Veiligheid: Nieuwe veiligheids- en rijhulpsystemen voor nog effectievere bescherming
- De nieuwe Attention & Drowsiness Assist controleert het gedrag van de bestuurder op meer betrouwbare wijze
- Intelligent Park Assist en Remote Park Assist voor extra gemak
- Tot tien airbags beschermen de inzittenden
Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – Škoda Auto heeft het hoge niveau op het vlak van actieve en passieve veiligheid van de Octavia verder verfijnd in de vernieuwde versie. De nieuwe Attention & Drowsiness Assist maakt gebruik van een innovatief algoritme om het gedrag van de bestuurder nauwkeuriger te beoordelen. De vernieuwde Octavia wordt geleverd met maar liefst tien airbags, terwijl extra rijhulpsystemen het rijcomfort naar een hoger niveau tillen
Innovatief algoritme beoordeelt rijgedrag bestuurder
In de vernieuwde Octavia heeft Škoda zijn Driver Alert vervangen door de Attention & Drowsiness Assist, zoals eerder ook al in de volledig nieuwe Superb en volledig nieuwe Kodiaq. Het systeem volgt het gedrag van de bestuurder en schat het slaperigheidsniveau in. Terwijl Driver Alert voornamelijk gegevens van de elektromechanische stuurbekrachtiging analyseerde, heeft de Attention &3 Drowsiness Assist toegang tot informatie van verschillende voertuigcontrolesystemen, zoals Lane Assist. Het maakt gebruik van een innovatief algoritme om kortstondige en langdurige onoplettendheid (respectievelijk afleiding en vermoeidheid) te herkennen. Het detecteert afwijkingen van normaal stuurgedrag bij snelheden boven 65 km/u en evalueert continu het gedrag van de bestuurder om conclusies te trekken over zijn rijgeschiktheid. Als het systeem concludeert dat de bestuurder vermoeid is, activeert het in de Virtual Cockpit visuele en geluidssignalen op drie niveaus: aanbeveling, waarschuwing en escalatie. Meer geavanceerde verkeersbordherkenning biedt ook meer ondersteuning voor de bestuurder.
Gemakkelijk en veilig parkeren
Met de nieuwe Intelligent Park Assist (alleen verkrijgbaar in combinatie met een automatische versnellingsbak) kan de Octavia automatisch parallelle en dwarse parkeervakken in- en uitrijden. Naast de besturing, zoals de Park Assist in andere Škoda-modellen, regelt het systeem nu ook de remmen, de snelheid en de rijrichting (vooruit en achteruit). De auto stopt ook automatisch als het systeem een obstakel detecteert. De toekomstige Remote Park Assist (eveneens alleen verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak) gaat nog een stap verder. Hiermee kan de bestuurder de manoeuvres van de Intelligent Park Assist op een afstand van buiten de auto bedienen via de MyŠkoda-app. Het voertuig en de smartphone communiceren via bluetooth wanneer de gebruiker zich binnen vier meter van de Octavia bevindt. Het enige wat hij hoeft te doen, is het type manoeuvre selecteren in de app en de richting waarin hij de parkeerplaats wil verlaten. De maximumsnelheid tijdens het manoeuvre bedraagt 9,5 km/u.
Hoog niveau van passieve veiligheid
De Škoda Octavia is een van de veiligste auto’s in zijn klasse. In 2022 herhaalde hij met succes zijn score van 5 sterren in de Euro NCAP-referentietest voor crashveiligheid, zelfs onder de nu strengere testomstandigheden. Sinds de zomer van 2022 beschermen tot tien airbags de inzittenden van het voertuig bij een ongeval: de centrale airbag tussen de bestuurder en voorpassagier en de knieairbag voor de bestuurder, samen met de frontale airbags voor bestuurder en voorpassagier en de zij- en hoofdairbags voorin, zijn standaard. Zijairbags achterin zijn als optie verkrijgbaar.
Škoda Octavia Sportline: Nog dynamischere look in combinatie met bijna elke aandrijflijn
- Specifieke Sportline Design Selection met gerecycleerde grijze stof, grijze stiksels en kunstleder
- Verkrijgbaar voor vier motorvarianten: twee benzine- en twee dieselversies
Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – Het Sportline-uitrustingsniveau van de Škoda Octavia, met zijn kenmerkende dynamische designelementen, is beschikbaar voor twee diesel- en twee benzineversies. De sportophanging en de progressieve besturing zijn standaard.
Een overvloed aan zwarte exterieurdetails
Klanten die op zoek zijn naar een Octavia met sportieve flair, hebben nu meer keuze dan alleen het topmodel RS. In de Sportline-varianten combineert Škoda Auto elementen van de RS-look met andere aandrijflijnen in de modelreeks: de 1.5 TSI met 110 kW (150 pk), de 2.0 TSI met 150 kW (204 pk) en vierwielaandrijving en de twee 2.0 TDI-diesels met 85 kW (115 pk) en 110 kW (150 pk). De met 15 millimeter verlaagde sportophanging en de progressieve besturing zijn ook standaard. De rand van het Škoda-radiatorrooster, de raamomlijstingen en de buitenspiegels zijn op de Octavia Sportline afgewerkt in Black Magic metallic, en de achterste zijruiten en achterruit zijn getint (Sunset). De spoilerlippen op de voorbumper en op de achterklep van de hatchback zijn eveneens gelakt in Black Magic metallic, net zoals de dakspoiler op de Combi. De achterbumper is voorzien van een diffusor in Black Magic metallic. Ledachterlichten met geanimeerde richtingaanwijzers en een geanimeerde Coming/Leaving Home-functie zijn standaard, terwijl ledmatrixkoplampen als optie bestelbaar zijn. De Octavia Sportline rijdt standaard op de nieuwe zwarte geborstelde Slagard-aerovelgen van 17 duim. Optioneel beschikbaar zijn 18-duimse Vega-aerovelgen en de 19-duimse Draconis-velgen – exclusief voor de Sportline. De voorspatborden zijn getooid met nieuw ontworpen Sportline-badges. Het nieuwe, tweedimensionale Škoda-logo op de motorkap en het Škoda-opschrift op de achterklep zijn zwart. De beelden die vanuit de voordeuren op de grond worden geprojecteerd, stemmen overeen met de nieuwe huisstijl van Škoda. De beschermplaten zijn afgewerkt in zwart.
Sportline Design Selection met gerecycleerde stoffen
Het interieur van de Octavia Sportline is ook geïnspireerd op dat van de RS. Voorbeelden zijn het multifunctionele lederen sportstuurwiel met drie spaken, de roestvrijstalen look van de pedalen en de sierstrips in Black Middle Carbon op het dashboard en in glanzend zwart op de deuren. In de Sportline Design Selection is de bekleding van de sportstoelen gemaakt van grijze gerecycleerde stof en kunstleder. Kunstleder is ook gebruikt voor delen van de deurbekleding en het pad op het dashboard, compleet met dubbele rijen grijze stiksels.
Škoda Octavia RS: De sportieve topversie
- Exclusieve 2.0 TSI-motor met 195 kW (265 pk) en dynamische lichtmetalen velgen
- Typische RS-kenmerken zijn glanzend zwarte exterieurdetails en rode reflectorstrip achteraan
- Keuze uit twee Design Selections, standaard ledmatrixkoplampen
Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – De legendarische Škoda RS-aanduiding wordt al sinds 2000 gebruikt om de sportiefste versies van de Octavia te identificeren. Naast de traditionele glanzend zwarte details en de exclusieve 2.0 TSI-motor, nu met 195 kW (265 pk), is de Octavia RS ook standaard voorzien van ledmatrixkoplampen. De Design Selections RS Fabric en RS Suedia zijn exclusief beschikbaar voor het sportieve, zwarte RS-interieur.
Krachtigere motor en verlaagde sportophanging
De vernieuwde Škoda Octavia RS wordt uitsluitend geleverd met de 2.0 TSI-motor die 195 kW (265 pk) levert, een toename van 15 kW ten opzichte van de voorganger. Hij produceert 370 Nm koppel en is altijd gekoppeld aan een automatische DSG-versnellingsbak met 7 verhoudingen. De motor is niet alleen krachtig maar ook efficiënt, dankzij de Budack-cyclus waarop hij draait. De standaard sportophanging is met 15 millimeter verlaagd en zorgt samen met de progressieve besturing en het elektronisch gestuurde VAQ-sperdifferentieel voor uitstekende tractie en rijdynamiek in elke situatie. De Octavia RS-versies hebben nu standaard echte sportuitlaten met zwarte eindpijpen. Nieuwe software ondersteunt het krachtige motorgeluid van de auto, verhoogt het toerental bij het starten en zorgt voor nog meer rijplezier in de Sport-modus.
Standaard ledmatrixkoplampen en exclusieve RS-velgdesigns
Tal van kenmerkende RS-details benadrukken de sportieve look van de auto. De rand van het Škoda-radiatorrooster, de raamomlijstingen en de buitenspiegels zijn afgewerkt in zwarte hoogglans, net zoals de dakrails op de breakversie Combi RS. Zwarte accenten zijn ook te vinden op de voorspoiler, die een extra sportief tintje heeft gekregen en verder in dezelfde kleur is gelakt als de zijskirts, en op de achterdiffusor. In typische RS-stijl is de achterklep voorzien van een rode reflectorstrip die zich uitstrekt over de hele breedte van de auto. De achterste zijruiten en de achterruit zijn getint (Sunset). Exclusief voor de Octavia RS zijn de zwarte en aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen Comet-velgen van 18 duim en de nieuwe optionele, 19 duim grote Elias-velgen van geborsteld aluminium in zilver of antraciet. De RS-modellen zijn de enige Octavia-varianten die standaard worden geleverd met ledmatrixkoplampen. Ze zijn ook voorzien van ledachterlichten met geanimeerde richtingaanwijzers en de geanimeerde Coming/Leaving Home-functie. Bovendien zijn ze voorzien van een nieuw ontworpen RS-logo, dat zowel op de buitenste badge als in het interieur te zien is.
Sportief zwart interieur met Design Selections RS Fabric of RS Suite
Het interieur van de Škoda Octavia RS is overwegend afgewerkt in sportief zwart. Het centrale beeldscherm van 13 duim en navigatiesysteem zijn standaard, net zoals de automatisch intrekbare bagageafdekking in de Combi. De nieuwe gammastructuur biedt keuze tussen twee RS-specifieke Design Selections: de optionele Design Selection RS Suite en de standaard Design Selection RS Fabric. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en nieuw RS-logo zijn voorzien van gewatteerde stof met rode sierstiksels op de stoelkussens. De sierbekleding op het dashboard is gemaakt van neopreen en heeft dubbele rijen contraststiksels in rood. Neopreen wordt ook gecombineerd met kunstleder op de deurpanelen. De sierstrips op de deuren hebben een glanzend zwarte afwerking, terwijl het dashboard is afgewerkt met Black Middle Carbon. Het multifunctionele sportstuur met drie spaken is bekleed met leder, terwijl de pedalen een roestvrijstalen look hebben.
In de optionele Design Selection RS Suite hebben de sportstoelen een geperforeerde bekleding van Suedia-microvezel en kunstleder. Het zitoppervlak en de rugleuning zijn voorzien van extra rode contraststiksels. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, hebben een geheugenfunctie en hun zitkussens zijn in de diepte verstelbaar, allemaal standaard. In de Octavia RS bieden ze standaard ook verstelbare lendensteunen en een massagefunctie. De combinatie van Suedia en kunstleder is ook terug te vinden op de deurpanelen in de Design Selection RS Suite. Het pad op het dashboard is bekleed met Suedia en voorzien van dubbele rijen contraststiksels in rood.
Een succesvolle geschiedenis: Iconisch model vormt het hart van het merk Škoda
- Historische voorganger debuteerde in 1959 en introduceerde de modelnaam Octavia
- Moderne opvolger werd gelanceerd in 1996 en heeft gedurende vier voertuiggeneraties meer dan zeven miljoen klanten gevonden in meer dan 60 markten
- Bestverkocht model in zeven Europese landen, populairste break in 14 landen
Mladá Boleslav/Kortenberg, 14 februari 2024 – Het succesverhaal van de moderne Octavia begon 27 jaar geleden. Sinds 1996 heeft Škoda Auto vier generaties en meer dan zeven miljoen exemplaren van zijn bestseller geproduceerd. Zijn populariteit bij klanten werd bekroond met talrijke prestigieuze internationale prijzen.
De originele Octavia: een populair model met 360.000 gebouwde exemplaren
In de lente van 1959 begon Škoda in Mladá Boleslav met de productie van het achtste naoorlogse model. Vandaar de naam ‘Octavia’, wat ‘achtste’ betekent in het Latijn. Het was ook het achtste Škoda-model met een geavanceerde onafhankelijke wielophanging rondom en het laatste dat werd gebouwd op een chassisstructuur met een centrale draagbuis. De originele Octavia was afgeleid van de populaire Škoda 440, maar kon rekenen op een moderne vooras met schroefveren en andere technische en visuele updates. Zijn viercilindermotor had een cilinderinhoud van 1,1 liter en produceerde een vermogen van 29,4 kW (40 pk), dat via een vierversnellingsbak op de achterwielen werd overgebracht en een topsnelheid van 110 km/u mogelijk maakte. De Octavia Super had een 1,2 liter grote motor die 33 kW (45 pk) produceerde. In september 1960 werd de Octavia Combi gelanceerd, met zijn horizontaal gedeelde achterklep. De Octavia berline bleef in productie tot 1964, de Combi tot 1971. In totaal werden 360.000 voertuigen geproduceerd, waarvan meer dan 54.000 Combi’s.
De eerste generatie van de moderne Octavia debuteerde in 1996
De lancering van de moderne Octavia in 1996 betekende een mijlpaal in Škoda’s geschiedenis. Het model belichaamde het nieuwe imago van het merk en zijn ambitieuze plannen voor de toekomst. Het werd al snel een bestseller. Met meer dan 7,15 miljoen verkochte exemplaren van de vier moderne generaties is de Octavia een van de tien bestverkochte auto’s in Europa en een steunpilaar van het merk Škoda. Het gecombineerde verkooptotaal voor de hatchback en de Combi maakt de Octavia tot het bestverkochte model in de compacte klasse op het grondgebied van de 27 EU-lidstaten, samen met IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. De Octavia Combi is sinds 2016 de populairste break in Europa over alle segmenten heen. De vierde generatie is momenteel de bestverkochte auto in zeven Europese landen: Tsjechië, Oostenrijk, Bosnië-Herzegovina, Hongarije, Servië, Slowakije en Slovenië. De Octavia Combi is de nummer één break in 14 landen (Tsjechië, Oostenrijk, Bosnië-Herzegovina, Estland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Roemenië, Slowakije, Slovenië en Zwitserland). In Škoda’s grootste Europese markt, Duitsland, is de Octavia al vele jaren het populairste importvoertuig. Hij is ook populair bij politiekorpsen over de hele wereld. De Octavia is als politievoertuig ingezet in Oostenrijk, Kroatië, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Kosovo of Marokko.
Lof van internationale automagazines en hun lezers
De Škoda Octavia heeft ook veel lof gekregen van de internationale autopers. Zijn verschillende generaties hebben in de loop der jaren heel wat prijzen in de wacht gesleept. De huidige vierde generatie heeft veel trofeeën gewonnen, zoals de prestigieuze Red Dot Award voor uitmuntend productdesign in 2020, de derde onderscheiding van die aard voor de modelreeks. Datzelfde jaar veroverde de Octavia de eerste plaats in de Duitse Auto Bild-verkiezing voor auto’s met vierwielaandrijving tot 40.000 euro en de titel van ‘Beste Gezinswagen’ bij de Women’s World Car of the Year (WWCOTY). In 2021 volgde de onderscheiding ‘Gezinswagen van het Jaar’ door het Britse automagazine Auto Express. In 2023 werd de Octavia door Auto Bild voor de vijfde keer op rij uitgeroepen tot ‘Beste Bedrijfswagen’ in de compacte categorie. Bij de 2023 Car of the Year Awards van het Britse tijdschrift What Car? werd Škoda’s bestseller bekroond met de titel ‘Best family car for practicality’. Onlangs, in februari 2024, won hij voor de elfde keer op rij de categorie ‘compacte importauto’s’ in de Best Cars-awards van het Duitse automagazine auto motor und sport.