Škoda Elroq technologie
Rijmodi en verstelbaar onderstel
Net als bij de andere Škoda-modellen is ook de Elroq bestelbaar met Driving Mode Select. Er zijn 5 of 6 rijmodi, afhankelijk van de versie. De versie met achterwielaandrijving biedt de volgende keuzemogelijkheden: Eco, Comfort, Normal, Sport en Individual. De vierwielaangedreven versie heeft ook een Traction-modus. De bestuurder kan met Driving Mode Select niet alleen de reactie van het voertuig op het gaspedaal regelen, maar ook het beschikbare koppel, de topsnelheid, het effect van de stuurbekrachtiging en de intensiteit van de airconditioning.
In combinatie met de optionele Dynamic Chassis Control (DCC) heeft de geselecteerde rijmodus ook invloed op de onderstelinstellingen. DCC evalueert onafgebroken de actuele rijsituatie en reageert erop door de schokdempers voor elk wiel afzonderlijk aan te passen.
Škoda Elroq technologie
Progressive steering
De progressieve stuurinrichting combineert dynamische autobeheersing – zodat bestuurders de handen niet hoeven te verplaatsen op het stuurwiel – met een goede wendbaarheid (in stadsverkeer of bij het parkeren) bij een grotere stuurhoek.
Škoda Elroq technologie
Vierwielaandrijving
Met zijn intelligente 4×4 is deze Škoda SUV op alles voorbereid. De Elroq is geweldig in het rijden op grind en onverharde wegen. De vierwielaandrijving heeft een tweede elektromotor op de vooras, die 80 kW en een maximumkoppel van 162 Nm levert om de voorwielen aan te drijven.
Škoda Elroq technologie
Energieregeneratie en remmen
Regeneratief remmen is een proces waarbij de kinetische energie van het voertuig wordt omgezet in elektriciteit die vervolgens wordt opgeslagen in een hoogspanningsbatterij. Auto's met een verbrandingsmotor zetten de kinetische energie van de wrijving tussen remblokken en remschijven om in warmte, die op geen enkele manier wordt gebruikt en gewoon verdwijnt in de lucht. Regeneratief remmen maakt dus efficiënt gebruik van energie en helpt het rijbereik van de Elroq te vergroten door de batterij gedeeltelijk bij te laden terwijl de auto in beweging is.
Škoda Elroq technologie
Warmtepomp
De optionele warmtepomp van de Elroq zorgt voor een aanzienlijke besparing op de elektriciteit die nodig is om het interieur te verwarmen en te koelen. Het systeem recycleert ook warmte afgegeven door de aandrijfbatterij en andere hoogspanningsonderdelen om het interieur op te warmen.
Škoda Elroq technologie
Aerodynamica
Om het rijbereik te maximaliseren zijn er verschillende aerodynamische verbeteringen aangebracht in de Elroq, die bijdragen aan een indrukwekkende weerstandscoëfficiënt van slechts 0,26. Die omvatten een radiator met actieve shutters om de luchtweerstand te verminderen wanneer er geen koeling nodig is, aerodynamisch geoptimaliseerde wielen voor een soepele luchtstroom rond de auto, luchtgordijnen om de luchtstroom rond de voorbumper te verbeteren en wervelende luchtstromen achter de wielen te minimaliseren en een volledig vlak onderstel om turbulente luchtstromen onder de auto te verminderen.