RS - deze twee letters staan bij ŠKODA al zo’n vijftig jaar lang voor 'Rally Sport' en sterke prestaties. De Tsjechische autobouwer wil zijn reeks successen in de Rally2-categorie voortzetten met de FABIA RS Rally2, de nieuwste telg van ŠKODA’s RS-familie. Sinds 2000 wordt de benaming ook gebruikt om de sportieve productiemodellen van het bedrijf aan te duiden. Het huidige RS-portfolio omvat de OCTAVIA RS, de KODIAQ RS SUV en de volledig elektrische ENYAQ COUPÉ RS iV. De RS-modellen benadrukken hoe autosport- en productievoertuigen wederzijds baat hebben bij technologieoverdracht.
Johannes Neft, bestuurslid Technische Ontwikkeling bij ŠKODA AUTO, zegt: "RS - bij ŠKODA symboliseren deze twee letters een decennialange autosporttraditie en ontelbare overwinningen op de internationale racebanen en rallycircuits. Als jongste telg van de RS-familie bezit de nieuwe FABIA RS Rally2 alle kwaliteiten om dit succesverhaal voort te zetten. Tegelijkertijd leveren onze RS-productiemodellen al meer dan twintig jaar uitmuntende prestaties en sportiviteit."
RS - autosportsucces 'made in Mladá Boleslav'
ŠKODA introduceerde de aanduiding RS, afkorting voor Rally Sport, voor het eerst in 1974 voor zijn rallyprototypes ŠKODA 180 RS en 200 RS. De legendarische 130 RS werd in 1975 voorgesteld door de autobouwer en neemt vandaag nog altijd een speciale plaats in de geschiedenis van het bedrijf in. Dat heeft hij te danken aan zijn talrijke successen in de autosport. De tweedeurs coupé, gebaseerd op het ŠKODA 110 R-seriemodel, werd ontwikkeld voor racerij en weegt nauwelijks 720 kilogram dankzij zijn lichtgewichtconstructie met koetswerkonderdelen uit aluminium (dak en buitenste laag van de deuren) en uit glasvezelversterkte kunststof (vleugels en motorkap). Tegen 1983 had de auto met achterwielaandrijving, uitgerust met een 1,3-liter motor van 140 pk, al vele successen gevierd op de internationale rallybanen en -circuits. In 1977 reed de ŠKODA 130 RS, ook bekend als de 'Porsche van het oosten', als eerste en tweede over de eindstreep in zijn klasse op de legendarische Rally van Monte Carlo en won hij eveneens de Acropolis Rally. Op het circuit won hij in 1981 op het European Touring Car Championship.
FABIA RS Rally2 doet het succes van de 130 RS herleven
Met zijn modelnaam herinnert de FABIA RS Rally2 aan het succes van de 130 RS en brengt hij de legendarische lettercombinatie terug naar het rallycircuit. De opvolger van de FABIA Rally2 evo, de meest succesvolle rallywagen in zijn categorie, beschikt over de beste aerodynamica onder de FABIA-productiemodellen van de huidige vierde generatie. Bovendien heeft de auto een bijzonder stijve carrosserie. Zijn nieuwe 1,6-liter turbomotor is gebaseerd op de 2.0 TSI van de EA888-motorreeks, die ŠKODA ook in de OCTAVIA RS en KODIAQ RS plaatst.
Bestseller OCTAVIA - het eerste RS-productiemodel
Al meer dan twee decennia lang gebruikt ŠKODA de aanduiding eveneens voor de sportieve topversies van sommige productievoertuigen. De ŠKODA OCTAVIA RS, die in 2000 debuteerde, had een 1,8-liter turbomotor van 132 kW (180 pk), een sportophanging en een opvallende achterspoiler. De auto was oorspronkelijk verkrijgbaar als berline. Twee jaar later kwam ook een COMBI-versie op de markt. Sindsdien biedt ŠKODA ook RS-versies van beide OCTAVIA-varianten aan. De tweede OCTAVIA RS-generatie werd in 2015 gelanceerd en was uitgerust met een 2.0 TFSI-benzinemotor die 147 kW (200 pk) genereerde. Bovendien werd het gamma uitgebreid met een 2.0-liter dieselmotor met een vermogen van 125 kW (170 pk). De eerste keer dat de 2.0 TDI van 135 kW (184 pk) ook verkrijgbaar was in combinatie met vierwielaandrijving, was in de derde OCTAVIA RS, die in 2013 het licht zag. Tijdens de productieperiode werd het vermogen van de 2.0 TSI-benzinemotor verhoogd van de oorspronkelijke 162 kW (220 pk) naar 180 kW (245 pk). De vierde generatie uit 2020 bracht de allereerste OCTAVIA RS iV met plug-inhybride aandrijving met zich mee. Deze had een systeemvermogen van 180 kW (245 pk).
Ontwikkeling van het RS-portfolio
Al snel na het succes van de eerste OCTAVIA RS breidde ŠKODA zijn RS-familie in 2003 uit met een FABIA RS, voorzien van een 1.9 TDI-motor met een vermogen van 96 kW (130 pk). In 2010 lanceerde het bedrijf de RS-variant van de tweede FABIA-generatie. De 1,4-liter benzinemotor met een vermogen van 132 kW (180 pk) werd dubbel gevoed via een compressor en een turbocharger en was gekoppeld aan een DSG-7-versnellingsbak die voor de vermogensoverdracht zorgde. De FABIA RS was voor de eerste keer ook als COMBI verkrijgbaar. In 2018 kwam de KODIAQ RS op de markt, het eerste SUV-model in de ŠKODA RS-familie. Oorspronkelijk was deze auto met zeven zitplaatsen uitgerust met een 2.0 TDI biturbomotor, die 176 kW (240 pk) leverde. Sinds de modelrevisie in 2021 wordt de KODIAQ RS aangedreven door een 2.0 TSI-benzinemotor van 180 kW (245 pk). Het eerste volledig elektrische RS-model van het merk, de ENYAQ COUPÉ RS iV, vervoegde het gamma in 2022. Met een systeemvermogen van 220 kW (299 pk)* is deze auto vandaag het krachtigste productiemodel van ŠKODA. In de nabije toekomst zal ŠKODA nog een ander model toevoegen aan de RS-familie.
ENYAQ COUPÉ RS iV - ŠKODA’s huidige topmodel
Als het huidige topmodel van het ŠKODA-gamma biedt de ENYAQ COUPÉ RS iV een uitgebreide waaier aan standaarduitrusting, waaronder zijn Crystal Face met 131 leds, die de verticale spijlen van het ŠKODA-radiatorrooster en een horizontale lichtstrook verlichten. De vier wielen worden aangedreven door twee elektrische motoren. Hiermee versnelt het eerste volledig elektrische RS-model van ŠKODA van 0 tot 100 km/u in slechts 6,5 seconden en haalt de auto een topsnelheid van 180 km/u.
Voor het interieur van de ENYAQ COUPÉ RS iV zijn de Design Selections RS Lounge en RS Suite verkrijgbaar. De zwarte stoelen in de Design Selection RS Lounge zijn bekleed met Suedia-microvezel en hebben limoenkleurige randen en contrasterende stiksels. Dezelfde kleur wordt gebruikt voor de contrasterende stiksels op het verwarmbare multifunctionele lederen sportstuur met RS-logo. Zwart Suedia met decoratieve stiksels is ook terug te vinden op het dashboard. De optionele Design Selection RS Suite voegt visuele accenten toe met zwart geperforeerd leder, grijze randen en contrasterende stiksels, die niet alleen te vinden zijn op de stoelen, maar ook op het multifunctionele lederen sportstuur. Het dashboard met lederlook heeft ook contrasterende stiksels.
*Maximaal elektrisch vermogen van 220 kW: maximumvermogen bepaald in overeenstemming met UN-GTR.21, dat kan worden ingezet voor een maximum van 30 seconden. Het vermogen dat in individuele rijsituaties beschikbaar is, hangt af van verschillende factoren, zoals de externe temperatuur, de leeftijd van de hoogspanningsbatterij en de temperatuur, het oplaadniveau en de toestand ervan. Het maximumvermogen is alleen beschikbaar indien de temperatuur van de hoogspanningsbatterij tussen 23 en 50°C ligt en het oplaadniveau meer dan 88% bedraagt. Als deze parameters niet worden gerespecteerd, is het maximumvermogen mogelijk niet beschikbaar. De batterijtemperatuur kan, tot op zekere hoogte, onrechtstreeks beïnvloed worden door de stationaire airconditioningfunctie, en het oplaadniveau kan in het voertuig worden ingesteld. Het momenteel beschikbare vermogen wordt weergegeven op het rijprestatiescherm van het voertuig. Om de capaciteit van de hoogspanningsbatterij optimaal te houden, is het aanbevolen om het oplaaddoel in te stellen op 80% voor dagelijks gebruik (dit kan worden gewijzigd naar 100% voor langeafstandsritten bijvoorbeeld).
ŠKODA OCTAVIA RS: sportieve bestseller
- Vierde OCTAVIA RS-generatie verkrijgbaar met benzinemotor of dieselmotor
- Sportief topmodel aangeboden als berline of COMBI en met voor- of vierwielaandrijving; vermogen tot 180 kW (245 pk)
- RS-exclusieve zwarte accenten op het koetswerk en in het interieur
In 2000 luidde de OCTAVIA RS het succesverhaal van ŠKODA’s RS-modellen in. Sindsdien biedt de Tsjechische autobouwer ook een RS-versie van zijn bestseller voor elke generatie van het model, ofwel als berline ofwel als COMBI. Het aandrijvingsgamma is nu diverser dan ooit, met benzine- en dieselmotoren, alsook verschillende aandrijfcombinaties.
Voor de vierde modelgeneratie laat de ŠKODA OCTAVIA RS voor het eerst de keuze uit drie motoropties en vijf aandrijfcombinaties. De OCTAVIA RS met 2.0 TSI-benzinemotor levert 180 kW (245 pk) en is beschikbaar met een manuele 6-versnellingsbak of een DSG 7-versnellingsbak. Met de DSG-versnellingsbak sprint de OCTAVIA RS in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u. Het vermogen van de 2.0 TDI in de huidige modelgeneratie bedraagt 147 kW (200 pk) in combinatie met een DSG 7-versnellingsbak als standaarduitrusting. De OCTAVIA RS 2.0 TDI is verkrijgbaar met voorwielaandrijving of optioneel met vierwielaandrijving.
ŠKODA’s kenmerkende radiatorrooster en glanzend zwarte visuele accenten
Een aantal visuele details karakteriseren de ŠKODA OCTAVIA RS bij de eerste aanblik als het sportieve topmodel. Het ŠKODA-radiatorrooster en de buitenspiegels zijn afgewerkt in glanzend zwart, terwijl de achterbumperschort een voertuigbrede rode reflector in echte RS-stijl heeft. Naast de standaard progressieve stuurinrichting zorgt ook de sportophanging voor verbeterde dynamische rijeigenschappen. De modellen met verbrandingsmotor zijn 15 millimeter lager. Adaptieve ophanging (DCC) is optioneel beschikbaar.
Sportief interieur en centrale airbag
Een sportieve zwarte en carbon afwerking domineert het interieur van de OCTAVIA RS. Het afgevlakte multifunctionele sportstuur met drie spaken is afgewerkt in geperforeerd leder en draagt het RS-logo. De auto beschikt vooraan standaard over zwarte stoffen sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun. Rode of grijze stiksels voegen een kleurrijk contrast toe aan de stoelen en het dashboard. Ergonomische sportstoelen met Suedia-microvezel en lederen bekleding, zitdiepteverstelling en massagefunctie zijn optioneel verkrijgbaar. Een innovatieve centrale airbag tussen de twee voorstoelen voorkomt dat de bestuurder en voorste passagier tegen elkaar aanbotsen in een ongeval, in het bijzonder bij zijdelingse impact.
ŠKODA KODIAQ RS: eerste SUV in de RS-familie
- 60 kilogram lichtere 2.0 TSI-benzinemotor voor meer vermogen en nog meer efficiëntie
- Nieuwe 20-duimswielen, RS-specifieke voorskirt en glanzend zwarte visuele accenten
- Interieur met exclusieve RS-styling en zwarte Suedia-bekleding met contrasterende stiksels
In 2018 presenteerde ŠKODA de KODIAQ RS – de eerste SUV in de RS-familie – met een 176 kW (240 pk) sterke biturbodieselmotor. De auto demonstreerde destijds zijn sportieve ambities door op de legendarische Nürburgring-Nordschleife een ronderecord voor zevenzits SUV’s neer te zetten. Sinds de Tsjechische autoconstructeur de technologie van zijn grote SUV in 2021 heeft geüpdatet, is de KODIAQ RS nog sportiever en efficiënter; zijn huidige 2.0 TSI-benzinemotor heeft een vermogen van 180 kW (245 pk) en is meer dan 60 kilogram lichter dan zijn voorganger.
In de zomer van 2018, vóór zijn officiële presentatie, voltooide de ŠKODA KODIAQ RS een rondje over de 20,832 kilometer lange Nürburgring-Nordschleife in 9 minuten 29 tienden en 84 honderdsten. Deze recordtijd voor een zevenzits SUV toonde op indrukwekkende wijze aan hoe sportief een grote SUV kan zijn. De eerste SUV in ŠKODA’s RS-familie werd aangedreven door een 2.0-biturbodiesel, de krachtigste zelfontbrander in de geschiedenis van het merk, met een vermogen van 176 kW (240 pk). Het maximumkoppel van 500 Nm werd standaard overgebracht door een 7-traps DSG en vierwielaandrijving.
Nieuwe motor katapulteert auto in 6,5 seconden van 0 tot 100 km/u
Sinds 2021 wordt de KODIAQ RS aangedreven door een 2.0 TSI-benzinemotor die een vermogen van 180 kW (245 pk) ontwikkelt. De nieuwe krachtbron is meer dan 60 kilogram lichter dan zijn voorganger, terwijl de nieuwe 7-traps DSG nog eens 5,2 kilogram extra bespaart. Dit maakt de vierwielaangedreven SUV nog dynamischer en nog performanter; de KODIAQ RS accelereert in 6,5 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 234 km/u. Bovendien wordt het sportieve rijgedrag ondersteund door een standaard progressieve stuurinrichting in combinatie met de adaptieve chassiscontrole DCC, terwijl het motorgeluid bijzonder vol is dankzij Dynamic Sound Boost.
RS-exclusieve zwarte bekleding voegt dynamische visuele présence toe
Opvallende zwarte koetswerkaccenten, zoals op het ŠKODA-radiatorrooster, en talrijke visuele details maken de KODIAQ RS onmiddellijk herkenbaar als lid van ŠKODA’s RS-familie. Een andere blikvanger zijn de slanke, standaard full-ledmatrixkoplampen. Op de achterkant strekt de kenmerkende RS-reflector zich uit over de hele breedte van de auto. Sportief zwart domineert ook het interieur van de KODIAQ RS, met standaard een digitaal instrumentenbord met aangepaste lay-outs en een afgevlakt, driespaaks multifunctiesportstuur met geperforeerd leer en rode stiksels. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn bekleed met zwart Suedia met opvallende rode contraststiksels, en ook het RS-logo is in rood geborduurd. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en hebben een geheugenfunctie en een uitschuifbaar zitvlak; een zwarte lederbekleding is als optie leverbaar.
ŠKODA FABIA RS Rally2: nieuw ontworpen winnend model
- Gebaseerd op MQB-A0-platform, nieuwe 1.6-turbomotor
- Achtervleugel van FABIA RS Rally2 genereert tweemaal zoveel downforce als zijn voorganger
- Rallywagen profiteert van beste stroomlijn in zijn klasse en superieure stijfheid van productie-FABIA
- FABIA Rally2 ontworpen om op 100% duurzame brandstof te rijden
De ŠKODA FABIA RS Rally2 is gebaseerd op de vierde generatie van de FABIA. ŠKODA Motorsport heeft de rallyauto van nul af aan ontwikkeld en daarbij gebruikgemaakt van de vele optimalisaties die op het productiemodel zijn doorgevoerd. Zo beschikt de FABIA RS Rally2 over een zeer efficiënt aerodynamicapakket; de nieuw ontwikkelde achtervleugel genereert bijna twee keer zoveel downforce als zijn voorganger. Ook de gewichtsverdeling is geoptimaliseerd en de FABIA RS Rally2 heeft een nieuw ontwikkelde motor op basis van de 2.0 TSI uit de EA888-motorserie. De nieuwe koetswerklak Mamba Green van ŠKODA Motorsport maakt meteen de link met de RS-productiemodellen OCTAVIA RS en ENYAQ COUPÉ RS iV.
Michal Hrabánek, hoofd van ŠKODA Motorsport, zegt: “Bij de ontwikkeling van de FABIA RS Rally2 hebben we alle ervaring toegepast die we met zijn succesvolle voorganger hebben opgedaan. We hebben elk detail geoptimaliseerd. Tegelijkertijd konden we voortbouwen op een perfecte nieuwe basis van het nieuwe FABIA-productiemodel en profiteren van de verbeterde balans en de hoogst efficiënte aerodynamica. We zijn er trots op dat we er samen in geslaagd zijn om de meest succesvolle rallyauto in zijn categorie nog verder te verbeteren.”
De ŠKODA FABIA RS Rally2 brengt de opvallende designtaal van de vierde generatie van de FABIA naar de internationale rallycircuits. Zo wordt ook het rallymodel gekenmerkt door de platte, scherp getekende koplampen van het productievoertuig, die aansluiten op het grote, zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster. De koplampen en achterlichten zorgen met hun ledtechnologie voor visuele accenten. Ook de zijdelingse air curtains op de voorbumper en de lijnen van de Tsjechische vlag op de voordeuren vormen een knipoog naar het FABIA-productiemodel. De koetswerklak Mamba Green maakt een visuele link met de OCTAVIA RS en de ENYAQ COUPÉ RS iV.
Nieuw ontwikkelde achtervleugel genereert bijna twee keer zoveel downforce
De FABIA RS Rally2 ontleent ook technologische voordelen aan het productiemodel. De beste luchtweerstandscoëfficiënt in zijn klasse was een uitstekend uitgangspunt voor de experts van ŠKODA Motorsport om het bijzonder efficiënte stroomlijnpakket te ontwikkelen. Dankzij minutieuze aandacht voor detail genereert een nieuw ontwikkelde achtervleugel bijna twee keer zoveel downforce als de voorganger. Dit biedt een enorm voordeel op het circuit, aangezien meer downforce hogere bochtsnelheden mogelijk maakt. De FABIA RS Rally2 neemt ook de standaard air curtains van het productiemodel over. Samen met de splitter aan de voorbumper verzekeren die een optimale aerodynamische efficiëntie vooraan, een snellere luchtstroom en een lagere druk onder het voertuig.
Nieuwe 1.6-turbomotor ontworpen om te draaien op 100% duurzame benzine
De FABIA RS Rally2 wordt aangedreven door een volledig nieuwe viercilinder-turbomotor met een cilinderinhoud van 1.620 cm3. De krachtbron is voorzien van variabele kleptiming en een nieuwe turbocompressor, en is nieuw ontwikkeld op basis van de 2.0 TSI uit de EA888-motorserie. Hij produceert ongeveer 214 kW (289 pk). In vergelijking met zijn voorganger is het maximumkoppel van 430 Nm van de FABIA RS Rally2 beschikbaar over een breder toerentalbereik, en een sequentiële vijfversnellingsbak verdeelt het vermogen over alle vier de wielen. In overeenstemming met het FIA-reglement is de 82,5 liter grote brandstoftank gemaakt van slagvast rubber en voorzien van een nieuwe ontluchtingsveiligheidsklep. Een deksel van koolstof-kevlarcomposiet garandeert een nog betere bescherming. Gedurende het hele seizoen 2022 gebruikt het FIA-wereldkampioenschap rally (WRC) 100% duurzame benzine op basis van moderne grondstoffen en hernieuwbare componenten met een hoge zuiverheidsgraad. De duurzame brandstoffen zijn afgeleid van biologisch afval en synthetische e-brandstoffen. Voor de productie van deze racebrandstoffen worden hernieuwbare energieën gebruikt, waarbij wordt een beroep wordt gedaan op de elektrolyse van ‘groene’ waterstof en van CO2 die uit de lucht en industriële processen wordt gewonnen. De 100% hernieuwbare benzine wordt vervolgens in een laboratorium gemaakt zonder ook maar enige bestanddelen van fossiele brandstoffen.
ŠKODA FABIA RS Rally2: geoptimaliseerd chassis en betere gewichtsverdeling
- Geoptimaliseerd chassis aangepast aan de specifieke eisen van de rallysport
- Stabieler rijgedrag dankzij breder koetswerk en langere wielbasis
- Testritten uitgevoerd in heel Europa onder verschillende weersomstandigheden
In vergelijking met zijn voorganger biedt de FABIA RS Rally2 een aanzienlijk beter rijgedrag. Het rallymodel profiteert van een betere gewichtsverdeling en balans dankzij het bredere koetswerk en de langere wielbasis van de productie-FABIA. Het chassis en andere componenten zijn ook versterkt om aan de specifieke eisen van de rallysport te voldoen.
ŠKODA Motorsport onderwierp de FABIA RS Rally2 lang voor zijn presentatie in juni 2022 aan een uiterst veeleisend testprogramma onder uiteenlopende weersomstandigheden. Het duurde bijna een jaar om het voertuig te prepareren voor rallygebruik in uiteenlopende weersomstandigheden en op zowel asfalt als grind en sneeuw. Vanaf de zomer van 2021 werden testritten uitgevoerd in Tsjechië, Frankrijk, Italië, Kroatië, Duitsland, België en Spanje, evenals in extreme winterse omstandigheden in Noord-Finland.
Breder koetswerk en langere wielbasis zorgen voor betere gewichtsverdeling
Dankzij het chassis van de huidige productie-FABIA kon ŠKODA Motorsport de rijeigenschappen van de rallyversie verder optimaliseren. De FABIA RS Rally2 profiteert van het 48 millimeter bredere koetswerk ten opzichte van de vorige generatie en vooral van de 94 millimeter langere wielbasis. Dit maakt het voertuig comfortabeler en verbetert tegelijkertijd de stabiliteit achteraan. In vergelijking met zijn voorganger is de brandstoftank verplaatst en is de extra ruimte in het motorcompartiment gebruikt voor een grotere intercooler.
Geretuned chassis voor de specifieke eisen van de rallysport
Het chassis van de FABIA RS Rally2 is consistent ontwikkeld om aan de eisen van de rallysport te voldoen; in vergelijking met de FABIA Rally2 evo is de uitveerslag van de schokdempers langer en zijn de MacPherson-veerpoten stugger. Bovendien hebben de ingenieurs het wrijvingsgehalte in de dempers verminderd. De langere wielbasis heeft ook geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe kinematica voor de ophanging. Naast het ontwerp van het differentieel zijn ook de schakeleigenschappen van de versnellingsbak en de duurzaamheid van diverse componenten, zoals de fuseepennen, het remsysteem en de kabelbomen, geoptimaliseerd om onder meer de bedrijfskosten te verlagen. Aangezien het technisch reglement van de FIA het gebruik van elektronische rijhulpmiddelen ter verbetering van de tractie verbiedt, zijn alleen mechanische sperdifferentiëlen op de voor- en achteras toegestaan; een extra middendifferentieel is niet toegestaan.
Positieve feedback van testrijders
Het verbeterde rijgedrag maakte ook indruk op de ŠKODA-fabrieksrijders, die actief betrokken waren bij de ontwikkeling van de FABIA RS Rally2. Na de FABIA RS Rally2 kort voor de wereldpremière op de extreem zware gravelwegen van Fontjoncouse in Zuid-Frankrijk tot het uiterste te hebben getest, zei de Noor Andreas Mikkelsen, huidig wereldkampioen in het FIA WRC2 en Europees FIA-rallykampioen: “De nieuwe ŠKODA FABIA RS Rally2 is sneller en minstens zo betrouwbaar als zijn voorganger.” Mikkelsen reed de FABIA RS Rally2 ook als wedstrijdauto tijdens de Bohemia Rally in juli 2022.
Eenvoudige bediening met touchpad en stuurwielknoppen
Naast zijn verbeterde prestaties is de FABIA RS Rally2 nu ook eenvoudiger te bedienen. Een groot hoofddisplay geeft de bemanning een nog beter overzicht van vitale sensorwaarden en heeft ook nieuwe functies, zoals videoweergave. Het interieur pakt bovendien uit met een nieuw centraal bedieningspaneel met aanraakscherm en geïntegreerde intercom. De bestuurder heeft rechtstreeks toegang tot tal van functies via knoppen op het stuur, en ook de startknop is geïntegreerd in het stuurwiel, waar hij snel bereikbaar is als de motor bijvoorbeeld na een spin opnieuw moet worden gestart.
ŠKODA FABIA RS Rally2: geavanceerde technologie en maximale veiligheid
- Nieuwe motor met ongeveer 214 kW (289 pk), gebaseerd op de 2.0 TSI uit de EA888-motorserie
- Sequentiële 5-versnellingsbak maakt schakelen in milliseconden mogelijk
- Rolkooi gemaakt van 35,8 meter staal en zijdelingse impactbescherming van koolstofvezel, kevlar en energieabsorberend schuim
ŠKODA Motorsport heeft voor de FABIA RS Rally2 een nieuwe motor ontwikkeld en de beproefde aandrijflijn verder geoptimaliseerd. De 1.6-turbomotor is gebaseerd op de 2.0 TSI uit de EA888-motorserie en heeft een vermogen van circa 214 kW (289 pk). Het maximumkoppel van 430 Nm wordt via een sequentiële 5-versnellingsbak over alle vier wielen verdeeld. De best mogelijke bescherming voor rijder en bijrijder wordt verzekerd door een rolkooi van 35,8 meter stalen buizen en een zijwaartse impactbescherming gemaakt van diverse hightech materialen.
ŠKODA Motorsport heeft een nieuwe motor ontwikkeld voor de FABIA RS Rally2. Het Rally2-reglement van de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) schrijft voor voertuigen in deze categorie een 1.6-turbomotor voor op basis van een productiemotor. ŠKODA heeft zijn motor gebaseerd op de 2.0 TSI met geïntegreerd uitlaatspruitstuk uit de EA888-motorserie. Dezelfde motorfamilie wordt gebruikt in de FABIA RS en de OCTAVIA RS. De viercilinder heeft herontworpen in- en uitlaatpoorten, geoptimaliseerde zuigers en verbrandingskamers en variabele kleptiming voor een aanzienlijk verbeterde mengselvoorbereiding en -verbranding. Het nieuw ontworpen smeersysteem zorgt voor een efficiënte motorsmering met een lager olieverbruik. De ingenieurs hebben ook het uitlaatsysteem herzien, met een nieuwe turbolader, en een innovatieve intercooler en annex koelcircuit met grotere koelcapaciteit ontwikkeld. De FABIA RS Rally2 maakt ook gebruik van nieuwe motormanagementsoftware. De diameter van de luchtrestrictor bedraagt 32 millimeter, in overeenstemming met het technisch reglement van de FIA voor de Rally2-categorie. Dat resulteert in een motorvermogen van ongeveer 214 kW (289 pk) en een maximumkoppel van 430 Nm.
Vermogensoverdracht via sequentiële 5-versnellingsbak
De sequentiële versnellingsbak, die speciaal is ontworpen voor rallygebruik, heeft vijf versnellingen conform de FIA-specificaties en stelt de bestuurder in staat om in milliseconden te schakelen door uitsluitend gebruik te maken van de versnellingspook. Hoewel de FABIA RS Rally2 een mechanische koppeling heeft, wordt deze alleen gebruikt bij het starten, parkeren of langzaam rijden. Het ontkoppelingssysteem tussen de voor- en achteras wordt nu elektrohydraulisch bediend wanneer de handrem wordt aangetrokken en blokkeert de achterwielen alleen bij het insturen van scherpe bochten op het rallycircuit. De elektrohydraulische bediening is een nieuwe technologie die werd ontwikkeld voor de FABIA RS Rally2; de voorganger had slechts een hydraulisch bediend ontkoppelingssysteem. Voor een optimale acceleratie op krappe, bochtige rally-KP’s heeft de FABIA RS Rally2 een relatief korte overbrengingsverhouding, die een topsnelheid van rond de 200 km/u mogelijk maakt.
Uitgebreide bescherming van de bemanning
De maatregelen en uitrusting ter bescherming van de rijder en bijrijder in een rallyvoertuig verschillen aanzienlijk van die in een productiemodel. Naast racestoelen met geïntegreerde hoofdbescherming en zespuntsgordels omvatten ze mechanische voorzieningen zoals een rolkooi en geavanceerde flankbescherming voor in geval van een zijdelingse impact. Tussen het buitenpaneel van de deuren en het interieur is een energieabsorberende structuur van schuim en binnenpanelen van composietmateriaal aangebracht. De structuur van de composietpanelen is bepaald door het FIA-reglement: vijf lagen carbon en één laag kevlar. De kevlarlaag bevindt zich het dichtst bij de rijder en de bijrijder en beschermt hen bij een crash tegen scherpe stukken carbon. Het absorberende schuim moet door de FIA zijn goedgekeurd, met een minimaal volume dat in het reglement is vastgelegd om de botsenergie en dus de kracht op het menselijk lichaam te verminderen. Om veiligheidsredenen zijn de zijruiten van de FABIA RS Rally2 niet gemaakt van glas, maar van lichtgewicht polycarbonaat, en conform de FIA-voorschriften kunnen ze gemakkelijk worden verwijderd.
Rolkooi van chroomstaal met hoge weerstand
De ingenieurs van ŠKODA Motorsport hebben ook computerberekeningen gebruikt voor de ontwikkeling van een nieuwe rolkooi voor de FABIA RS Rally2, die is gemaakt van in totaal 35,8 meter buizen van chroom-molybdeenstaal met een hoge weerstand. De kooi bestaat uit buizen in lengte-, dwars- en diagonaalrichting in de deuropeningen, onder het dak, rond de voorruit en achter de stoelen. De afmetingen en het materiaal van de veiligheidscel zijn vastgelegd in het technisch reglement van de FIA. ŠKODA Motorsport gaat in de FABIA RS Rally2 veel verder dan deze eisen. Bij een ongeval garandeert de rolkooi de overlevingsruimte van de rijder en bijrijder, zelfs als het koetswerk zwaar beschadigd is. De rolkooi wordt tijdens de koetswerkassemblage aan het chassis gelast voordat de zijpanelen en het dak worden gemonteerd. Deze procedure maakt een nog grotere fabricageprecisie mogelijk, evenals een betere pasvorm en aansluiting op het koetswerk. Om de krachten bij een zijdelingse impact beter te verdelen zijn beide koetswerkflanken van de FABIA RS Rally2 met elkaar verbonden door de stoelbeugelstructuur en een extra rail. Ook de inzetstukken in de deuropeningen zijn nog steviger dan de FIA voorschrijft. Om de sterkte van de bevestigingspunten van de schoudergordels te optimaliseren is de FABIA RS Rally2 uitgerust met een extra kooibuis aan elke kant van het voertuig.
ŠKODA Motorsport-geschiedenis: een aaneenschakeling van titels en successen
- Tsjechische autoconstructeur kan terugblikken op 121 jaar motorsporttraditie
- Legendarische ŠKODA 130 RS boekt klassezege in Rally van Monte Carlo van 1977
- ŠKODA FABIA Rally2 en Rally2 evo behoren tot ‘s werelds meest succesvolle rallyvoertuigen in hun categorie, met meer dan 1.900 overwinningen
- Twaalf wereldtitels voor ŠKODA Motorsport en zijn klantenteams van 2015 tot 2022
De afgelopen 121 jaar was ŠKODA een sterke speler om rekening mee te houden op race- en rallycircuits over de hele wereld. Een van de legendes in de lange autosportgeschiedenis van het merk is de ŠKODA 130 RS, die een dubbele klassezege boekte tijdens de beroemde Rally van Monte Carlo in 1977, waarmee de RS-traditie van het merk werd ingezet. Van 2015 tot 2022 domineerden de FABIA Rally2 en Rally2 evo de WRC2-categorie in de rallysport. Met meer dan 1.900 overwinningen, twaalf wereldtitels en talrijke andere regionale en nationale kampioenschapstitels over de hele wereld behoren ze tot de meest succesvolle rallyauto’s ter wereld in hun categorie.
De motorsportgeschiedenis van ŠKODA begon – net als de geschiedenis van het bedrijf zelf – op twee wielen, met de Slavia Type B-motorfiets. In november 1899, vier jaar na de oprichting van hun bedrijf, voegden Václav Laurin en Václav Klement de eerste motorfietsen toe aan hun gamma van fietsen. In juni 1901 voltooiden ze hun eerste race, de 1.196 kilometer langeafstandswedstrijd van Parijs naar Berlijn, die werd georganiseerd in drie etappes. Na de Eerste Wereldoorlog zette het in Mladá Boleslav gevestigde merk zijn eerste racewagens in en in januari 1936 behaalde het zijn eerste grote succes toen de ŠKODA POPULAR in de klasse tot 1.500 cm³ de tweede plaats veroverde in de legendarische Rally van Monte Carlo.
Successen in de naoorlogse periode
Na de Tweede Wereldoorlog keerde ŠKODA snel terug naar de circuits. In juli 1948 behaalden drie ŠKODA 1101 Tudors een drievoudige overwinning in de toerwagenklasse tot 1,1 liter tijdens de eerste naoorlogse editie van de 24 Uren van Spa. De oorspronkelijke OCTAVIA won driemaal op rij zijn klasse tijdens de Rally van Monte Carlo van 1961 tot 1963.
De eerste RS-racewagens en de legendarische ŠKODA 130 RS
De eerste RS-racewagens van ŠKODA in de jaren zeventig vormden het begin van een ander succesvol hoofdstuk in de autosportgeschiedenis. In 1974 zagen twee rallyprototypes het levenslicht: de ŠKODA 180 RS en 200 RS. In 1975 werden deze twee modellen opgevolgd door de ŠKODA 130 RS. Hij kreeg de bijnaam ‘Porsche van het Oosten’ en behaalde in 1977 tijdens de Rally van Monte Carlo een dubbele overwinning in zijn klasse. Vervolgens won de coupé driemaal zijn klasse tijdens de Acropolis Rally (1978, 1979 en 1981). De ŠKODA 130 RS was ook uiterst succesvol op het circuit en won in 1981 de constructeurstitel in het Europees toerwagenkampioenschap. De herziene ŠKODA 130 LR bleef tot ver in de jaren tachtig deelnemen aan diverse rally’s. Zo werd hij zesde in de Sanremo Rally van 1986 en behaalde hij in datzelfde jaar de algemene zege in de Rally van Turkije, die deel uitmaakte van het Europees kampioenschap.
Drie decennia rallysucces voor ŠKODA
ŠKODA ging de jaren negentig in met verschillende nieuwe modellen. Eerst boekte de FAVORIT vier klassezeges op rij in de Rally van Monte Carlo, van 1991 tot 1994, waarvan de laatste twee dubbeloverwinningen waren. Zijn opvolger, de FELICIA, zegevierde eveneens, in 1997. In het licht van deze successen besloot ŠKODA zich in 1999 te wagen aan de topklasse van het wereldkampioenschap rally, met de OCTAVIA WRC, de eerste rallywagen van ŠKODA met vierwielaandrijving. Deze werd in 2003 vervangen door de FABIA WRC, die gebaseerd was op de eerste generatie van de FABIA. De autoconstructeur introduceerde zijn opvolger in 2009 met de rallyvariant FABIA SUPER 2000. Het voertuig pakte in 2013 een klassezege in de Rally van Monte Carlo en eindigde tussen 2010 en 2015 nog vier keer op het podium.
FABIA Rally2 en Rally2 evo: de meest succesvolle rallyvoertuigen in hun categorie
In 2015 stelde ŠKODA de FABIA R5 voor, die ‘s werelds meest succesvolle rallywagen in zijn categorie werd door de WRC2-klasse te domineren. Na een wijziging in het reglement werd dit vierwielaangedreven model op basis van de derde generatie van de FABIA later omgedoopt tot FABIA Rally2. In 2019 lanceerde ŠKODA Motorsport de FABIA R5 evo (tegenwoordig bekend als FABIA Rally2 evo), een verbeterde versie van zijn succesvolle model. In oktober 2022 hadden de in totaal ruim 470 door ŠKODA Motorsport gebouwde exemplaren van beide modellen meer dan 1.900 overwinningen behaald, waaronder vier triomfen in de Rally van Monte Carlo, en 4.650 podiumplaatsen in 14.440 wedstrijden wereldwijd. ŠKODA Motorsport en zijn klantenteams hebben met de FABIA R5/Rally2 en zijn evo-versies in totaal twaalf wereldtitels voor rijders en constructeurs veroverd, naast talrijke andere titels in Europa en de Aziatisch-Pacifische regio en in nationale kampioenschappen over de hele wereld.