb 3000 OHV was niet alleen verkrijgbaar als klassieke drievolumeberline, maar in beperkte oplage ook als cabriolet en als limousine met een glazen scheidingswand tussen het voor- en achtercompartiment. Tussen 1939 en 1940 produceerde Škoda twaalf Superbs 4000 met een achtcilindermotor. Een van deze zeldzame modellen is nu een blikvanger in het Škoda Museum in Mladá Boleslav. Van 1935 tot 1949 bouwde Škoda in totaal 2.500 exemplaren de eerste Superb-generatie.
Meer dan 50 jaar later herlanceerde Škoda de Superb. De eerste Superb van de moderne generatie werd in september 2001 onthuld op het autosalon van Frankfurt en sindsdien is het model het ICE-vlaggenschip van het merk. Tegen 2008 waren ongeveer 137.000 exemplaren van de productielijn gerold. De Superb was destijds het eerste Škoda-model dat uitpakte met een aantal technische innovaties, zoals bixenonkoplampen, een Tiptronic-automaat en de Coming Home-functie, waarbij de dimlichten nog even bleven branden nadat de deuren waren dichtgeklapt. De auto kreeg veel lof toegezwaaid en werd door het Duitse vakblad Auto Bild uitgeroepen tot ‘Beste importauto’.
In 2008 presenteerde Škoda de tweede generatie van de moderne Superb, de eerste met optionele vierwielaandrijving. De hatchback was voorzien van een innovatieve Twindoor, een grote achterklep die gedeeltelijk, zoals een klassieke kofferklep, of volledig kon worden geopend. Zo verzoende de Superb de voordelen van een drievolumeberline – met een aparte kofferruimte – met die van een hatchback. Vanaf 2009 breidde de Tsjechische autoconstructeur de modelreeks uit met een bijzonder ruime breakversie Combi. Tegen 2015 had de tweede Superb-generatie 618.000 kopers gevonden, waardoor het model zijn voorganger qua verkoopcijfers ver achter zich liet. De tweede moderne Superb won ook een groot aantal internationale prijzen. Zo riep het Britse automagazine Top Gear hem in 2009 uit tot ‘Luxewagen van het jaar’ en in 2012 werd hij verkozen tot 'Beste importauto' in zijn categorie in de lezersverkiezing van het Duitse automagazine auto motor und sport.
De derde generatie van de moderne Superb, die in februari 2015 werd geïntroduceerd als hatchback, kort daarna gevolgd door de Combi, was gebouwd op het MQB-platform van de Volkswagen-groep. Andermaal pakte het model uit met state-of-the-arttechnologieën. Zo was dit de eerste Superb-generatie met een DCC Adaptive Chassis, klimaatregeling met drie zones en baanbrekende rijhulpsystemen zoals Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Adaptieve Cruise Control, Lane Assist en Travel Assist breidden het aanbod van de Superb uit. Met de modelupdate van 2019 debuteerde de Superb iV als Škoda’s eerste plug-inhybride model. Met meer dan 845.000 geproduceerde exemplaren is de derde moderne generatie van de Škoda Superb tot nu toe het best verkochte model van het merk. Net zoals zijn voorgangers heeft hij talloze prestigieuze prijzen in de wacht gesleept, waaronder in 2016 de Red Dot Award voor uitmuntend productdesign. Over alle generaties heen zijn wereldwijd meer dan 1.600.000 Superb-modellen geproduceerd en de vierde Superb-generatie is helemaal klaar om het succesverhaal van het vlaggenschip voort te zetten.