De Wagens

De wagens van de Tour de France

Tijdens de Tour moet er goed worden gezorgd voor de wielrenners, maar ook voor hun fietsen. De volgwagens die ŠKODA leverde, legden maar liefst 2,8 miljoen kilometer af in de Tour van 2016. Het ging dan ook om een vloot van 250 wagens in totaal. Kortom, een colonne waarop menig president een tikje jaloers zou zijn. Maar wat is precies hun taak?

Gele neutrale dienstwagens

Als je fiets het laat afweten, heb je een wagen nodig die goed opvalt in alle drukte. De gele ŠKODA OCTAVIA met Mavic-logo's is groot genoeg om water, wielen en hele fietsen te vervoeren bij noodgevallen.

In 2010 reed Jens Voigt zijn fiets volledig kapot. Hij greep een Mavic-fiets van het dak van de dichtstbijzijnde gele ŠKODA en hoewel deze enkele maten te klein voor hem was, kon hij wel in de wedstrijd blijven.

Rode juryauto

Zoals je mag verwachten, rijdt Christian Prudhomme in het paradepaard van ŠKODA – de SUPERB – maar dit is dan wel een echt uniek exemplaar. De Superb van Prudhomme heeft een op maat gemaakt panoramisch dak zodat de Tourdirecteur zijn verschillende taken kan uitvoeren. Zo kan hij achterin rechtop staan en kondigt hij met zijn vlag de start van elke etappe aan.

De rode SUPERB is ook uitgerust met speciale houders voor champagneglazen en een op maat gemaakt communicatiesysteem zodat Prudhomme niet alleen op het succes van de wielrenners kan klinken, maar ook met de teams in contact kan blijven.

Communicatie, behendigheid en veiligheid

Naast de neutrale Mavic-dienstwagens zijn er twee wagens per team die het peloton volgen. De volgorde waarin deze wagens de Tour volgen, wordt bepaald door de ranking van elke ploegleider.

Prudhomme blijft in contact met de hele vloot die voor het grootste deel uit OCTAVIA's bestaat, en deelt met hen informatie over de wedstrijd. Een goede communicatie tussen de wagens is essentieel. Ontsnappingen en valpartijen moeten gemeld worden zodat de dienstwagens de toestemming krijgen om de gelederen te doorbreken en zich verderop of terug in de wedstrijd te begeven indien nodig.

Elke ŠKODA is een werkplaats op wielen. Wanneer er een melding binnenkomt dat een wielrenner hulp nodig heeft, moeten de wagens behendig door de menigte van motorfietsen, renners, tv-ploegen en andere dienstwagens zigzaggen. Hoe sneller deze wagens bij de renners zijn, hoe sneller die laatsten terug op hun fiets kunnen tot grote opluchting van de teams, sponsors en vele fans.

Terug naar de hoofdpagina