22 jaar nadat de ŠKODA FABIA zijn debuut beleefde zet de Tsjechische autobouwer de vierde generatie van zijn populaire kleine wagen in de startblokken. Hij is voortaan gebaseerd op het modulaire platform MQB-A0 van Volkswagen-groep en hij is de ruimste van zijn segment, met nog verbeterde comfortelementen en talrijke geavanceerde veiligheids- en rijhulpsystemen. Klassieke en aantrekkelijke merkkwaliteiten zoals waar voor zijn geld, functionaliteit op hoog niveau en een waaier aan Simply Clever-functies maken van de nieuwe FABIA een echte ŠKODA.
Thomas Schäfer, de CEO van ŠKODA AUTO CEO: “De FABIA maakt al 20 jaar lang integraal deel uit van onze portfolio en belichaamt als geen ander model de kernwaarden van ons merk. De jongste generatie heeft alles in huis om naadloos verder te bouwen op het succes van zijn voorgangers. Hij biedt meer ruimte dan zijn rivalen, perfecte connectiviteit, geavanceerde rijhulpsystemen en een emotioneel design – met andere woorden: al het nodige, en nog een beetje meer.”
Voor het eerst is de ŠKODA FABIA gebaseerd op het modulaire platform MQB-A0 van Volkswagen-groep, waardoor de binnenruimte nog kon worden vergroot. De nieuwe FABIA doorbreekt voortaan de viermetergrens met zijn 4.108 millimeter en is gevoelig langer dan zijn voorganger. De koffer – die met 330 liter al de grootste van het segment was – kreeg er nog eens 50 liter bij en komt aan een genereuze 380 liter. Omdat hij op het platform MQB-A0 is gebaseerd, biedt de nieuwe FABIA voortaan talrijke rijhulpsystemen die tot op heden voorbehouden waren aan modellen uit hogere segmenten. In combinatie met het nog stijvere koetswerk biedt de kleine wagen een uitstekende actieve en passieve veiligheid.
Emotioneel design, beste aerodynamica van zijn segment en een rijbereik van meer dan 900 kilometer
Het emotionele design en de zelfverzekerde verhoudingen maken de nieuwe FABIA bijzonder aantrekkelijk. Messcherpe koplampen en achterlichten met ledtechnologie en kristalstructuren benadrukken zijn dynamische uitstraling. Het hertekende interieur heeft een symmetrisch dashboard met een zwevend centraal scherm, een optioneel digitaal instrumentenbord en horizontale decoratieve strips. Bij de marktintroductie zijn de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style verkrijgbaar. Later volgt de sportieve MONTE CARLO-variant. Vijf benzinemotoren van de huidige EVO-generatie van Volkswagen-groep ontwikkelen vermogens van 48 kW (65 pk) tot 110 kW (150 pk). Met een weerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,28 is de FABIA het meest aerodynamische model in zijn segment, wat samen met de optionele tank van 50 liter een rijbereik van meer dan 900 kilometer volgens de WLTP-cyclus mogelijk maakt. Vijf nieuwe Simply Clever-functies beleven hun debuut bij ŠKODA.
Koetswerk: emotioneel design en nieuwe proporties
- De nieuwe FABIA is met 11 centimeter gegroeid tot net geen 4,11 meter en biedt met 380 liter de grootste koffer in zijn segment
- Weerstandscoëfficiënt (cd) van slechts 0,28 is nieuwe maatstaf in segment van kleine wagens
- Slimme koelkleppen verlagen bij 120 km/u brandstofverbruik met tot 0,2 liter per 100 km
Groter, geavanceerder en emotioneler: de vierde generatie van de ŠKODA FABIA is gegroeid en zet de huidige designtaal verder. Met zijn atletische verhoudingen, sculpturale lijnen en scherp getekende koplampen en achterlichten met ledtechnologie oogt de jongste FABIA bijzonder dynamisch en emotioneel. De wagen is gebaseerd op het modulaire platform MQB-A0 van Volkswagen-groep en is tegelijk ruimer en groter. Dankzij gesofisticeerde details zoals de aerodynamisch geoptimaliseerde velgen en actief verstelbare koelkleppen in de onderste luchtinlaat van de voorbumper haalt de nieuwe FABIA een weerstandscoëfficiënt (cd) van 0,28, waarmee hij een nieuw record vestigt in het segment van de kleine wagens.
Oliver Stefani, Hoofd ŠKODA Design, zei: “Met de vierde generatie van de FABIA hebben we de volgende stap gezet in de typische emotionele designtaal van ons merk. Met zijn nieuwe verhoudingen oogt ons instapmodel veel dynamischer en volwassener. Tegelijk belichaamt de nieuwe FABIA van bij de eerste aanblik een moderne levensstijl. We hebben bewust de essentie van de nieuwe FABIA niet veranderd: zoals zo typisch is voor een ŠKODA is hij een functionele en praktische dagelijkse metgezel.”
Sculpturale lijnen, bijvoorbeeld op de motorkap, dynamische proporties en moderne lichtblokken met ledtechnologie en de typische kristalachtige structuren van ŠKODA creëren een bijzonder emotionele look. Een kleine designblikvanger is te vinden op de voordeuren: de koetswerklijnen vormen daar de kenmerkende driehoek van de Tsjechische vlag. De scherp uitgesneden koplampen met standaard ledtechnologie lopen door tot het ŠKODA-radiatorrooster. De fullledvarianten bieden een krachtiger dimlicht en grootlicht, naast bochtverlichting en adaptieve lichtfuncties. Full-ledachterlichten zijn een andere optie.
In elk opzicht groter
In vergelijking met de drie eerste modelgeneraties is de jongste ŠKODA FABIA zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant groter, terwijl zijn gewicht quasi gelijk is gebleven. Met zijn lengte van 4.108 millimeter doorbreekt hij voor het eerst de grens van vier meter. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe FABIA 111 millimeter langer. De wielbasis is met 94 millimeter gegroeid tot 2.564 millimeter en hij is 48 millimeter breder geworden tot 1.780 millimeter. Het toegenomen algemene formaat maakt het mogelijk om een nog ruimer interieur te bieden. ŠKODA heeft ook de koffer ingrijpend vergroot, die in zijn voorganger al de grootste van zijn segment was. De nieuwe FABIA biedt nu 380 liter bagageruimte, wat nog eens 50 liter meer is dan voordien. Door de achterbank neer te klappen kan de inhoud van de koffer nog worden uitgebreid tot 1.190 liter.
Stroomlijn: cd van 0,28 zet maatstaf in segment van kleine wagens
ŠKODA heeft de weerstandscoëfficiënt van de nieuwe FABIA verlaagd tot 0,28 (vorige generatie: 0,32), waarmee het een record vestigt in het kleine wagensegment. Bij de ontwikkeling van de aerodynamica maakte ŠKODA hoofdzakelijk gebruik van wat gekend is als CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics). Op ongeveer 3,5 jaar tijd hebben de ingenieurs van ŠKODA meer dan 3.000 van deze vloeiende dynamische simulaties uitgevoerd.
Koelkleppen verlagen brandstofverbruik bij 120 km/u met tot 0,2 l/100 km
Een belangrijk aerodynamisch kenmerk is het nieuwe type koelkleppen in de onderste luchtinlaat van de voorbumper, die ŠKODA voor het eerst gebruikt in dit wagensegment. Actief verstelbare kleppen gaan automatisch dicht wanneer er weinig behoefte is aan koeling, waardoor de aerodynamica verbetert. Dit leidt tot een brandstofbesparing van tot 0,2 l/100 km bij rijden aan een constante snelheid van 120 km/u. Voor elke kilometer die de nieuwe FABIA zo met gesloten kleppen rijdt, stoot hij tot 5 gram CO2 minder uit. Om veel koeling mogelijk te maken of om korte stops toe te laten opent het systeem de kleppen zodat een maximale hoeveelheid lucht naar binnen kan stromen.
Geoptimaliseerde luchtweerstand aan de achterkant en eerste FABIA met aerodynamisch geoptimaliseerde wielen
Ongeveer een derde van de totale luchtweerstand van een wagen wordt veroorzaakt door turbulentie achteraan. De nieuwe ŠKODA FABIA heeft een bredere dakspoiler en zijvinnetjes die de luchtstromen achteraan optimaliseren. Kleinere en specifiek ontworpen buitenspiegelkappen verlagen de luchtweerstand nog verder en richten de luchtstroom op een gerichte manier naar achteren. Vooraan wordt de lucht op een bijzonder aerodynamische manier dicht bij de flanken en de wielen geleid door openingen in de voorbumper, gekend als luchtgordijnen. Omdat ongeveer 25% van de luchtweerstand alleen al door de velgen wordt veroorzaakt, heeft ŠKODA nu ook speciale kunststof sierlijsten in de FABIA aangebracht om de aerodynamica van de lichtmetalen velgen te verbeteren - dit is een primeur. Deze bekledingen zijn geschikt voor de Proxima en Procyon velgen. Twaalf panelen bedekken nu een groter deel van de onderkant van de wagen in plaats van drie, vooral op de plaatsen die cruciaal zijn voor de aerodynamica, zoals de motorruimte en de assen.
Minder lawaai dankzij aero-akoestische simulaties
Bij de ontwikkeling van de FABIA heeft ŠKODA voor het eerst nieuwe aero-akoestische simulatiemethodes gebruikt om windgeluiden te verminderen. Met behulp van berekeningen op basis van CFD-simulaties kunnen luchtwervelingen en luchtstromen op het koetswerk en trillingen op de zijruiten worden gedetecteerd die fluitende geluiden kunnen veroorzaken en het lawaai aan boord kunnen versterken. Op die manier kunnen geluidsbronnen worden opgespoord en geëlimineerd door bijvoorbeeld de positie van de buitenspiegels aan te passen.
Nieuwe kleuren en velgen met een diameter van tot 18 duim
Er is keuze uit negen koetswerkkleuren voor de nieuwe ŠKODA FABIA, waarbij de twee metaalkleuren Phoenix Orange en Graphite Grey hun debuut beleven bij respectievelijk het merk en het model. De metaalkleur Graphite Grey en de parelmoerlak Black Magic kunnen ook worden gekozen als contrasterende kleur voor het dak, de buitenspiegelkappen en de rand van het ŠKODA-radiatorrooster. De velgopties omvatten 14- en 15-duimse stalen velgen, naast negen verschillende lichtmetalen velgen van 15 tot 18 duim. De optionele gepolijste 18-duimse velgen Libra zijn de topversies.
Interieur: meer ruimte, meer comfortelementen en grote schermen
- Groot centraal scherm kenmerkt interieur van vierde generatie FABIA
- Nog meer ruimte, comfortelementen gekend uit duurdere modellen zoals verwarmde voorruit en verwarmd stuurwiel, en nieuwe kleuren
- State-of-the-art connectiviteit; digitaal instrumentenbord beleeft debuut in FABIA
Het interieur van de FABIA houdt een perfect evenwicht tussen emotie en ergonomie. Visueel wordt het gekenmerkt door het zwevende infotainmentscherm tot 9,2 duim. Naast de state-of-the-art infotainment systemen kan de FABIA voor het eerst ook worden uitgerust met een 10,25-duims digitaal instrumentenbord. Comfortelementen gekend in modellen uit hogere segmenten zoals een verwarmde voorruit en een verwarmd stuurwiel zijn ook opties die hun debuut beleven in de FABIA. De ŠKODA FABIA komt eerst op de markt in drie uitrustingsniveaus.
Dankzij een 94 millimeter langere wielbasis dan in zijn voorganger biedt de nieuwe ŠKODA FABIA nog meer ruimte voor passagiers, vooral achterin. Nu de wielbasis van de kleine wagen 2.564 millimeter groot is, is die nog langer dan die van de eerste generatie van de ŠKODA OCTAVIA (gelanceerd in 1996), die toen slechts 2.512 millimeter lang was. Het nieuwe interieurdesign verbetert het ruimtegevoel van de FABIA nog meer en zal van bij de marktintroductie beschikbaar zijn in de drie gekende uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style. Het symmetrische dashboard met zwevend centraal scherm en de horizontale decoratiestrips met keuze uit zes verschillende versies (afhankelijk van het uitrustingsniveau) benadrukken de breedte van het interieur. Vanaf het niveau Ambition is het voorste deel van het dashboard bekleed met een stof met contrasterende stiknaden. Grote ronde ventilatieroosters links en rechts – met chroomdecoratie vanaf Ambition – en nieuw ontworpen deurklinken (eveneens met chroom bekleed) creëren nieuwe visuele toetsen.
Nieuwe kleuren, sfeerverlichting en comfortelementen uit modellen van hogere segmenten
Koperkleurige en grijze contraststiknaden brengen samen met decoratieve panelen nieuwe kleuraccenten in het interieur van de ŠKODA FABIA. De nieuwe led-sfeerverlichting (standaard in de Style) laat de bestuurder de decoratieve bekleding van het dashboard in wit of rood uitlichten. De middenconsole en de voorste deurklinken kunnen eveneens verlicht worden. Verder omvat de led-sfeerverlichting nog leeslampjes voor- en achterin. Nieuw ontworpen stuurwielen brengen de laatste toets aan het interieur van de FABIA. Het multifunctionele stuur is verkrijgbaar in leder en in een sportieve stijl met drie spaken, met schakelhendels voor de DSG. Een verwarmd stuurwiel en verwarmde voorruit voor een duidelijk zicht en verbeterde veiligheid in de winter beleven ook hun debuut in het gamma. Dergelijke comfortelementen konden voordien enkel worden gevonden in modellen uit hogere segmenten.
Digitaal instrumentenbord met vijf lay-outs
Dit is de allereerste ŠKODA FABIA die optioneel verkrijgbaar is met een digitaal instrumentenbord, met een digitaal scherm van dat een 10,25 duim. Bestuurders kunnen kiezen uit verschillende layouts om aan hun wensen tegemoet te komen. Daarbij hoort de lay-out Classic, die is gebaseerd op de stijl van analoge ronde meters, naast de lay-outs Modern, Reduced en Extended. Als onderdeel van het optionele Dynamics Pack is er nog een vijfde optie: de lay-out Sport, waarbij de toerenteller een centrale plaats inneemt. De Virtual Cockpit, zoals dit digitale instrumentenbord ook wel wordt genoemd, kan verder het logo van radiostations weergeven, covers van muziekalbums en opgeslagen foto’s van bellers, naast andere zaken. Verder kan de kaart op kruispunten inzoomen en ze in een apart venster tonen. Standaard is de FABIA uitgerust met een analoog instrumentenbord en een informatiescherm van 3,5 duim.
Voor het eerst verkrijgbaar: Climatronic in twee zones
ŠKODA’s jongste generatie van zijn kleine wagen is de eerste FABIA die kan worden besteld met een Climatronic in twee zones, naast ventilatieroosters achter op de middenconsole om de achterste passagiers koel te houden. Wanneer hij is uitgerust met deze optionele klimaatregeling krijgt de middenconsole twee draaiknoppen om de temperatuur voor de linkse en de rechtse zone van de wagen apart te regelen. Alle functies van het systeem laten zich intuïtief bedienen met behulp van acht knoppen.
Connectiviteit: altijd online en draadloos verbonden
- Infotainmentsystemen met schermen tot 9,2 duim, gebarencontrole en digitale spraakassistent
- Breed gamma aan mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect
ŠKODA heeft de nieuwe FABIA uitgerust met infotainmentsystemen met schermen tot 9,2 duim. De kleine wagen is steeds online dankzij een ingebouwde eSIM. Die maakt het mogelijk om internetradio te ontvangen of toegang te krijgen tot het brede aanbod aan ŠKODA Connect mobiele onlinediensten en de jongste infotainmentapps. Smartphones kunnen met de wagen worden verbonden via Wireless SmartLink zonder dat een kabel nodig is, en ze kunnen inductief worden opgeladen in de Phone Box. Amundsen, het hoogwaardige infotainmentsysteem, kan ook bediend worden met gebaren en via de digitale spraakassistent Laura.
In de nieuwe ŠKODA FABIA is er keuze tussen drie verschillende infotainmentsystemen. Swing, het basissysteem, heeft standaard een modern kleurenscherm van 6,5 duim, een radio met digitale DAB-ontvanger en vier luidsprekers voorin. Bolero biedt een radio, een 8-duims scherm, een Bluetooth-handenvrijsysteem en twee extra surround-soundluidsprekers in de achterdeuren. Via Wireless SmartLink en Android Auto of Apple CarPlay kan een smartphone draadloos worden verbonden, terwijl de optionele Phone Box inductief opladen mogelijk maakt.
Topsysteem Amundsen met internetondersteunde navigatie en stembediening
Het infotainmentsysteem Amundsen heeft een instelbaar scherm van 9,2 duim en een navigatiefunctie die door onlinegegevens wordt ondersteund. Deze optie omvat verder een Wifihotspot. Muziekstreamingdiensten zijn toegankelijk via een gepaarde smartphone. Kaarten kunnen worden opgeslagen op de harde schijf (SSD) van 64 Gb en worden online geüpdatet. De gebarenbediening is standaard, terwijl online gebaseerde stembediening via de digitale spraakassistent Laura, die 15 talen begrijpt, een optie is. De nieuwe FABIA heeft tot vijf USB-Cpoorten voor het opladen van andere mobiele toestellen, waarvan er een op de binnenspiegel zit om bijvoorbeeld een dashcam op te laden. Het ŠKODA Sound System met extra versterker en subwoofer in de koffer is een optie die een nog betere klank geeft.
Infotainmentapps voor weer, nieuws, kalender en verkeersinformatie
De klant kan een ŠKODA Connect-account creëren of een bestaande account overdragen naar de FABIA via het scherm van het Amundsen-systeem. De nieuwe infotainmentapps zijn al even gemakkelijk te downloaden. Het Amundsen-systeem maakt ook een waaier aan mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect mogelijk voor gebruik. Daarbij horen eCall, dat bij een ongeval automatisch de nooddiensten belt, Proactive Service (pechoproep) en toegang van op afstand via de MyŠKODA-app en het ŠKODA Connect-webportaal.
Veiligheid: nieuwe rijhulpsystemen en tot negen airbags
- De nieuwe FABIA biedt voor het eerst Travel Assist, Park Assist en Manoeuvre Assist
- Uitstekende actieve en passieve veiligheidssystemen
- ISOFIX-bevestigingspunten en top tether-verankeringspunten voor optimale installatie van kinderstoeltjes
Met tot negen airbags is de nieuwe ŠKODA FABIA een van de veiligste kleine wagens op de markt. Omdat de FABIA voortaan wordt gebouwd op het modulaire platform MQB-A0 zijn de actieve en passieve veiligheidssystemen verder verbeterd, met onder meer rijhulpsystemen die voordien het exclusieve voorrecht waren van modellen uit hogere segmenten. Zo beleven bijvoorbeeld Travel Assist en Park Assist hun debuut in de FABIA.
De autobouwer benut de mogelijkheden van het modulaire MQB-A0-platform van Volkswagengroep en heeft het kleine model verder geoptimaliseerd op het vlak van actieve en passieve veiligheid. Een robuuste koetswerkstructuur met een grote torsiestijfheid vormt de technische basis. Een hoog aandeel staal van hoge weerstand en van ultrahoge weerstand of speciaal geharde, hittegevormde staalsoorten staan garant voor een grote stabiliteit. Daarnaast maakt MQB-A0 het mogelijk om geavanceerde rijhulpsystemen te gebruiken uit modellen van hogere segmenten.
Veilig reizen met Travel Assist, meer comfort dankzij Park Assist
Dit is de eerste FABIA die kan worden uitgerust met Travel Assist, dat automatische ondersteuning biedt bij sturen in lengte- en dwarsrichting. Het kan worden geactiveerd met een druk op een knop en combineert verschillende rijhulpsystemen tegelijk. Tot 210 km/u past Adaptive Cruise Control (ACC) automatisch de snelheid van de wagen aan die van voorliggers aan. Lane Assist helpt zoals de naam het zegt om de FABIA in zijn rijstrook te houden door indien nodig corrigerende stuurbewegingen uit te voeren. Met behulp van Hands-on Detect controleert Travel Assist of de bestuurder het stuurwiel consequent vasthoudt. Het verbeterde Blind Spot Detect (Side Assist) is nog een optie. Dit waarschuwt de bestuurder voor voertuigen die tot 70 meter verwijderd zijn en die willen inhalen of die zich in de dode hoek van de wagen bevinden. De FABIA kan de bestuurder nu ook een handje helpen tijdens het parkeren: Park Assist werkt bij snelheden tot 40 km/u door geschikte parallelle en dwarse parkeerplaatsen aan te geven en indien gewenst het stuurwiel van de bestuurder over te nemen tijdens het parkeren. Manoeuvre Assist gebruikt sensoren om een obstakel voor of achter de wagen te detecteren tijdens het parkeren en activeert automatisch de remmen. Ook Traffic Sign Recognition en Front Assist met Predictive Pedestrian en Cyclist Protection zijn nieuwe systemen voor de FABIA.
Tot negen airbags om passagiers bij een ongeval te beschermen
De nieuwe FABIA komt standaard met airbags voor de bestuurder en de voorste passagier, gordijnairbags en zijdelingse airbags voorin. Een knieairbag voor de bestuurder en zijdelingse airbags achterin zijn als optie verkrijgbaar om de veiligheid nog verder te verbeteren. ISOFIX- en top tether-verankeringspunten op de achterbank maken deel uit van de standaarduitrusting en zijn als optie verkrijgbaar op de voorste passagiersstoel. De top tether-ogen op de rugleuning van de voorste passagiersstoel en van de buitenste zitplaatsen van de achterbank maken dat in de FABIA drie kinderstoeltjes veilig kunnen worden bevestigd.
Motoren: lager brandstofverbruik, groter rijbereik
- Geavanceerde en efficiënte MPI- en TSI-motoren voldoen aan de Euro 6d-uitstootnorm
- Motoren van de ŠKODA FABIA ontwikkelen 48 kW (65 pk) tot 110 kW (150 pk)
- Dankzij laag brandstofverbruik en een tank van 50 liter kan meer dan 900 kilometer worden gereden
Meer keuze en een bredere spreiding van de vermogens: in de vierde generatie van de ŠKODA FABIA is keuze uit veel meer motorversies dan in zijn voorganger. ŠKODA biedt in de kleine wagen vijf motoren aan uit de jongste Volkswagen-groep EVO-generatie. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 6d-uitstootnorm. Het vermogen ligt tussen de 48 kW (65 pk) en de 110 kW (150 pk). Vier van de vijf motoren geraken in combinatie met de optionele tank van 50 liter meer dan 900 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus.
Johannes Neft, die binnen de raad van bestuur bij ŠKODA AUTO verantwoordelijk is voor technische ontwikkeling zei: “Alle motoren die in de nieuwe FABIA worden gebruikt zijn van de EVO-generatie. Ze zijn efficiënter dan hun voorgangers. We zijn erin geslaagd om beide MPImotoren, die we voor de hele Volkswagen-groep hebben ontwikkeld en in de Tsjechische Republiek bouwen, 4 kW meer vermogen te geven, terwijl tegelijk hun brandstofverbruik en uitstoot gedaald is.”
Alle motoren voldoen aan de Euro 6d-uitstootnorm. De 1.5 TSI met een vermogen van 110 kW (150 pk) en standaard 7-traps DSG is de jongste topmotorversie. Modellen met een vermogen tot 70 kW (95 pk) zijn uitgerust met een manuele versnellingsbak met 5 verhoudingen, terwijl de 1.0 TSI van 81 kW (110 pk) de keuze biedt tussen een manuele 6-versnellingsbak en een automatische 7-traps DSG.
Meer vermogen voor de MPI-motoren ontwikkeld door ŠKODA AUTO
ŠKODA biedt twee benzinemotoren met meerpuntsinjectie aan voor de basisversies van de FABIA, die een voorwielaangedreven is. Deze 1.0 MPI-driecilindermotoren hebben een cilinderinhoud van één liter en ontwikkelen respectievelijk 48 kW (65 pk) en 59 kW (80 pk). Dat is 4 kW (5 pk) meer dan de motoren van de vorige generatie. Beide motoren zijn ontwikkeld door ŠKODA AUTO en worden geproduceerd in de Tsjechische Republiek.
Innovatieve plasmacoating vermindert brandstofverbruik en uitstoot
De twee 1.0 TSI-motoren met directe injectie hebben cilinderblokken met een plasmacoating ter vervanging van de cilinderwanden in gietijzer, wat de interne wrijving van de driecilinders verder reduceert. Dat verlaagt het brandstofverbruik, de uitstoot en – dankzij de betere verdeling en afvoer van de hitte in de verbrandingskamer – de thermische belasting van de motor. De dunne, poedergelakte laag is slechts 150 μm (0,15 millimeter) dik.
Nieuwe topmotor met actieve cilindertechnologie
De 1.5 TSI-viercilinder met een vermogen van 110 kW (150 pk) is de nieuwe topmotor van de FABIA. Zijn actieve cilindertechnologie ACT vermindert zowel het brandstofverbruik als de CO2- uitstoot. Bij een lage motorbelasting schakelt het systeem automatisch en voor de bestuurder nagenoeg onmerkbaar twee cilinders uit. Alle TSI-motoren die in de ŠKODA FABIA verkrijgbaar zijn hebben een benzinepartikelfilter.
Groot rijbereik dankzij laag brandstofverbruik
In combinatie met de optionele brandstoftank van 50 liter ter vervanging van de standaard 40- litertank kunnen de driecilindermotoren meer dan 900 kilometer rijden in de WLTP-cyclus.
Een overzicht van de motoren die verkrijgbaar zijn in de nieuwe ŠKODA FABIA:
Simply Clever: vijf nieuwe elementen in de nieuwe FABIA
- Vijf nieuwe details houden interieur en koffer ordelijk
- De FABIA neemt acht Simply Clever-ideeën over uit andere ŠKODA-modellen
- Er is voortaan keuze uit 43 typische details van het merk in de kleine wagen – meer dan ooit tevoren
Nu vijf volledig nieuwe details en acht Simply Clever-ideeën hun debuut beleven in de FABIA zet de Tsjechische autobouwer in de vierde generatie van zijn populaire kleine wagen zijn traditie verder van zijn typische Simply Clever-oplossingen. Afhankelijk van de specificaties biedt de nieuwe ŠKODA FABIA tot 43 praktische details die de wagen eenvoudiger maken voor het dagelijks leven – meer dan ooit tevoren. Het aanbod gaat van ŠKODA-klassiekers zoals de ijsschraper in de tankklep met een bandprofieldieptemeter, de parkeertickethouder op de A-stijl en de paraplu in de bestuurdersdeur tot volledig nieuwe slimme details die het interieur en de koffer met minder inspanning ordelijk houden.
Al vele jaren lang maakt ŠKODA het dagelijkse gebruik van wagens net dat beetje gemakkelijker voor zijn klanten door een constante stroom aan nieuwe en ingenieuze Simply Clever-elementen. De nieuwe FABIA biedt niet minder dan vijf nieuwe details die hun debuut bij ŠKODA beleven. In het opbergvak in de middenconsole zit bijvoorbeeld een nieuwe klem voor een kredietkaart of een parkeerticket, en een elastische riem als penhouder maken dat de zaken ordelijk blijven. Een verwijderbare bekerhouder tussen de voorstoelen is een optie die meer flexibiliteit biedt terwijl een doos op de transmissietunnel de achterpassagiers een slimme opbergoplossing biedt voor kleine voorwerpen. De doos moet gewoon tussen de middenconsole en de achterbank worden geplaatst en vergrendelt zichzelf dan op zijn plaats. Een flexibel opbergvak in de koffer is nog zo’n element dat kan worden gekozen. Het bespaart ruimte door in de zijwand opgeborgen te zitten en kan naar buiten worden getrokken om indien nodig voorwerpen veilig te bevestigen. De vijfde oplossing die voor het eerst opduikt is het zonnescherm dat als accessoire beschikbaar is voor het optionele panoramadak. Wanneer het niet wordt gebruikt, laat het zich eenvoudig opvouwen tot een derde van zijn formaat en kan het onder de hoedenplank worden opgeborgen.
Smartphone-opbergvakjes en USB-C-poorten op de binnenspiegel
Sommige Simply Clever-oplossingen die al goed gekend zijn uit andere ŠKODA-modellen zijn nu ook beschikbaar in de FABIA. Daarbij hoort bijvoorbeeld een multifunctioneel opbergvak dat onder de hoedenplank wordt bevestigd. Op die manier verandert een anders grotendeels ongebruikte ruimte in een perfect opbergvak voor vesten en jassen. Het kan voorwerpen tot 3,5 kilo dragen. De eenvoudig te bereiken smartphone-opbergvakjes op de rugleuningen van de voorstoelen die al gekend zijn uit de OCTAVIA en de ENYAQ iV zijn ook details die hun debuut in de FABIA beleven. De neerklapbare rugleuning van de voorste passagiersstoel is nog een toevoeging aan het gamma, net zoals de USB-C-poort in de binnenspiegel. Die is als optie verkrijgbaar in het uitrustingsniveau Style en kan worden gebruikt om bijvoorbeeld een dashcam te voeden zonder dat een hangende kabel het zicht van de bestuurder belemmert.
Een overzicht van de nieuwe Simply Clever-elementen die in de FABIA beschikbaar zijn:
Succesvol model: 4,5 miljoen FABIA’s verkocht in 22 jaar
- Met meer dan 4,5 miljoen geleverde exemplaren is de FABIA een hoofdpijler van het ŠKODA-gamma
- De FABIA is het tweede meest geproduceerde model van ŠKODA na de OCTAVIA
- De Tsjechische Republiek was de belangrijkste afzetmarkt in 2020, voor Duitsland en Polen
ŠKODA brengt 22 jaar ervaring in het kleine wagensegment naar de vierde generatie van de FABIA. Sinds zijn marktintroductie in 1999 zijn de FABIA hatchback en FABIA COMBI belangrijke hoekstenen geweest van het succes van de Tsjechische autobouwer, met vandaag al meer dan 4,5 miljoen geleverde exemplaren. Het is het op een na meest gebouwde model van ŠKODA na de OCTAVIA en een van de populairste modellen in zijn segment.
Martin Jahn, ŠKODA AUTO-Directielid voor Sales en Marketing, zei: “ŠKODA schrijft met de FABIA al 22 jaar lang een succesverhaal. Zijn aantrekkelijke pakket – ruimte te over ondanks een compact formaat, een hoog veiligheidspeil, efficiëntie, functionaliteit en veel waar voor zijn geld – heeft een brede fanbasis gecreëerd. Van leerling-bestuurders tot oudere mensen en van alleenstaanden tot gezinnen, hij spreekt een breed gamma aan klanten aan. Onze jongste, vierde generatie van de FABIA voegt een emotioneel design toe en een nog ruimer interieur aan de bewezen sterke punten van ons populaire instapmodel. Zo zal hij nog meer klanten kunnen aanspreken.”
Sinds zijn lancering in 1999 is de ŠKODA FABIA een van de best verkochte modellen in zijn segment geweest. Zelfs van de eerste generatie, waarvan in 2000 ook een breakversie werd voorgesteld, zijn 1,79 miljoen exemplaren gebouwd op zo’n acht jaar tijd, terwijl de tweede generatie, die in 2007 is onthuld op de Geneva Motor Show, in totaal 1.704.000 kopers heeft gevonden. De derde generatie, die in 2014 is geïntroduceerd, bouwde verder op dit succesverhaal en in 2019 was hij het meest geleverde ŠKODA-model na de OCTAVIA. In totaal zijn tot vandaag meer dan 4,5 miljoen FABIA’s geproduceerd, een cijfer dat enkel door de OCTAVIA wordt overtroffen. De grootste markt voor de FABIA is de Tsjechische Republiek, met 16.280 leveringen in 2020, voor Duitsland (16.054) en Polen (12.805).