ŠKODA VISION RS

Met de ŠKODA VISION RS koppelt het Tsjechische merk zijn sportieve traditie aan een duurzame toekomst. Op het Autosalon van Parijs in oktober 2018 blikt de opvallende conceptstudie met haar dynamische designtaal en efficiënte oplaadbare hybrideaandrijving voor het eerst vooruit op de volgende fase in de evolutie van ŠKODA's sportieve RS-versies en het design van een toekomstig compact model. ŠKODA getuigt ook van een uitzonderlijk milieubewustzijn dankzij het gebruik van duurzaam geproduceerde plantaardige materialen.

SPORTIEF, VAN BUITEN NAAR BINNEN TOE

Scherpe lijnen. Vloeiende oppervlakken. Krachtige randen. De Vision RS laat geen twijfel bestaan over de racegenen die hij ontleent aan ŠKODA’s 117-jarige autosportgeschiedenis. Elk koetswerkdetail, zoals de fijne koplampen, de achterdiffuser en de dakspoiler, draagt bij tot de pijlsnelle acceleraties van de auto.

Het sportieve DNA van de Vision RS krijgt een futuristische toets in het interieur, waar koolstofvezel domineert. Het spaceframe-design, de schijnbaar zwevende stoelen en de details in geslepen kristal maken de race-intenties van deze wagen onmiddellijk duidelijk.

Glanzende witte lak en koolstof voor opvallende contrasten:
De Xirallic-lak met sprankelend kristaleffect geeft de witte afwerking van de ŠKODA VISION RS een subtiele blauwe glans. Organische componenten in de lak weerkaatsen de warmte en beperken zo de temperatuur in de wagen. Diverse koetswerkelementen in zwarte koolstofvezel zorgen voor een opvallend contrast met de witte lak. Dit hoogtechnologische materiaal, dat op grote schaal in de autosport wordt gebruikt, komt terug in het radiatorrooster, de voor- en achterspoilers, de buitenspiegels, de zijdrempels, de luchtinlaten en -uitlaten en de diffuser achteraan.

Plantaardige materialen, duurzame productie en speciale bekledingen:
Een carbonstof, gemaakt van 100% gerecycleerde polyesterdraad, wordt gebruikt voor het bovenste deel van de zwevende stoelen in Alcantara®. De zijsteunen zijn bovendien getooid met typische Tsjechische vlagjes om de honderdste verjaardag van de oprichting van Tsjecho-Slowakije te vieren. Nog een voorbeeld van duurzaamheid zijn de vloermatten in Piñatex-stof, verweven met carbon. Dit uiterst performante materiaal gebruikt vezels uit de bladeren van ananasbomen. Het sportstuur heeft een opvallende middenmarkering – vergelijkbaar met die van racesturen – en een centraal deel met dezelfde typische afwerking met minuscule driehoekjes die ook in de rest van het interieur wordt gebruikt en die het DNA van ŠKODA overbrengt naar de volgende modellen van het merk.

EEN KRACHTIGE TOEKOMST

De ŠKODA VISION RS met oplaadbare hybrideaandrijving paart de 110 kW (150 pk) sterke 1.5 TSI-motor aan een elektromotor met 75 kW (102 pk). Samen leveren ze een systeemvermogen van 180 kW (245 pk), ruim voldoende om de concept-car in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en in 8,9 seconden te laten hernemen van 80 tot 120 km/u. Over de hele homologatiecyclus stoot de compacte atleet slechts 33 gram CO2 per kilometer uit.

Op batterijvermogen alleen kan het model een afstand tot 70 kilometer afleggen, zodat hij in de lokale omgeving emissievrij kan rijden. De lithium-ionbatterij met een capaciteit van 13 kWh kan in 2,5 uur tijd met een kabel worden opgeladen aan een laadstation. Bij wijze van alternatief kan de ŠKODA VISION RS ook worden opgeladen aan een gewoon huishoudstopcontact of door energie te recupereren tijdens het rijden.

Zelfs de ruwe schetsen tonen aan dat deze wagen voor een groot deel rond aerodynamica draait. De neus werd nauwkeurig uitgewerkt. Met zijn fijne koplampen oogt hij erg dynamisch. De achterkant wordt dan weer gedomineerd door een diffuser en een aerodynamisch geoptimaliseerde dakspoiler. De ŠKODA VISION RS is 4.356 millimeter lang en 1.810 millimeter breed, voor een hoogte van nauwelijks 1.431 millimeter en een wielbasis van 2.650 millimeter.

Met al zijn duidelijke verwijzingen naar de autosport geeft deze wagen alvast een voorsmaakje van de volgende designfase van de prestatiegerichte RS-modellen en bouwt hij voort op de 117-jarige autosporttraditie van het merk. De lettercombinatie RS werd voor het eerst gebruikt in 1974, voor de toenmalige rallywagens 180 RS en 200 RS. Met de succesvolle 130 RS vergaarde ze wereldfaam. Sinds 2000 wordt ze gebruikt om de prestatiegerichte versies van diverse ŠKODA-modellen aan te duiden.

Het verlengde instrumentenbord met elementen in koolstofvezel verwijst terug naar de symmetrische contouren van het radiatorrooster. De sierinleg van de VISION RS bestaat uit handgemaakt en speciaal geslepen kristal van de Tsjechische glasfabrikant Lasvit. Het instrumentenbord kreeg unieke animaties in RS-stijl en wordt verlicht met lichteffecten die interageren met het aanraakscherm van het infotainmentsysteem.

De middenconsole van de VISION RS werd ontworpen als een spaceframe met geïntegreerde ‘shift-by-wire’-bediening voor de DSG-versnellingsbak en is volledig uit koolstofvezel gemaakt. Dit hoogtechnologische materiaal, dat ook terugkomt op de sierelementen, de deurpanelen en de stoelen, legt rechtstreeks de link met de wereld van de autosport. De speciale lusvormige deurgrepen doen denken aan die van racewagens en de opbergvakken met elastische rubberbanden zijn ‘simply clever’. De ŠKODA VISION RS verenigt zijn sportieve uitstraling bovendien met een bijzondere aandacht voor duurzaamheid. Zo bestaat de koolstofvezel volledig uit gerecycleerd polyester, terwijl de stoelbekleding is gemaakt van plantaardig Alcantara.

BACK TO THE FUTURE

De ŠKODA Vision RS blikt vooruit op een nieuwe generatie compacte modellen van het merk. Terwijl ze de auto vormgaven, putten de ontwerpers uit de rijke autosportgeschiedenis van ŠKODA. Kijk zelf hoe de traditie de toekomst vormgaf.

De thuisbasis van ŠKODA Design is een villa uit 1890, gebouwd op de oevers van de rivier Jizera in de regio Česana van Mladá Boleslav. Ze maakt deel uit van het geavanceerde en zwaar bewaakte ŠKODA AUTO Technology Centre, dat in 2008 naar Česana verhuisde en in 2015 opnieuw werd gemoderniseerd. Hier komen futuristische technologieën en traditie samen in een idyllische omgeving, om een heel bijzondere sfeer te genereren, die sterk bijdraagt tot creatief werk. En het is hier dat hoofdontwerper Oliver Stefani, samen met 150 werknemers uit 26 landen ŠKODA’s designtaal voor de toekomst uitwerkt. De villa was ooit privé-eigendom van stoffenfabrikant Franz Hiller. In de negentiende eeuw waren hier eerst fabrieken voor de productie van stoffen gevestigd. De onderdelenproductie voor ŠKODA-voertuigen werd hier halfweg de twintigste eeuw ondergebracht.

Met bedreven bewegingen en inspiratie van de historische rallywagen ŠKODA 130 RS schetst een ontwerper op de binnenplaats een atletische compacte wagen op een tablet, met nauwkeurige, vloeiende lijnen en opvallende contouren – de ŠKODA VISION RS.

De tweede video nodigt de kijker uit in de studio in de Tsjechische hoofdstad, niet ver van het Kasteel van Praag, de Charles-brug, Dancing House en het Paleis van Žofín. De eerste ontwerpen voor de toekomstige ŠKODA-modellen worden niet alleen getekend in de designstudio in Česana / Mladá Boleslav, maar ook in de inspirerende omgeving en sfeer van een Praags art-nouveaugebouw in Masarykovo nábřeží.

Een ŠKODA-designer schetst vingervlug een sportief en luchtig interieur met schijnbaar zwevende stoelen, koolstofvezel en kristalglas, met opvallende lichteffecten en stilistische verwijzingen naar de autosport. De ŠKODA VISION RS is glanzend wit om zijn schone aandrijftechnologie en duurzame materiaalkeuze te benadrukken.