De mens voelt zich bij een bepaalde omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid lekker. Hij vindt het dan behaaglijk. Zich lekker voelen als onderdeel van de actieve veiligheid draagt er in hoge mate toe bij dat iemand inde juiste conditie verkeert om een auto te besturen.
Het “klimaat in de auto” oefent een directe invloed uit op de bestuurde, op het rijden zonder vermoeid te raken en op de veiligheid tijdens het rijden. Een behaaglijke binnentemperatuur wordt bepaald door de heersende buitentemperatuur en een toereikende doorstroming van de lucht.
Wetenschappelijke onderzoeken van de WHO (Word Health Organisation) hebben aangetoond dat de concentratie –en het reactievermogen van de mens sterk afneemt als hij wordt blootgesteld aan lichamelijke en geestelijke belasting.
Gevolgen:
Besteden we hier niet voldoende aandacht voor kan het lichaam overbelast geraken. We spreken hier dan van klimaatstress.
Onderzoek heeft aangetoond dat een temperatuurstijging van 25 tot 35°C het waarnemingsvermogen en het concentratievermogen met 20% doet afnemen. Er wordt geschat dat deze verschijnselen overeenkomen met een alcoholgehalte van 0.5 promille.
Het aircocircuit is een gesloten circuit waarbij een koelmedium doorlopend wisselt van vloeibare naar gasvormige toestand en omgekeerd.
Er wordt geen koude opgewekt, maar er wordt warmte onttrokken aan de lucht die in de auto circuleert.
Interieurfilters nemen luchtverontreiniging op, zodat er minder schadelijke stoffen in de lucht zitten die van buitenaf in de auto komt.
Hierdoor is de werking van verwarming en ventilatie beter. Er zijn 2soorten interieurluchtfilters: stof-en pollenfilters en actieve kool-combifilters.
Kenmerken
Het stof- en pollenfilter bestaat uit een eerste filter dat grotere deeltjes tegenhoudt en een microvezellaag die deeltjes tegenhoudt die anders in de longen zouden kunnen komen.
Voordelen
• De ventilatie kan ook aan in tunnels en in de file
• De ramen beslaan minder snel
• Bijna 100 % van alle schadelijke stoffen, zoals roet en industriestof, wordt er uitgefilterd
• Verlichting voor inzittenden met een allergie: pollen, sporen en bacteriën zijn beter op afstand te houden
Kenmerken
Het bestaat uit drie lagen. De eerste laag filtert grotere deeltjes uit de lucht. De tweede laag is van microvezel, bedoeld om de kleinste deeltjes tegen te houden die anders wellicht in de longen komen. Los van de eerste twee lagen is nog een actieve koollaag aangebracht. Deze filtert onaangename geurtjes en gassen beter uit de lucht.
Hoe groter het filteroppervlak, hoe beter. Hiervoor is een uitgekiende vouwtechniek nodig. Bovendien is voor dagelijks gebruik een goede weerstand belangrijk tegen hoge en lage temperaturen, vocht, chemische stoffen zoals strooizout, etc. Goede eigenschappen op dit vlak verlengen ook de gebruiksduur van het filter.
Voordelen
• De ventilatie kan ook aan in tunnels en in de file
• De ramen beslaan minder snel
• Bijna 100% van alle schadelijke stoffen, zoals roet en industriestof, wordt er uitgefilterd
• Het voor de mens schadelijke ozon wordt omgezet in zuurstof - Verlichting voor inzittenden met een allergie: pollen, sporen en bacteriën zijn beter op afstand te houden
• De actieve koolfilterlaag houdt bovendien geurtjes, schadelijke gassen en ozon vast.
Gevolgen:
Een interieurfilter ook een invloed kan hebben op uw veiligheid.