ŠKODA SUPERB iV

ŠKODA start productie van SUPERB iV in Kvasiny-fabriek

ŠKODA start productie van SUPERB iV in Kvasiny-fabriek

17. 9. 2019

SUPERB iV plug-in hybride is het eerste geëlektrificeerde productiemodel van ŠKODA. Nieuwe plug-in hybride modellen worden gemaakt op dezelfde productielijn als modellen met een conventionele aandrijflijn.

Vandaag is de eerste SUPERB iV van de band gerold in de ŠKODA AUTO Kvasiny-fabriek. Autoconstructeur ŠKODA heeft de site ingrijpend aangepast voor de bouw van het eerste geëlektrificeerde productiemodel in de geschiedenis van het bedrijf met een investering van zo’n 12 miljoen euro in renovatiewerken. De nieuwe ŠKODA SUPERB iV plug-in hybride wordt exclusief gebouwd in Kvasiny, waar hij op dezelfde lijn wordt geproduceerd als de SUPERB-versies met enkel een verbrandingsmotor.

Michael Oeljeklaus, ŠKODA AUTO-directielid voor Productie en Logistiek, zei: "De start van de massaproductie van de ŠKODA SUPERB iV betekent een enorme stap naar de toekomst. De voorbije maanden hebben we heel grondig de nodige voorbereidingen getroffen om onze eerste plug-in hybride te kunnen bouwen in de Kvasiny-fabriek. Vandaag is dus het resultaat van een knappe collectieve inspanning".

ŠKODA AUTO investeert zo’n 12 miljoen euro in de voorbereiding van de fabriek in Kvasiny voor de specifieke vereisten die gepaard gaan met de bouw van het eerste geëlektrificeerde productiemodel van ŠKODA. Zo zijn bijvoorbeeld de koetswerkproductie en de assemblagehal aangepast (zie infografiek). Dankzij deze renovatiewerken kan de SUPERB iV plug-in hybride op dezelfde productielijn worden gemaakt als modellen met een conventionele verbrandingsmotor. Omdat de twee aandrijfversies verschillende vloerplaten hebben, moest een deel van het materieel in de koetswerkafdeling worden aangepast of nieuw geïnstalleerd.

De hal die wordt gebruikt voor de kwaliteitscontrole is volledig heringedeeld. Werkplaatsen moesten als onderdeel van het productieproces worden herschikt voor de productie en de ingebruikname van de voertuigen. ŠKODA AUTO installeerde bovendien binnen de productielijn een extra container voor chassisframes en een manipulator voor hoogspanningsbatterijen en 12-voltaccu’s.

Daarnaast koos ŠKODA AUTO voor de weg vooruit door het personeel opleidingen te geven rond elektromobiliteit. Voor dat doeleinde heeft de autoconstructeur in Kvasiny een nieuw trainingscentrum gebouwd. Sindsdien hebben al bijna 5.500 personeelsleden daar hun opleiding voltooid.

De vooravond van een nieuw tijdperk: de SUPERB iV plug-in hybride

In de SUPERB iV ontwikkelen een 1.4 TSI-benzinemotor en een elektromotor een gecombineerd vermogen van 160 kW (218 pk). Het puur elektrische rijbereik is tot 56 kilometer in de WLTP-cyclus; in combinatie met de benzinemotor kan tot 930 kilometer worden afgelegd. Deze nieuwe aandrijflijn is verkrijgbaar met de uitrustingsniveaus Ambition en Style, maar ook in de SUPERB SPORTLINE en de SUPERB L&K. De ŠKODA SUPERB iV en het nieuwe submerk iV voor elektromobiliteit hebben in mei 2019 hun wereldpremière gevierd in de Slowaakse hoofdstad Bratislava. De marktintroductie is gepland voor het begin van 2020.

De gemoderniseerde ŠKODA SUPERB loopt sinds juli 2019 van de band in de ŠKODA AUTO-fabriek van Kvasiny. Naast het vlaggenschip van het merk lopen ook de SUV’s KAROQ en KODIAQ daar van de band. In 2018 werden zijn in de Kvasiny-fabriek voor het eerst meer dan 300.000 auto’s gebouwd op één jaar tijd. De autobouwer stelt zo’n 9.000 mensen te werk in de ultramoderne productiefaciliteit.

Recentste nieuwsberichten

Alle nieuwsberichten