ŠKODA FABIA 1.0 TSI

ŠKODA FABIA 1.0 TSI : dynamische en zuinige driecilinder
ŠKODA FABIA 1.0 TSI : dynamische en zuinige driecilinder

ŠKODA FABIA 1.0 TSI : dynamische en zuinige driecilinder

1. 3. 2017

Minder cilinderinhoud, meer vermogen. In de ŠKODA FABIA en ŠKODA FABIA COMBI vervangt een 1.0 TSI-motor met drie cilinders en vier kleppen de 1,2-litermotor met vier cilinders die tot dusver werd gebruikt. De nieuwe motor biedt meer vermogen en meer koppel.

ŠKODA FABIA 1.0 TSI: dynamische en zuinige driecilinder

Woensdag 1 maart 2017

  • ŠKODA's compacte auto met meer vermogen en dynamiek, tot 6 % minder verbruik
  • 1,0 liter cilinderinhoud met 70 kW (95 pk) of 81 kW (110 pk)
  • Efficiënt en milieuvriendelijk dankzij lichtgewichtconstructie en geavanceerde technologie
  • Acceleratie van 80-120 km/u tot 3,9 seconden sneller
  • Met de nieuwe ŠKODA Connect-diensten 'altijd online'
  • Première op het internationale autosalon van Genève

Minder cilinderinhoud, meer vermogen. In de ŠKODA FABIA en ŠKODA FABIA COMBI vervangt een 1.0 TSI-motor met drie cilinders en vier kleppen de 1,2-litermotor met vier cilinders die tot dusver werd gebruikt. De nieuwe motor biedt meer vermogen en meer koppel. Het vermogen van de ŠKODA FABIA 1.0 TSI bedraagt 70 kW (95 pk), de krachtigere versie levert 81 kW (110 pk), het koppel steeg tot 200 Nm (tegenover 175 Nm vroeger). De downsizing biedt nog een ander voordeel: het brandstofverbruik van de motoren ligt tot zes procent lager. Dat is onder meer te danken aan het motorconcept van de driecilinder, met een lager gewicht van de vrije inertiekrachten en een efficiëntere oliepomp. De vernieuwde ŠKODA FABIA en ŠKODA FABIA COMBI worden voor het eerst aan het publiek voorgesteld op het internationale autosalon van Genève (7-19 maart 2017).


Hogere inspuitdruk vermindert het verbruik tot 6 %

Downsizing, lichtgewichtconstructie, meer turbokracht - de ŠKODA FABIA en ŠKODA FABIA COMBI maken gebruik van de nieuwste motorontwikkelingen van de Tsjechische constructeur. Dankzij een tot 250 bar verhoogde inspuitdruk bieden beide vermogensversies van de nieuwe 1,0-litermotor betere rijprestaties dan de 1,2-litermotor die tot op heden werd gebruikt, terwijl ze ook tot 6 % minder brandstof verbruiken.

De derde generatie van de ŠKODA FABIA maakt indruk met een dynamisch en emotioneel design, een grote interieurruimte, innovatieve veiligheids-, comfort- en infotainmentsystemen en tal van 'Simply Clever'-oplossingen. De auto biedt een waaier aan uitrustingen die het gebruikelijke aanbod in het segment van kleine auto's ver overstijgen.


Zeer soepel draaiende driecilindermotor met sportief geluid

Behalve met zijn souplesse maakt de nieuwe 1.0 TSI-driecilindermotor van de ŠKODA FABIA ook indruk met zijn sportieve en dynamische klank. Dankzij zijn compacte constructie en zijn lichtgewicht aluminium carter weegt de motor 10 kg minder dan de huidige 1,2-litermotor. De aluminium zuigers en gesmede drijfstangen zijn zo uitgebalanceerd dat de motor bijzonder soepel en verfijnd draait, met zeer weinig wrijving. Een balansas is daardoor overbodig, wat gewicht bespaart en helpt om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.

Ook de oliepomp met een vrij regelbaar debiet draagt daaraan bij. Ze past de vereiste druk constant aan de belasting van de motor aan. De turbodruk, die tot 1,6 bar (relatief) kan bereiken, wordt zeer spontaan opgebouwd doordat de intercooler van de turbo in het inlaatkanaal geïntegreerd is. De motor voelt zeer responsief en dynamisch aan, omdat de frequentie van de uitlaatpulsen doorgaans sneller wordt opgedreven dan bijvoorbeeld bij de viercilinder. Dit gebeurt al bij lage snelheden, wat een duidelijk voordeel oplevert in stadsverkeer.


1.0 TSI met 70 kW (95 pk): krachtiger, sneller, met vlottere hernemingen en acceleraties

Het vermogen van de ŠKODA FABIA 1.0 TSI met handgeschakelde vijfversnellingsbak bedraagt 70 kW (95 pk). Zijn koppel blijft onveranderd op 160 Nm, maar de rijprestaties verbeterden gevoelig in vergelijking met de tot dusver gebruikte 1,2-litermotor met vier cilinders. Zo werd de topsnelheid met 3 km/u verhoogd tot 185 km/u (ŠKODA FABIA COMBI: van 185 naar 187 km/u), terwijl de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u met 0,3 s werd ingekort tot 10,6 s (ŠKODA FABIA COMBI: van 11,0 naar 10,8 s). De tijden voor de herneming van 60 tot 100 km/u en van 80 tot 120 km/u zijn identiek aan die van zijn voorganger. Het brandstofverbruik en de uitstoot van de hatchback en Combi daalden dan weer aanzienlijk, van 4,6 l/100 km (105 g CO2/km) tot 4,3 l/100 km (99 g CO2/km).


1.0 TSI met 81 kW (110 pk): identiek vermogen, aanzienlijk meer koppel

Net zoals zijn voorganger van 1,2 liter levert de krachtigere 1,0-litermotor met manuele zesversnellingsbak 81 kW (110 pk), maar zijn koppel steeg van 175 naar 200 Nm. Hij accelereert van 0 tot 100 km/u in 9,5 s (ŠKODA FABIA COMBI: 9,6 s) en zijn topsnelheid bedraagt 196 km/u (ŠKODA FABIA COMBI: 199 km/u). De toename van het koppel is het meest merkbaar bij het accelereren op landelijke wegen en autosnelwegen. Het verbeterde hernemingsvermogen van de motor is het duidelijkst in combinatie met de optionele DSG-7-versnellingsbak. In de hoogste versnelling verloopt de herneming van 60 tot 100 km/u nu tot 2,6 s sneller (ŠKODA FABIA hatchback 2,4 s), terwijl de acceleratie van 80 tot 120 km/u zelfs 4,1 s sneller kan (ŠKODA FABIA hatchback 3,9 s). In de handgeschakelde versies van de hatchback en Combi daalde het brandstofverbruik van de driecilinder met 81 kW/110 pk met 0,3 liter tot 4,4 l/100 km (101 g CO2/km). Bij de versie met DSG-versnellingsbak daalde het verbruik in beide koetswerkvarianten met 0,1 liter tot 4,5 l/100 km (104 g CO2/km).


Rijhulpsystemen uit de hogere klassen

De ŠKODA FABIA pakt uit met veiligheidssystemen die het gebruikelijke aanbod in het segment van kleine auto's ver overstijgen. Naast de zes airbags, de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) en het elektronische sperdifferentieel XDS+ omvat het aanbod ook de optionele Front Assist (die het risico op kop-staartbotsingen beperkt) inclusief stadsnoodremfunctie (die het voertuig bij een dreigende een botsing tot stilstand brengt). Ook de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) is beschikbaar voor de nieuwe driecilinderversies. Die houdt bij snelheden tot 160 km/u een constante afstand tot de voorligger aan. De anti-multicrashremfunctie (Multi-Collision Brake) remt de ŠKODA FABIA na een ongeval automatisch af om vervolgaanrijdingen te voorkomen. De vermoeidheidsdetectie (Driver Alert) detecteert een verminderde concentratie van de bestuurder en geeft vervolgens een waarschuwing. De snelheidsbegrenzer voorkomt dat het voertuig sneller rijdt dan de ingestelde snelheid. Hill-Hold Control biedt hulp bij het vertrekken op een helling. De elektronische bandenspanningscontrole is standaard in EU-landen.

Ook zijn talrijke comfortvoorzieningen maken de ŠKODA FABIA uniek in het segment van kleine auto's. Voorbeelden zijn het automatische start- en vergrendelingssysteem KESSY (Keyless Entry Start and Exit System) en de parkeersensoren voor- en achteraan. De regensensor en het Light Assist-systeem zorgen voor een optimaal zicht. De eerste regelt automatisch de snelheid van de ruitenwissers, het laatste schakelt in functie van de lichtomstandigheden automatisch het dimlicht in en uit.


ŠKODA Connect aan boord, hulp met een druk op de knop

Optioneel kunnen de inzittenden in de ŠKODA FABIA 'altijd online' zijn dankzij de nieuwe ŠKODA Connect-diensten, die bestaan uit Infotainment Online en Care Connect. Een van de meest aantrekkelijke diensten die Infotainment Online te bieden heeft, is de online verkeersinformatie, die de doorstroming op de geselecteerde route in real time toont en alternatieve routes voorstelt in geval van file. De Infotainment Online-diensten verschaffen ook informatie over tankstations, beschikbare parkeerplaatsen, het nieuws en het weer.

De Care Connect-diensten ondersteunen de bestuurder in tal van situaties. De dataoverdracht verloopt via een permanent in het voertuig geïntegreerde simkaart. De diensten omvatten de automatische noodoproep Emergency Call, die automatisch verbinding maakt met een alarmcentrale wanneer een airbag of ander beschermingssysteem wordt geactiveerd; hij kan ook handmatig worden bediend.

De Care Connect-diensten omvatten ook de pechoproep, die indien nodig kan worden gebruikt om hulp te regelen of antwoorden te krijgen op technische vragen over het voertuig - en Proactive Service. Proactive Service maakt het mogelijk om relevante gegevens voor het onderhoud van de wagen tijdig aan een ŠKODA-garage door te geven bij een geplande onderhoudsbeurt. Via de ŠKODA Connect-app kan de bestuurder op elk gewenst moment vanop afstand toegang krijgen tot informatie over zijn ŠKODA FABIA, bijvoorbeeld om te weten of de ramen, de deuren en het schuifdak gesloten zijn of om het brandstofpeil te controleren. Bovendien kan hij navigatiebestemmingen naar de auto sturen of de actuele parkeerplaats van het voertuig op zijn smartphone weergeven.

De interface SmartLink+ geeft geselecteerde smartphoneapps, zoals voor de navigatie, weer op het scherm van het infotainmentsysteem. De geïntegreerde SmartGate-functie maakt het mogelijk om voertuiggegevens te verzamelen en op te slaan op de smartphone en ze mobiel te gebruiken.


'Simply Clever' – de ŠKODA FABIA is overladen met weldoordachte details

Zoals alle ŠKODA-modellen zit de ŠKODA FABIA boordevol 'Simply Clever'-oplossingen, zoals een paraplu onder de passagierszetel, een ijskrabber in de tankklep, een multimediahouder in de bekerhouder van de middenconsole (biedt ruimte voor een smartphone of iPod), een uitneembaar afvalbakje, een opbergvak voor een fluohesje en een flessenhouder in de deurpanelen, een opbergnetje aan de zijkant van de voorzetels en ruimte voor een 1-literfles in het handschoenkastje.

Recentste nieuwsberichten

Alle nieuwsberichten