Autoveiligheid: 5 sterren Euro NCAP

18. července 2024
  • De nieuwste modelgeneraties van Škoda Kodiaq en Superb zetten Škoda’s trackrecord op het gebied van vijfsterrenbeoordelingen voort
  • Škoda Kodiaq: 89% voor bescherming van volwassen inzittenden en 83% voor bescherming van kinderen
  • Škoda Superb: 93% voor de bescherming van volwassen inzittenden en 87% voor de bescherming van kinderen, waardoor het de op één na veiligste auto is in de Euro NCAP-ranglijst van 2024

​Mladá Boleslav/Kortenberg – ​ Topscores voor de nieuwe Škoda Kodiaq en Superb: beide modellen hebben de maximale vijf sterren behaald in de onafhankelijke Euro NCAP-referentietest voor crashveiligheid. De Škoda Kodiaq behaalde 84% van het totaal aantal punten, terwijl de Škoda Superb 87% van het totaal aantal punten behaalde. Dit resultaat zet de reeks topscores voor de Tsjechische autofabrikant voort, zelfs onder de strengere beoordelingscriteria die in 2023 werden ingevoerd. Elk nieuw Škoda-model sinds 2008 heeft een waardering van vijf sterren behaald.

​Johannes Neft, bestuurslid van Škoda Auto voor technische ontwikkeling ​​

​“De veiligheid van onze klanten en alle andere weggebruikers is onze topprioriteit. Daarom zijn we verheugd om vijf sterren te mogen ontvangen voor de tweede generatie Škoda Kodiaq en de vierde generatie Škoda Superb in de Euro NCAP-test. We zijn bijzonder trots op onze sterke resultaten op het gebied van de bescherming van volwassenen en kinderen. Het feit dat we ons succesvolle record van vijfsterrenbeoordelingen voor onze voertuigen hebben uitgebreid, zelfs nadat de strengere testparameters in 2023 werden geïntroduceerd, bevestigt ons duidelijke engagement voor de hoogste veiligheidsnormen.” ​

​Topscores voor bescherming van volwassenen en kinderen & hoge beoordelingen voor beschermings- en assistentiesystemen voor kwetsbare weggebruikers ​

​Volgens de strengere criteria voor 2023 van het onafhankelijke European New Car Assessment Program (Euro NCAP) ontvingen de nieuwe Škoda Superb en Volkswagen Passat – gezamenlijk ontwikkeld door Škoda Auto als onderdeel van het Beta+-project – samen met de nieuwe Škoda Kodiaq vijf sterbeoordelingen voor bescherming van volwassenen en kinderen. De Kodiaq behaalde 84% van het totale maximum aantal punten en scoorde 89% voor de bescherming van volwassen inzittenden, 83% voor de bescherming van kinderen, 82% voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers en 78% voor Safety Assist-systemen. De Superb behaalde 87% van het totale maximum aantal punten en scoorde 93% voor de bescherming van volwassen inzittenden, 87% voor de bescherming van kinderen, 82% voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers en 80% voor Safety Assist-systemen. Deze beoordeling positioneert de Superb als de op een na veiligste auto in de Euro NCAP-ranglijst van 2024.

Hoog niveau van passieve veiligheid in beide modellen ​ ​

De carrosserie van beide modellen is ontworpen volgens de nieuwste normen en bevat onderdelen van warmgevormd, zeer sterk staal. Dit staal wordt vooral gebruikt op de A- en B-stijlen, de firewall en de tunnelconsole. Bij een ongeval worden de inzittenden van beide modellen niet alleen beschermd door de stijve carrosserie en royale kreukelzones, maar ook door maximaal tien airbags voor de Škoda Superb en maximaal negen airbags voor de Škoda Kodiaq, inclusief een centrale airbag tussen de voorstoelen in beide auto's. ​

​Uitgebreide assistentiesystemen verbeteren de veiligheid ​ ​

Talrijke geavanceerde assistentiesystemen in beide modellen waarschuwen de bestuurder in veel situaties voor mogelijke botsingen en helpen deze actief te voorkomen of de gevolgen te minimaliseren. Daartoe behoren Front Assist met voorspellende voetgangers- en fietsersbescherming, Side Assist inclusief Rear Traffic Alert, Collision Vermijdingshulp, Turn Assist, Crossroad Assist en Exit Warning. Travel Assist ondersteunt de bestuurder actief bij de longitudinale en laterale besturing van het voertuig en omvat naast Adaptive Cruise Control (ACC) ook Adaptive Lane Assist met wegwerkzaamhedenherkenning, Crew Protect Assist, Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Nieuwe nanoradarsensoren in de rechter- en linkerhoek van de voorschort verbeteren de prestaties van assistentiesystemen zoals Front Assist of Crossroad Assist nog verder. De nanoradarsensoren in de achterschort vergroten het bereik van Side Assist. De nieuwe Attention and Drowsiness Assist monitort het gedrag van de bestuurder, beoordeelt de potentiële vermoeidheid van de bestuurder en activeert indien nodig visuele en akoestische waarschuwingen in de Virtual Cockpit.

​Euro NCAP-beoordelingen sinds 1997 ​

​Het European New Car Assessment Program (Euro NCAP), opgericht in 1997 met het hoofdkantoor in Leuven (België), is een samenwerking tussen ministeries van transport, autoclubs, verzekeringsverenigingen en onderzoeksinstituten uit acht Europese landen. Het programma omvat het uitvoeren van crashtests op de huidige voertuigmodellen, waarbij hun actieve en passieve veiligheidskenmerken worden beoordeeld, evenals hun capaciteiten voor redding en herstel. Sinds 2020 worden de criteria elke drie jaar aangepast, waardoor de reikwijdte wordt uitgebreid met tertiaire veiligheidsaspecten zoals de noodoproepfunctie en het verspreiden van informatie over voertuigschade voor geïntegreerde reddingsoperaties.