De nieuwe ŠKODA KODIAQ

De nieuwe ŠKODA KODIAQ: de ontdekking van een nieuwe wereld
De nieuwe ŠKODA KODIAQ: de ontdekking van een nieuwe wereld

De nieuwe ŠKODA KODIAQ: de ontdekking van een nieuwe wereld

2. 9. 2016

Met een lengte van 4,70 m, tot 7 zitplaatsen en de ruimste koffer in zijn klasse is de ŠKODA Kodiaq de eerste grote SUV van de Tsjechische autobouwer. Het nieuwste ŠKODA-model verschijnt vanaf begin 2017 aan de start met alle typische troeven van het merk: een karaktervol design en buitengewone ruimte, praktische oplossingen en innovatieve technologieën die doorgaans enkel in de hogere voertuigklassen te vinden zijn. De ŠKODA Kodiaq betekent de start van het omvangrijke SUV-offensief van ŠKODA.

"Met de ŠKODA Kodiaq slaan we nieuwe wegen in en verkennen we nieuwe markten", verklaart Bernhard Maier, voorzitter van de raad van bestuur van ŠKODA. "Met onze eerste grote SUV betreden we een voor het merk nieuw segment en bereiken we nieuwe klantengroepen. Bovendien breidt onze jongste telg het ŠKODA-modelgamma uit met een echt beresterk model: door zijn concept, zijn krachtige design en als eerste ŠKODA die naar wens steeds online is en zo nog meer comfort, veiligheid en informatie in real time biedt, maakt hij ons merk nog aantrekkelijker. Hij is de pionier van een uitgebreid SUV-offensief van ŠKODA", aldus Maier.

Christian Strube, binnen de raad van bestuur van ŠKODA verantwoordelijk voor technische ontwikkeling, voegt daaraan toe: "De ŠKODA Kodiaq biedt alle troeven van ons merk: doordachte functionaliteit, uitzonderlijke ruimte en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Alleen al de optionele derde zetelrij en de ruimste koffer in vergelijking met de concurrentie maken onze nieuwe SUV tot de ideale partner voor de uitdagingen van iedere dag. En op het vlak van rijbijstandssystemen, infotainment en connectiviteit demonstreert de ŠKODA Kodiaq de innovatiekracht van ŠKODA: hij biedt technologische oplossingen uit de hogere klassen en vestigt zich zo aan de top van zijn segment."

Exterieurdesign

De ŠKODA Kodiaq is een allrounder: de SUV is geschikt voor zakelijk gebruik maar evengoed voor gezin en vrije tijd – en rijdt ook probleemloos door waar de verharde weg eindigt. Het design, waarmee het merk zijn nieuwe designtaal in het SUV-segment introduceert, weerspiegelt zijn veelzijdige karakter: de ŠKODA Kodiaq onderscheidt zich door een opvallende combinatie van elegante lijnen, sportieve contouren en een robuuste uitstraling, wat voor een hoge herkenbaarheid zorgt.

Alle lijnen van de ŠKODA Kodiaq zijn glashelder, precies en scherp getekend – dat geldt in het bijzonder voor de opvallende, sterk afgeschuinde schouderlijn. De dubbele horizontale lijnen aan de voorkant staan voor veiligheid en kracht. Het brede en driedimensionaal gevormde radiatorrooster maakt indruk en verleent de wagen een robuust karakter. De vlakke, wigvormige koplampen, die overgaan in het radiatorrooster, geven de ŠKODA Kodiaq een karakteristieke uitstraling.

De telkens dicht bij elkaar gepositioneerde dubbele koplampen creëren een opmerkelijke blik met vier 'ogen'. Ze worden gekenmerkt door hun kristallijne structuur, die ook in andere details zoals de achterlichten terug te vinden is. ŠKODA-designdirecteur Jozef Kabaň en zijn team lieten zich inspireren door de traditionele Tsjechische kristalkunst, zoals ook blijkt uit het effectrijke spel van licht en schaduw op de sterk afgelijnde vlakken van de SUV.

In zijaanzicht verraden de lange wielbasis en de korte overhangen een ruim interieur. De wielkasten hebben een licht hoekige vorm – een fundamenteel element in de SUV-designtaal van ŠKODA. De achterlichten maken standaard gebruik van ledtechnologie en zijn ontworpen in de voor ŠKODA typische C-vorm. Er is de keuze uit 14 koetswerkkleuren, 4 standaard- en 10 metaalkleuren. Het uitzicht van de aanbouwelementen varieert afhankelijk van de drie uitrustingsniveaus waarin de ŠKODA Kodiaq wordt aangeboden – Active, Ambition en Style.

Koetswerk

Met zijn afmetingen plaatst de ŠKODA Kodiaq zich aan de top van het compacte SUV-segment. Hij is 4.697 mm lang, 1.882 mm breed en 1.676 mm hoog (inclusief dakrailing); zijn wielbasis meet 2.791 mm. Hij is gebaseerd op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep, waarin consequente lichtgewichtconstructie een grote rol speelt. Een combinatie van warm gevormd plaatwerk vormt de uiterst stijve ruggengraat van het koetswerk. Met de TSI-instapmotor en voorwielaandrijving weegt de grote SUV leeg (zonder bestuurder) slechts 1.452 kg; bij de 1.4 TSI met vierwielaandrijving is dat 1.540 kg.

Ook de torsiestijfheid, de fabricageprecisie, het trillingscomfort en de crashbestendigheid zijn van het hoogste niveau. Dankzij verregaande aerodynamische finetuning haalt de grote SUV een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van slechts 0,33.

Interieur

Typisch voor ŠKODA is de ruimte binnenin: de ŠKODA Kodiaq is slechts 40 mm langer dan de ŠKODA Octavia maar biedt desondanks een voor het SUV-segment bovengemiddelde interieurruimte. De manier waarop de buitenafmetingen resulteren in een uitzonderlijke binnenruimte bewijst eens te meer de technische knowhow van het merk. De interieurlengte van de grote SUV bedraagt 1.793 mm, de breedte op ellebooghoogte 1.527 mm voorin en 1.510 mm achterin. De hoofdruimte meet voorin 1.020 mm en achterin 1.014 mm. De beenruimte achterin bedraagt tot 104 mm.

Ook het interieur van de grote SUV maakt een beschermende en robuuste indruk. Het opmerkelijke koetswerkdesign zet zich door in het interieur: de dubbele lijnen zijn ook terug te vinden aan het instrumentenbord, dat opvalt door zijn driedimensionale vormgeving. Krachtige, verticale elementen zoals de vier grote ventilatieopeningen zijn kenmerkend voor het interieur. Het grote centrale display splitst het instrumentenbord in twee gelijke delen voor de bestuurder en passagier.

Typisch voor ŠKODA zijn de hoge afwerkingskwaliteit en de logisch opgebouwde, intuïtieve bediening. De grote klassieke wijzerplaten hebben een precies en helder ontwerp. Het stuur is beschikbaar in verschillende uitvoeringen, ook stuurverwarming behoort tot de mogelijkheden. De optionele klimaatregeling Climatronic met 3 zones en een apart bedieningselement achterin is nog een voorbeeld van uitrusting die vaak enkel in hogere voertuigklassen verkrijgbaar is. De elektromechanische parkeerrem wordt via een toets geactiveerd.

De voorzetels zijn met talrijke comfortfuncties beschikbaar. Zo zijn ze optioneel verwarmbaar, geventileerd en elektrisch verstelbaar, inclusief geheugenfunctie. Ook de achterzetels van de ŠKODA Kodiaq onderscheiden zich door hun veelzijdigheid: ze zijn neerklapbaar in 60/40-verhouding, kunnen standaard over 18 cm in de lengte verschoven worden en de rugleuningen zijn apart verstelbaar. Naar wens is de ŠKODA Kodiaq beschikbaar met twee extra zetels op de derde rij – daarmee is hij de eerste zevenzitter van ŠKODA.

Als alternatief voor de standaard stoffen bekleding wordt een combinatie van stof en leder of bekleding in leder of alcantara aangeboden. De decoratieve vlakken zijn in vijf uitvoeringen beschikbaar. In het donker zorgt de optionele sfeerverlichting voor knappe accenten in het interieur. Ze is in de deurlijsten geïntegreerd en kan in tien kleuren worden ingesteld.

De kofferruimte

Met een bagagevolume van 720 tot 2.065 liter (met neergeklapte rugleuning van de achterzetels) biedt de ŠKODA Kodiaq de grootste koffer in zijn klasse. Als de passagierszetel voorin is uitgerust met de optionele voorwaarts neerklapbare rugleuning, kan de SUV voorwerpen tot 2,80 m lang vervoeren. Optioneel is een elektrisch bediende kofferklep beschikbaar – die als extra optie ook met een voetbeweging of via een toets in het interieur geopend en gesloten worden. In TDI-dieselversie met DSG-versnellingsbak en vierwielaandrijving kan de ŠKODA Kodiaq een aanhanger tot 2,5 ton trekken, dankzij de elektrisch uitklapbare trekhaak.

Uitrusting

Dat een ŠKODA altijd net iets meer 'auto' biedt voor hetzelfde geld, bewijzen ook de 'Simply Clever'-oplossingen in de ŠKODA Kodiaq – de voor het merk typische praktische en comfortabele hulpmiddelen voor iedere dag. Daartoe behoren bijvoorbeeld de deurrandbeschermers, die dankzij voorgespannen veren bij het openen van de deur automatisch tevoorschijn komen en verhinderen dat de harde metalen rand van de deur tegen de garagemuur of een andere auto botst. Bij het sluiten van de deur klapt de beschermlijst vanzelf weer in. Zo verhindert deze 'Simply Clever'-oplossing krassen en deuken in de eigen wagen maar ook in eventuele voertuigen ernaast. Andere elementen die optioneel voor het eerst beschikbaar zijn bij ŠKODA, zijn het elektrisch bediende kinderslot op de achterdeuren, de elektronische spraakversterking en de 'slaap'-hoofdsteunen. In totaal biedt de ŠKODA Kodiaq meer dan 30 'Simply Clever'-oplossingen, waaronder 7 nieuwe.

Rijbijstandssystemen

ŠKODA stuurt zijn grote SUV de weg op met een brede waaier aan rijbijstandssystemen, waarvan er vele tot nu toe enkel bekend zijn uit de hogere voertuigklassen. Sommige systemen zijn standaard aan boord, de andere afzonderlijk als optie of in een pack beschikbaar.

Een innovatie in het gamma is de aanhangwagenmanoeuvreerhulp (Trailer Assist): wanneer de ŠKODA Kodiaq met een aanhangwagen rijdt, neemt dat systeem bij het langzaam achteruit manoeuvreren de besturing over. Bijkomend remt de nieuwe manoeuvreerremfunctie (Manoeuvre Assist) bij het achteruitrijden zodra achter de auto een hindernis gedetecteerd wordt. Het systeem wordt aangestuurd door een uitgebreide functie van de parkeersensoren achteraan.

Ook het systeem Area View is nieuw voor het merk: dankzij de groothoeklenzen van de camera's die zich voor- en achteraan en in de behuizing van de buitenspiegels van de ŠKODA Kodiaq bevinden, kan de directe omgeving van de wagen op het infotainmentscherm worden weergegeven. Tot de mogelijkheden behoren een virtueel zicht van bovenaf en 180°-beelden van de zone tussen voor- en achterzijde. Dat vergemakkelijkt het rijden bij onoverzichtelijke situaties of op ruw terrein.

De standaard Front Assist met noodremfunctie voor de stad herkent gevaarlijke situaties met voetgangers of andere voertuigen voor de wagen. Indien nodig waarschuwt het systeem de bestuurder en remt het de wagen automatisch gedeeltelijk of volledig af. De noodremfunctie voor de stad is actief bij snelheden tot 34 km/u. De optionele voetgangerdetectie (Predictive Pedestrian Protection) vormt een aanvulling op de Front Assist.

Ook de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) werkt met radartechnologie en helpt de bestuurder om de ingestelde snelheid en de gewenste afstand van de ŠKODA Kodiaq tot het voorliggende voertuig aan te houden. Lane Assist, Blind Spot Detect en Rear Traffic Alert ondersteunen de bestuurder om op zijn rijstrook te blijven, te wisselen van rijstrook en bij het achterwaarts uitparkeren. Indien de wagen uitgerust is met Lane Assist in combinatie met de ACC en een DSG-versnellingsbak, dan is ook de extra functie Traffic Jam Assist aan boord. Die versnelt en remt automatisch in fileverkeer. Dankzij de Lane Assist wordt het voertuig tot een snelheid van 65 km/u bovendien automatisch binnen de lijnen van de rijstrook gehouden.

De functie Driver Alert herkent tekenen van vermoeidheid bij de bestuurder en adviseert in dat geval om een pauze te nemen. Bij de Emergency Assist, ook enkel in combinatie met de DSG-versnellingsbak, gaat het om een andere gecombineerde functie van ACC en Lane Assist. Bij een dreigende rijongeschiktheid van de bestuurder kan het systeem de grote SUV tot stilstand afremmen. Crew Protect Assist, beschikbaar in twee varianten, sluit bij een dreigend ongeval de ruiten en het schuifdak en spant de veiligheidsgordels automatisch aan. Indien het toch tot een aanrijding komt, verhindert de standaard aanwezige anti-multicrashremfunctie dat de ŠKODA Kodiaq ongecontroleerd doorrolt. De cameragebaseerde Travel Assist met verkeersbordenherkenning geeft snelheidsbeperkingen en andere verkeersborden grafisch weer via de boordcomputer en op het scherm van het navigatiesysteem.

ŠKODA Connect

Met zijn infotainment- en connectiviteitsoplossingen toont de grote SUV van ŠKODA hoe een SUV altijd online kan zijn. De nieuwe toonaangevende en innovatieve mobiele onlinediensten van ŠKODA creëren een nieuwe dimensie op het vlak van navigatie, informatie en entertainment. Tegelijk ondersteunt ŠKODA Connect de gebruiker met toegang tot en bijstand voor het voertuig vanop afstand.

ŠKODA Connect is onderverdeeld in twee categorieën: de Infotainment Online-diensten bieden uitgebreide informatie en navigatiegegevens in real time. Care Connect bundelt de diensten voor bijstand en toegang tot het voertuig vanop afstand.

Infotainment Online biedt online verkeersinformatie die de verkeersstroom op het gekozen traject in real time weergeeft. De dienst Google Earth (beschikbaar voor het navigatiesysteem Columbus) integreert het traject in de topografische weergave van Google, terwijl Google Street View (eveneens op Columbus) de bestemming vanuit straatperspectief toont. De online kaartupdate en de diensten Brandstofprijzen, Parkinginformatie, Nieuws online, Weer en My Points of Interest ronden het Infotainment-pakket af. De Infotainment Online-diensten zijn na aankoop van de wagen een jaar lang kosteloos te gebruiken, en nadien tegen betaling.

Van de Care Connect-diensten is de noodoproep na een ongeval de belangrijkste. De zogenaamde eCall maakt automatisch verbinding met een noodoproepcentrale zodra een van de veiligheidssysteem geactiveerd wordt. Deze dienst is standaard in de Care Connect-diensten inbegrepen. Aanvullend is er ook een meldingsfunctie bij lichte ongevallen en een pechoproep. Ook Proactive Service maakt deel uit van de Care Connect-diensten. Indien die dienst geactiveerd is, worden voor een geplande onderhoudsbeurt alle nodige gegevens naar de servicepartner gestuurd. De derde Care Connect-dienst is de zogenaamde Remote Access.

Als nieuwigheid biedt ŠKODA de ŠKODA Connect App aan, waarmee extra diensten opgeroepen en gebruikt kunnen worden. Zo kan de smartphone de gebruiker alarmeren indien een andere persoon met zijn auto rijdt op een manier die hij niet heeft toegestaan – bijvoorbeeld te snel of buiten een bepaald gebied. De routegeleiding kan via de app van thuis uit naar het navigatiesysteem in de auto gestuurd worden.

Met SmartLink all-in-one beschikt de ŠKODA Kodiaq niet alleen over Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLinkTM, de app integreert voor het eerst ook SmartGate in de nieuwe SUV. Zo zijn alle populaire diensten zoals navigatiegegevens, muziek en nieuws maar ook alle relevante voertuigdata met één enkele app beschikbaar via het infotainmentsysteem van de auto – en dat in alle uitrustingsniveaus.

Infotainmentsystemen

De muziek- en infotainmentsystemen in de ŠKODA Kodiaq zijn van de allernieuwste generatie. Ze werken snel, bieden uiterst moderne functies en interfaces en zijn uitgerust met een capacitief aanraakscherm in glasdesign dat reageert op de minste aanraking met de vinger, dus zonder dat er druk moet worden uitgeoefend. De basisfuncties worden gebruiksvriendelijk bediend via fysieke toetsen en draaiknoppen.

Het infotainmentsysteem Swing met een 6,5-duimsscherm is standaard. Het kan worden uitgebreid met een bluetooth-interface voor koppeling van de smartphone en ŠKODA SmartLink. SmartLink haalt de technologie van Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLinkTM aan boord. Koppelt de klant zijn telefoon via de usb-aansluiting aan het infotainmentsysteem, dan opent op het scherm daarvan de overeenkomstige omgeving.

Het optionele infotainmentsysteem Bolero beschikt over een aanraakscherm van 8,0 duim met hoge resolutie en elektronische spraakversterking (ICC). Dat systeem registreert de stem van de bestuurder via de microfoon van de handenvrijinrichting en geeft ze via de luidsprekers achterin weer.

Het navigatiesysteem Amundsen breidt de functionaliteit van het systeem Bolero uit met een navigatiefunctie en een speciale weergavemodus voor het rijden op terrein of in nauwe parkeergarages. Het topinfotainmentsysteem, het navigatiesysteem Columbus, biedt daarbovenop een flashgeheugen van 64 GB en een dvd-speler. Een optioneel verkrijgbare LTE-module maakt een ultrasnelle internetverbinding aan boord van de ŠKODA Kodiaq mogelijk. Via een WLAN-hotspot (optie) kunnen alle inzittenden met hun mobiele toestellen naar believen surfen, streamen en mailen.

Aantrekkelijke extra componenten maken het hardwareaanbod in de ŠKODA Kodiaq compleet: de Phonebox laadt de smartphone via inductie op volgens de Qi-standaard en koppelt hem aan de voertuigantenne – beide volledig draadloos. Het CANTON Sound System beschikt over tien luidsprekers inclusief subwoofer en heeft een vermogen van 575 W.

Optioneel kan de ŠKODA Kodiaq worden uitgerust met tablethouders die aan de hoofdsteunen van de voorzetels bevestigd worden. Via een optioneel 230V-stopcontact of usb-aansluiting kunnen de toestellen worden opgeladen.

Motoren

Bij de lancering zal de ŠKODA Kodiaq beschikbaar zijn met keuze uit vijf krachtbronnen, twee TDI- en drie TSI-motoren. Die hebben een cilinderinhoud van 1,4 of 2,0 l, hun vermogen reikt van 92 kW (125 pk) tot 140 kW (190 pk). Zowel de diesel- als de benzinemotoren maken gebruik van turbodrukvoeding en directe injectie en beantwoorden aan de Euro 6-uitstootnorm. Bij alle motoren dragen een stop-startsysteem, remenergierecuperatie en een performant thermomanagement bij tot een laag verbruik, ondanks de krachtige vermogensontplooiing.

De 2.0 TDI is beschikbaar in twee varianten. De eerste levert 110 kW (150 pk) en 340 Nm. De topversie ontwikkelt een vermogen van 140 kW (190 pk) en 400 Nm koppel. Het TDI-instapmodel verbruikt gemiddeld 5,0 l/100 km (131 g CO2/km). Met de krachtigste diesel onder de motorkap accelereert de grote SUV in 8,6 s van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 210 km/u.

Bij de benzinemotoren is er de keuze uit twee 1.4 TSI's en een 2.0 TSI. De compacte viercilinder levert in de basisversie een vermogen van 92 kW (125 pk) en 200 Nm koppel. Zijn gemiddelde brandstofverbruik (NEDC-meting) bedraagt 6,0 l/100 km, wat resulteert in 140 g CO2/km. In de krachtigere versie ontwikkelt de 1,4-liter 110 kW (150 pk) vermogen en 250 Nm koppel; het ACT-systeem (Active Cylinder Technology) schakelt bij geringe belasting en lage toerentallen de tweede en derde cilinder uit om het brandstofverbruik te beperken. Bij de topbenzinemotor, de 2.0 TSI, zorgt een nieuw verbrandingsprocedé voor maximale efficiëntie. Zijn vermogen bedraagt 132 kW (180 pk), het koppel 320 Nm.

Krachtoverbrenging

De ŠKODA Kodiaq verschijnt aan de start met verschillende mogelijkheden voor de krachtoverbrenging. Afhankelijk van de motorversie is hij beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak of een DSG-versnellingsbak met zes of zeven versnellingen.

De nieuwe DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling maakt zijn debuut bij ŠKODA. Deze variant werd specifiek ontworpen voor krachtige motoren met een koppel tot 600 Nm. De DSG-versnellingsbak is zeer compact en maakt bliksemsnel en comfortabel schakelen mogelijk.

De bestuurder kan de DSG7-versnellingsbak in de automatische modi D en S laten werken of via de schakelpook of de peddels aan het stuur zelf schakelen. Indien via de optionele rijprofielselectie Driving Mode Select de Eco-modus geselecteerd is, wordt een vrijloopfunctie geactiveerd: zodra de bestuurder boven 20 km/u de voet van het gaspedaal haalt, wordt de motor van de aandrijving losgekoppeld en rijdt de ŠKODA Kodiaq in vrijloop.

Beide topmotoren – de TDI met 140 kW (190 pk) en de TSI met 132 kW (180 pk) – worden steeds gecombineerd met de DSG7-versnellingsbak en vierwielaandrijving. Die combinatie is nieuw bij ŠKODA. De 1.4 TSI met 110 kW (150 pk) en vierwielaandrijving is beschikbaar met een manuele 6-versnellingsbak of de DSG6-versnellingsbak, de voorwielaangedreven versie is aan de DSG6-versnellingsbak gekoppeld. De basisdiesel met vierwielaandrijving wordt met de manuele 6-versnellingsbak of de DSG7-versnellingsbak aangeboden, de voorwielaangedreven versie uitsluitend met de DSG7-versnellingsbak. De instap-TSI is leverbaar met een manuele 6-versnellingsbak en voorwielaandrijving.

Voor de meeste motorversies is de vierwielaandrijving met elektronische regeling verkrijgbaar. Die levert grote voordelen op het vlak van trekkracht, stabiliteit en rijveiligheid – ook buiten de verharde wegen.

De kern van de vierwielaandrijving is een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling. De vierwielaandrijving werkt snel en intelligent. De sturingseenheid berekent permanent het ideale aandrijfkoppel voor de achteras, een verlies van trekkracht wordt dankzij de proactieve regeling afhankelijk van de rijomstandigheden nagenoeg uitgesloten. Bij deceleratie of geringe belasting verloopt de aandrijving enkel via de voorwielen, om brandstof te besparen.

Onderstel

Ook het onderstel van de ŠKODA Kodiaq bulkt van de technische knowhow. De componenten van de McPherson-voortrein bestaan deels uit aluminium, de stalen achtertrein met vier armen per wiel absorbeert de langs- en dwarskrachten afzonderlijk. De elektromechanisch – voor meer efficiëntie – bekrachtigde stuurinrichting levert een precieze feedback over de weg en werkt nauw samen met enkele bijstandssystemen in de ŠKODA Kodiaq.

In de uitrustingsversies Active en Ambition staat de grote SUV van ŠKODA standaard op 17-duimswielen, in het niveau Style zijn 18-duimsvelgen standaard. Het optionele aanbod reikt tot gepolijste velgen met een diameter van 19 duim. De remmen – met grote intern geventileerde schijven vooraan – garanderen krachtige en betrouwbare remprestaties. Bij een dynamische rijstijl op bochtige wegen zorgt het elektronische antislipsysteem XDS+, een uitbreiding van de elektronische stabiliteitscontrole ESC, voor een nog preciezer en veiliger weggedrag, en dat zowel bij voorwiel- als vierwielaandrijving.

Optioneel rust ŠKODA zijn grote SUV ook uit met de rijprofielselectie Driving Mode Select. Dat systeem laat de bestuurder toe om de werking van de motor- en versnellingsbaksturing, de stuurinrichting, de klimaatregeling en andere systemen in de modi Eco, Normal, Sport en Individual aan te passen. De 4x4-versies bieden aanvullend een Snow-modus: die is bestemd voor gebruik op de weg en is zonder snelheidsbeperking actief. De Snow-modus past de werking van het ABS, de antislipregeling ASR en de adaptieve snelheidsregelaar ACC (indien aanwezig), het motormanagement en de elektronisch geregelde lamellenkoppeling van de vierwielaandrijving aan het besneeuwde en dus gladde wegdek aan.

Een andere optionele oplossing is de adaptieve onderstelregeling DCC (Dynamic Chassis Control), waarvan de werking mee is opgenomen in de rijprofielselectie Driving Mode Select. Elektrisch gestuurde kleppen regelen hier de werking van de dempers afhankelijk van de omstandigheden. In combinatie met Driving Mode Select past het systeem zich aan de rijstijl van de bestuurder aan. De adaptieve onderstelregeling DCC biedt de keuze tussen de modi Comfort, Normal en Sport.

De ŠKODA Kodiaq rijdt ook verder daar waar de verharde weg eindigt. Met een eenvoudige druk op de knop schakelt de bestuurder de Offroad-modus in (optie voor de vierwielaangedreven versies met Driving Mode Select). Het onderstel, motormanagement en de remmen worden dan specifiek op gebruik op onverhard terrein afgestemd. De focus ligt daarbij op het vertrekken, afremmen en de tractie op losse ondergrond. In Offroad-modus helpt de afdaalhulp door gerichte remingrepen bij het bergaf rijden op onverhard terrein.

Recentste nieuwsberichten

Alle nieuwsberichten