De Škoda Superb Combi staat voor compromisloze veiligheid. Naast de bovenstaande veiligheidssystemen zijn ook de volgende functies standaard of als optie verkrijgbaar op de Superb Combi:
› ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij een noodstop of wanneer u remt op een gladde ondergrond.
› Door de remdruk te verhogen, helpt de remassistent de bestuurder in situaties waarin een noodstop vereist is. Dat kan de remafstand gevoelig inkorten.
› MSR voorkomt dat de aangedreven wielen blokkeren wanneer de bestuurder vertraagt op een glad oppervlak.
› Het ASR-systeem helpt de bestuurder om soepel te vertrekken en te accelereren zonder dat de wielen doorslippen op een gladde ondergrond.
› EDL helpt de bestuurder bij acceleraties of het oprijden van hellingen met lage tractie onder een van de aangedreven wielen.
› XDS+ assisteert de bestuurder in scherpe bochten en zorgt ervoor dat de wagen zich neutraal gedraagt wanneer de bestuurder dynamisch de bocht indraait. De controle-elektronica simuleert eigenlijk de aanwezigheid van een sperdifferentieel om de tractie en rijdynamiek te verbeteren in de bochten. De wagen zal dus zelfverzekerder en natuurlijker dan ooit door de bochten gaan.
› De bandenspanningscontrole informeert de bestuurder op elk moment over de bandenspanning.
› De optionele vertrekhulp voor hellingen helpt bestuurders om veilig te vertrekken op een helling. Het systeem wordt automatisch ingeschakeld op hellingen vanaf vijf graden en zorgt ervoor dat de wagen eenvoudig en veilig kan vertrekken zonder gebruik van de handrem. Het systeem voorkomt dat de wagen achteruit bolt of stilvalt.
› Knipperende remlichten beperken het risico op kop-staartaanrijdingen, vooral wanneer de bestuurder verkeersopstoppingen op de snelweg nadert of wanneer hij of zij plots moet remmen voor een onverwacht obstakel.
De Škoda Superb Combi is leverbaar met de nieuwste versie van de innovatieve BorgWarner elektro-hydraulische koppeling. Vier motoren (1.4 TSI/110 kW, 2.0 TSI/206 kW, 2.0 TDI/110 kW en 2.0 TDI/140 kW) zijn verkrijgbaar met de hypergeavanceerde vierwielaandrijving. Die combineert een optimaal rijgedrag met de hoogste actieve veiligheid en een laag verbruik.
De koppelverdeling naar de vier wielen gebeurt automatisch en hangt steeds af van de rijomgeving. De ideale hoeveelheid koppel voor de achteras wordt berekend door de controle-eenheid en aangepast door middel van een variabele druk op de koppelingsplaten.
Dankzij deze functie werd het weggedrag en de wendbaarheid in de bochten van de derde generatie van de Škoda Superb Combi verbeterd. De progressieve stuurinrichting wijzigt de verhouding naargelang de mate waarin het stuur wordt gedraaid. Progressief sturen is enkel beschikbaar in combinatie met een sportchassis.
Active Air Blades beperken de aerodynamische weerstand en dringen zo het verbruik en de emissies van de Superb terug. Wanneer de motor of de airconditioning niet maximaal werken, wordt de luchttoevoer afgesloten om de luchtstroom rond het koetswerk te leiden, met minder verliezen als gevolg. Active Air Blades helpen de motor ook sneller op te warmen vanaf een koudstart.