INTERIEUR

Het nieuwe ŠKODA-interieurconcept bouwt verder op de lijnen uitgezet door de ŠKODA VISION RS-conceptauto. De nieuwe ŠKODA SCALA is de eerste die deze tot de verbeelding sprekende designtaal vertaalt naar een ŠKODA-productiemodel. Het volledig hertekende dashboard sluit naadloos aan bij het opwindende koetswerkdesign. De aparte display krijgt een plaats bovenop het dashboard en wordt afgeboord door een designlijn die verwijst naar het lijnenspel van de motorkap. Er is bovendien een ergonomische polssteun voorzien voor het bedienen van het touchscreen. De zacht aanvoelende oppervlakken op het dashboard en de deuren pakken uit met grote designtexturen en een unieke ‘korrel’. Het resultaat zijn kristalheldere structuren die de toekomstige stijl van het merk ŠKODA zullen bepalen.

Sfeerverlichting met naar keuze wit licht, rood licht of warmere tinten en contrasterende stiknaden voor de stoelbekleding zorgen voor een aangenaam gevoel van ruimte aan boord van de ŠKODA SCALA. Optioneel kunnen klanten kiezen voor een stoelbekleding in de geavanceerde microvezel Suedia. Zoals het een ŠKODA betaamt, biedt het interieur enorm veel ruimte. Dat is te danken aan de 2.649 millimeter lange wielbasis van de auto die op de achterbank leidt tot een vorstelijke 73 millimeter aan knieruimte, vergelijkbaar met het plaatsaanbod in de ŠKODA OCTAVIA. De hoofdruimte achterin is met 982 millimeter de ruimste in dit segment. Bovendien kan de ŠKODA SCALA bogen op de meest royale koffer in dit segment: 467 liter groot. Met neergeklapte rugleuning neemt het volume toe tot 1.410 l.

DESIGN

Met de SCALA past ŠKODA zijn nieuwe emotieve designtaal voor koetswerk en interieur voor het eerst toe op een seriemodel. Die designtaal trok alvast de aandacht op het autosalon van Parijs, waar ze werd onthuld door de VISION RS. Met het nieuwe model heeft het gevestigde merk uit Tsjechië een grote stap voorwaarts gezet op het vlak van technologie. De naam SCALA, die afkomstig is van het Latijnse woord voor ‘trappen’ of ‘ladders’, past dan ook perfect bij dit model. Met de SCALA positioneert ŠKODA zich namelijk veel hoger op de ontwikkelingsladder. Hij belichaamt als geen ander de merkwaarden, die kunnen worden samengevat als ‘smart understatement’.

Nieuwe, gebeitelde vormen, dynamische elementen en nauwkeurige voorzieningen geven de auto een emotieve en authentieke look met een uitgesproken eigen identiteit. De SCALA wordt als eerste ŠKODA-model gekenmerkt door de nieuwste evolutie van ŠKODA’s designtaal, die ook zal terugkomen op alle toekomstige modellen van het merk. De nieuwe SCALA is bovendien de eerste productie-ŠKODA in Europa die het ŠKODA-logo op de achterklep vervangt door de naam ‘ŠKODA’ in blokletters.

AFMETINGEN

Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de ŠKODA SCALA een royale interieurruimte voor zijn segment. Het nieuwe compacte model is 4.362 mm lang, 1.793 mm breed en 1.471 mm hoog. Dankzij de lange wielbasis van 2.649 mm krijgt de ŠKODA SCALA uitstekende rijeigenschappen mee.

Ook qua interieurafmetingen laat de ŠKODA SCALA niets te wensen over en komt hij erg dicht in de buurt van de ŠKODA OCTAVIA. Zijn knieruimte bedraagt 73 mm (73 mm voor de ŠKODA OCTAVIA), de elleboogruimte achterin bedraagt 1.425 mm (1.449 mm voor de ŠKODA OCTAVIA) en de hoofdruimte achterin bedraagt 982 mm (980 mm voor de ŠKODA OCTAVIA). Naar goede ŠKODA-gewoonte heeft de ŠKODA SCALA ook een van de grootste koffers in zijn segment, goed voor een inhoud van 467 liter. Met neergeklapte achterbank stijgt het maximale koffervolume tot 1.410 liter.

INFOTAINMENT

Om de moderne look van de ŠKODA SCALA door te trekken naar het interieur, integreerde ŠKODA ook de nieuwste digitale technologieën. De optionele Virtual Cockpit kan naar wens worden geconfigureerd en is verkrijgbaar met een 10,25"-scherm, het grootste in het segment van de compacte wagens. De schermen van het infotainmentsysteem zijn tot 9,2" groot, eveneens een topwaarde in dit segment.

Dankzij de nieuwe generatie mobiele online diensten van ŠKODA Connect krijgen passagiers de mogelijkheid om de auto te vergrendelen en ontgrendelen met hun mobiele telefoon en om de software van het infotainment- of navigatiesysteem ‘over the air’ te updaten zonder dat ze daarvoor naar een concessie hoeven te gaan. De ŠKODA SCALA is tevens de eerst ŠKODA die altijd online is dankzij een ingebouwde eSIM. Deze verzekert een uiterst snelle LTE-internetverbinding zonder dat er een bijkomende simkaart of verbinding met een smartphone nodig is. Deze eSIM ondersteunt standaard de werking van Emergency Call en Proactive Service.

SIMPLY CLEVER

Andere kenmerken zijn de innovatieve optionele ‘full led’-koplampen en -achterlichten. De nieuwe compacte wagen is het eerste ŠKODA-model met dynamische richtingaanwijzers achteraan. Onder de achterbumper zit nog een optionele Simply Clever-voorziening: een elektrisch wegklapbare trekhaak, die kan worden uitgeklapt met een toets in de koffer. Andere voorzieningen van de ŠKODA SCALA zijn het bekende parapluvak (inclusief paraplu) van ŠKODA in de bestuurdersdeur en de ijskrabber in de brandstofklep, evenals de optionele elektrische achterklep met tiptoetsbediening om ze te sluiten.

MOTOREN

De ŠKODA SCALA wordt verkrijgbaar met vijf motoren, die stuk voor stuk aan de Euro 6d TEMP-emissienormen voldoen. Op het programma staan drie benzinemotoren en een diesel. Later in 2019 volgt nog een milieuvriendelijke CNG-motor op aardgas. Al deze krachtbronnen beschikken over een directe injectie en een turbo, alsook over stop-starttechnologie en een

De 1.0 TSI met 70 kW (95 pk) geeft zijn vermogen door via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.0 TSI met 85 kW (115 pk) wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar is ook leverbaar met een DSG 7-versnellingsbak. De krachtigste benzinemotor voor de ŠKODA SCALA is de 1.5 TSI. Deze viercilinder genereert een vermogen van 110 kW (150 pk) en wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een DSG 7-versnellingsbak is als optie verkrijgbaar. Alle benzinemotoren zijn uitgerust met een roetfilter.

De 1.6 TDI-viercilindermotor met een vermogen van 85 kW (115 pk) produceert 250 Nm koppel op de krukas. Een SCR-katalysator met AdBlue-injectie en een dieselpartikelfilter zijn standaard voorzien. Daarmee beantwoordt ook hij aan de Euro 6d TEMP-normen. Deze zuinige dieselmotor wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en is als optie verkrijgbaar met een DSG 7-versnellingsbak.

De 1.0 G-TEC is de milieuvriendelijkste variant van de nieuwe ŠKODA SCALA. Deze driecilinder werd in eerste instantie ontwikkeld om op aardgas (CNG) te rijden, waardoor de CO2- en NOx-uitstoot lager ligt dan bij conventionele brandstoffen. Wanneer de aardgastank leeg is, kan de motor ook op benzine werken. De nieuwste versie van de CNG-motor levert 66 kW (90 pk), een vermogen dat exclusief wordt overgebracht door een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Zelfs met het standaardonderstel verzekert de nieuwe ŠKODA SCALA een erg veilig en wendbaar rijgedrag. Het optionele nieuwe Sport-onderstel met twee verschillende afstellingen biedt echter nog meer keuze en sportiviteit. Dit onderstel ligt 15 mm dichter bij de weg en heeft naast een normale modus ook een Sport-modus die de auto een stijver rijgedrag geeft dankzij de met kleppen verstelbare schokdempers. Dat draagt bij tot een sportievere rijervaring en een intensievere interactie met de weg. De bestuurder kan de twee standen kiezen via het Driving Mode Select-menu.

RIJBIJSTANDSYSTEMEN

Een van de verbeterde rijbijstandsystemen in de ŠKODA SCALA is Side Assist. Dit optionele systeem maakt de bestuurder attent op voertuigen die hem langs achter naderen om hem in te halen of die in zijn dode hoek rijden. Terwijl de klassieke dodehoekdetectie een bereik tot 20 meter heeft, kan Side Assist voertuigen tot op een afstand van 70 meter detecteren en kan het systeem de bestuurder dus op doeltreffende wijze waarschuwen op snelwegen en wegen met gescheiden rijrichtingen. Rear Traffic Alert maakt integraal deel uit van de Side Assist-functie. De optionele adaptieve snelheidsregelaar (ACC) is eveneens ontworpen voor gebruik tijdens lange snelwegritten en werkt bij snelheden tot 210 km/u. Lane Assist en Front Assist maken deel uit van de standaarduitrusting. Front Assist omvat ook City Emergency Brake, dat radartechnologie gebruikt om de zone voor de wagen in het oog te houden tijdens stadsritten en zo ongevallen helpt te voorkomen. Het optionele Park Assist staat de bestuurder bij tijdens het parkeren: het systeem stuurt de ŠKODA SCALA automatisch in en uit parkeerplaatsen parallel met of haaks op de weg.

VEILIGHEID

Voor veiligere ritten en een betere zichtbaarheid in het donker en bij slecht weer, zal de ŠKODA SCALA ‘full led’-koplampen en -achterlichten aanbieden. In het interieur zorgt ledsfeerverlichting dan weer voor een aangename rijervaring. Verschillende passieve veiligheidssystemen komen het veiligheidsniveau nog meer ten goede. Bij dreigende aanrijdingen sluit het optionele proactieve beschermingssysteem voor inzittenden Crew Protect Assist in een vroeg stadium automatisch de ruiten en trekt het de voorste veiligheidsgordels aan. Bij ongevallen kan de ŠKODA SCALA zijn inzittenden beschermen met tot negen airbags. Behalve de twee frontale airbags voor bestuurder en voorpassagier heeft het nieuwe compacte model ook gordijnairbags en zijairbags voor de voorzetels. Zijairbags voor de buitenste plaatsen achterin en een knieairbag onder het stuurwiel zijn ook als optie verkrijgbaar. Na een ongeval voorkomt Multi-Collision Brake dat de wagen ongecontroleerd verder rolt. Emergency Call belt automatisch de hulpdiensten wanneer de airbags of gordelspanners van de voorste inzittenden werden geactiveerd. De functie kan echter ook op elk moment manueel worden bediend.

De nieuwe ŠKODA SCALA put inspiratie uit de emotieve designtaal van de stijlstudie VISION RS, die heel wat indruk maakte op het autosalon van Parijs, en vertaalt deze naar een seriemodel.Ontdek hem nu op het Autosalon.