De Superb van de vierde generatie oogt nog eleganter, opvallender en dynamischer. Het model maakt indruk met zijn gestroomlijnde design, zijn gedurfde en gebeitelde vormen, zijn strakke lijnenspel en zijn kristalheldere verlichting. Hij is langer, hoger en ruimer en biedt tot 28 Simply Clever-details om het comfort van bestuurder en passagiers te verhogen.
Het nieuw ontworpen interieur staat duidelijk in het teken van klantgerichtheid en een optimale gebruikerservaring. De cockpit kreeg een gloednieuwe architectuur die handmatige en digitale bedieningselementen op slimme wijze verenigt. Het nieuwe infotainmentscherm heeft een diagonaal tot 12,9 duim. En doordat de versnellingspook voortaan op de stuurkolom staat, toont de middenconsole zich strak en overzichtelijk.
De Superb verenigt een erg laag brandstofverbruik met uitmuntende prestaties. Drie moderne en bijzonder efficiënte benzinemotoren, twee hypergeavanceerde diesels en een nieuwe plug-inhybride met een groter elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer leveren vermogens van 110 kW (150 pk) tot 195 kW (265 pk).
Voor het eerst zal er ook een mild-hybridversie beschikbaar zijn en worden alle modellen standaard uitgerust met een automatische DSG-transmissie.
De hoogspanningsbatterij groeide met 12,7 kWh tot 25,7 kWh. Daarnaast heeft Škoda de maximale laadsnelheid bij wallboxen en AC-laadpunten verhoogd van 3,6 naar 11 kW, waardoor de batterij sneller kan worden opgeladen. Ook kun je ze opladen met gelijkstroom, met een maximale oplaadsnelheid van 50 kW. Net als voorheen is opladen ook mogelijk aan een 230-voltstopcontact van 2,3 kW.
De nieuwe Škoda Superb beschikt over tal van nieuwe en innovatieve rijhulpsystemen. Zo maken Turn Assist en Crossroad Assist hun debuut in de Superb.
Naast de bekende voetgangerdetectie-functie (Predictive Pedestrian Protection) detecteert het standaard Front Assist-systeem nu ook fietsers. Tot tien airbags, waaronder een centrale airbag, zorgen voor een hoog niveau van passieve veiligheid.
Lengte: 4.912 mm / 4.912 mm**
Breedte: 1.849 mm
Hoogte: 1.481 mm / 1.482 mm**
Wielbasis: 2.841 mm
Hoofdruimte voorin: 1.049 mm
Hoofdruimte achterin: 986 mm / 1.008 mm**
Koffervolume: 645 l / 690 l**
* Voorlopige gegevens.
** Geldt voor de breakversie Combi.
Benzine
1.5 TSI (mHEV) DSG-7 110 kW (150 pk)
2.0 TSI DSG-7 150 kW (204 pk)
2.0 TSI DSG-7 4x4 195 kW (265 pk)
Diesel
2.0 TDI DSG-7 110 kW (150 pk)
2.0 TDI DSG-7 4x4 142 kW (193 pk)
Plug inhybride
1.5 TSI iV* DSG-6 150** kW (204 pk)
* Alleen voor de breakversie Combi
** Gecombineerd maximumvermogen (verbrandingsmotor en elektromotor)
De Superb is het vlaggenschip van ons gamma met verbrandingsmotor en zal ook in zijn vierde generatie de toon aangeven op het gebied van comfort en ruimte, en dat zowel in de hatchback- als de Combi-versie. Behalve zijn moderne en efficiënte benzine- en dieselmotoren zal hij ook plug-inhybrid- en mild-hybridopties aanbieden.
De vierde Superb-generatie zal van de band rollen in de fabriek van de Volkswagen-groep te Bratislava (Slowakije).
De nieuwe generaties Škoda-modellen Superb en Kodiaq hebben met succes de intensieve koudetests in de poolcirkel doorstaan. De functies en ook de kwaliteit en duurzaamheid van de voertuigen werden beoordeeld bij temperaturen tot min 30 graden Celsius.
Deze tests waren vooral gericht op de rijstabiliteit, het comfort van de passagiers op gladde wegen en de algehele betrouwbaarheid tijdens lange winterritten. Bovendien moesten de voertuigen het extra gewicht van ijs en sneeuw kunnen torsen. Elk onderdeel van de testvoertuigen werd onder de loep genomen: chassis, koetswerk, motor, verwarming en het volledige elektrische systeem.
De nieuwe Škoda Superb van de vierde generatie wordt dit najaar voorgesteld, 90 jaar na de lancering van het historische, eerste model van de Superb-reeks, dat van de band rolde tussen 1934 en 1949. Ruim 50 jaar later verscheen de eerste generatie van de moderne Škoda Superb waarmee het merk opnieuw de hogere middenklasse aanboorde.
Tussen 2001 en 2008 zijn er bijna 137.000 Superbs van de eerste moderne generatie verkocht. Het was het eerste Škoda-model dat hoogtechnologische functies introduceerde zoals bi-xenonkoplampen, de automatische Tiptronic-transmissie en de Coming Home-functie. Meteen bij het begin ontving de Superb van de eerste generatie tal van prestigieuze awards, waaronder ‘Best Import Car’ van het Duitse automagazine Auto Bild.
De tweede generatie kwam uit in 2008 en bood klanten voor het eerst de keuze van vierwielaandrijving. De breakversie Superb Combi, die in 2009 werd geïntroduceerd, zorgde voor een nog grotere vraag. In totaal nam de Superb van de tweede generatie 618.000 klantenleveringen voor zijn rekening.
De derde generatie, die in februari 2015 van de band rolde, bood meer ruimte aan de passagiers en meer bagageruimte in beide koetswerkstijlen. Ze was ook zuiniger, had een lagere uitstoot en introduceerde innovatieve hulpsystemen voor meer veiligheid.
In 2019 werd het vlaggenschip opnieuw gemoderniseerd en de Superb iV-variant werd het eerste plug-inhybride model van Škoda. Tot nu toe zijn er meer dan 777.000 Superbs van de derde generatie aan klanten geleverd.