Škoda Enyaq Coupé technologie
Rijmodi en verstelbaar onderstel
De Škoda Enyaq Coupé heeft standaard Driving Mode Select. Er zijn 5 of 6 rijmodi, afhankelijk van de versie. De versie met achterwielaandrijving biedt de volgende keuzemogelijkheden: Eco, Comfort, Normal, Sport en Individual. De vierwielaangedreven versie heeft ook een Traction-modus. De bestuurder kan met Driving Mode Select niet alleen de reactie van het voertuig op het gaspedaal regelen, maar ook het beschikbare koppel, de topsnelheid, het effect van de stuurbekrachtiging en de intensiteit van de airconditioning.
In combinatie met de optionele Dynamic Chassis Control (DCC) heeft de geselecteerde rijmodus ook invloed op de onderstelinstellingen. DCC evalueert onafgebroken de actuele rijsituatie en reageert erop door de schokdempers voor elk wiel afzonderlijk aan te passen.
Škoda Enyaq Coupé technologie
Progressieve stuurinrichting
De progressieve stuurinrichting combineert dynamische autobeheersing – zodat bestuurders de handen niet hoeven te verplaatsen op het stuurwiel – met een goede wendbaarheid (in stadsverkeer of bij het parkeren) bij een grotere stuurhoek.
Škoda Enyaq Coupé technologie
Vierwielaandrijving
Met zijn intelligente 4×4 is deze Škoda SUV op alles voorbereid. De Enyaq Coupé doet het geweldig op grind en onverharde wegen. De vierwielaandrijving heeft een tweede elektromotor op de vooras, die 80 kW en een maximumkoppel van 162 Nm levert om de voorwielen aan te drijven.
Škoda Enyaq Coupé technologie
Energieregeneratie en remmen
Regeneratief remmen is een proces waarbij de kinetische energie van het voertuig wordt omgezet in elektriciteit die vervolgens wordt opgeslagen in een hoogspanningsbatterij. Auto's met een verbrandingsmotor zetten de kinetische energie van de wrijving tussen remblokken en remschijven om in warmte, die op geen enkele manier wordt gebruikt en gewoon verdwijnt in de lucht. Regeneratief remmen maakt dus efficiënt gebruik van de energie en helpt het rijbereik van de Enyaq Coupé te vergroten door de batterij gedeeltelijk bij te laden terwijl de auto in beweging is.
Škoda Enyaq Coupé technologie
Kies de batterijgrootte die het best bij jou past
De batterijcellen zijn in de vloer verwerkt. Dit verlaagt het zwaartepunt van de auto, wat belangrijk is in de bochten, en geeft maximale ruimte aan de passagiers. Er zijn twee batterijcapaciteiten beschikbaar: 63 en 82 kWh. Deze capaciteiten vormen de basis voor de versienamen van het voertuig - 60, 85 en 85x - en hebben een directe invloed op zowel het vermogen als het rijbereik. Om de eisen die aan de batterijen worden gesteld zo laag mogelijk te houden hebben we voor de Enyaq Coupé een warmtepomp ontwikkeld, die zowel warmte als koelte kan leveren.
Škoda Enyaq Coupé technologie
Warmtepomp
De optionele warmtepomp van de Enyaq Coupé zorgt voor een aanzienlijke besparing op de elektriciteit die nodig is om het interieur te verwarmen en te koelen. Het systeem recycleert ook warmte afgegeven door de aandrijfbatterij en andere hoogspanningsonderdelen om het interieur op te warmen.
Škoda Enyaq Coupé technologie
Aerodynamica
De Enyaq Coupé is ontworpen met het oog op een grotere aerodynamische efficiëntie. Om het rijbereik te maximaliseren zijn er aan de auto verschillende aerodynamische verbeteringen aangebracht die bijdragen aan een indrukwekkende weerstandscoëfficiënt van 0,225. Deze omvatten de nieuwe voorkant met zijn Modern Solid-design, het ononderbroken lagere, effen oppervlak van de Tech-Deck Face, een naadloze overgang tussen de grille en de motorkap, geoptimaliseerde air curtains, een kleinere ruimte tussen de radiator en de voorbumper en nieuwe aerodynamisch geoptimaliseerde wielen.