Terug naar de hoofdpagina
Alle details die u zocht

Škoda Superb Combi specificaties

Autoafmetingen

 

Veiligheid

Snelheidsbegrenzer

Zoals zijn naam doet vermoeden, beperkt deze functie de maximumsnelheid van de wagen. Bestuurders kunnen een topsnelheid tussen 30 en 210 km/u instellen en hun ogen op de weg houden in plaats van op de snelheidsmeter, wetende dat ze de snelheidsbeperkingen niet zullen overtreden. In tegenstelling tot een snelheidsregelaar, die een vaste snelheid aanhoudt, stelt de snelheidsbegrenzer de bestuurder in staat om zelf zijn snelheid te kiezen tot aan, maar niet hoger dan de ingestelde waarde. Deze functie voorkomt met andere woorden enkel dat de wagen de ingestelde snelheid overschrijdt. Om veiligheidsredenen wordt deze functie tijdelijk uitgeschakeld tijdens een kick down (wanneer het versnellingspedaal volledig wordt ingedrukt).

Andere veiligheidsvoorzieningen

De Škoda Superb Combi staat voor compromisloze veiligheid. Naast de bovenstaande veiligheidssystemen zijn ook de volgende functies standaard of als optie verkrijgbaar op de Superb Combi:


ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij een noodstop of wanneer u remt op een gladde ondergrond.


› Door de remdruk te verhogen, helpt de remassistent de bestuurder in situaties waarin een noodstop vereist is. Dat kan de remafstand gevoelig inkorten.


MSR voorkomt dat de aangedreven wielen blokkeren wanneer de bestuurder vertraagt op een glad oppervlak.


› Het ASR-systeem helpt de bestuurder om soepel te vertrekken en te accelereren zonder dat de wielen doorslippen op een gladde ondergrond.


EDL helpt de bestuurder bij acceleraties of het oprijden van hellingen met lage tractie onder een van de aangedreven wielen.


XDS+ assisteert de bestuurder in scherpe bochten en zorgt ervoor dat de wagen zich neutraal gedraagt wanneer de bestuurder dynamisch de bocht indraait. De controle-elektronica simuleert eigenlijk de aanwezigheid van een sperdifferentieel om de tractie en rijdynamiek te verbeteren in de bochten. De wagen zal dus zelfverzekerder en natuurlijker dan ooit door de bochten gaan.


› De bandenspanningscontrole informeert de bestuurder op elk moment over de bandenspanning.


› De optionele vertrekhulp voor hellingen helpt bestuurders om veilig te vertrekken op een helling. Het systeem wordt automatisch ingeschakeld op hellingen vanaf vijf graden en zorgt ervoor dat de wagen eenvoudig en veilig kan vertrekken zonder gebruik van de handrem. Het systeem voorkomt dat de wagen achteruit bolt of stilvalt.


Knipperende remlichten beperken het risico op kop-staartaanrijdingen, vooral wanneer de bestuurder verkeersopstoppingen op de snelweg nadert of wanneer hij of zij plots moet remmen voor een onverwacht obstakel.

Rijgedrag en stuurinrichting

Vierwielaandrijving

De Škoda Superb Combi is leverbaar met de nieuwste versie van de innovatieve BorgWarner elektro-hydraulische koppeling. Vier motoren (1.4 TSI/110 kW, 2.0 TSI/206 kW, 2.0 TDI/110 kW en 2.0 TDI/140 kW) zijn verkrijgbaar met de hypergeavanceerde vierwielaandrijving. Die combineert een optimaal rijgedrag met de hoogste actieve veiligheid en een laag verbruik.

De koppelverdeling naar de vier wielen gebeurt automatisch en hangt steeds af van de rijomgeving. De ideale hoeveelheid koppel voor de achteras wordt berekend door de controle-eenheid en aangepast door middel van een variabele druk op de koppelingsplaten.

Progressief sturen

Dankzij deze functie werd het weggedrag en de wendbaarheid in de bochten van de derde generatie van de Škoda Superb Combi verbeterd. De progressieve stuurinrichting wijzigt de verhouding naargelang de mate waarin het stuur wordt gedraaid. Progressief sturen is enkel beschikbaar in combinatie met een sportchassis.

Milieuvriendelijke technologieën

Active Cylinder Technology (ACT)

ACT houdt in dat de tweede en derde cilinder tijdelijk worden uitgeschakeld. In tweecilindermodus draait de motor immers efficiënter. Naargelang de rijstijl kan de technologie het brandstofverbruik met meer dan 0,5 l/100 km verlagen. ACT wordt geactiveerd tussen 1.400 en 4.000 t/min, bij koppelwaarden tussen 25 en 100 Nm en bij snelheden tot 130 km/u.

Stop-startsysteem

Het idee achter het stop-startsysteem is om de motor telkens uit te schakelen wanneer hij niet hoeft te draaien. Een functie die bijzonder handig is in de stad, waar het systeem het brandstofverbruik aanzienlijk kan drukken. Het stop-startsysteem wordt automatisch geactiveerd wanneer de motor wordt gestart en kan op elk moment manueel worden uitgeschakeld.

Remenergierecuperatie

Wat houdt energierecuperatie precies in? Kinetische energie wordt omgezet in bruikbare elektriciteit. Die elektriciteit wordt opgeslagen in de batterij of gebruikt door de elektrische systemen van de wagen. Wanneer de bestuurder op de motor remt, levert de alternator stroom aan de randverbruikers en laadt hij de batterij op. Dat bespaart brandstof die anders nodig zou zijn voor deze taken.

Eco-modus (Driving Mode Select)

Een van de rijmodi die het Driving Mode Selection-systeem aanbiedt, is Eco: een modus voor milieubewuste bestuurders die van ecologisch rijden een prioriteit maken. Een specifieke functie van de Eco-modus is de freewheel-modus in auto's met de automatische DSG-transmissie. Die wordt gebruikt wanneer u rijdt zonder dat u uw voet op het gaspedaal hebt.

Active Air Blades

Active Air Blades beperken de aerodynamische weerstand en dringen zo het verbruik en de emissies van de Superb terug. Wanneer de motor of de airconditioning niet maximaal werken, wordt de luchttoevoer afgesloten om de luchtstroom rond het koetswerk te leiden, met minder verliezen als gevolg. Active Air Blades helpen de motor ook sneller op te warmen vanaf een koudstart.

Schakelindicator

De juiste keuze van de versnelling kan brandstof besparen en het rijcomfort verhogen. Lagere toerentallen vertalen zich in een lager brandstofverbruik en een stillere motorwerking. Het symbool in de rechterbovenhoek van het scherm bevestigt de juiste versnelling of raadt aan om op of terug te schakelen.