Buiten- en binnenafmetingen, bagageruimte.
De Škoda Elroq Sportline staat voor compromisloze veiligheid. Naast de bovenstaande veiligheidssystemen zijn ook de volgende functies standaard of als optie verkrijgbaar:
› Isofix-bevestigingspunten en Top Tether-ankers om kinderzitjes te bevestigen op de buitenste plaatsen van de tweede stoelenrij. Isofix is ook verkrijgbaar voor de voorste passagiersstoel.
› In tegenstelling tot een snelheidsregelaar, die een vaste snelheid aanhoudt, stelt de snelheidsbegrenzer de bestuurder in staat om zelf zijn snelheid te kiezen tot aan maar niet hoger dan de ingestelde waarde.
› ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij een noodstop of wanneer je remt op een gladde ondergrond.
› Door de remdruk te verhogen, helpt de hydraulische remassistent (HBA) de bestuurder bij een noodstop. Dat kan de remafstand gevoelig inkorten.
› EBD optimaliseert automatisch de remdruk en de totale rembalans en voorkomt dat de achterwielen te hard remmen.
› Het ASR-systeem helpt de bestuurder om soepel te vertrekken en te accelereren zonder dat de wielen doorslippen op een gladde ondergrond.
› EDL helpt de bestuurder bij het accelereren of het oprijden van een helling met beperkte grip onder een van de aangedreven wielen.
› TSA treedt in werking wanneer de wagen is uitgerust met een originele trekhaak met een eigen regeleenheid. Het systeem grijpt indien nodig in door een of meer wielen af te remmen en tegelijk het motorkoppel te beperken. Zo helpt het TSA-systeem de wagen en de aanhangwagen te stabiliseren.
› XDS+ assisteert de bestuurder in scherpe bochten en zorgt ervoor dat de wagen zich neutraal gedraagt in snel genomen bochten. De elektronische sturing simuleert eigenlijk de aanwezigheid van een sperdifferentieel om de tractie en rijdynamiek in de bochten te verbeteren. Hierdoor gaat de wagen zelfverzekerder en natuurlijker dan ooit door de bochten.
› De bandenspanningscontrole TPM+ houdt de bestuurder op elk moment op de hoogte van de bandenspanning.
› De optionele Hill-Hold Control helpt bestuurders om veilig te vertrekken op een helling. Het systeem wordt automatisch ingeschakeld op hellingen vanaf vijf graden en zorgt ervoor dat de wagen eenvoudig en veilig kan vertrekken zonder gebruik te maken van de handrem. Het systeem voorkomt dat de wagen achteruit bolt of stilvalt.
› Knipperende remlichten beperken het risico op kop-staartaanrijdingen, vooral wanneer de bestuurder een file nadert op de snelweg of wanneer hij of zij plots moet remmen voor een onverwacht obstakel.
De elektrische motor op de achteras kan worden aangevuld met een tweede elektrische motor op de vooras. Dit maakt van de Elroq een auto met vierwielaandrijving.
De 4×4-aandrijving verbruikt maar een beetje meer energie dan de achterwielaandrijving. Dit bijkomende stroomverbruik kan voornamelijk worden toegeschreven aan het extra gewicht van het voertuig door de extra voormotor. Deze vierwielaandrijving is energie-efficiënter dan de conventionele regeling met een centraal tussenasdifferentieel en cardankoppeling.
Vierwielaandrijving is alleen beschikbaar bij de grootste batterij (82 kWh).
Voor maximaal rijplezier is de Elroq uitgerust met Driving Mode Select. Daarmee biedt de auto verschillende rijmodi, die de stijfheid van de schokdempers en andere voertuiginstellingen beïnvloeden. Om de wagen om te schakelen van een comfortabele, ontspannen stand naar een dynamische, sportieve stand hoef je maar op een knop te drukken.
Regeneratief remmen is een proces waarbij de kinetische energie van het voertuig wordt omgezet in elektriciteit, die vervolgens wordt opgeslagen in de hoogspanningsbatterij. Het maakt dus efficiënt gebruik van energie en helpt het rijbereik van het elektrische voertuig te vergroten door de batterij onderweg gedeeltelijk op te laden.
Regeneratief remmen gebeurt in diverse rijsituaties en heeft verschillende modi die op elk moment kunnen worden gewijzigd. De intensiteit van de regeneratieve remkracht kan handmatig door de bestuurder worden ingesteld, of automatisch door de aandrijfeenheid van de auto.
Deze functie geeft de Elroq een beter rijgedrag en meer wendbaarheid in de bochten. De progressieve stuurinrichting verandert de verhouding, afhankelijk van hoe ver het wiel gedraaid wordt.