Charismatische raceauto

Charismatische raceauto: 60 jaar ŠKODA 1100 OHC
Charismatische raceauto: 60 jaar ŠKODA 1100 OHC

Charismatische raceauto: 60 jaar ŠKODA 1100 OHC

30. 11. 2017

60 jaar geleden bouwde ŠKODA het eerste exemplaar van zijn 1100 OHC-sportprototype.

  • De ŠKODA 1100 OHC is een belangrijke mijlpaal in de 116 jaar dat ŠKODA actief is in de autosport
  • Lichtgewicht buizenframe, topsnelheid van 200 km/u en een specifiek vermogen van 85 pk bewijzen de deskundigheid van de ŠKODA-ingenieurs
  • Eén van de slechts twee overgebleven exemplaren van dit sportwagenprototype zonder dak vormt één van de tentoonstellingshoogtepunten in het ŠKODA Museum in Mladá Boleslav

60 jaar geleden bouwde ŠKODA het eerste exemplaar van zijn 1100 OHC-sportprototype. De tweezitscabrioracer met interne typeaanduiding 968 pakte uit met een aantal baanbrekende technische innovaties. Aanvankelijk produceerde ŠKODA twee cabriomodellen die bestemd waren voor langeafstandsraces. Op basis daarvan werden in 1959 twee coupés gebouwd. Een van de rode cabriosportwagens is een van de hoogtepunten van het ŠKODA Museum in Mladá Boleslav.

“De ŠKODA 1100 OHC is een schoolvoorbeeld van Tsjechisch meesterschap in engineering en autobouw", aldus Andrea Frydlová, directrice van het ŠKODA Museum. “De auto is een van de mijlpalen in de 116 jaar dat ŠKODA actief is in de autosport.”

ŠKODA begon de tweezitter in de lente van 1956 te ontwikkelen. De ŠKODA 1100 OHC wordt aangedreven door een overlangs voorin gemonteerde viercilinder-in-lijnmotor met twee nokkenassen in de cilinderkop. Met een cilinderinhoud van 1089 cc haalt hij een vermogen van 92 pk bij 7.700 t/min.; het maximumtoerental bedraagt 8.500 t/min. Destijds was een vermogen van 85 pk simpelweg spectaculair. Als brandstof gebruikte ŠKODA vliegtuigbrandstof met een hoog octaangetal.

Met een wielbasis van 2.200 millimeter, een totale lengte van 3.800 millimeter, een breedte van 1.430 millimeter en een hoogte van slechts 964 millimeter is de raceauto uitzonderlijk vlak en langgerekt. Dankzij zijn lichtgewichtstructuur uit glasvezelversterkte kunststof (GVK), weegt het ŠKODA 1100 OHC-cabriomodel slechts 550 kilogram. Dit extreem lichte design draagt aanzienlijk bij tot zijn enorm acceleratievermogen en zijn topsnelheid van 190 tot 200 km/u (afhankelijk van de overbrengingsverhouding). Minstens even belangrijk is de lage luchtweerstand van het koetswerk. In de vroege ontwikkelingsfases beschikte de raceauto nog over inklapbare koplampen, maar die moesten al snel wijken voor een meer praktische oplossing: vaste koplampen met aerodynamische afdekkingen uit plexiglas.

In tegenstelling tot de voorgaande modellen ŠKODA SPORT en SUPERSPORT, die gebaseerd waren op de robuuste ophanging van het ŠKODA 1101-productiemodel, is de 1100 OHC een prototype. De structurele basis is een getralied buizenframe gelast uit dunwandige buizen. De auto heeft zijn uitstekende rijeigenschappen te danken aan zijn perfecte gewichtsverdeling: met een bestuurder van 75 kilogram, bedraagt de verhouding 49,7 tegen 50,3 procent ten gunste van de aangedreven achteras. De koppeling, de 5-versnellingsbak en de behuizing van de overbrenging bevinden zich aan de achterkant en vormen één enkele assemblage-eenheid. Vooraan werden de wielen op een trapeziumvormige driehoeksas gemonteerd; achteraan op een slingeras met geleidingsarmen. De torsiestaafophanging van de 15” spaakwielen was in de late jaren ‘50 een ultramoderne technologie.

De eerste verschijning van de sportauto betekende al meteen zijn eerste overwinning. De ervaren fabrieksrijder Miroslav Fousek won eind juni 1958 een race op het gemeentelijk circuit in Mladá Boleslav aan het stuur van de ŠKODA 1100 OHC. Naast overwinningen op lokale sportevenementen, boekten ook andere bestuurders succes in andere landen. Omwille van de moeilijke politieke situatie in de late jaren ‘50 en vroege jaren ‘60, mochten de raceauto’s uit Mladá Boleslav enkel meedingen in socialistische landen.

Naast de twee cabriomodellen met GVK-koetswerk, die eind 1957 werden gebouwd, produceerde ŠKODA in 1959 ook twee 1100 OHC Coupés met een gesloten aluminium koetswerk. Zelfs met deze versie wisten de ingenieurs een erg laag gewicht van slechts 618 kilogram te bereiken, zonder afbreuk te doen aan de uitstekende prestaties van de cabrioversie.

Beide coupés geraakten zwaar beschadigd bij ongevallen op de openbare weg. Momenteel werken restauratoren in het ŠKODA Museum intensief aan de renovatie van een ŠKODA 1100 OHC Coupé gebaseerd op het goed bewaarde onderstel en de aandrijflijn van één van de voertuigen.

Eén van de ŠKODA 1100 OHC’s is eigendom van de Britse invoerder ŠKODA UK, die hem vooral inzet voor evenementen in het Verenigd Koninkrijk. De andere raceauto bevindt zich meestal in het ŠKODA Museum in het hoofdkwartier van het merk in de Boheemse stad Mladá Boleslav, tenzij hij deelneemt aan nationale of internationale oldtimerevenementen


Recentste nieuwsberichten

Alle nieuwsberichten