Terug naar de hoofdpagina
Technische specificaties van de Scala

Alle details die je zocht

Afmetingen

Buiten- en binnenafmetingen, bagageruimte.

Veiligheid

Veiligheidssystemen

De Škoda Scala staat voor compromisloze veiligheid. Naast de bovenstaande veiligheidssystemen zijn ook de volgende functies standaard of als optie verkrijgbaar:

Isofix-bevestigingspunten en Top Tether ankers om kinderzitjes te bevestigen op de buitenste plaatsen van de tweede stoelenrij. Isofix is ook verkrijgbaar voor de voorste passagiersstoel.
› In tegenstelling tot een snelheidsregelaar, die een vaste snelheid aanhoudt, stelt de snelheidsbegrenzer de bestuurder in staat om zelf zijn snelheid te kiezen tot aan, maar niet hoger dan de ingestelde waarde.
ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij noodstops of wanneer je remt op een gladde ondergrond.
› Door de remdruk te verhogen, helpt de remassistent HBA de bestuurder bij noodstops. Dat kan de remafstand gevoelig inkorten.
EBD optimaliseert automatisch de remdruk en de totale rembalans en voorkomt dat de achterwielen te hard remmen.
MSR voorkomt dat de aangedreven wielen blokkeren wanneer de bestuurder vertraagt op een glad oppervlak.
› Het ASR-systeem helpt de bestuurder om soepel te vertrekken en te accelereren zonder dat de wielen doorslippen op een gladde ondergrond.
EDL helpt de bestuurder bij acceleraties of het oprijden van hellingen met beperkte grip onder een van de aangedreven wielen.
TSA treedt in werking wanneer de wagen is uitgerust met een originele trekhaak met een eigen regeleenheid. Het systeem grijpt indien nodig in door een of meer wielen af te remmen en tegelijk het motorkoppel te beperken. Zo helpt het TSA-systeem de wagen en de aanhangwagen te stabiliseren.
XDS+ assisteert de bestuurder in scherpe bochten en zorgt ervoor dat de wagen zich neutraal gedraagt in snel genomen bochten. De elektronische sturing simuleert eigenlijk de aanwezigheid van een sperdifferentieel om de tractie en rijdynamiek te verbeteren in de bochten. De wagen gaat dus zelfverzekerder en natuurlijker dan ooit door de bochten.
› De bandenspanningscontrole TPM+ informeert de bestuurder op elk moment over de bandenspanning.
› De optionele Hill-Hold Control helpt bestuurders om veilig te vertrekken op een helling. Het systeem wordt automatisch ingeschakeld op hellingen vanaf vijf graden en zorgt ervoor dat de wagen eenvoudig en veilig kan vertrekken zonder gebruik te maken van de handrem. Het systeem voorkomt dat de wagen achteruit bolt of stilvalt.
› Knipperende remlichten beperken het risico op kop-staartaanrijdingen, vooral wanneer de bestuurder files op de snelweg nadert of wanneer hij of zij plots moet remmen voor een onverwacht obstakel.

Rijden en sturen

Sport Chassis Control met Driving Mode Select

Voor maximaal rijplezier kan de Scala worden uitgerust met Sport Chassis Control met Driving Mode Select.

Sport Chassis Control, een systeem van regelbare schokdempers, is bedoeld voor klanten die de standaardafstelling van het onderstel willen vervangen door sportieve schokdempers om het rijgedrag te verbeteren en in bepaalde omstandigheden voor een dynamischere rijstijl te kunnen opteren. Sport Chassis Control wordt steeds geleverd met Driving Mode Select, dat je de mogelijkheid biedt om een sportieve afstelling te kiezen voor het onderstel.

De normale modus leent zich perfect voor dagelijkse omstandigheden, slechte wegen en lange ritten. De sportieve modus past de schokdemping aan zodat de schokdempers de banden zoveel mogelijk aan het asfalt doen kleven. Deze stijvere afstelling komt de responsiviteit van de Scala bij een dynamische rijstijl ten goede en komt perfect tot haar recht op goede wegen.