Bij conventionele auto’s met een verbrandingsmotor moeten de motorolie en filter om de 30.000 km of om de twee jaar vervangen worden. iV-modellen zoals de Enyaq beschikken niet over dit soort filters of olie die vervangen moeten worden.
Dingen die je iV niet nodig hebt
Olieverversing van de 4X4-koppeling
Elke voertuigas van een iV-auto werkt met een afzonderlijke elektromotor. Dit betekent dat er geen tussenaskoppeling nodig is, waarvan de olie zoals in conventionele auto’s meestal om de twee jaar ververst moet worden.
Dingen die je iV niet nodig hebt
Olieverversing bij versnellingsbak met dubbele koppeling
Bij conventionele auto’s is deze procedure gewoonlijk om de 60.000 of 120.000 km nodig. Bij iV’s moet de olie niet ververst worden omdat de elektromotor geen versnellingsbak nodig heeft en maximumkoppel levert vanuit stilstand.
Dingen die je iV niet nodig hebt
Vervanging van de riem bij nokkenasaandrijving en spanrol
Bij auto’s met een dieselmotor zoals de Kodiaq moet de distributieriem vervangen worden na 210.000 km. Deze vervanging is irrelevant bij iV’s, want die hebben dit onderdeel niet.
Dingen die je iV niet nodig hebt
Vervanging van poly-V-riem
Bij dieselauto’s moet dit onderdeel meestal vervangen worden na 210.000 km. Deze vervanging is onnodig bij iV’s, want die hebben helemaal geen V-riem.
Dingen die je iV niet nodig hebt
Vervanging van brandstoffilter
Aangezien er bij elektrische auto’s geen sprake is van brandstof, is de prijzige en periodieke brandstoffiltervervanging die bij dieselwagens vereist is, niet nodig.