Buiten- en binnenafmetingen, bagageruimte.
De Škoda Karoq staat voor compromisloze veiligheid. De volgende functies zijn beschikbaar als standaard of als optie:
› Isofix-bevestigingspunten en Top Tether ankers om kinderzitjes te bevestigen op de buitenste plaatsen van de tweede stoelenrij. Isofix is ook verkrijgbaar voor de voorste passagiersstoel.
› In tegenstelling tot een snelheidsregelaar, die een vaste snelheid aanhoudt, stelt de snelheidsbegrenzer de bestuurder in staat om zelf zijn snelheid te kiezen tot aan, maar niet hoger dan de ingestelde waarde.
› ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij noodstops of wanneer je remt op een gladde ondergrond.
› Door de remdruk te verhogen, helpt de remassistent HBA de bestuurder bij noodstops. Dat kan de remafstand gevoelig inkorten.
› EBD optimaliseert automatisch de remdruk en de totale rembalans en voorkomt dat de achterwielen te hard remmen.
› MSR voorkomt dat de aangedreven wielen blokkeren wanneer de bestuurder vertraagt op een glad oppervlak.
› Het ASR-systeem helpt de bestuurder om soepel te vertrekken en te accelereren zonder dat de wielen doorslippen op een gladde ondergrond.
› EDL helpt de bestuurder bij acceleraties of het oprijden van hellingen met beperkte grip onder een van de aangedreven wielen.
› TSA treedt in werking wanneer de wagen is uitgerust met een originele trekhaak met een eigen regeleenheid. Het systeem grijpt indien nodig in door een of meer wielen af te remmen en tegelijk het motorkoppel te beperken. Zo helpt het TSA-systeem de wagen en de aanhangwagen te stabiliseren.
› XDS+ assisteert de bestuurder in scherpe bochten en zorgt ervoor dat de wagen zich neutraal gedraagt in snel genomen bochten. De elektronische sturing simuleert eigenlijk de aanwezigheid van een sperdifferentieel om de tractie en rijdynamiek te verbeteren in de bochten. De wagen gaat dus zelfverzekerder en natuurlijker dan ooit door de bochten.
› De bandenspanningscontrole TPM+ informeert de bestuurder op elk moment over de bandenspanning.
› De optionele Hill-Hold Control helpt bestuurders om veilig te vertrekken op een helling. Het systeem wordt automatisch ingeschakeld op hellingen vanaf vijf graden en zorgt ervoor dat de wagen eenvoudig en veilig kan vertrekken zonder gebruik te maken van de handrem. Het systeem voorkomt dat de wagen achteruit bolt of stilvalt.
› Knipperende remlichten beperken het risico op kop-staartaanrijdingen, vooral wanneer de bestuurder files op de snelweg nadert of wanneer hij of zij plots moet remmen voor een onverwacht obstakel.
De Škoda Karoq is leverbaar met een elektronisch geregelde meerschijvenkoppeling. De hypermoderne vierwielaandrijving garandeert een optimale rijdynamiek, de hoogste standaard in actieve veiligheid, en een zuinig verbruik.
De Dynamic Chassis Control controleert voortdurend het actuele rijgedrag (remmen, optrekken, draaien), evalueert het en reageert erop; afhankelijk van de ingestelde modus past hij de dempingskarakteristieken voor elk wiel afzonderlijk en onafhankelijk aan.
Voor maximaal rijplezier kan de Karoq worden uitgerust met Dynamic Chassis Control met Driving Mode Select. Daarmee biedt de auto verschillende rijmodi, die de stijfheid van de schokdempers samen met andere voertuiginstellingen beïnvloeden. De wagen omschakelen van een comfortabele, ontspannen stand naar een dynamische, sportieve stand is zo gemakkelijk als op een knop drukken.
De Dynamic Chassis Control controleert voortdurend het actuele rijgedrag (remmen, optrekken, draaien), evalueert het en reageert erop; afhankelijk van de ingestelde modus past hij de dempingskarakteristieken voor elk wiel afzonderlijk en onafhankelijk aan.
Deze functie geeft de Karoq een beter rijgedrag en meer wendbaarheid in bochten. De progressieve stuurinrichting verandert de verhouding afhankelijk van hoe ver het wiel gedraaid wordt.
De standaard bandenreparatieset kan naar keuze vervangen worden door:
› een volwaardig stalen of lichtmetalen reservewiel
› een ruimtebesparend stalen reservewiel
De Karoq heeft een vlakke kofferbakbodem zonder reservewielbak. Elk soort reservewiel aan boord maakt de bagageruimtevloer hoger.