VOORJAARCHECK-UP

Wanneer de winter eindelijk achter de rug is, vervangt u uiteraard uw winterbanden door zomerexemplaren. En klaar is kees ... toch? Om écht veilig de weg op te gaan, controleert u best ook een aantal andere zaken.

Tegenwoordig meldt elke wagen het kleinste probleem. Zo waarschuwen ze u als uw bandenspanning daalt zodat u dit zelf kunt verhelpen. Professionele servicecentra voeren dan weer regelmatig alle nodige controles uit tijdens uw garantie-inspecties. Wij geven u een paar “to do’s” mee, die u bij het verschijnen van de zon kunt uitvoeren, zoals het een goede chauffeur betaamt.

Werkingsvloeistoffen
Werkingsvloeistoffen

Werkingsvloeistoffen

Elke bestuurder moet goed in de gaten houden of zijn wagen genoeg motorolie, koelvloeistof en remvloeistof heeft. Hoewel indicatoren in moderne wagens een gebrek aan deze vloeistoffen aangeven, is voorkomen nog steeds beter dan genezen. Het volstaat om de vloeistofniveaus af en toe na te kijken. Iedereen kan dit zelf doen en ook de garage controleert het tijdens de periodieke controles.

Batterij
Batterij

Batterij

Gewoon kijken volstaat niet om te weten te komen in welke staat een batterij is. En niet veel mensen hebben thuis een speciale batterijtester. Het is dan ook aangeraden om in uw garage de batterij te laten controleren aan de hand van een belastingstest. Zo weet u meteen of u de batterij opnieuw moet opladen of vervangen, éénmaal de winter voorbij is. “De gemiddelde levensduur van moderne batterijen bedraagt vijf tot zes jaar, al hangt veel af van de omstandigheden waarin de batterij gebruikt wordt natuurlijk. De belastingstest is een betrouwbare manier om de staat van uw batterij te bepalen, zodat u erop kunt rekenen dat uw motor elke ochtend opnieuw meteen start”, zegt Tomáš Procházka.

Lichten
Lichten

Lichten

Elke bestuurder merkt meteen wanneer er een lampje gesprongen is, maar een koplampcontrole is meer dan een kwestie van al dan niet werken. Zien en gezien worden is de gouden verkeersveiligheidsregel weet ook Tomáš Procházka. “De diagnosesoftware die gebruikt wordt door professionele servicecentra controleert of de koplamp de lichtbundel in de juiste richting en over de juiste afstand stuurt en ook of hij tegenliggers niet verblindt.”

Ruitenwissers en -sproeiers
Ruitenwissers en -sproeiers

Ruitenwissers en -sproeiers

Nog een auto-onderdeel dat velen onder ons over het hoofd zien tot er een probleem opduikt. De schommelende wintertemperaturen kunnen kleine barstjes in de rubberen ruitenwissserbladen veroorzaken. En ook de ruitenwissers aanzetten op een bevroren voorruit kan de gripprecisie aantasten. Zorg er dus voor dat je deze onderdelen zeker en vast controleert en –indien nodig- vervangt.

Airconditioning
Airconditioning

Airconditioning

Experts raden aan om het airconditioningsysteem te controleren op lekken en functionaliteit, het schoon te maken en - indien nodig - het koelingsmiddel bij te vullen. “Normaliter raden we aan om de airconditioning minstens een keer per jaar na te kijken, bij voorkeur tijdens een periodiek onderhoud”, zegt Tomáš Procházka, Service Centre Manager bij ŠKODA Auto Jarov. “Geen jaarlijks onderhoud in het vooruitzicht? Dan kan je de airconditioning best in de loop van het voorjaar laten nakijken. Veel mensen gebruiken de airconditioning immers niet in de winter, waardoor het een tijdje kan duren voor eventuele problemen naar boven komen.”

Diagnose
Diagnose

Diagnose

Moderne wagens melden alle grote problemen met rode en amberkleurige indicatoren. Als u uw auto naar de garage brengt voor onderhoud, kunt u de garagehouder gerust vragen om een foutlog af te drukken. Zo beschikt u over belangrijke informatie omtrent de staat van uw wagen-en vooral over informatie die u thuis niet zelf kunt controleren.

Autokeuring
Autokeuring

Autokeuring

Net zoals de aanwezigheid van een EHBO-kit, controleert een bekwaam servicecenter tijdens het periodiek onderhoud of uw wagen voldoet aan de criteria voor de autokeuring. Moet uw wagen binnenkort gekeurd worden? Geef dat dan zeker mee aan de garagehouder. Wees zeker op tijd om je wagen voor te rijden voor de autokeuring.

EHBO-kit
EHBO-kit

EHBO-kit

Als de politie u tegenhoudt, controleren de agenten niet alleen of u een veiligheidsvestje hebt. Wat u ook verplicht aan boord dient te hebben, is een EHBO-kit. Houd er bovendien rekening mee dat deze kits beperkt houdbaar zijn. De boetes voor een verlopen EHBO-kit variëren van markt tot markt. In Tsjechië bijvoorbeeld betaalt u tot CZK 2.000 (EUR 80). Speel dus op veilig en vergeet tijdens de grote voorjaarcheck-up niet om ook de vervaldatum van uw EHBO-kit te controleren.

Banden
Banden

Banden

Hoewel alle bestuurders regelmatig hun banden zouden moeten controleren, is de bandenwissel in de lente de gelegenheid bij uitstek om de spanning en de loopvlakdiepte van alle banden na te kijken, inclusief die van het reservewiel. Volgens de Tsjechische wet moet de minimale loopvlakdiepte zowel voor zomer- als voor winterbanden 1,6 mm bedragen. We raden aan om de diepte op meerdere punten op de band te controleren. Is die diepte niet overal dezelfde, dan hebt u mogelijk een probleem met de alignering.

Remmen en onderstel
Remmen en onderstel

Remmen en onderstel

De remmen en het onderstel moeten gecontroleerd worden door een erkend servicecenter tijdens elk periodiek onderhoud. Na de winter kunnen de remmen echter verstopt zitten met onzuiverheden die ze hebben opgepikt van de bestrooide wegen. Ook het onderstel kan te lijden hebben gehad onder het zand en het agressieve strooizout. “Kleine wrijvingen die typisch zijn voor de winter kunnen er uiteindelijk voor zorgen dat het koetswerk gaat roesten”, zegt Tomáš Procházka. “Er vroeg bij zijn is dus de boodschap.”

De meeste mensen zijn al overtuigd van de voordelen van een periodiek onderhoud. Maar wat met speciale controles in de lente of net voor de winter? Hebben die dan nog zin?

Auto’s zijn eigenlijk net als mensen: hoe beter we voor hen zorgen, hoe beter ze presteren. De nodige aandacht loont, ook in de lente en herfst wanneer we onze wagens moeten voorbereiden op de periodes waarin ze het het hardst te verduren krijgen, namelijk de winter en de zomer. Het zijn twee seizoenen met elk hun eigen specifieke vereisten. Die overslaan of vergeten kan tot problemen leiden voor de wagen en dus ook voor de eigenaar ...

Wat zou volgens u elke wagenbezitter moeten doen na de winter, naast de overschakeling van winter- naar zomerbanden?

De banden staan uiteraard bovenaan de prioriteitenlijst. De spaarzame bestuurders onder ons overwegen misschien om oude winterbanden in de zomer verder te gebruiken en volgende winter nieuwe te kopen. Dat is echter geen goed idee en wel om de volgende drie redenen. Ten eerste vervuilen de afgescheiden micropartikels van de winterbanden de lucht. Deze scheiden zich af omdat de banden niet bedoeld zijn voor hogere temperaturen. De banden gedragen zich anders tijdens noodmanoeuvres omdat ze een beetje “driften”. Tot slot hebben ze een langere remafstand. Niet verwonderlijk dus dat je in Italië bijvoorbeeld een hoge boete kunt krijgen om in de zomer met winterbanden te rijden.

Volgend punt om te controleren (of vervangen): alle werkingsvloeistoffen, zoals de sproeivloeistof en de remvloeistof. Ten tweede moet men de staat van de batterij controleren.

Die krijgt het onder de hoge zomertemperaturen immers zwaarder te verduren dan in de winter. Statistieken van ÚAMK tonen aan dat de meeste gevallen van wegbijstand te maken hebben met een lege batterij, zonder brandstof vallen en gelijkaardige kleinere problemen.Tot slot controleren niet veel mensen thuis hun remmen. En toch kunnen net die na de winter beschadigd zijn. Ga daarom met uw wagen op onderhoud en laat de remmen nakijken, evenals de ophanging en alignering van de wielen, de airconditioning, ... Wat we wel zelf kunnen doen? De bandenspanning controleren en het volledige koetswerk en onderstel schoonmaken.

Wat onderschatten bestuurders het meest bij het routinegebruik van hun wagen: de dingen die ze zelf kunnen doen of de dingen die ze aan een servicecenter toevertrouwen?

Over het algemeen loopt het tijdperk van de “thuiszorg” op zijn einde. Enerzijds omdat we tijd willen besparen, maar anderzijds ook omdat onze auto’s gewoon te “slim” geworden zijn. Daarom laten we de meeste zaken best aan een servicecenter over.s Wij zorgen er zelf voor dat onze wagen een aangename plek is om te vertoeven, door hem grondig schoon te maken en door er de onbenodigdheden uit te halen. Vergeet niet dat we in ons leven gemiddeld meer dan twee jaar in de auto doorbrengen. Reden te meer om ervoor te zorgen dat we deze tijd in alle veiligheid en comfort kunnen spenderen.

Andere vragen ?