Vol trots kondigt Škoda België zijn nieuwe partnership in de wielerwereld aan. De Belgische importeur ondersteunt het Alpecin-Deceuninck mannenteam én het Fenix-Deceuninck vrouwenteam, met topsprinter Jasper Philipsen als nieuwe ambassadeur. Philipsen moet nog 26 worden, maar mag zich nu al de internationale zegekoning van het peloton noemen. Net als Lotte Kopecky bij de vrouwen wordt hij het wielergezicht van Škoda bij de mannen, wat het fietsminnende automerk een evenwichtige tandem bezorgt in de topklasse van de wielersport.
Kortenberg, 01 maart 2024. Fietsen zit bij Škoda in de genen. Het merk van Václav Laurin en Václav Klement begon in 1895 met de productie van Slavia-fietsen, maar schakelde al in 1901 over op de productie van auto’s. 123 jaar later is die passie voor twee- en vierwielers nog altijd springlevend, wat Škoda Auto tot de motor van het peloton heeft gepromoveerd. De groene vleugel (die voor technische vooruitgang staat) en de pijl van het Škoda-embleem (die de progressieve productiemethodes symboliseert) valt anno 2024 niet meer weg te denken uit de wielerwereld en krijgt met het nieuwe partnership tussen Škoda België en Alpecin-Deceuninck & Fenix-Deceuninck een extra boost op het nationale en internationale wielertoneel.
Internationale zegekoning
Niemand minder dan topsprinter Jasper Philipsen wordt de spil van de nieuwe samenwerking. Op zeventienjarige leeftijd was de Limburger al nationaal kampioen tijdrijden bij de junioren. Twee jaar later behaalde hij zijn eerste UCI-zege, gevolgd door schitterende prestaties bij de beloften. Philipsen won ook ritten in de Baloise Belgium Tour, La Vuelta en de Scheldeprijs. Dankzij zijn explosief sprintvermogen scoorde hij als prof zelfs vier ritoverwinningen én de groene trui in de Tour de France. De balans voor 2023 was dan ook uitzonderlijk positief met zomaar even negentien overwinningen, het hoogste aantal van alle renners uit het internationale wielerpeloton. Die prestatie leverde hem de titel ‘King of Victories’ oftewel de ‘Internationale Zegekoning’ op.
Als voorstander van elektrisch rijden kiest Jasper bewust voor de Škoda Enyaq Coupé RS, die dezelfde explosieve kracht vertoont bij het sprinten. Daarbij vertrouwt hij op de expertise van de Kempische concessie Verellen Geel Met Škoda als supporter van de grootste fietsfamilie heeft Jasper er alvast een grote fan bij om opnieuw de groene trui te pakken tijdens de volgende Tour de France. Philipsen werd in 2023 ook al verkozen tot Flandrien van het Jaar en mag in 2024 alvast de titel van Škoda-ambassadeur aan zijn palmares toevoegen.
Philip Roodhooft, Team Manager van Alpecin-Deceuninck, ziet in de samenwerking met Škoda een perfecte match. “Hun kwalitatieve en betrouwbare voertuigen zullen een cruciale rol spelen in de logistieke ondersteuning van ons team en de begeleiding van onze renners. Het merk bouwde een uitstekende reputatie op in de wereld van het wielrennen. Bovendien zijn de kenmerken van Škoda –technische vooruitgang en progressie– ook zaken die in ons DNA zitten.”
35 wagens
Het nieuwe partnership voorziet niet minder dan 35 vlootwagens: 22 Škoda Superb Combi’s, 8 Octavia Combi’s en 5 Kamiqs die geleverd worden via het autoverhuur LuxAuto, dat al jaren de vaste partner is van het wielerteam. Met hun zuinige motoren, royale binnenruimte en uitgebreide fietsaccessoires zijn alle modellen geknipt voor deze taak. “Met een Belgisch topteam als Alpecin-Deceuninck & Fenix-Deceuninck en een klasbak als Jasper Philipsen samenwerken, is voor ons echt een droom die uitkomt”, benadrukt Thierry De Vleeschouwer als Directeur van Škoda België. “Het is een nieuw hoofdstuk in ons Škoda We Love Cycling-verhaal, dat perfect aanknoopt bij de rijke geschiedenis van ons merk binnen het wielrennen. Daarnaast sluit het partnership ook aan bij onze fietsminnende doelgroep én bij onze ambitie om multi-modale mobiliteit (de wagen in combinatie met de fiets) aan te moedigen. Dat Alpecin-Deceuninck & Fenix-Deceuninck ook nog eens bekend staat voor zijn goede jeugdwerking en de kansen die het aan jonge renners geeft om door te groeien, is gewoon Simply Clever - net als hun innovatieve wedstrijdtactieken en voeten-op-de-grond mentaliteit.”