Cycling

Samenwerking tussen ŠKODA en Lotto-Soudal loopt gesmeerd

Samenwerking tussen ŠKODA en Lotto-Soudal loopt gesmeerd

13. 3. 2020

Als bevoorrecht partner van wielerploeg Lotto-Soudal, is ŠKODA op tal van wedstrijden van de partij met speciaal aangepaste SUPERB Combi’s. Deze auto’s worden tijdens de ritten zwaar op de proef gesteld!

Frederik Moons, mecanicien bij Lotto-Soudal, is al sinds zijn jeugd gepassioneerd door technologie op 2 en op 4 wielen. Hij werd geboren in een gezin waar fietsen een religie was en daarom lag het voor de hand dat deze dertiger carrière zou maken in een wielerploeg. Hij werkt inmiddels 12 jaar voor Lotto- Soudal en is technisch zeer onderlegd want hij kan een fiets afstellen met zijn ogen toe. Sinds enkele jaren is hij ook verantwoordelijk voor de goede werking van de voertuigen die het team gebruikt, en dat zijn uiteraard ŠKODA’s omdat het merk hoofdsponsor is. “We beschikken momenteel over 17 SUPERB’s waarvan 14 exemplaren zijn afgewerkt in de kleuren van het team. John Lelangue, onze General Manager, rijdt met een KODIAQ”, stelt hij.

Specifieke voorbereiding

Om grote afstanden te kunnen overbruggen zonder te tanken, zijn alle ŠKODA’s van Lotto-Soudal uitgerust met een 2.0 TDI motor in combinatie met een DSG automaat. “Tijdens de wedstrijden moeten we ons op tal van zaken concentreren en daarom is een automaat onontbeerlijk.” Het team Lotto-Soudal neemt ook deel aan het ultieme kampioenschap binnen het professionele wielrennen, de World Tour. “Daarvoor moeten we ons met de ŠKODA’s naar alle uithoeken van Europa verplaatsen: we wisselen om de twee jaar van wagen en dan hebben ze gemiddeld 140.000 km op de teller.” Om aan alle wedstrijden te kunnen deelnemen, worden de SUPERB-modellen van Lotto-Soudal aangepast bij een Belgische specialist: “de basisarchitectuur blijft uiteraard behouden, maar de wagens worden uitgerust met een stalen carterbescherming, een noodzakelijk accessoire voor een wedstrijd zoals Parijs-Roubaix waar vaak over slechte kasseistroken wordt gereden. Op het dak komt een groot imperiaal waarop 8 fietsen, twee achterwielen en één voorwiel passen.”

Communicatie is cruciaal

Op het dak van de SUPERB worden bovendien twee antennes geplaatst die voor de verschillende communicatiemiddelen van de wielerteams worden gebruikt. “We hebben drie verschillende systemen aan boord”, weet Frederik. Via het eerste luisteren we naar de wedstrijdradio zodat de koersdirecteur ons tijdens de wedstrijd kan verwittigen voor mogelijke gevaren of aanpassingen aan de route. Via het tweede systeem kan de directeur die in de wagen zit communiceren met de renners (die dragen allemaal een oortje) waarvoor hij verantwoordelijk is. Het derde systeem geeft ons de mogelijkheid om met de verschillende volgwagens binnen het team te communiceren.

Ruimte te over

Achterin de ŠKODA kijkt de mecanicien naar een scherm dat verbonden is met een televisietuner zodat hij de wedstrijd rechtstreeks kan volgen. Op die manier kan hij zich voorbereiden en het juiste gereedschap klaarleggen wanneer een renner met een mechanisch probleem kampt. “Alle technici zijn dol op de SUPERB Combi. Dankzij de royale beenruimte kunnen we ons achteraan perfect installeren. Bovendien is de koffer enorm zodat we moeiteloos de verschillende outfits voor de renners, de vervanghelmen, de frigo met gekoelde bidons voor de bevoorrading en uiteraard ons gereedschap kunnen meenemen”.

Stress loert om de hoek

Tijdens de World Tour wedstrijden worden de renners danig op de proef gesteld en hetzelfde geldt voor de teams die hen en de ŠKODA’s volgen. “De routes die worden gebruikt, zijn vaak in slechte staat en het is steeds klimmen en dalen. Ook de SUPERB krijgt het zwaar te verduren, maar hij verteert één en ander zonder verpinken. De wagen blijft onder alle gebruiksomstandigheden erg comfortabel”. Wanneer we Frederik vragen of er vaak ongevallen gebeuren, antwoordt hij formeel: “Er is veel stress in de auto, want de drie inzittenden moeten heel veel parameters in de gaten houden. Gelukkig kennen de directeurs aan het stuur het parcours en de obstakels die men moet vermijden. Soms denk ik bij mezelf dat het een mirakel is dat het nagenoeg altijd goed komt!”

Geen rustpauze in het tussenseizoen

Het tussenseizoen is overigens geen rustpauze voor professionele wielrenners. Hoewel ze in deze periode wel vakantie nemen, staat er steevast fysieke activiteit op het programma.

“Het tussenseizoen varieert al naargelang de renner en het programma dat die moet afwerken”, weet John Lelangue, General Manager van het team Lotto-Soudal. Na de laatste wedstrijd van seizoen 2019 stoppen ze gedurende 2 tot 4 weken met fietsen, maar ze blijven wel trainen. Er is geen sprake van op de lauweren te rusten!” De 28 renners van het team die aan de World Tour deelnemen, worden getraind in functie van hun persoonlijke objectieven. Ze leveren allen hun bijdrage aan de groep op basis van hun competenties. Zo wordt er een onderscheid gemaakt tussen renners die deelnemen aan de klassiekers (Luik-Bastenaken- Luik, Milaan-San Remo, enz.) en zij die worden ingezet voor de grote rondes zoals de Tour de France of de Italiaanse Giro. Ongeacht hun specialiteit, gaan ze in december op trainingskamp bij tennislegende Rafael Nadal op Mallorca.

Training op maat

Tijdens deze twee weken kan elke deelnemer zich perfect voorbereiden op seizoen 2020: “De basistraining gebeurt in groep en vervolgens kan iedereen aan specifieke punten werken. We hebben immers verschillende types renners (sprinters, helpers, klimmers, ...) waarvoor we telkens een specifieke training hebben ontwikkeld. We hebben van deze stage ook gebruik gemaakt om technieken voor tijdrijden verder te verfijnen. Er wordt niets aan het toeval overgelaten.” Het Lotto-Soudal team telt 70 medewerkers waaronder jonge renners zoals Steff Crass, Kobe Goossens of Rasmus Byriel Iversen om er enkele bij naam te noemen. Er zijn ook ervaren kampioenen en dan denken we bijvoorbeeld aan Philippe Gilbert of Thomas de Gendt. De teams zijn op verschillende fronten aanwezig zoals de World Tour en er is ook een vrouwenploeg en een belofteteam met renners tussen 15 en 23 jaar.

Recentste nieuwsberichten

Alle nieuwsberichten