ŠKODA OCTAVIA RS 245

ŠKODA OCTAVIA RS 245 : première van de nieuwe topsporter in het gamma
ŠKODA OCTAVIA RS 245 : première van de nieuwe topsporter in het gamma

ŠKODA OCTAVIA RS 245 : première van de nieuwe topsporter in het gamma

3. 2. 2017

première van de nieuwe topsporter in het gamma

ŠKODA OCTAVIA RS 245 – première van de nieuwe topsporter in het gamma

Vrijdag 3 februari 2017


  • Vermogen van de nieuwe 2.0 TSI turbobenzinemotor nam toe tot 180 kW (245 pk)
  • Topsnelheid van 250 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6,6 s
  • Elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de vooras zorgt voor ultiem rijplezier
  • Voor het eerst met DSG-zevenversnellingsbak
  • Allrounder met sportieve look en specifieke voorzijde
  • Pionier op het vlak van infotainment en rijbijstandssystemen
  • ŠKODA Connect met mobiele onlinediensten
  • Wereldpremière op het internationale autosalon van Genève


Fasten your seatbelts: de krachtigste ŠKODA OCTAVIA ooit staat voor de deur. De nieuwe ŠKODA OCTAVIA RS 245 levert een vermogen van 180 kW (245 pk) – dat is 11 kW (15 pk) meer dan het vorige RS-topmodel. De krachtige motor en vernieuwende ondersteltechnologie, met onder andere een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de vooras, zorgen voor een ultieme rijervaring. Deze krachtpatser is verkrijgbaar als berline of als break (Combi) en viert zijn wereldpremière op het 87e internationale autosalon van Genève. De compacte sportieveling sprint van 0 tot 100 km/u in amper 6,6 s (Combi: 6,7 s), de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Zoals typisch is voor iedere ŠKODA beschikt de wagen over een ruim interieur en een riante bagageruimte. Bovendien zijn ook de meest recente rijbijstandssystemen beschikbaar op de ŠKODA OCTAVIA RS 245. Het infotainmentsysteem zorgt ervoor dat de passagiers 'altijd online' kunnen zijn, dankzij de optionele wifihotspot en LTE-module. Tal van 'Simply Clever'-elementen zorgen ervoor dat de compacte wagen heel praktisch in gebruik is.


Glanzend zwarte details en een onmiskenbaar sportief geluid

De ŠKODA OCTAVIA RS 245 draagt het nieuwe gezicht van het merk en beschikt over enkele heel sportieve designkenmerken. De volledig nieuwe voorzijde met een breder radiatorrooster en brede luchtinlaten met honingraatroosters in de hertekende bumper geven de ŠKODA OCTAVIA RS 245 een mannelijke en dynamische uitstraling. De lamellen in het radiatorrooster en de omlijsting van het rooster zijn uitgevoerd in glanzend zwart. De hertekende koplampen met kristallijne look zijn volledig met ledtechnologie uitgevoerd en beschikken standaard over de adaptieve lichtbundelregeling AFS. De mistlichten, achterlichten en nummerplaatverlichting maken eveneens gebruik van ledtechnologie en dragen dezelfde kristallijne look.


Ook de behuizing van de buitenspiegels en de trapeziumvormige uitlaatpijpen zijn zwart. Op het radiatorrooster en de kofferklep prijkt een RS-logo met een glanzend zwarte 'V' (voor Victory). Elementen zoals de achterspoiler bij de berline of de dakspoiler bij de Combi dragen verder bij aan de sportieve uitstraling van de wagen. De ŠKODA OCTAVIA RS 245 laat zijn kwaliteiten als topsporter ook blijken dankzij het rauwe geluid van de sportieve uitlaat.


Sportzetels en aluminium designelementen in het interieur

De sportieve look domineert ook binnenin. Het interieur werd overwegend in het zwart uitgevoerd – van de hemelbekleiding tot de voetruimte, met zilverkleurige pedalen met aluminium afwerking. Met hun hoge flanken en geïntegreerde hoofdsteun bieden de sportzetels in alcantara maximale steun in snelle bochten. De voorzetels dragen een RS-logo – net zoals de drempellijsten. Het multifunctionele sportstuur met geperforeerd leder en geïntegreerde schakelpeddels (voor de DSG-versnellingsbak) passen bij de dynamische uitstraling van de wagen. De ledsfeerverlichting in de specifiek voor de RS 245 ontworpen sierlijsten laat het interieur baden in één van tien mogelijke kleuren. In het instrumentenpaneel schuilt een Maxi-DOT-kleurendisplay voor de boordcomputer.


Hoog vermogen, laag verbruik

Onder de motorkap van het topmodel uit de ŠKODA OCTAVIA-reeks huist een TSI-viercilinder-benzinemotor met 180 kW (245 pk) – dat is 11 kW (15 pk) meer dan zijn voorganger. Het maximumkoppel van 370 Nm is beschikbaar tussen 1.600 en 4.300 t/min. Er is de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak of een DSG-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling – een primeur in de ŠKODA OCTAVIA. Vanuit stilstand sprint de berline in 6,6 s tot 100 km/u, de Combi doet dat in 6,7 s. Bovendien draait de motor buitengewoon soepel. Zelfs bij een snelle acceleratie in de hoogste twee versnellingen levert deze topversie van de ŠKODA OCTAVIA onmiddellijk vermogen. Met manuele versnellingsbak accelereert de ŠKODA OCTAVIA RS 245 in vijfde versnelling van 60 tot 100 km/u in 6,4 s (Combi: 6,5 s) – dat zorgt voor een geruststellende marge.


De ŠKODA OCTAVIA RS 245 ademt emotie en dynamisme. In het segment van compacte auto's levert hij uitzonderlijk veel waar voor zijn geld aan sportieve en ambitieuze, maar toch praktische en nuchtere bestuurders.


Sportonderstel en mechanische differentieelvergrendeling

Vergeleken met de 'normale' modellen uit de reeks verlaagt het sportonderstel de ophanging van de ŠKODA OCTAVIA RS 245 met 14 mm. De spoorbreedte achteraan nam met 38 mm toe tegenover de voorganger. De standaard glanzend zwarte lichtmetalen velgen hebben een diameter van 19 duim. De elektronische stabiliteitscontrole ESC met Sport-modus en het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de vooras maken ook deel uit van de standaarduitrusting. Deze elektronisch gestuurde dwarssper tussen de aangedreven wielen levert bij het uitkomen van bochten bijzonder dynamische acceleraties op: het beperkt het doorslippen van de voorwielen en brengt het vermogen optimaal naar de weg over. Het elektronisch geregelde sperdifferentieel is een specifiek kenmerk van de RS 245. Het rijprofiel Performance Mode Select met 'Performance Sound Generator'-functie laat toe de motor-, onderstel- en comfortafstellingen individueel te bepalen. Het dynamische karakter van de ŠKODA OCTAVIA RS 245 wordt extra benadrukt door de progressieve stuurinrichting en de optionele adaptieve onderstelregeling Dynamic Chassis Control (DCC).


Wifihotspot en realtime navigatie

ŠKODA Connect biedt vernieuwende mobiele onlinediensten, onderverdeeld in de twee categorieën 'Infotainment Online' (informatie/entertainment) en 'Care Connect' (bijstand aan de bestuurder). De bediening van de nieuwe generatie infotainmentsystemen is geïntegreerd in een glazen paneel bij de systemen Bolero, Amundsen en Columbus, die dankzij hun capacitieve aanraakscherm zelfs op de lichtste aanraking reageren; in de ŠKODA OCTAVIA RS 245 bieden de systemen bovendien een specifiek opstartscherm. Het topnavigatiesysteem Columbus beschikt over een 9,2"-scherm en een optionele LTE-module voor een supersnelle datatransfer, en biedt de passagiers ook een wifihotspot. Een bijzonder nuttige dienst is de online verkeersinformatie, die bij files alternatieven voor de gekozen route kan voorstellen. Bij het systeem Columbus kunnen bestemmingen via spraakbediening worden ingevoerd, met behulp van de POI-zoekfunctie (Point of Interest). Het systeem biedt ook nieuws en informatie over het weer, tankstations langs de route (inclusief brandstofprijzen) of parkeerplaatsen. De Phonebox maakt het mogelijk om smartphones draadloos via inductie opladen.


De ŠKODA Connect-app biedt nog meer onlinediensten op de smartphone. Via de Remote Access-functie kan de status van de ruiten, deuren, het panoramisch dak en de lichten worden gecontroleerd, net zoals het brandstofpeil, of kan worden getoond waar de wagen geparkeerd staat. Care Connect biedt ook de mogelijkheid om een noodoproep (Emergency Call) tot stand te brengen (automatisch bij een ongeval waarbij de airbags geactiveerd worden). Het systeem verwittigt de pechverhelpingsdienst met één druk op de knop en verbindt de bestuurder met experts die vragen over de werking van de wagen kunnen beantwoorden.


Rijbijstandssystemen uit de hogere klassen

De elektronische rijbijstandssystemen overtreffen ruimschoots het niveau dat in het segment van compacte wagens gebruikelijk is. Tot de nieuwe systemen behoren onder andere Trailer Assist (dat de wagen en aanhangwagen stuurt en afremt bij het achteruitrijden), Front Assist met voetgangerdetectie (dat de wagen afremt bij een dreigende aanrijding met een voetganger), Blind Spot Detect (dat waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek), Rear Traffic Alert (waarbij de sensoren achteraan de bestuurder waarschuwen voor zijdelings naderend verkeer bij het achteruit verlaten van een parkeerplaats), Manoeuvre Assist (dat de wagen bij het manoeuvreren afremt zodra de sensoren een mogelijke botsing met een obstakel waarnemen) en Crew Protect Assist (dat de ramen en het panoramisch dak sluit en de veiligheidsgordels aanspant indien een dreigende aanrijding wordt waargenomen). Crew Protect Assist werkt samen met Front Assist inclusief stadsnoodremfunctie. De beproefde adaptieve snelheidsregelaar ACC, die de ingestelde snelheid en een vooraf bepaalde veiligheidsafstand tot voorliggers aanhoudt, kan in de ŠKODA OCTAVIA RS 245 gebruikt worden tot een snelheid van 210 km/u.


Een waaier aan 'Simply Clever'-elementen

Tot de vele 'Simply Clever'-elementen in de nieuwe ŠKODA OCTAVIA RS 245 behoren onder andere speciale fleshouders in de middenconsole (waardoor PET-flessen met één hand kunnen worden geopend), een verwarmd stuur, twee USB-poorten achteraan, een sleutel met personaliseringsfunctie (waardoor tot drie gebruikers hun eigen instellingen voor klimaatregeling, zetels, het volume van het audiosysteem en Driving Mode Select kunnen opslaan) en een ledzaklamp in de koffer van de Combi, waarvan de batterij tijdens het rijden automatisch wordt opgeladen.


Afkorting 'RS' voor de meest sportieve ŠKODA-modellen

ŠKODA gebruikte de afkorting 'RS' voor het eerst in 1974 in de autosport. In 2000 werd dit synoniem van sportiviteit opgenomen in het ŠKODA-gamma, het begin van een waar succesverhaal. Tot op heden werden al 200.000 RS-modellen verkocht. Daarvan zijn er niet minder dan 100.000 OCTAVIA’s van de derde generatie, die sinds 2013 op de markt is.

Recentste nieuwsberichten

Alle nieuwsberichten