Aan de 34ste editie van de VAB-Gezinswagenverkiezing namen – toevallig – 34 auto’s deel. In de drie categorieën werd telkens een winnaar gekozen. De Dacia Duster, Skoda Octavia Combi en MG ZS EV behaalden goud.
Aan de 34ste editie van de VAB-Gezinswagenverkiezing namen – toevallig – 34 auto’s deel. In de drie categorieën werd telkens een winnaar gekozen. De Dacia Duster, Skoda Octavia Combi en MG ZS EV behaalden goud.
Twee nieuwigheden in deze editie van de VAB-Gezinswagenverkiezing. Voor het eerst wordt ook de kilometerkostprijs van een auto mee gewogen in het eindresultaat. Je mag je namelijk niet enkel laten leiden door de aankoopprijs, maar moet ook rekening houden met de gebruikskost van een auto. Die kilometerkostprijs werd door VAB voor alle deelnemende wagens berekend op basis van drie pijlers: aankoopprijs, vaste kosten (verzekering, rijbelasting, onderhoud, …) en het werkelijke verbruik. Dat model wordt afgestemd op een gezin dat jaarlijks 20.000 kilometer rijdt en de auto 8 jaar in z’n bezit houdt, wat het gemiddelde is voor particuliere wagens. Een tweede nieuw element is dat de categorie van de elektrische wagens enkel nog maar uit volledig elektrische auto’s bestaat. Tot vorig jaar mochten ook plug-in hybrides deelnemen met een elektrische radius van minimaal 50 kilometer. Vanaf dit jaar dus enkel nog full electric in deze categorie met een verrassende Chinese winnaar.
Het verbaast waarschijnlijk niet, maar door de coronamaatregelen kon de VAB-Gezinswagenverkiezing niet helemaal doorgaan zoals gepland. Hoewel een volledig coronaproof testweekend werd ontwikkeld met desinfectie van alle wagens na elke test, noopten de omstandigheden tot de drastische beslissing om de gezinsjury dit jaar te laten vallen. De jury bestond deze keer dus enkel uit professionelen, die beroepshalve de kans kregen om alle auto’s op individuele basis te testen met de specifieke opdracht om de auto’s te quoteren op basis van de noden van een gezin. Voor het eindresultaat werd een 80/20-verdeelsleutel gebruikt voor respectievelijk de quotering van de jury en de kilometerkostprijs.
Met een budget van 22.000 euro kun je alle kanten uit, dat zag je ook aan het deelnemersveld in deze categorie. Van stadswagens waarmee je vlot door de drukke centra rijdt tot grotere crossovers die wat hoger op hun poten staan.
De Dacia Duster kreeg hoge punten over de hele lijn, vooral omdat deze auto veel waar voor z’n geld biedt. Een ruime auto die er bovendien ook nog eens goed uitziet. De hoge ophanging vergemakkelijkt het vastgespen van kleine kinderen in hun zitje. De Duster kwam aan de start als lpg-versie, wat voor een zeer gunstige kilometerkostprijs zorgt.
De pas vernieuwde i20 werd geroemd om zijn knap design, goede afwerking en aangenaam rijgedrag. De jury noteerde ook een goede verhouding tussen de beperkte buitenafmetingen en beschikbare binnenruimte. Een bijkomende troef is de waarborg van vijf jaar.
Volgens de jury blijft de C3 een frivole en vlotte stadsauto met een goede motor die ook langere afstanden op de snelweg aankan.
Er was werk aan de winkel voor de jury in deze categorie. Maar liefst 15 wagens streden voor een podiumplaats. Een sportief ogende hatchback, de alomtegenwoordige SUV of toch liever een break met een zee aan ruimte?
De Octavia Combi heeft heel wat verdiensten. Eén daarvan is ongetwijfeld zijn uitzonderlijk grote koffer met een volume van 640 liter. De jury stipte dan ook nog eens aan dat voor gezinnen die ruimte zoeken een break een betere keuze is dan een SUV. De Octavia Combi beschikt over een hele reeks praktische opbergruimtes. Ook qua afwerking scoort hij goed. Het is de perfecte gezinswagen in alle facetten.
De laagste kilometerkostprijs in deze categorie was voor de Renault Captur. De gunstige cijfers dankt hij aan de lpg-motor. De Captur kon bekoren met zijn design, comfort en praktisch interieur met een traploos verstelbare achterbank.
Deze Spaanse break pakt uit met een groot koffervolume van 620 liter, wat bijzonder geapprecieerd werd door de jury. Verder scoorde hij punten door z’n zwierig design. De spinzachte motor is geschikt voor lange afstanden, terwijl zijn verbruik nog enorm meevalt.
De elektrische auto is volwassen geworden en het aanbod is sinds kort behoorlijk uitgebreid. Waar vorig jaar ook nog plug-in hybrides in deze categorie mochten meestrijden, worden vanaf nu enkel nog volledig elektrische wagens toegelaten.
Hoewel MG van oorsprong een Brits merk is, behoort het nu tot de Chinese groep SAIC. Het merk werd precies één jaar geleden opnieuw op de Belgische markt geïntroduceerd en slaagt er meteen in om de titel van VAB-Gezinswagen van het Jaar binnen te rijven. Het is de eerste keer dat een auto van Chinese makelij deze eer te beurt valt. Dat heeft de SUV-achtige ZS voor een groot deel te danken aan zijn gunstige prijs, uitstekende basisuitrusting en, niet te vergeten, vijf jaar waarborg. De MG ZS EV bewijst dat een volledig elektrische, goed uitgeruste en praktische auto niet te duur moet zijn. Of hoe een jurylid het omschreef: “De Chinezen laten zien hoe betaalbaar elektrisch rijden moet.”
De Ioniq heeft het formaat van een compacte vijfdeurs middenklasse en bekoort met zijn vlotte bediening, aangenaam rijgedrag, keurige afwerking en waarborg van vijf jaar. In deze categorie had de Ioniq het laagste energieverbruik.
Bij de ID.3 zit de motor achteraan, waardoor de stuurhut ver naar voor geschoven is. Dat levert een uitzonderlijke binnenruimte op. Ook de goede actieradius van 370 kilometer kon de jury sterk bekoren.