Cycling

De reddende engel in de Tour: de ŠKODA SUPERB COMBI van Mavic

De reddende engel in de Tour: de ŠKODA SUPERB COMBI van Mavic

17. 7. 2019

Het is de nachtmerrie van elke renner: materiaalpech op een cruciaal moment in de etappe … en geen ploegwagen in de buurt. Gelukkig is er dan nog de neutrale assistentiewagen van Mavic, die alle renners in nood depanneert.

Even terug naar de eerste etappe van deze Tour, van en naar Brussel. Luke Rowe van Team INEOS rijdt lek. Er is geen sportdirecteur in de buurt, maar gelukkig wel een ŠKODA SUPERB COMBI van Mavic. In de laatste kilometer is er een grote valpartij in het peloton en moeten veel renners tegelijkertijd geholpen worden. Het zijn maar twee situaties waarin de neutrale assistentiewagen van Mavic zijn nut bewijst.

In een normale rit rijden één motor en drie auto’s van Mavic mee. Twee auto’s rijden voorin, de derde volgt achteraan. Tijdens de ploegentijdrit in Brussel (de tweede etappe) was echter maar één Mavic-auto aanwezig aangezien de ploegwagens in zo’n atypische rit normaliter geen probleem hebben om dicht bij hun renners te blijven.

Wat is Mavic?

De geel-zwarte auto’s van Mavic zijn al lang een vaste waarde in het Tourpeloton. Ze rijden sinds de jaren zeventig mee in de Ronde van Frankrijk en sinds 2004 met ŠKODA. Mavic is van oorsprong een Frans bedrijf en staat voor Manufacture d'Articles Vélocipédiques Idoux et Chanel, genoemd naar de oprichters Charles Idoux en Lucien Chanel. Sinds dit jaar is Mavic onderdeel van de Amerikaanse groep Regent. Mavic produceert fietsonderdelen zoals wielen, banden en helmen. Niet alleen voor het wegwielrennen trouwens, want ook op de piste of een mountainbikeparcours duikt Mavic courant op.

Groot contrast

Door hun geel-zwarte koetswerk vallen de ŠKODA SUPERB COMBI’s van Mavic meteen op. Die kleurstelling is niet lukraak gekozen. Bruno Gormand, de toenmalige topman van Mavic, vroeg aan een cameraman wat het sterkste kleurcontrast is op een televisiescherm. Een gele achtergrond met zwarte letters dus.

Naast deze opvallende kleurstelling, zijn er nog enkele zaken specifiek aan de ŠKODA SUPERB COMBI’s van Mavic. De auto’s krijgen het (net als de renners …) weleens hard te verduren tijdens de wedstrijd. Daarom is er een extra beschermplaat aan de bodem voorzien. Onderweg moeten de Mavic-pechverhelpers via een ingebouwde radio kunnen communiceren met elkaar. Ze ontvangen ook Radio Tour, het communicatiekanaal van de koersdirectie naar de volgwagens.

Direct klaar

Tot slot heeft elke Mavic-wagen uiteraard heel wat onderdelen mee om de renners te kunnen helpen. Tijdens de rit zit de mecanicien op de ruime achterbank van de ŠKODA SUPERB COMBI met naast zich een uitgebreide toolkit. Zo staat het team van Mavic onmiddellijk klaar wanneer een renner geholpen moet worden, wat heel het peloton sterk apprecieert.

Recentste nieuwsberichten

Alle nieuwsberichten