Škoda Octavia: Vernieuwing van ​de bestseller van het merk

14. února 2024
  • Exterieur met visuele finetuning en nieuwe ledmatrixkoplampen van de tweede generatie
  • Interieur met negen Design Selections, 13-duims infotainmentdisplay en extra duurzame materialen; ChatGPT-chatbot wordt later standaard geïntegreerd
  • Vier benzine- en twee dieselmotoren met tot 195 kW (265 pk) plus mildhybride opties
  • Nieuwe veiligheids- en rijhulpsystemen voor nog meer geavanceerde actieve en passieve veiligheid
  • Škoda Octavia Sportline en RS tillen de sportieve erfenis van de topversie naar een hoger niveau

Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – Škoda Auto vernieuwt de hatchback- en breakversies van zijn iconische Octavia. Met meer dan 7 miljoen verkochte exemplaren is dat verreweg het bestverkochte model van het merk. Zijn vierde moderne generatie kreeg nu een opgefriste look met onder andere een hertekend Škoda-radiatorrooster en nieuwe ledmatrixkoplampen van de tweede generatie. Klanten kunnen rekenen op een nog uitgebreidere standaarduitrusting, met onder meer een 10-duims Digital Display of Climatronic met twee zones. Bovendien is het aandeel duurzame materialen in de auto toegenomen. Verdere veiligheids- en rijhulpsystemen optimaliseren de actieve en passieve veiligheid en een nieuwe gammastructuur biedt extra personaliseringsmogelijkheden.

Klaus Zellmer, voorzitter van de raad van bestuur van Škoda Auto, zegt: “Onze klanten verwachten terecht veel van de Octavia en deze opfrisbeurt tilt ons bestverkochte model naar een hoger niveau. Innovaties zoals een volledig nieuw ontworpen infotainmentsysteem, nieuwe veiligheidssystemen, meer gebruik van duurzame materialen en krachtigere koplampen maken hem nog geschikter voor zogeheten ‘everyday explorers’. Ik ben ervan overtuigd dat onze nieuwste Octavia zijn bestuurders en passagiers zal verrassen en verrukken, en zo zijn plaats als populairste auto zal bevestigen.”

Martin Jahn, Škoda Auto-bestuurslid voor Sales & Marketing, zegt: “De Octavia is de ruggengraat van het merk Škoda. Na vier moderne generaties en meer dan 7,15 miljoen verkochte exemplaren zet de vernieuwde Octavia dat succesverhaal voort. Met een verfijnde voorpartij, nieuwe rijhulpsystemen en geavanceerd infotainment, met voor het eerst een centraal beeldscherm van 13 duim, is onze vernieuwde bestseller helemaal klaar om zijn positie als een van de meest succesvolle modellen in Europa te behouden. Ik ben ervan overtuigd dat hij indruk zal blijven maken op zogeheten ‘everyday explorers’, met zijn veelzijdigheid, zijn aantrekkelijke design en zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.”

Nieuw momentum voor het iconische model van het merk

De vierde generatie van de moderne Octavia gaat zijn volgende productiefase in met een hernieuwde doelgerichtheid. De opfrisbeurt omvat een nieuw, opgewaardeerd design met vernieuwde voor- en achterbumpers en een hertekend Škoda-radiatorrooster. Ook nieuw zijn de ledmatrixkoplampen van de tweede generatie, verbeterde ledachterlichten met geanimeerde richtingaanwijzers en een aantal nieuwe lichtmetalen velgen. De nieuwe gammastructuur omvat vier uitrustingsniveaus – Essence, Selection, Sportline en RS – en negen Design Selections voor het interieur.

Naast nieuwe en duurzame materialen voor de stoelen, het dashboard en de deurpanelen is een 10-duims Digital Display nu standaard op bepaalde modelvarianten. De vertrouwde 10-duims Virtual Cockpit, geïntroduceerd bij de lancering van de vierde generatie van de Octavia, blijft beschikbaar. Een 13-duims infotainmentdisplay is voor het eerst als optie leverbaar op de Octavia. De op AI gebaseerde ChatGPT-chatbot wordt standaard geïntegreerd in de spraakassistent Laura. De integratie van ChatGPT in de spraakassistent Laura introduceert een reeks nieuwe mogelijkheden die veel verder gaan dan de eerdere spraakcommando’s. Intelligent Park Assist en Remote Park Assist maken eveneens hun debuut op de Octavia. Het motorgamma bestaat uit twee 1.5 TSI-benzinemotoren, optioneel beschikbaar met mildhybride technologie, twee krachtige 2.0 TSI-benzinemotoren en twee diesels. De vermogens variëren van 85 kW (115 pk) tot 195 kW (265 pk).

Bovendien heeft Škoda Auto zijn uitgebreide portfolio van actieve- en passieveveiligheidsvoorzieningen verder uitgebreid: een nieuwe Attention & Drowsiness Assist maakt nu gebruik van een groot aantal gegevens en parameters om het gedrag van de bestuurder te beoordelen. Daarnaast is de vernieuwde Octavia uitgerust met maar tot maar liefst 10 airbags.

Škoda’s bestseller en zijn succesverhaal

De moderne Škoda Octavia is de steunpilaar van de Tsjechische autoconstructeur en favoriet bij de klanten sinds het begin van de productie 27 jaar geleden in 1996. De vier moderne generaties tot nu toe hebben meer dan zeven miljoen klanten in meer dan 60 markten overtuigd met hun ruimtelijkheid, geavanceerde technologie, opmerkelijke veiligheidsniveau en uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De Octavia staat ook hoog aangeschreven in de internationale media. Zo was de vierde generatie in 2021 finalist van de Europese Auto van het Jaar-verkiezing en in datzelfde jaar winnaar van de Zwitserse Auto van het Jaar-award.

Exterieur: visuele finetuning en geavanceerd koplampontwerp

  • Hertekende voor- en achterbumpers en vernieuwd Škoda-radiatorrooster
  • Ledmatrixkoplampen van de tweede generatie met meer geavanceerde functionaliteit
  • Logo’s en opschriften in lijn met het vernieuwde huisstijl van Škoda, nieuwe lichtmetalen velgen  

Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – Nieuwe bumpers en een hertekend Škoda-radiatorrooster verlenen de vernieuwde Octavia een frisse look. De geavanceerde ledmatrixkoplampen van de tweede generatie met nieuwe Crystallinium-elementen en 36 aparte matrixsegmenten zorgen voor een nog betere verlichting van de weg dan de eerste generatie, terwijl tegemoetkomende weggebruikers effectief worden beschermd tegen verblinding door de koplampen.

Johannes Neft, Škoda Auto-bestuurslid voor Technische Ontwikkeling, zegt: “Bij Škoda zijn we altijd bezig met het doorvoeren van verbeteringen die toegevoegde waarde en voordelen bieden voor onze klanten. Onze ledmatrixkoplampen van de tweede generatie zijn daar een prima voorbeeld van. Naast hun vergrote lichtopbrengst staan ze ook garant voor een nog betere selectieve afscherming van tegemoetkomende weggebruikers tegen verblinding door de koplampen dankzij geavanceerde state-of-the-arttechnologie. Zo leveren ze een belangrijke bijdrage tot de verbetering van de actieve veiligheid. En voor een nog gebruiksvriendelijker infotainment is de Octavia nu voor het eerst leverbaar met een 13-duims beeldscherm.”

Nieuwe voor- en achterbumpers en een iets langer koetswerk

Het nieuwe, tweedimensionale Škoda-logo en de opschriften op de achterklep van de nieuwe Octavia weerspiegelen Škoda’s vernieuwde huisstijl. De hatchback- en breakversies zijn verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus – Essence, Selection, Sportline en RS. De bestseller van de Tsjechische autoconstructeur heeft nu hertekende voor- en achterbumpers die de totale lengte van de hatchback en de Combi-break met negen millimeter vergroten tot 4.698 millimeter. De onderste luchtinlaten, ‘air curtains’ en overgangen naar de voorste wielkasten op de voorbumper zijn hertekend en verlenen de auto een dynamischere look. Bovendien hebben de designers de zijkanten van het Škoda-radiatorrooster aangepast aan de hoogte van de nieuwe koplampen.

Verbeterde en progressievere koplampen en achterlichten voor beter zicht en meer veiligheid

De basiskoplampen maken nu standaard alleen gebruik van ledtechnologie. De ledmatrixkoplampen van de tweede generatie zijn als optie verkrijgbaar voor de uitrustingsniveaus Selection en Sportline, terwijl ze standaard zijn op de RS-modellen. Ze creëren een nieuwe lichtsignatuur en bevatten twee ledmodules waarvan de look wordt versterkt door het nieuwe Crystallinium-element. Het benadrukt de contouren van de koplampen en ziet eruit als gekleurd kristalglas. Terwijl de buitenste bi-ledmodule wordt gebruikt voor de dim- en grootlichtbundels, heeft de binnenste module 36 aparte matrixsegmenten in twee rijen, 12 meer dan in de vorige generatie. Dat zorgt voor een nog betere verlichting, terwijl tegenliggers nog beter worden afgeschermd wanneer het groot licht is ingeschakeld. Mistlampen zijn vervangen door een all weather-functie die de lichtopbrengst optimaal aanpast aan de betreffende weersomstandigheden. De standaard full led-achterlichten zijn beschikbaar in twee versies. De basisvariant maakt deel uit van de uitrustingsniveaus Essence en Selection. De topversie biedt ook een geanimeerde Coming/Leaving Home-functie en geanimeerde richtingaanwijzers die doorlopen in de achterklep, samen met het bovenste deel van de C-vormige lichtblokken. Deze versie zit standaard op de Sportline- en RS-modellen, maar zal ook als optie bestelbaar zijn op de Selection.

Exclusieve kleuren en nieuwe velgen

Nieuwe toevoegingen aan het velgengamma – standaard altijd lichtmetaal (behalve voor het instapmodel Essence) – zijn onder meer de zilverkleurige Matar-velgen van 16 duim. Ze zijn aerodynamisch geoptimaliseerd en worden standaard geleverd met de Selection-uitvoering. Nieuwe zwart gepolijste Slagard-aerovelgen van 17 duim zijn beschikbaar voor de Octavia Sportline. Andere nieuwe opties zijn de 18-duimse Lerna-velgen en de RS-specifieke 19-duimse Elias-velgen, gepolijst in zilverkleur of antraciet met zwarte Aero-wieldoppen. Het kleurenpalet van de Octavia bestaat uit drie effen tinten en zeven metallic lakken. Mamba Green is exclusief voor de Sportline- en RS-modellen. Phoenix Orange is alleen bestelbaar op de Octavia Combi.

Interieur: Verbeterde infotainmentuitrusting en extra duurzame materialen

  • Nieuwe gammastructuur met negen Design Selections voor het interieur
  • 10-duims Digital Display, op AI gebaseerde ChatGPT-chatbot en Climatronic met twee zones standaard, 13-duims beeldscherm voor het eerst als optie leverbaar in de Octavia
  • Gerecycleerde stoffen en, voor het eerst in de Octavia, duurzaam behandeld leder

Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – De vernieuwde Octavia biedt negen Design Selections voor het interieur, die worden gekenmerkt door een uitgebreid gebruik van duurzame materialen. Voor het eerst is de Octavia verkrijgbaar met een centraal infotainmentscherm van 13 duim. USB-C-poorten bieden drie keer meer oplaadvermogen en leveren nu 45 watt. Het sleutelvrije toegangssysteem Kessy is handiger geworden op het vlak van openen en vergrendelen. De op AI gebaseerde ChatGPT-chatbot zal later standaard worden geïntegreerd in de spraakassistent Laura.

Karsten Schnake, Škoda Auto-bestuurslid voor Aankoop, zegt: “Met de vernieuwde Octavia zetten we onze inspanningen voort om onze bestseller duurzamer te maken. Dit wordt weerspiegeld in ons gebruik van gerecycleerde stoffen en duurzaam behandeld leder, die nu voor het eerst beschikbaar zullen zijn in ons populairste model. Bovendien zijn onze klassieke Simply Clever-functies, de ijskrabber en paraplu, nu ook gemaakt van gerecycleerd materiaal.”

ChatGPT-integratie, nieuwe displays en uitgebreidere uitrusting

De vernieuwde Octavia heeft een nog uitgebreidere standaarduitrusting, met onder meer een vrijstaand centraal infotainmentscherm van 10 duim in combinatie met een Virtual Cockpit van eveneens 10 duim. Een primeur voor de modelreeks is dat een 13-duims display als optie leverbaar is. De op AI gebaseerde ChatGPT-chatbot zal standaard geïntegreerd worden in de spraakassistent Laura. Deze integratie introduceert allerlei nieuwe mogelijkheden die veel verder gaan dan de vroegere spraakcommando’s.

Een Climatronic-systeem met twee zones is nu standaard op alle modellen, en vanaf de Selection-uitvoering is het interieur uitgerust met een Phone Box van 15 watt. Die biedt inductief snelladen van smartphones en een koelfunctie. De USB-C-poorten leveren voortaan een vermogen van 45 watt en dus drie keer meer laadvermogen dan voorheen. Voor het eerst in de Octavia ontgrendelt of vergrendelt het opgewaardeerde sleutelvrije toegangssysteem Kessy het voertuig automatisch zodra de bestuurder met de sleutel op zak een zone van 1,5 meter rond de auto betreedt of verlaat.

Nieuwe bekleding en sierelementen

Het interieur van de vernieuwde Škoda Octavia is voorzien van nieuwe bekleding, sierelementen en nieuw ontworpen deurpanelen. Škoda maakt gebruik van duurzame materialen in sommige van de negen Design Selections, die zijn gegroepeerd rond de vier uitrustingsniveaus Essence, Selection, Sportline en RS. Voorbeelden hiervan zijn gerecycleerde stoffen in de Design Selections Lodge en Sportline en duurzaam behandeld leder in de Design Selection Suite. Het geperforeerde leder van de laatste is verkrijgbaar in de kleuren Black en Cognac, een primeur voor de Octavia. Het is gelooid met duurzame materialen, waaronder koffieschillen, ter vervanging van traditionele chemicaliën. De ergonomische voorstoelen van deze optionele Design Selection hebben ook een AGR-keurmerk (Duitse gezonderugvereniging) en een ventilatie- en massagefunctie. Een andere primeur voor de Octavia is het gebruik van Unique Dark Chrome-sierelementen in het interieur en op het stuurwiel, die nu zijn voorzien van het nieuwe, tweedimensionale Škoda-logo.

Overzicht van de Design Selections

New Simply Clever-functies

De vernieuwde Octavia introduceert ook nieuwe Simply Clever-functies. Zo kan de breakversie Combi worden uitgerust met een optionele automatisch intrekbare bagageruimteafdekking om de toegang tot de laadruimte te vergemakkelijken. Een speciale opbergbox voor tassen, bekers en flessen van de achterpassagiers maakt eveneens zijn debuut. Het multifunctionele opbergvak in de bagageruimte heeft nu twee variabele haken. De optionele tablethouder op de rugleuning van de voorstoelen is nu ook beschikbaar voor de sportstoelen. De ijskrabber in de tankklep en de optionele paraplu in de voordeur zijn nu gemaakt van duurzame materialen. De handborstel in het specifieke voordeurcompartiment blijft ook deel uitmaken van de standaarduitrusting.

Aandrijflijnen: Vier benzine- en twee dieselmotoren naast mildhybride opties

  • Twee 1.5 TSI-benzinemotoren met optionele mildhybride technologie en DSG
  • Meer vermogen voor de twee 2.0 TSI-motoren
  • Vermogens van 85 kW (115 pk) tot 195 kW (265 pk), één variant met vierwielaandrijving

Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – De Škoda Octavia is verkrijgbaar met een reeks geavanceerde viercilinders: vier benzinemotoren en twee diesels. De vermogens variëren van 85 kW (115 pk) in de twee instapvarianten tot 195 kW (265 pk) in de Octavia RS. De 2.0 TSI met 150 kW (204 pk) komt later op de markt en zal standaard worden geleverd met vierwielaandrijving.

Mildhybrides voor nog meer efficiëntie

Het motorgamma van de vernieuwde Octavia begint met een 1.5 TSI-benzinemotor en een 2.0 TDI-diesel, elk met 85 kW (115 pk) vermogen en een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Net zoals de 1.5 TSI-versie met 110 kW (150 pk) is de instapversie op benzine optioneel beschikbaar met mildhybridetechnologie en DSG. De energie die tijdens het remmen wordt teruggewonnen, wordt opgeslagen in een 48V-lithium-ionbatterij met behulp van een watergekoelde riemaangedreven 48V-startdynamo. Hierdoor wordt de verbrandingsmotor ondersteund met een elektrische vermogensboost of kan de Octavia freewheelen met de motor volledig uitgeschakeld. Als er minder vermogen nodig is, kunnen beide 1.5 TSI-motoren met behulp van de actieve cilinderuitschakeling ACT+ twee cilinders uitschakelen om het brandstofverbruik te verlagen. De turbolader wordt gekenmerkt door een variabele turbinegeometrie en een superieure thermische efficiëntie.

Tot 15 kW (20 pk) meer vermogen voor de 2.0 TSI-motoren

Beide 2.0 TSI-motoren spuiten hun brandstof in met een druk van 350 bar en maken gebruik van een variabele kleplichthoogte. Verbeterde luchtinlaat en wrijvingsoptimalisatie dragen bij tot een hoger vermogen. De variant met 150 kW (204 pk) en standaard vierwielaandrijving draait op de Budack-cyclus met een verhoogde compressieverhouding van 12,2:1 en is 10 kW (14 pk) krachtiger dan zijn voorganger. De topbenzinemotor in de Octavia RS produceert nu 195 kW (265 pk), wat 15 kW (20 pk) meer is dan voorheen.

Diesel met uitlaatgasbehandeling door middel van het ‘twin dosing’-proces

Een krukasaandrijving met stalen zuigers vermindert in beide 2.0 TDI-motoren op efficiënte wijze de warmteverliezen en verhoogt tegelijkertijd de verbrandingssnelheid. De inspuitdruk bedraagt 2.200 bar, terwijl de turbocompressor kan rekenen op variabele turbinegeometrie, die zorgt voor een optimale laaddruk over een breed toerentalbereik, wat resulteert in een soepelere vermogenscurve. Het geoptimaliseerde uitlaatgasbehandelingssysteem dat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) vermindert, bevindt zich dicht bij de motor en maakt gebruik van een ‘twin dosing’-proces om AdBlue in te spuiten vóór twee in serie geplaatste SCR-katalysatoren.

Motorgamma

Veiligheid: Nieuwe veiligheids- en rijhulpsystemen voor nog effectievere bescherming

  • De nieuwe Attention & Drowsiness Assist controleert het gedrag van de bestuurder op meer betrouwbare wijze
  • Intelligent Park Assist en Remote Park Assist voor extra gemak
  • Tot tien airbags beschermen de inzittenden

Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – Škoda Auto heeft het hoge niveau op het vlak van actieve en passieve veiligheid van de Octavia verder verfijnd in de vernieuwde versie. De nieuwe Attention & Drowsiness Assist maakt gebruik van een innovatief algoritme om het gedrag van de bestuurder nauwkeuriger te beoordelen. De vernieuwde Octavia wordt geleverd met maar liefst tien airbags, terwijl extra rijhulpsystemen het rijcomfort naar een hoger niveau tillen

Innovatief algoritme beoordeelt rijgedrag bestuurder

In de vernieuwde Octavia heeft Škoda zijn Driver Alert vervangen door de Attention & Drowsiness Assist, zoals eerder ook al in de volledig nieuwe Superb en volledig nieuwe Kodiaq. Het systeem volgt het gedrag van de bestuurder en schat het slaperigheidsniveau in. Terwijl Driver Alert voornamelijk gegevens van de elektromechanische stuurbekrachtiging analyseerde, heeft de Attention &3 Drowsiness Assist toegang tot informatie van verschillende voertuigcontrolesystemen, zoals Lane Assist. Het maakt gebruik van een innovatief algoritme om kortstondige en langdurige onoplettendheid (respectievelijk afleiding en vermoeidheid) te herkennen. Het detecteert afwijkingen van normaal stuurgedrag bij snelheden boven 65 km/u en evalueert continu het gedrag van de bestuurder om conclusies te trekken over zijn rijgeschiktheid. Als het systeem concludeert dat de bestuurder vermoeid is, activeert het in de Virtual Cockpit visuele en geluidssignalen op drie niveaus: aanbeveling, waarschuwing en escalatie. Meer geavanceerde verkeersbordherkenning biedt ook meer ondersteuning voor de bestuurder.

Gemakkelijk en veilig parkeren

Met de nieuwe Intelligent Park Assist (alleen verkrijgbaar in combinatie met een automatische versnellingsbak) kan de Octavia automatisch parallelle en dwarse parkeervakken in- en uitrijden. Naast de besturing, zoals de Park Assist in andere Škoda-modellen, regelt het systeem nu ook de remmen, de snelheid en de rijrichting (vooruit en achteruit). De auto stopt ook automatisch als het systeem een obstakel detecteert. De toekomstige Remote Park Assist (eveneens alleen verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak) gaat nog een stap verder. Hiermee kan de bestuurder de manoeuvres van de Intelligent Park Assist op een afstand van buiten de auto bedienen via de MyŠkoda-app. Het voertuig en de smartphone communiceren via bluetooth wanneer de gebruiker zich binnen vier meter van de Octavia bevindt. Het enige wat hij hoeft te doen, is het type manoeuvre selecteren in de app en de richting waarin hij de parkeerplaats wil verlaten. De maximumsnelheid tijdens het manoeuvre bedraagt 9,5 km/u.

Hoog niveau van passieve veiligheid

De Škoda Octavia is een van de veiligste auto’s in zijn klasse. In 2022 herhaalde hij met succes zijn score van 5 sterren in de Euro NCAP-referentietest voor crashveiligheid, zelfs onder de nu strengere testomstandigheden. Sinds de zomer van 2022 beschermen tot tien airbags de inzittenden van het voertuig bij een ongeval: de centrale airbag tussen de bestuurder en voorpassagier en de knieairbag voor de bestuurder, samen met de frontale airbags voor bestuurder en voorpassagier en de zij- en hoofdairbags voorin, zijn standaard. Zijairbags achterin zijn als optie verkrijgbaar.

Škoda Octavia Sportline: Nog dynamischere look in combinatie met bijna elke aandrijflijn

  • Specifieke Sportline Design Selection met gerecycleerde grijze stof, grijze stiksels en kunstleder
  • Verkrijgbaar voor vier motorvarianten: twee benzine- en twee dieselversies

Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – Het Sportline-uitrustingsniveau van de Škoda Octavia, met zijn kenmerkende dynamische designelementen, is beschikbaar voor twee diesel- en twee benzineversies. De sportophanging en de progressieve besturing zijn standaard.

Een overvloed aan zwarte exterieurdetails

Klanten die op zoek zijn naar een Octavia met sportieve flair, hebben nu meer keuze dan alleen het topmodel RS. In de Sportline-varianten combineert Škoda Auto elementen van de RS-look met andere aandrijflijnen in de modelreeks: de 1.5 TSI met 110 kW (150 pk), de 2.0 TSI met 150 kW (204 pk) en vierwielaandrijving en de twee 2.0 TDI-diesels met 85 kW (115 pk) en 110 kW (150 pk). De met 15 millimeter verlaagde sportophanging en de progressieve besturing zijn ook standaard. De rand van het Škoda-radiatorrooster, de raamomlijstingen en de buitenspiegels zijn op de Octavia Sportline afgewerkt in Black Magic metallic, en de achterste zijruiten en achterruit zijn getint (Sunset). De spoilerlippen op de voorbumper en op de achterklep van de hatchback zijn eveneens gelakt in Black Magic metallic, net zoals de dakspoiler op de Combi. De achterbumper is voorzien van een diffusor in Black Magic metallic. Ledachterlichten met geanimeerde richtingaanwijzers en een geanimeerde Coming/Leaving Home-functie zijn standaard, terwijl ledmatrixkoplampen als optie bestelbaar zijn. De Octavia Sportline rijdt standaard op de nieuwe zwarte geborstelde Slagard-aerovelgen van 17 duim. Optioneel beschikbaar zijn 18-duimse Vega-aerovelgen en de 19-duimse Draconis-velgen – exclusief voor de Sportline. De voorspatborden zijn getooid met nieuw ontworpen Sportline-badges. Het nieuwe, tweedimensionale Škoda-logo op de motorkap en het Škoda-opschrift op de achterklep zijn zwart. De beelden die vanuit de voordeuren op de grond worden geprojecteerd, stemmen overeen met de nieuwe huisstijl van Škoda. De beschermplaten zijn afgewerkt in zwart.

Sportline Design Selection met gerecycleerde stoffen

Het interieur van de Octavia Sportline is ook geïnspireerd op dat van de RS. Voorbeelden zijn het multifunctionele lederen sportstuurwiel met drie spaken, de roestvrijstalen look van de pedalen en de sierstrips in Black Middle Carbon op het dashboard en in glanzend zwart op de deuren. In de Sportline Design Selection is de bekleding van de sportstoelen gemaakt van grijze gerecycleerde stof en kunstleder. Kunstleder is ook gebruikt voor delen van de deurbekleding en het pad op het dashboard, compleet met dubbele rijen grijze stiksels.

Škoda Octavia RS: De sportieve topversie

  • Exclusieve 2.0 TSI-motor met 195 kW (265 pk) en dynamische lichtmetalen velgen
  • Typische RS-kenmerken zijn glanzend zwarte exterieurdetails en rode reflectorstrip achteraan
  • Keuze uit twee Design Selections, standaard ledmatrixkoplampen

Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – De legendarische Škoda RS-aanduiding wordt al sinds 2000 gebruikt om de sportiefste versies van de Octavia te identificeren. Naast de traditionele glanzend zwarte details en de exclusieve 2.0 TSI-motor, nu met 195 kW (265 pk), is de Octavia RS ook standaard voorzien van ledmatrixkoplampen. De Design Selections RS Fabric en RS Suedia zijn exclusief beschikbaar voor het sportieve, zwarte RS-interieur.

Krachtigere motor en verlaagde sportophanging

De vernieuwde Škoda Octavia RS wordt uitsluitend geleverd met de 2.0 TSI-motor die 195 kW (265 pk) levert, een toename van 15 kW ten opzichte van de voorganger. Hij produceert 370 Nm koppel en is altijd gekoppeld aan een automatische DSG-versnellingsbak met 7 verhoudingen. De motor is niet alleen krachtig maar ook efficiënt, dankzij de Budack-cyclus waarop hij draait. De standaard sportophanging is met 15 millimeter verlaagd en zorgt samen met de progressieve besturing en het elektronisch gestuurde VAQ-sperdifferentieel voor uitstekende tractie en rijdynamiek in elke situatie. De Octavia RS-versies hebben nu standaard echte sportuitlaten met zwarte eindpijpen. Nieuwe software ondersteunt het krachtige motorgeluid van de auto, verhoogt het toerental bij het starten en zorgt voor nog meer rijplezier in de Sport-modus.

Standaard ledmatrixkoplampen en exclusieve RS-velgdesigns

Tal van kenmerkende RS-details benadrukken de sportieve look van de auto. De rand van het Škoda-radiatorrooster, de raamomlijstingen en de buitenspiegels zijn afgewerkt in zwarte hoogglans, net zoals de dakrails op de breakversie Combi RS. Zwarte accenten zijn ook te vinden op de voorspoiler, die een extra sportief tintje heeft gekregen en verder in dezelfde kleur is gelakt als de zijskirts, en op de achterdiffusor. In typische RS-stijl is de achterklep voorzien van een rode reflectorstrip die zich uitstrekt over de hele breedte van de auto. De achterste zijruiten en de achterruit zijn getint (Sunset). Exclusief voor de Octavia RS zijn de zwarte en aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen Comet-velgen van 18 duim en de nieuwe optionele, 19 duim grote Elias-velgen van geborsteld aluminium in zilver of antraciet. De RS-modellen zijn de enige Octavia-varianten die standaard worden geleverd met ledmatrixkoplampen. Ze zijn ook voorzien van ledachterlichten met geanimeerde richtingaanwijzers en de geanimeerde Coming/Leaving Home-functie. Bovendien zijn ze voorzien van een nieuw ontworpen RS-logo, dat zowel op de buitenste badge als in het interieur te zien is.

Sportief zwart interieur met Design Selections RS Fabric of RS Suite

Het interieur van de Škoda Octavia RS is overwegend afgewerkt in sportief zwart. Het centrale beeldscherm van 13 duim en navigatiesysteem zijn standaard, net zoals de automatisch intrekbare bagageafdekking in de Combi. De nieuwe gammastructuur biedt keuze tussen twee RS-specifieke Design Selections: de optionele Design Selection RS Suite en de standaard Design Selection RS Fabric. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en nieuw RS-logo zijn voorzien van gewatteerde stof met rode sierstiksels op de stoelkussens. De sierbekleding op het dashboard is gemaakt van neopreen en heeft dubbele rijen contraststiksels in rood. Neopreen wordt ook gecombineerd met kunstleder op de deurpanelen. De sierstrips op de deuren hebben een glanzend zwarte afwerking, terwijl het dashboard is afgewerkt met Black Middle Carbon. Het multifunctionele sportstuur met drie spaken is bekleed met leder, terwijl de pedalen een roestvrijstalen look hebben.

In de optionele Design Selection RS Suite hebben de sportstoelen een geperforeerde bekleding van Suedia-microvezel en kunstleder. Het zitoppervlak en de rugleuning zijn voorzien van extra rode contraststiksels. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, hebben een geheugenfunctie en hun zitkussens zijn in de diepte verstelbaar, allemaal standaard. In de Octavia RS bieden ze standaard ook verstelbare lendensteunen en een massagefunctie. De combinatie van Suedia en kunstleder is ook terug te vinden op de deurpanelen in de Design Selection RS Suite. Het pad op het dashboard is bekleed met Suedia en voorzien van dubbele rijen contraststiksels in rood.

Een succesvolle geschiedenis: Iconisch model vormt het hart van het merk Škoda

  • Historische voorganger debuteerde in 1959 en introduceerde de modelnaam Octavia
  • Moderne opvolger werd gelanceerd in 1996 en heeft gedurende vier voertuiggeneraties meer dan zeven miljoen klanten gevonden in meer dan 60 markten
  • Bestverkocht model in zeven Europese landen, populairste break in 14 landen

Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – Het succesverhaal van de moderne Octavia begon 27 jaar geleden. Sinds 1996 heeft Škoda Auto vier generaties en meer dan zeven miljoen exemplaren van zijn bestseller geproduceerd. Zijn populariteit bij klanten werd bekroond met talrijke prestigieuze internationale prijzen.

De originele Octavia: een populair model met 360.000 gebouwde exemplaren

In de lente van 1959 begon Škoda in Mladá Boleslav met de productie van het achtste naoorlogse model. Vandaar de naam ‘Octavia’, wat ‘achtste’ betekent in het Latijn. Het was ook het achtste Škoda-model met een geavanceerde onafhankelijke wielophanging rondom en het laatste dat werd gebouwd op een chassisstructuur met een centrale draagbuis. De originele Octavia was afgeleid van de populaire Škoda 440, maar kon rekenen op een moderne vooras met schroefveren en andere technische en visuele updates. Zijn viercilindermotor had een cilinderinhoud van 1,1 liter en produceerde een vermogen van 29,4 kW (40 pk), dat via een vierversnellingsbak op de achterwielen werd overgebracht en een topsnelheid van 110 km/u mogelijk maakte. De Octavia Super had een 1,2 liter grote motor die 33 kW (45 pk) produceerde. In september 1960 werd de Octavia Combi gelanceerd, met zijn horizontaal gedeelde achterklep. De Octavia berline bleef in productie tot 1964, de Combi tot 1971. In totaal werden 360.000 voertuigen geproduceerd, waarvan meer dan 54.000 Combi’s.

De eerste generatie van de moderne Octavia debuteerde in 1996

De lancering van de moderne Octavia in 1996 betekende een mijlpaal in Škoda’s geschiedenis. Het model belichaamde het nieuwe imago van het merk en zijn ambitieuze plannen voor de toekomst. Het werd al snel een bestseller. Met meer dan 7,15 miljoen verkochte exemplaren van de vier moderne generaties is de Octavia een van de tien bestverkochte auto’s in Europa en een steunpilaar van het merk Škoda. Het gecombineerde verkooptotaal voor de hatchback en de Combi maakt de Octavia tot het bestverkochte model in de compacte klasse op het grondgebied van de 27 EU-lidstaten, samen met IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. De Octavia Combi is sinds 2016 de populairste break in Europa over alle segmenten heen. De vierde generatie is momenteel de bestverkochte auto in zeven Europese landen: Tsjechië, Oostenrijk, Bosnië-Herzegovina, Hongarije, Servië, Slowakije en Slovenië. De Octavia Combi is de nummer één break in 14 landen (Tsjechië, Oostenrijk, Bosnië-Herzegovina, Estland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Roemenië, Slowakije, Slovenië en Zwitserland). In Škoda’s grootste Europese markt, Duitsland, is de Octavia al vele jaren het populairste importvoertuig. Hij is ook populair bij politiekorpsen over de hele wereld. De Octavia is als politievoertuig ingezet in Oostenrijk, Kroatië, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Kosovo of Marokko.

Lof van internationale automagazines en hun lezers

De Škoda Octavia heeft ook veel lof gekregen van de internationale autopers. Zijn verschillende generaties hebben in de loop der jaren heel wat prijzen in de wacht gesleept. De huidige vierde generatie heeft veel trofeeën gewonnen, zoals de prestigieuze Red Dot Award voor uitmuntend productdesign in 2020, de derde onderscheiding van die aard voor de modelreeks. Datzelfde jaar veroverde de Octavia de eerste plaats in de Duitse Auto Bild-verkiezing voor auto’s met vierwielaandrijving tot 40.000 euro en de titel van ‘Beste Gezinswagen’ bij de Women’s World Car of the Year (WWCOTY). In 2021 volgde de onderscheiding ‘Gezinswagen van het Jaar’ door het Britse automagazine Auto Express. In 2023 werd de Octavia door Auto Bild voor de vijfde keer op rij uitgeroepen tot ‘Beste Bedrijfswagen’ in de compacte categorie. Bij de 2023 Car of the Year Awards van het Britse tijdschrift What Car? werd Škoda’s bestseller bekroond met de titel ‘Best family car for practicality’. Onlangs, in februari 2024, won hij voor de elfde keer op rij de categorie ‘compacte importauto’s’ in de Best Cars-awards van het Duitse automagazine auto motor und sport.