Vers van de band: zo wordt de nieuwe Elroq gebouwd!

13. února 2025

Škoda Auto is gestart met de serieproductie van zijn volledig elektrische Elroq in de hoofdfabriek van het bedrijf in Mladá Boleslav.

Deze compacte SUV rolt van een flexibele assemblagelijn, samen met de nieuwe Škoda Enyaq en de Octavia. Om een dagelijkse productie van tot 600 Elroqs mogelijk te maken verhuisde een deel van de productie van de Octavia vorig jaar naar de fabriek in Kvasiny. De Elroq wordt in Europa gepositioneerd als een van de meest betaalbare auto's in zijn segment en heeft op verschillende markten dezelfde prijs als zijn tegenhanger met verbrandingsmotor (ICE). Hij deelt hetzelfde MEB-platform als de Enyaq, die vorig jaar een van Europa's meest verkochte volledig elektrische voertuigen (EV's) werd.

 

«De productiestart van de Elroq, onze nieuwe compacte SUV, in onze hoofdfabriek is een geweldige prestatie van het hele team. Ik wil al mijn collega's bedanken voor hun toewijding bij de voorbereiding van deze mijlpaal. Het delen van de assemblagelijn met zijn elektrische broer, de nieuwe Škoda Enyaq, naast de lokale productie van de batterijsystemen voor het MEB-platform, creëert aanzienlijke synergieën op het vlak van productie en kostenefficiëntie, wat uiteindelijk onze klanten ten goede komt. Door dit belangrijke model in ons hoofdkantoor te produceren bevestigen we nogmaals de cruciale strategische rol van de fabriek in Mladá Boleslav als het hart van ons merk.»

Andreas Dick, Bestuurslid Productie en Logistiek bij Škoda Auto

Productie op een unieke, flexibele assemblagelijn

De gloednieuwe Škoda Elroq wordt geproduceerd in de hoofdfabriek van de Tsjechische autofabrikant in Mladá Boleslav - de enige fabriek van de Volkswagen-groep in Europa waar de Octavia met verbrandingsmotor (MQB-platform) en de onlangs vernieuwde, volledig elektrische Enyaq (MEB-platform) naast elkaar worden geproduceerd. Dankzij deze strategische beslissing kan de fabriek zich snel aanpassen aan verschuivingen in de consumentenvraag.

Om productiecapaciteit vrij te maken werd de productie van de Octavia in 2024 gedeeltelijk overgeplaatst naar de fabriek in Kvasiny, waardoor er in Mladá Boleslav plaats vrijkwam om dagelijks tot 600 Elroq-voertuigen te produceren. De fabriek in Mladá Boleslav produceert ook batterijsystemen voor deze MEB-voertuigen. Naast in de nieuwe Elroq en de vernieuwde Enyaq worden de tractiebatterijen eveneens gebruikt in de elektrische modellen van andere merken van de Volkswagen-groep. In december 2024 bereikte de fabriek de mijlpaal van één miljoen geproduceerde batterijsystemen.

Elroq compacte SUV: een strategisch belangrijke toevoeging aan de line-up

De Škoda Elroq is het eerste volledig elektrische model van het merk in het populaire segment van de compacte SUV's en ook het eerste productiemodel van Škoda met de nieuwe Modern Solid-designtaal. Met een competitieve startprijs van rond de € 33.000 (vóór eventuele overheidssubsidies) in een aantal Europese markten is dit de meest betaalbare auto in zijn segment wanneer ook rekening wordt gehouden met de batterijcapaciteit en de uitgebreide standaarduitrusting.

Door in veel markten dezelfde catalogusprijs te hanteren als zijn tegenhanger met verbrandingsmotor zet Škoda Auto zijn engagement kracht bij om klanten keuzevrijheid te bieden en het beste van beide aandrijflijnen. Meer informatie over de voordelen van EV's kun je vinden op ‘Enter Electric!’, de e-mobility infohub van de Volkswagen-groep.

De Elroq is leverbaar met drie batterijformaten en meerdere vermogensconfiguraties, en heeft een systeemvermogen van 125 kW tot 210 kW en een batterijcapaciteit tot 82 kWh (waarvan 77 kWh bruikbaar). Het 85-model van de Elroq haalt een maximaal rijbereik van 581 km (WLTP) en kan in slechts 25 à 28 minuten worden opgeladen van 10% tot 80%, afhankelijk van de batterijoptie.

De vraag naar de gloednieuwe Škoda Elroq is groot, met al meer dan 20.000 bestellingen vóór eind 2024.

Luister naar onze Škoda Podcast (in het Engels) voor meer informatie over de Elroq.